Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FujiFilm XT1 naar ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FujiFilm XT1 naar ...

    Hallo,

    Mijn FujiFilm XT1 is aan vervanging toe. Gedurende de jaren dat ik deze camera heb gebruikt, zijn er toch een aantal minder goede punten aan deze camera naar voren gekomen. Deze camera gebruiken voor macro is niet al te gemakkelijk. Aangezien ik voornamelijk macro fotografeer ben ik van plan om te gaan kijken met andere merken.

    Het volgen van de recente ontwikkeling van de digitale fototoestellen heeft de laatste tijd op een zeer laag pitje gestaan. Na het zoeken naar wat informatie was het moeilijk om de bomen nog door het bos te zien, wat een evolutie ... Het maken van een keuze voor een ander merk zal geen evidentie opdracht zijn. Maar om deze opdracht toch wat gemakkelijker te maken heb ik een aantal vragen.

    Is het aankopen van een spiegelreflex (crop of FF) met bijhorende lenzen nog een goede aankoop ? Ik zou niet graag het risico willen lopen, dat mijn toekomstige lenzen allemaal moeten vervangen worden omdat een systeemcamera de standaard wordt.
    Is macro gemakkelijker bij een systeemcamera van Nikon of Canon en is de EVF van deze merken beter dan de XT1.

    De volgende stap is natuurlijk een aantal toestellen gaan uitproberen en mij nog verder inlezen.

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    Christof Laeremans
    Christof Laeremans

  • #2
    Re: FujiFilm XT1 naar ...

    Een eerste vraag terug, Christophe: wat zijn precies de beperkingen of problemen die je nu ondervindt met je X-T1 (ondertussen toch al wat een gedateerde camera)?
    Wat zou je meer/beter/anders willen in de toekomst?
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

    Comment


    • #3
      Re: FujiFilm XT1 naar ...

      bekijk eens of er in je omgeving leden zijn die over een xt3 of xt4 beschikken en vraag of je daar even makro mee mag testen. Ik zou zeggen kom maar af maar Antwerpen is waarschijnlijk iets te ver voor je.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: FujiFilm XT1 naar ...

        Je kunt een toestel van 7 jaar oud niet meer gaan vergelijken met een toestel van nu, bv. een XT4, die verschillen zijn zeer groot en vergeet DSLR.
        Zie niet direct een reden waarom je zou veranderen zekers niet als je al een paar lenzen hebt
        www.polartha.com

        Comment


        • #5
          Re: FujiFilm XT1 naar ...

          Hallo,

          De beperkingen die ik vooral tegenkom zijn:

          Een beperkt aanbod van lenzen voor macro. Momenteel heb ik de 80 mm maar 1:1 is soms te weinig als ik mijn kleine fossielen moet fotograferen. Werken met een set tussenringen geeft vaak nog net niet de juiste vergroting. Bij de andere merken zoals Nikon, Canon zijn er meer mogelijkheden voor aan macro te doen.

          Het manueel scherpstellen door de EVF. Tijdens de eerste lockdown ben ik begonnen om al mijn fossielen te fotograferen maar dit is een werk geworden van lange adem. Door de EVF of via het scherm, het heeft me meerdere grijze haren gekost om die ene mooie scherpe foto te krijgen. Het fossiel wordt groter gemaakt op het scherm/EFV, even bewegen met de camera (op statief) en het scherpstellen kan terug opnieuw beginnen.
          Soms heb ik ook geprobeerd om mijn de AF van mijn 80 mm te gebruiken maar deze AF zat er meer naast dan op. (ik weet ook wel dat AF en macro niet een ideale combinatie is).

          Naast macro wordt deze camera ook nog gebruikt voor landschappen maar kan ik niet over klagen, dit lukt wel goed (soms de AF die er naast zit).

          Juist omwille van deze beperkingen van macro dacht ik dat het beter zou zijn bij de concurrentie.

          Maar jullie hebben gelijk, een camera van 7 jaar oud is inderdaad niet meer te vergelijken met de huidige generatie. In mijn buurt ken ik niemand met een XT3 of XT4 maar hopelijk is het mogelijk, gezien de omstandigheden, om deze toestellen te gaan testen in de winkel.

          Groeten,

          Christof Laeremans
          Christof Laeremans

          Comment


          • #6
            Re: FujiFilm XT1 naar ...

            met de huidige toestellen heb je scherpstelindicators zodat je perfect kunt zien waar het scherp is. Dat zou je al een heel eind moeten helpen maar als je groter dan 1/1 wil gaan weet ik niet hoe je dat moet oplossen tenzij misschien met de 5/1 van canon via een verloopring.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: FujiFilm XT1 naar ...

              Chris, ik heb zowel een X-E2s als een X-T1 en gebruik vooral op mijn X-T1 vintage manuele lenzen en het scherpstellen lukt mij uitstekend.
              Je kunt dit zowel met een rand doen of net zoals een paralax.

              En in wat is de X-T4 dan zoveel beter?
              Toen de X-T1 op de markt kwam werd die in een mum van tijd bedolven onder de goede commentaar.
              Persoonlijk ben ik nog steeds tevreden over mijn fuji's maar heb ook wel een Canon 90D waar ik uitzonderlijk tevreden van ben.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: FujiFilm XT1 naar ...

                Als je in macro vergrotingen groter dan 1:1 wil zal dat steeds in manuele focus zijn, ik zie dus het probleem met je XT-1 niet.
                Probeer eens een MPE-65 uit op een canon reflex.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: FujiFilm XT1 naar ...

                  spiegelreflex zou ik niet meer doen.
                  Bij grotere vergrotingen en manuele lenzen zoals de uitstekende laowa's ga je op een spiegelreflex bij F8 of kleiner amper nog iets zien door de zoeker en is de live view/evf van een mirrorless heel handig.
                  Vooral met de vergrootfunctie.

