Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slapeloosheid.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slapeloosheid.

    Het gaat met mij van kwaad naar erger.
    Een grote slaper ben ik nooit geweest, ioen ik nog werkte ha ik aan 3 à 4 slaap genoeg.
    Maar sinds verleden week slaap ik nog amper ondanks een slaappil.
    Zondag-, maandag-, dinsdagnacht echt amper 3 uur geslapen (per nacht uiteraard) maar ik heb nu een slapeloze nacht achter de rug.
    Wat er scheelt weet ik niet, de corona? Of sinds maart 2020 geen enkele bubbel? Of ben ik te weinig actief?
    Ben nu 74 jaar zou dat een rol kunnen spelen?
    Eén dag te weinig slapen kan ik nog aan maar niet al wat meer is.
    De tweede dag moet ik mij voortslepen, heb ik amper goesting om middageten te maken (das een hobby van mij) en de afwas is nadat ik naar het nieuws heb gekeken.
    Maar dat nieuws kijken daar zie ik niet veel van want dan.....................................val ik in slaap en dat is pardoes in slaap vallen hé.
    Ondertussen al naar de dokter geweest andere pillen gekregen maar die hebben niet geholpen.
    Ik ben bezig aan een PC te bouwen een µATX bordje in een µATX kastje met glazen deur naar het maken en sleven van 32 draden en het aanleggen van de programmable LED aansturing moet ik nu nog een aansluiting maken met vijf nieuwe draden.
    De draden liggen klaar, de sleefkousen leggen klaar, de krimpkousen liggen klaar kortom alles ligt klaar maar ik kom er niet toe dit laatste werkje te voltooien, zo erg is het nu geworden.
    En wat ik ook vaststel is dat ik enorm veel fouten begin te schrijven, dat werkt dan weer op mijn systeem.

    Maar voor de rest ben ik in orde hoor. Ik ga 2 maal in de week revalideren dat is stappen, fietsen, gewicht afduwen met de voeten, gewicht omhoog heffen met de onderbenen en dan gewicht opduwen en optrekken met de armen.
    Ben wel bekaf maar ik blijf het graag doen. en achteraf zit ik aan een resultaat tussen de 92 à 95%, helemaal niet slecht zeggen ze.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Slapeloosheid.

    Stoppen met pillen, meer beweging in de buitenlucht, proberen om 's avonds gsm en pc scherm niet te gebruiken?

    Comment


    • #3
      Re: Slapeloosheid.

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Het gaat met mij van kwaad naar erger.
      Een grote slaper ben ik nooit geweest, ioen ik nog werkte ha ik aan 3 à 4 slaap genoeg.
      Maar sinds verleden week slaap ik nog amper ondanks een slaappil.
      Zondag-, maandag-, dinsdagnacht echt amper 3 uur geslapen (per nacht uiteraard) maar ik heb nu een slapeloze nacht achter de rug.
      Wat er scheelt weet ik niet, de corona? Of sinds maart 2020 geen enkele bubbel? Of ben ik te weinig actief?
      Ben nu 74 jaar zou dat een rol kunnen spelen?
      Eén dag te weinig slapen kan ik nog aan maar niet al wat meer is.
      De tweede dag moet ik mij voortslepen, heb ik amper goesting om middageten te maken (das een hobby van mij) en de afwas is nadat ik naar het nieuws heb gekeken.
      Maar dat nieuws kijken daar zie ik niet veel van want dan.....................................val ik in slaap en dat is pardoes in slaap vallen hé.
      Ondertussen al naar de dokter geweest andere pillen gekregen maar die hebben niet geholpen.
      Ik ben bezig aan een PC te bouwen een µATX bordje in een µATX kastje met glazen deur naar het maken en sleven van 32 draden en het aanleggen van de programmable LED aansturing moet ik nu nog een aansluiting maken met vijf nieuwe draden.
      De draden liggen klaar, de sleefkousen leggen klaar, de krimpkousen liggen klaar kortom alles ligt klaar maar ik kom er niet toe dit laatste werkje te voltooien, zo erg is het nu geworden.
      En wat ik ook vaststel is dat ik enorm veel fouten begin te schrijven, dat werkt dan weer op mijn systeem.

