Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

    Het verhaal dat alles in de natuur met elkaar samenhangt...

    Hierbij een reeks van de band tussen Mier en Bladluis.


    De mier en de bladluis hebben een symbiotische relatie. De mier trommelt met zijn voelsprieten op het achterlichaam van de bladluis (ook wel melken genoemd) en stimuleert zo de bladluis tot uitscheiding van zijn afvalstoffen (lees: suikers). Omdat de mieren deze uitscheiding zo lekker vinden verdedigen ze 'hun' bladluizen tegen ongewenste indringers zoals bijv. lieveheersbeestjes.

    Kortom: een win win situatie.


    1.


    2.


    3.


    4.


    5.


    6.


    7.


    8.


    9.


    10.






    Rob,

  • #2
    Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

    Dit zijn zeer uitzonderlijke opnames ! daar doe ik mijn pet voor af hoor...hoe heeft U dat kunnen klaar krijgen ? mvgr.

    Comment


    • #3
      Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

      Oorspronkelijk geplaatst door DEBUS Bekijk bericht
      Dit zijn zeer uitzonderlijke opnames ! daar doe ik mijn pet voor af hoor...hoe heeft U dat kunnen klaar krijgen ? mvgr.
      Thanks DEBUS,

      Als bij mij (op fietsafstand) het vingerhoedskruid in bloei staat ga ik meestal even kijken op deze plant, daarop zijn vaak bladluizen te vinden en dus ook vaak deze mieren.

      Deze mieren zijn inderdaad zeer lastig te fotograferen want ze zitten nooit stil en voordat je ze scherp hebt zijn ze alweer 4 cm verder gelopen, dus dan ga je net zo lang door totdat het een keer lukt. Het meeste mislukt uiteraard maar als het dan lukt dan ben je er wel blij mee.

      Het materiaal: De Canon MP-E 65mm een macro-objectief dat 5x vergroot, hierbij maak ik ook gebruik van een flitser met zelfgemaakte flitsverzachter.

      Rob,

      Comment


      • #4
        Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

        Mooie reeks weeral.
        https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

        Comment


        • #5
          Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

          Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
          Mooie reeks weeral.
          Thanks Tom.


          Rob,

          Comment


          • #6
            Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

            Bedankt voor de info..Ik had geen flauw idee hoe U dat klaarstoomde ! Helaas ligt die lens buiten mijn bescheiden middelen

            Comment


            • #7
              Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

              De MPE-65 mm is een technische lens waar veel oefenen bij is voor je zo'n schitterend beelden kan maken
              zoals Rob hier laat zien. Voor een 700 eur kan je soms een goed exemplaar vinden 2de hands, maar dan begint het pas.

              Bod, je reeksje ziet er terug schitterend uit met enkele pareltjes.
              Maar weet je wat ik nog mis? Dat is wanneer de mier gaat drinken van de sappen die tevoorschijn komen uit het achterlijf van de bladluizen.

              Thx om ons te laten genieten van je waarnemingen.

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

                Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                Thx om ons te laten genieten van je waarnemingen.

                Groetjes,

                Dirk
                Graag gedaan Dirk.... en bedankt voor je reactie..


                Rob,

                Comment


                • #9
                  Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

                  Heel mooie reeks. Ik zou het nog krachtiger vinden als je een selectie van je selectie zou maken en bijvoorbeeld de drie sterkste zou laten zien. Voor mij zijn dat: de 1ste, 3de en laatste (laatste zou ik horizontaal gezet hebben).
                  www.erikthomas.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Symbiotische Relatie... tussen Mier en Bladluis.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                    Heel mooie reeks. Ik zou het nog krachtiger vinden als je een selectie van je selectie zou maken en bijvoorbeeld de drie sterkste zou laten zien. Voor mij zijn dat: de 1ste, 3de en laatste (laatste zou ik horizontaal gezet hebben).
                    Thanks Black Fly.... dit is al een selectie van een selectie... ik heb er nog meer... horizontaal zetten was idd een optie maar zo heb ik de mier gefotografeerd op de stengel... verticaal..

                    Rob,

                    Comment

                    Working...
                    X