Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dooi en condensatieketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dooi en condensatieketel

    Hey juppekes.

    Vanmorgen toen ik op BD zat te lezen en mijn koffie aan het drinken was hoorde ik opeens een grote boenk op het dak van onze keuken.
    Ik vlug gaan zien wat dat was, maar zag eerst niets.
    Opeens zag ik toch een ferme klomp ijs liggen op het dak, maar had geen idee waar di vandaan zou komen.
    Toen ik nog wat rond keek naar boven zag ik aan de uitlaat van onze gas condensatieketel zag ik nog een brok ijs hangen.
    Dus is zo'n uitlaat eigenlijk nog gevaarlijk tijdens de vorst.
    Blijkbaar hadden de uitlaatdampen van de ketel ijs gevormd aan de uitgang, en door de dooi is deze naar beneden gekomen.
    Gelukkig zonder schade en niet op onze kop.
    Bootjes

  • #2
    Re: Dooi en condensatieketel

    Hier ook condensatieketel maar niks ijs aan de uitlaat.
    Zeker dat de waterafvoer (condenswater) wel in orde is?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Dooi en condensatieketel

      Ik heb ooit ergens een grote blok ijs zien hangen aan de schouw van een condensatieketel, maar hier zie ik geen ijs bij die lage temperaturen (ik kan de schouw zien vanuit het raam van mijn slaapkamer).
      Waarom dat bij de ene schouw wel is bij heel lage temperaturen, en bij de andere niet, daar heb ik geen verklaring voor.
      Eigenlijk heb ik dat ook maar op één plaats gezien, misschien dat het toch niet echt normaal is.
      Zoals Verseg al schreef, misschien is er wat mis met de condensaatafvoer?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Dooi en condensatieketel

        Als er zoveel waterdamp uit de schouw komt condenseert de ketel niet meer omdat de retourtemperatuur meer dan 50-55° is.
        Zou wel kunnen met de koude van vorige week.
        Maar je ziet zoveel ketels stomen en daar komt geen ijs op de schouw.

        Als de condensafvoer verstopt is loopt de ketel onder water en start hij op de duur niet meer.
        Last edited by palombian; 15 februari 2021, 22:58.

        Comment


        • #5
          Re: Dooi en condensatieketel

          Hey juppekes.

          Met mijn ketel is alles in orde hoor, nog maar twee maanden geleden nagezien.
          Maar zou het kunnen dat dit komt omdat de uitlaatbuis 5m langs de achterhevel omhoog loopt.
          het is zo'n typische dubbelwandige buis voor op een gaswandketel.
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: Dooi en condensatieketel

            De buitenste buis die de lucht aanzuigt wordt als ze buiten loopt meer afgekoeld en bijgevolg ook de binnenste die afvoert.
            Alle condens hierin loopt terug in de ketel.

            Maar het zal de eerste tijd niet meer gebeuren.

            Comment

            Working...
            X