      Maar voor de rest ben ik in orde hoor. Ik ga 2 maal in de week revalideren dat is stappen, fietsen, gewicht afduwen met de voeten, gewicht omhoog heffen met de onderbenen en dan gewicht opduwen en optrekken met de armen.
      Ben wel bekaf maar ik blijf het graag doen. en achteraf zit ik aan een resultaat tussen de 92 à 95%, helemaal niet slecht zeggen ze.
      Maak je je niet te druk om allerlei dingen waar nadien blijkt dat het helemaal niet nodig was Luc?
      Zo kom je hier toch soms over in wat je post, is geen kritiek hé, maar je lijkt mij een mens die zich om soms kleine dingen druk maakt.
      Nu, ik heb makkelijk praten en heb er gelukkig nog nooit last van gehad, als ik mij leg slaap ik gemakkelijk 8á9 U aan een stuk door,
      is altijd zo geweest, maar ben totaal geen piekeraar.
      Maar kan mij wel voorstellen dat dat lastig moet zijn.
      Relaxatie op een of andere manier kan misschien een oplossing bieden, desnoods met professionele hulp.

      Comment


      • #4
        Re: Slapeloosheid.

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Het gaat met mij van kwaad naar erger.
        Een grote slaper ben ik nooit geweest, ioen ik nog werkte ha ik aan 3 à 4 slaap genoeg.
        Maar sinds verleden week slaap ik nog amper ondanks een slaappil.
        Zondag-, maandag-, dinsdagnacht echt amper 3 uur geslapen (per nacht uiteraard) maar ik heb nu een slapeloze nacht achter de rug.
        Wat er scheelt weet ik niet, de corona? Of sinds maart 2020 geen enkele bubbel? Of ben ik te weinig actief?
        Ben nu 74 jaar zou dat een rol kunnen spelen?
        Eén dag te weinig slapen kan ik nog aan maar niet al wat meer is.
        De tweede dag moet ik mij voortslepen, heb ik amper goesting om middageten te maken (das een hobby van mij) en de afwas is nadat ik naar het nieuws heb gekeken.
        Maar dat nieuws kijken daar zie ik niet veel van want dan.....................................val ik in slaap en dat is pardoes in slaap vallen hé.
        Ondertussen al naar de dokter geweest andere pillen gekregen maar die hebben niet geholpen.
        Ik ben bezig aan een PC te bouwen een µATX bordje in een µATX kastje met glazen deur naar het maken en sleven van 32 draden en het aanleggen van de programmable LED aansturing moet ik nu nog een aansluiting maken met vijf nieuwe draden.
        De draden liggen klaar, de sleefkousen leggen klaar, de krimpkousen liggen klaar kortom alles ligt klaar maar ik kom er niet toe dit laatste werkje te voltooien, zo erg is het nu geworden.
        En wat ik ook vaststel is dat ik enorm veel fouten begin te schrijven, dat werkt dan weer op mijn systeem.

        Maar voor de rest ben ik in orde hoor. Ik ga 2 maal in de week revalideren dat is stappen, fietsen, gewicht afduwen met de voeten, gewicht omhoog heffen met de onderbenen en dan gewicht opduwen en optrekken met de armen.
        Ben wel bekaf maar ik blijf het graag doen. en achteraf zit ik aan een resultaat tussen de 92 à 95%, helemaal niet slecht zeggen ze.
        Ik lig er ook zelden voor 2 uur in. En ik denk dat er hier nog zo zijn
        Maar goed is het inderdaad niet.
        Elke avond een uurtje wandelen, Luc ?
        Wandelen is niet té belastend en kan bijna iedereen.
        Computer, tablet en tv laten is gemakkelijker gezegd dan gedaan - daar heb ik ook last mee.
        Een cappuccino ( decaf natuurlijk ) kan ook een beetje helpen; dat is uiteindelijk warme melk “met een smaakje”.
        Maar ik ken het, slapeloosheid. Bed in kruipen. Na een kwartier es op de klok kijken, na een half uur nog es en na 3 kwartier van miserie er terug uit kruipen.....
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Slapeloosheid.

