Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac of toch een windows pc ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac of toch een windows pc ?

    Omdat mijn iMac 27 inch late 2009 niet update baar meer is, en ik dus ook de nieuwe programma's
    voor PS en LR niet meer kan updaten....denk ik er wel aan om op termijn iets anders moet zoeken...

    Liefst bleef ik bij een iMac, maar ze zijn wel ontzettend duur....zeker voor hetgeen ik wil, 27 of 21,5 inch i7 (must), 16GB intern geheugen, 500 GB SSD
    Betaal je voor iMac 27" al rap 3000 euro voor een 21,5 " 2200 euro...refurbushed vind je niet snel iets met deze configuratie en als je het dan
    al vind, meestal eentje van late 2015 ...

    Heb eens vergeleken met windowns pc all in one:
    HP Pavilion 27-d0022nb en een Lenova Ideacentre AIO5 prijzen rond de 1600 €, iemand ervaringen mee...

    Vind de iMacs wel heel stabiel...

    Groeten
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

  • #2
    Re: iMac of toch een windows pc ?

    als je bij mac wil blijven kan je dan ook geen 27" scherm kopen en aansluiten op een macbook?

    Pc en stabiliteit is al lang niet zo'n probleem meer. Ik heb een paar jaar geleden mijn pc laten bouwen en nadien nog een beetje geupgrade voor een 2000€. Als je pc boer een beetje mee is kan je vlot een beest van een amd (de sterkere voor niet gaming toepassingen) voor jou budget laten samen stellen. Ik heb destijds wat bespaart op het aantal ram en m.2 sdd grote, nadien heel vlot te upgraden zonder veel kennis.

    elk systeem heeft zijn voordelen, dus geen mac is beter dan pc gedoe
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: iMac of toch een windows pc ?

      Ik zit hier al een jaar of wat met een IMAC met 256GB ssd, een i5 en 16gb die met het extra geheugen (elders aangeschaft) rond de 2000 euro heeft gekost en ik heb niet het gevoel dat ik er niet mee vooruit kom. 60mp files van Sony, zelfs met pixelshipf enz. en 4k videomontage worden probleemloos verwerkt. Ik ben tot 10 jaar geleden fervent windows gebruiker geweest, tot ik 5x zo vaak als de kinderen zat te wachten met hangende software enz. Sindsdien is e.e.a. wel naar elkaar toegegroeid, maar ik zou toch voor geen goud een pc met los scherm enz in de plaats zetten van mijn iMac.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: iMac of toch een windows pc ?

        Ik zit hier al een jaar of wat met een IMAC met 256GB ssd, een i5 en 16gb die met het extra geheugen (elders aangeschaft) rond de 2000 euro heeft gekost en ik heb niet het gevoel dat ik er niet mee vooruit kom. 60mp files van Sony, zelfs met pixelshipf enz. en 4k videomontage worden probleemloos verwerkt. Ik ben tot 10 jaar geleden fervent windows gebruiker geweest, tot ik 5x zo vaak als de kinderen zat te wachten met hangende software enz. Sindsdien is e.e.a. wel naar elkaar toegegroeid, maar ik zou toch voor geen goud een pc met los scherm enz in de plaats zetten van mijn iMac.
        Thx voor je reactie....van welk jaar is jouw iMac, als ik vragen mag...en draai je daar dan ook fotoshop en/of Lightroom op ?
        Ook ik heb dat gevoel hoor vroeger met een windows pc slechte ervaringen tot ik een 5-tal jaren geleden deze iMac van mijn zoon overnam een totale verademing..
        https://fredor2.wixsite.com/my-site

        Comment


        • #5
          Re: iMac of toch een windows pc ?

          Wie zich absoluut niet met techniek wil bezighouden koopt een Mac, met een minimum aan moeite is Windows even stabiel en een stuk goedkoper.
          Voor de rest m.i. persoonlijke smaak soms uitlopend in religie.
          Vroegere reputatie is ook geen garantie voor het heden en de toekomst.
          Om in de fotografie te blijven, 10 jaar geleden zwoer iedereen bij een Epson printer, sindsdien heeft Canon bijgebeend en zijn ze mekaar waard.

          Comment


          • #6
            Re: iMac of toch een windows pc ?

