Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgenmop ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belgenmop ?

    Ik krijg dit vanmorgen in mijn mail:


    Nieuw bericht in uw beveiligde elektronische brievenbus

    Geachte heer ............
    U heeft een nieuw bericht ontvangen van Pensioendienst in uw eBox.
    Maandelijkse betaling van uw rechten
    U kan dit bericht inkijken tot 01/01/2099.
    Bekijk dit bericht via my e-box :

    Indien bovenstaande knop niet werkt, kunt u deze link kopiëren en plakken in uw browser.

    Het eBox team
    Heeft u vragen of opmerkingen over dit bericht ?


    Waarschijnlijk zijn "uw rechten" ambtenarentaal voor mijn pensioen. En zal men komen vertellen dat ik minder netto ga krijgen om mijn "opleg" aan het einde te verminderen (ik krijg al tientallen jaren een beetje tot veel voorheffing terug, dat terzijde)
    Dat ik het bericht kan inkijken tot 1 januari 2099: van service gesproken !!!
    (ik ben dan bijna 143 jaar jong )

    Ik heb dan geoordeeld dat dit waarschijnlijk phising is, niettegenstaande het verzendadres lijkt te kloppen, en heb de ebox dienst opgebeld.

    Een vriendelijke mevrouw vond inderdaad 2099 ook nogal lang, verder kwam ze niet (ook niet toen ik vertelde dat juist zo'n onnozelheden typisch zijn voor phisingberichten) en ze ging het doorgeven aan een collega.
    Last edited by nete; 18 januari 2021, 13:40.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Belgenmop ?

    Ik heb al een "ticketnummer" gekregen, waauw.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Belgenmop ?

      Misschien de links uit je originele post halen?

      Comment


      • #4
        Re: Belgenmop ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Misschien de links uit je originele post halen?
        Heb ik veiligheidshalve gedaan, bedankt voor de tip.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Belgenmop ?

          Daar is toch niks mis mee.
          En met phishing heeft het niets te maken.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Belgenmop ?

            Misschien heeft Nete wel een e-box, maar het is weinig waarschijnlijk dat e-box een bericht gaat sturen met daarin waarover de overheid je een bericht gestuurd heeft.

            Nu ja, ze worden beter en beter en ik heb me onlangs ook laten vangen. Heb me net voor ik iets héél stoms deed kunnen inhouden.

            Comment


            • #7
              Belgenmop ?

              Wat is het probleem?
              Gewoon inloggen op je e-box en je merkt meteen of er een bericht staat.
              Heb er hier ook al staan met 2099 als einddatum.
              Lijkt me niet onlogisch dat wat over uw pensioen gaat niet vervalt voor je sterft.
              Vermoedelijk is 2099 heden de langst mogelijke datum als ze niets anders specificeren.
              En in de e-mail dat men krijgt staat steeds een korte beschrijving waarover het gaat.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Belgenmop ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                En in de e-mail dat men krijgt staat steeds een korte beschrijving waarover het gaat.
                Het zou gaan om "de betaling van uw rechten".
                Dat cryptisch taaltje, gekoppeld aan die lichtjes belachelijke datum is een schoolvoorbeeld hoe een phising mail er moet uitzien.

                Mocht er nu staan (wat het vermoedelijk is als de mail correct is): "de voorheffing van uw pensioen werd verhoogd"
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Belgenmop ?

                  Waar zit eigenlijk je probleem, Nete? Je weet toch dat je pensioenrechten "opbouwt" tijdens je beroepsleven, in jouw geval waarschijnlijk voor elk kwartaal waarin je sociale bijdragen betaalde als zelfstandige. Nu gaat het bericht in je e-box over de uitbetaling van die jarenlang opgebouwde pensioenrechten. Wat is er dan eenvoudiger dan je e-box raadplegen?
                  Dat het lijkt op phishing kan je ook omkeren, phishing berichten lijken meer en meer op echte berichten en hun taalgebruik is steeds beter en correcter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belgenmop ?

                    Gelukzak.
                    Verleden jaar was er bij mij geen bedrijfsvoorheffing.
                    Voordien wel.
                    Nu na een mailtje,blijkt er nu terug voorheffing te zijn.
                    Begrijpe wie kan.
                    (tenzij dat men je zo in een hogere belastingsschijf wilt manoeuvreren??)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belgenmop ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      in jouw geval waarschijnlijk voor elk kwartaal waarin je sociale bijdragen betaalde als zelfstandige.
                      Dat is hooguit enkele jaren geweest onder bijberoep, en in bijberoep betaal je wel sociale bijdragen maar bouw je geen pensioenrechten op. Dat is nu zo en dat wist ik toen ik er aan begon.
                      Het gaat me gewoon om de mail die zowel echt lijkt als vals (door die onnozele datum) en dat taalgebruik (betaling van uw rechten).
                      tegenwoordig wordt je bestookt met mails die u vanalles beloven, vandaar mijn achterdocht.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belgenmop ?

                        Dergelijk bericht ook gekregen, gewoon ebox raadplegen. Je zal merken dat vorige jaren de "vervaldatum" van het bericht bij de pensioendienst steeds 2099 is. De berichten van de fiscus zijn maar een paar jaar te raadplegen. En ook hier hetzelfde bruto pensioen, meer bedrijfsvoorheffing. Tja.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belgenmop ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Dat cryptisch taaltje, gekoppeld aan die lichtjes belachelijke datum is een schoolvoorbeeld hoe een phising mail er moet uitzien.
                          Mocht het phishing zijn, dan zou men de datum net heel kort in de toekomst zetten teneinde u te dwingen snel te reageren zonder veel te kunnen nadenken.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belgenmop ?

                            Om zeker te zijn kan je op 1/1/2099 nog eens checken of het bericht er nog staat.
                            [edit]: Dan kan je ook zien of in 2099 de Nederlandse taal nog in gebruik is.
                            Dit is ook het lezen waard : https://myebox.be/nl/news/myebox-be-...ails-in-omloop
                            Last edited by Skitch; 18 januari 2021, 23:05.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belgenmop ?

                              De servicedesk reageert wel behoorlijk snel, vanmorgen dit in de mailbox:

                              Beste,

                              De inhoud van de documenten alsook de links erin vermeld zijn de verantwoordelijkheid van de verzender van het document.
                              Gelieve hiervoor rechtstreeks de verzender van het document te contacteren. Zijn gegevens maken normalerwijs deel uit van het document zelf.

                              De documenten die ik van de pensioensdienst ontvang zijn ook geldig tot 2099.

                              Met vriendelijke groeten,
                              ******
                              Servicedesk BOSA DG DT



                              En wie is de verzender ? myebox..... via BOSA DG DT....
                              Last edited by nete; 19 januari 2021, 11:55.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X