          Als ik ga slapen smijt ik alles van mij af, ik ben relatief rustig maar ik ben wel bang tussen haakjes, dat ik weer niet in slaap zal geraken dat wel ja.
          Ik nam Zolpidem en volgens de dokter moest ik eens veranderen wat we ook gedaan hebben, maar het resultaat is geen snars verbeterd.
          Wandelen zou ik wel willen doen maar......... in de koude is dat niet goed voor mijn tikker en ook en vooral, ik kan amper 400 meter stappen en dan beginnen die vreselijke krampen
          Ben al +/- 24 keer geopereerd geweest aan beide benen samen, ik heb een bloedvaten ziekte, de aders slibben dicht en ik krijg krampen in mijn slagaders (vandaar die krampen) en ik kan u verzekeren dat dit enorm veel pijn doet.
          Als ik al eens overdag stap moet ik opletten dat ik niet te ver ga want ik moet nog naar mijn vertrekpunt kunnen terug keren.
          Op de revalidatie kan ik precies 420 meter stappen aan 3,2Km/h en een loopband is niet hetzelfde als op straat of een bos of wat dan ook en het moet nog plat zijn ook.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Slapeloosheid.

            Ik gebruik ook Zolpidem met erboven nog Clozan 10mg, dat is iets dat de geest even stil legt van nadenken over van alles. gebruik dat nu al een 30 jaar. normaal werkt dat toch een uurtje of vier/vijf. Veel sucses met een oplossing te zoeken
            .....Dyslexie.......

            Comment


            • #7
              Re: Slapeloosheid.

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Ik lig er ook zelden voor 2 uur in. En ik denk dat er hier nog zo zijn
              Hier hetzelfde, maar ik weet hoe dat komt ... er is ene dat tot een stuk in de nacht berichtjes blijft sturen. [emoji849]

              Slapeloosheid kan enkele niet medische oorzaken hebben ...
              - Men heeft gewoon minder slaap nodig.
              - Men gaat te laat slapen.
              - Men eet te laat en/of verkeerd.
              - Men is te actief voor het slapengaan (TV, PC, ...).

              Zelf ook nooit vroeg gaan slapen en meestal maar 3 à 4 uur per nacht in bed.
              Maar in het WE kan ik ook wel eens uitslapen.
              Probeer ik vroeger te gaan slapen, dan weer wakker in midden van de nacht ... de berichtstuurder dan meestal ook. [emoji848]
              Voor TV val ik wel eens in slaap, maar als ik die uit doe dan ben ik weer klaarwakker. [emoji848]
              Sommige nachten kan ik helemaal niet slapen, dan is het de dag nadien toch wel moeilijk.
              Pillen nemen doe ik zeker niet, eens men daaraan went is het zeker om zeep.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Slapeloosheid.

                Al eens gedacht aan de slaapkliniek ?
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Slapeloosheid.

                  Zolpidem en consoorten zijn wat ze in de volksmond een benzo noemen. Een benzodiazepine. Er bestaan zeer veel varianten van die benzos.
                  Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat er meer dan 10 merken van bestaan en zeer veel voorgeschreven wordt.
                  Ik denk dat in de rusthuizen zowat de helft van de bejaarden een benzo voorgeschreven krijgt.
                  Echt goed is dat niet.