                  Op de fuji (oude xh1) heb ik een 65mm laowa staan (2x vergroting) en die werkt prettig. Enorm vaak heb ik die nog niet gebruikt (heb ze pas sinds eind vorig jaar en er nog niet mee buiten op stap mee geweest)

                  Comment


                  • #10
                    Re: FujiFilm XT1 naar ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                    spiegelreflex zou ik niet meer doen.
                    Bij grotere vergrotingen en manuele lenzen zoals de uitstekende laowa's ga je op een spiegelreflex bij F8 of kleiner amper nog iets zien door de zoeker en is de live view/evf van een mirrorless heel handig.
                    Vooral met de vergrootfunctie.

                    Op de fuji (oude xh1) heb ik een 65mm laowa staan (2x vergroting) en die werkt prettig. Enorm vaak heb ik die nog niet gebruikt (heb ze pas sinds eind vorig jaar en er nog niet mee buiten op stap mee geweest)
                    DSLR's van de laatste 10 jr hebben ook liveview hoor, en met vergroting.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: FujiFilm XT1 naar ...

                      Hallo,

                      Voor de macro met een XT1. Het manueel scherpstellen neemt meer tijd dan vroeger met mijn EOS 30D. Het is ook verwarrend met het manueel scherpstellen. Tijdens het manueel scherpstellen wordt het object vergroot op het scherm weergegeven en ik heb daar de indruk dat het veel langer duurt om het beeld scherp te krijgen. Nu, dat zal misschien iets zijn dat ik nog moet gewoon worden, want de 80 mm macro is nog niet zo lang in mijn bezit. De Iaowa's macro's ben ik al tegen gekomen en lijken interessant. Nu dat ik weet dat ze prettige werken kan ik me daar eens op concentreren.

                      Dit week-end ga ik een XT4 testen in de winkel om het verschil te zien tussen XT1 en 4.

                      Christof Laeremans
                      Christof Laeremans

                      Comment


                      • #12
                        Re: FujiFilm XT1 naar ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door ChristofLaeremans Bekijk bericht
                        Tijdens het manueel scherpstellen wordt het object vergroot op het scherm weergegeven
                        "Inzoomen" bij manuele focus kan je uitschakelen. Die instelling zit onder scherm setup -> scherpstelloep -> uit (blz 96 in de handleiding).
                        Het "inzoomen" zelf kan je dan nog oproepen met de focus assist knop.
                        Of je stelt het scherm in op dual screen waarbij je zowel het volledige beeld met daarnaast het ingezoomde gedeelte onder het focuspunt ziet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: FujiFilm XT1 naar ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door ChristofLaeremans Bekijk bericht
                          Hallo,

                          Voor de macro met een XT1. Het manueel scherpstellen neemt meer tijd dan vroeger met mijn EOS 30D. Het is ook verwarrend met het manueel scherpstellen. Tijdens het manueel scherpstellen wordt het object vergroot op het scherm weergegeven en ik heb daar de indruk dat het veel langer duurt om het beeld scherp te krijgen. Nu, dat zal misschien iets zijn dat ik nog moet gewoon worden, want de 80 mm macro is nog niet zo lang in mijn bezit. De Iaowa's macro's ben ik al tegen gekomen en lijken interessant. Nu dat ik weet dat ze prettige werken kan ik me daar eens op concentreren.

                          Dit week-end ga ik een XT4 testen in de winkel om het verschil te zien tussen XT1 en 4.

                          Christof Laeremans
                          Dat duurt wel effe om manueel scherp te stellen maar dat het sneller gaat met een Canon XXD daar heb ik sterk mijn twijfels bij.
                          Ik ben met vintage objectieven begonnen toen ik nog een 350D had, daarna met een 40D en 50D en zelfs een 5D en dat was telkens een triestig gedoe, met een fuji X-T1 een fluitje van een cent.

                          Ik zou graag eens van je horen hoe het zit met het dynamisch bereik tussen een X-T1 en een X-T4. Niet op het display maar op de PC/afdruk.
                          Ik hoop dat vooral dit erop vooruit is gegaan, de rest mag je ook meedelen hoor.
                          Suc6
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: FujiFilm XT1 naar ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                            DSLR's van de laatste 10 jr hebben ook liveview hoor, en met vergroting.
                            inderdaad maar als je dan buiten in de zon zit ... dan is een live view minder handig dan dat je het door de evf kunt zien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: FujiFilm XT1 naar ...

                              Heb ooit iemand bezocht die hele kleine fosiele schelpjes fotografeerde, soms enkele mm groot. Foto's die moesten dienen voor publicatie. Die werkte op een heel andere manier, ok, het was Nikon en een dslr maar Fuji had toen nog geen digitale toestellen en mirrorless bestond nog niet.

                              Hij gebruikte om te beginnen een focus rail. Dus niet scherpstellen met de camera maar de lens manueel een eerste scherpstelling doen en dan met de rail de fijne scherpstelling doen. Kan veel fijner dan direct met de lens of de AF. Ook werkte hij met een thether, de camera direct aan de pc zodat hij op een groot scherm kon zien wat er gebeurde. En dan ook nog focus stacking om de scherptediepte groot genoeg te krijgen. Ik kan me niet meer herinneren of de pc nu direct de focus rail stuurde daarvoor of dat hij dat nog manueel deed, daarvoor is het iets te lang geleden.

                              In zijn hele opstelling was ook nog behoorlijk wat aandacht voor de juiste belichting.

                              Comment

                              Working...
                              X