            Mac - Windows pc, de eeuwige twijfel lijkt het wel
            Ondertussen met de nieuwste versies van Windows merk ik geen verschil in snelheid of stabiliteit, idem qua upgrades

            het is wat een persoonlijke keuze maar ook de Apple hype niet vergeten
            Ik heb met beide gewerkt en werk toch het liefste op mijn Windows pc, daar zit een deftig EIZO scherm aan gekoppeld wat je bij de iMac uiteraard mist
            Niet dat het scherm van een iMac niet goed is maar elke opname lijkt daar veel meer contrast en kleurrijker op te zijn, ook al is deze ook gekalibreerd

            Tevens werk ik met redelijk wat programma's die je enkel maar kan gebruiken op een Windows pc, dus totaal niet uitgebracht voor Mac

            Dus ja, een persoonlijke keuze uiteraard, wel je meer voor je geld dan ga je voor een Windows pc

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: iMac of toch een windows pc ?

              Mijn late 2012 kan ook niet verder geüpdatet worden; ik blijf steken op Catalina 10.15.7.
              Voor Big Sur is het nog even wachten op de nieuwe iMacs met M1 processor. De Mac mini is intussen al wel vernieuwd. Da's misschien ook een optie, in combinatie met een apart scherm? Ik ga zelf nog even die nieuwe iMacs afwachten die er dit jaar zeker gaan aankomen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: iMac of toch een windows pc ?

                ik heb een macbook pro van begin 2010 die nog steeds draait als een zonnetje (alhoewel ik niet meer kan upgraden)...daarnaast een pc laptop msi (i7 game computer in feite) met een tweede scherm die gaat ook nog steeds goed mee...maar eerlijk gezegd ben ik verbaasd hoe goed de "oude" mac nog mee kan op het gebied van snelheid...maar als ik nu moest kopen zou het ofwel terug een pc laptop zijn, alhoewel de nieuwe macs met m1 processor het ook goed doen (mijn broer heeft er zo een en de snelheid is super). Het blijft natuurlijk een moeilijke keuze.
                nikon coolpix s9100

                Comment


                • #9
                  Re: iMac of toch een windows pc ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                  ... alhoewel de nieuwe macs met m1 processor het ook goed doen (mijn broer heeft er zo een en de snelheid is super)...
                  Dat zal ofwel een Macbook (laptop) ofwel een Mac Mini zijn (waarvoor extern scherm nodig is), gezien de iMacs met M1 nog niet gelanceerd zijn, toch niet voor zover ik weet.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: iMac of toch een windows pc ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Dat zal ofwel een Macbook (laptop) ofwel een Mac Mini zijn (waarvoor extern scherm nodig is), gezien de iMacs met M1 nog niet gelanceerd zijn, toch niet voor zover ik weet.
                    ik spreek van mac met m1 processor... bij mijn weten is de macbook air ook een mac
                    nikon coolpix s9100

                    Comment


                    • #11
                      Re: iMac of toch een windows pc ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                      ik spreek van mac met m1 processor... bij mijn weten is de macbook air ook een mac
                      Da's juist.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: iMac of toch een windows pc ?

                        Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek, ik wil gewoon niet zo'n lelijke windows kast met los scherm in mijn kamer.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: iMac of toch een windows pc ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek, ik wil gewoon niet zo'n lelijke windows kast met los scherm in mijn kamer.
                          De laatste Epson fotoprinters hebben ook een betere design dan die van Canon...

                          Comment


                          • #14
                            Re: iMac of toch een windows pc ?

                            Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek
                            Welke iMac heb jij als ik vragen mag ?

                            ik zag net op het internet een Apple iMac 4K 21,5 " 16GB/512 GB SSD Intel core i7 Azerty voor 2449 euro...probeerde dit soort
                            ergens als refurbushed te vinden ...noppes...
                            https://fredor2.wixsite.com/my-site

                            Comment


                            • #15
                              Re: iMac of toch een windows pc ?

                              Eerlijk... ik zou op dit moment niet meer voor een 'oude' Mac gaan (refurbished noch nieuw, die nu wel heel goedkoop gaan worden volgens mij), gezien de sprong tussen OSX en OS 11, tussen Mac Intel en Mac M1, zo groot is, misschien nog groter dan destijds de opstap van Apple-chip (vóór de iMac had ik nog een 'Powerbook G4' en een iMac G3, en daarvoor nog verschillende andere met een 680xx chip) naar Intel.
                              Hopelijk kunnen we genoeg van onze oudere software meenemen (bij de vorige 'grote sprong' was er Rosetta om de oudere software te 'vertalen'). Ik sta zelf klaar om nog die stap te zetten.
                              Maar nu nog een refurbished of zelfs nog een iMac Retina 5K, 27-inch 2020 aanschaffen (de laatste die MacTracker momenteel beschrijft), doe ik niet meer.
                              Als Mac-ker sinds 1987 heb ik al een lange evolutie achter de rug. Dit is weer zo'n omslag, voor mij (ik ben bijna 71) misschien wel de laatste, maar die wil ik niet missen!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X