                  Dat werkt in het begin behoorlijk goed als inslapertje. Het kalmeert een beetje en zo heb je een betere slaap.
                  MAAR... benzo is echte vuiligheid voor gewoon mensen. Het is behoorlijk verslavend (na +- 1 maand gebruik). Ermee stoppen is echt niet gemakkelijk omdat je dan helemaal geen slaap zal hebben.
                  Tevens kan je ook kampen met concentratiestoornissen en evenwichtsstoornissen.
                  En niet onbelangrijk is dat je op lange termijn een zeer grote kans hebt om dement te worden.
                  Na een tijd (+- een maand) is de werking verwaarloosbaar maar je bent ondertussen wel verslaafd er aan.

                  Kwestie is dus om echt af te bouwen als je er aan vast zit.

                  Er is wel een uitzondering voor het gebruik van benzos en dat is bv bij mensen met ADHD. Die zijn daar behoorlijk goed mee desondanks de nadelen.
                  2 vrienden van mij hebben ADHD en die nemen benzos als middel om hun interne spanningen wat beter de baas te kunnen. Ze nemen het dus niet als slaapmiddel maar eerder tegen onrust.
                  Aangevuld met andere medicatie.

                  Ik kan enkel maar aanbevelen om overdag jezelf wat te blijven uitdagen. Op een normaal uur opstaan en de hele dag bezig blijven tot je echt voldoening hebt van de dag.
                  Desnoods aanvullen met dingen die extra inspanning van je vragen. Mentaal en fysiek. Daarom niet direct de grote middelen maar iets wat past bij je kunnen en interesses.
                  Maar vooral iets waar je blijvend mee bezig kan zijn. Een nieuwe hobby, een nieuwe uitdaging zoeken?
                  Probeer uw agenda echt bomvol te vullen met activiteiten.
                  Beetje stramien en doel zoeken in je bezighouding zodat je eigenlijk altijd tijd te kort hebt.
                  Dat is wat ik je persoonlijk zou aanbevelen eens te proberen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slapeloosheid.

                    Vooral niet te veel denken aan de dingen die nu aan de hand zijn, ik heb geen probleem met slapen en 8 uur slaap is goed voor je immuunsysteem,
                    alhoewel dat paar keer opstaan om te plassen is wel ambetant.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slapeloosheid.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Al eens gedacht aan de slaapkliniek ?
                      Is dat niet voor mensen met mentale problemen?
                      Mijn enig probleem op dit ogenblik is de pandemie en het feit dat ik daardoor mijn dochter en kleinkinderen maar 1 keer heb gezien verleden jaar.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slapeloosheid.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Is dat niet voor mensen met mentale problemen?
                        Mijn enig probleem op dit ogenblik is de pandemie en het feit dat ik daardoor mijn dochter en kleinkinderen maar 1 keer heb gezien verleden jaar.
                        Neen, slaapkliniek is niet alleen voor mensen met mentale problemen.

                        Ik heb het omgekeerde, ik zou niets anders doen dan slapen. Als ik geen 8h geslapen heb dan voel ik me niet goed. En liever 10h. In het weekend loopt dat op tot 12h slapen. (ok, sanitaire noden niet meegerekend). Ik kom in bed, draai enkele keren rond en ben weg. Slapen tot 10h 's morgens en dan om 19h terug beginnen geeuwen is "normaal". En van de bureaujob die ik doe zal het niet van fysieke uitputting zijn.

                        Slaapkliniek heeft bevestigd dat ik apneu heb. Tot 45 keer per uur als ik op mijn rug lig en maar 35 als ik op mijn zij lig. Ok, die depressie de laatste jaren zal er ook niet helpen. Maar het verklaart toch wel een en ander.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slapeloosheid.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Is dat niet voor mensen met mentale problemen?
                          Mijn enig probleem op dit ogenblik is de pandemie en het feit dat ik daardoor mijn dochter en kleinkinderen maar 1 keer heb gezien verleden jaar.
                          Dan ben je verkeerd ingelicht.
                          Misschien dit eens rustig lezen: https://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/...oornissen.aspx
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slapeloosheid.

