Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Destructie kleuromvang opgeslagen foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Destructie kleuromvang opgeslagen foto's

    Een plotseling opduikend groot probleem:
    1. Om een (extern geprint) fotoboek samen te stellen maak ik een verzamelmap.
    2. Al deze foto's (meer dan voldoende Mb's) upload ik naar de website van het fotoboekbedrijf.
    3. Tijdens het samenstellen van mijn fotoboek zie ik dat de kleuromvang van de geplaatste foto's drastisch is gereduceerd tot soms niet meer dan 1400 kleuren.
    4. Constateer dat de foto's in het bronbestand op mijn laptop (interne en externe harddisc) ook zijn aangetast, van 10,4 Mb naar 149 kb. (Zie screenshot in de bijlage)
    Ik durf nu geen fotobestand meer te openen, omdat ik bang ben dat alle foto's naar de knoppen gaan.
    Niemand van collega-fotografen die ik gevraagd heb herkent het probleem en een snelle oplossing blijft dus achterwege. Wie van de forum-leden helpt me uit de brand?

  • #2
    Re: Destructie kleuromvang opgeslagen foto's

    Windows of Mac? Omdat je schrijft van 10.4Mb naar 149Kb, doet het vermoeden rijzen dat je de cache beelden krijgt te zien en niet de originele. Maak je cache eens leeg.
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: Destructie kleuromvang opgeslagen foto's

      Dank voor je tip, Guido, maar ik vermoed dat het destructieprobleem elders zit. Op mijn Windows-laptop draait nl CCleaner die voortdurend de cache leegmaakt. De verzamelmap op de interne harddisc met de up te loaden foto's voor het fotoboek blijft namelijk vernield, de ene foto meer dan de ander. Heel vreemd!

      Comment


      • #4
        Re: Destructie kleuromvang opgeslagen foto's

        zeer eigenaardig voorval. Ik weet niet wat je achtergrond is, noch welke ervaring je al hebt met o.a. fotoboeken en dus riskeer ik je dingen aan te halen die je elementair zal vinden.
        -heb je al geprobeerd om via verkenner gans je computersysteem (externe en interne HD) naar de naam van één van de beelden te laten zoeken ? zo krijg je tenminste een idee waar die file overal gestockeerd staat en in welke grootte .
        -is er ook een verandering in grootte van beelden die je niet in het fotoboek wou ?
        -ik heb al bij verschillende bedrijven een boek laten drukken en telkens maak ik de fotokeuze en bladindeling off-line en pas de definitieve versie wordt on-line doorgestuurd. Dit is bij uw bedrijf blijkbaar niet het geval ?
        ik kan je slechts deze bedenkingen en pistes geven, ik heb geen pasklaar antwoord. Hopelijk recupereer je nog al je beeldmateriaal in goede staat.
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Re: Destructie kleuromvang opgeslagen foto's

          Beste Cor,
          Dank voor je reactie.
          Puntsgewijs:
          - ALLE foto's die ik geselecteerd heb voor het fotoboek (verzameld in een nieuwe map) zijn aangetast en dus niet meer bruikbaar. Het kant en klare fotoboek dus ook niet meer.
          - Ook blijken diverse foto's op mijn opslag op harde schijven in meer of mindere mate beschadigd te zijn. Sommige zijn volledig vernield en weer andere kun je alleen wat kleurbanen in de lucht onderscheiden. Vreemd genoeg is dit volstrekt willekeurig en er zijn ook foto's onbeschadigd gebleven.
          - het bewuste fotoboek wil ik bestellen bij Fotoproducten.nl Een maand geleden heb ik bij hetzelfde bedrijf een gelijksoortig fotoboek besteld. Omvang 227 geselecteerde foto's: geen enkel probleem! Alvorens de samenstelling en indeling van het gewenste fotoboek te maken dien je EERST alle geselecteerde foto's te uploaden. Tevreden? Opslaan en in het winkelwagentje plaatsen.
          De willekeurigheid van destructie baart me zorgen. Wanneer en bij welk gebruik van mijn fotobestanden gaan er opnieuw dierbare foto's verloren?

          Comment

          Working...
          X