                            Ik heb soms ook een nacht dat ik moeilijk in slaap kom maar dan sta ik op en loop buiten even een rondje door de straat. Maar verder maak ik me er niet druk om, dan denk ik dat ik die slaap niet nodig heb. Er wordt ook gezegd dat voor een PC scherm zitten slecht voor de slaap is van wegen het blauwe licht maar ik merk daar niets van. Een licht therapie kan goed werken zeker in de sombere donkere wintermaanden en daar zijn speciale lampen voor, ik heb er een thuis die ik tijdens het ontbijt een kwartier aanzet: daar wordt je wat actiever van. Een mens heeft (zon)licht nodig om goed te functioneren en s'nachts te slapen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slapeloosheid.

                              Ik weet er van mee te praten na 30 jaar gesukkel en 2 x slaapkliniek gespreid over die periode.

                              In een “slaapkliniek” doen ze volgende:
                              gedurende de (vroeger 2 of 3 nachten, nu 1) nacht registreert men o.a. hersenactiviteit en slaapstadia, ademhaling, beenbewegingen, oogspieren, ademhalingsspieren, hartslag, zuurstof, gedragingen en geluid via IR camera...
                              Je “bewegingsvrijheid” is verbeterd (vergeleken met mijn eerste slaaptest) maar je ligt toch nog met een hoop bedrading op diverse plaatsen op je lichaam. (Geen garantie voor een perfecte slaap). Misschien is dat intussen alweer verbeterd met wat meer draadloze toestanden.
                              Reken vooral met een lange wachttijd, zowel voor het onderzoek als nadien voor de resultaten (al die registraties van een ganse nacht bekijken vergt tijd).

                              Verwacht er echter niet teveel van. Je “probleemperiode” is nog erg kort.
                              Dit kan ik je als tips geven:

                              TIPS VOOR SLECHTE SLAPERS: van somnologe Dr Inge Declercq uza
                              Staar je niet blind op polsdevices die je slaap zouden meten:ze geven geen accuraat beeld van wat er zich in je hersenen afspeelt en kunnen de angst voor slecht slapen verergeren.
                              Schiet niet meteen in paniek, een slaapprobleem is vaak minder erg dan je zelf denkt:mensen geven vaak aan veel minder te slapen dan ze in werkelijkheid doen. Het zijn de negatieve gedachten over je slaap die je slaapprobleem zullen aanwakkeren.
                              De luchtkwaliteit en temperatuur in je slaapkamer zijn belangrijk:zet regelmatig ramen en deuren op en kies eventueel voor een luchtzuiverende plant.
                              Heb je het warm?Neem een lauwe douche voor je gaat slapen, zo daalt je centrale lichaamstemperatuur.
                              Pak je stressprobleem aan:er zijn ondertussen veel studies die bewijzen dat stress een negatieve invloed heeft op je nachtrust. Hoe meer je die stress kan verminderen tijdens de dag, hoe beter je zal slapen.
                              Zoek het licht overdag op:je lichaam en brein werken volgens een natuurlijke klok, bij daglicht word je wakker, wanneer het donker wordt, geef je je brein het signaal dat het tijd is om te slapen. Het is écht belangrijk om het daglicht op te zoeken, trek naar buiten en maak een wandeling. Dat zal zowel je energie overdag als je nachtrust bevorderen.
                              Neem niet zomaar slaapmedicatie:die is verslavend en lost de onderliggende oorzaak van het slaapprobleem niet op.

                              Tracht vooral gedurende de dag slaapnood op te bouwen (door buitenlicht en activiteit).

                              De tv-reeks “de slapelozen” met Annick Ruyts was (hallucinant) interessant. Enkel het bijhorende radioprogramma kan je nog herbeluisteren. Diverse slapelozen en artsen aan het woord:


                              Annick geeft blijkbaar ook nog lezingen


                              Comment

                              Working...
                              X