Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

    ik heb gisteren bij Art&Craft een X-T4 aangeschaft om mijn 6 jaar oude X-T1 te vervangen (die overigens ondertussen quasi niets meer waard is dus als back-up zal dienen).

    Mijn X-T1 was een zwarte uitvoering, nu heb ik voor de X-T4 voor de zilverkleurige variant gekozen.
    Ik vond het zilver van op afstand altijd best knap op fuji-toestellen - het oog mag ook wat - en na al die jaren wou ik wel eens wat anders.

    Nu ik beide toestellen naast elkaar houd, valt me de lakkwaliteit van de zilveren behuizing op het eerste zicht echter tegen.
    De zwarte delen van de X-T1 voelen kouder, en daardoor meer als metaal aan, bij de X-T4 ga ik twijfelen tussen kunststof en magnesium. De zwarte lak op de X-T1 is ook een vrij robuuste structuurlak, terwijl het zilver heel smooth is, en me dus veel krasgevoeliger lijkt.

    Wie heeft ervaring met beiden?
    Ligt dit puur aan het verschil tussen zwart en zilver, of is er ook een verschil tussen de X-T1 en X-T4 op dit vlak? Ik heb in de winkel helaas niet vergeleken met een zwarte body, maar als ik google naar high-res foto's van een zwarte X-T1 en X-T4 body, lijkt de structuurlak me bij die laatste ook al minder robuust...

    Ik heb het toestel nog niet gebruikt en heb nog 14 dagen bedenktijd, dus momenteel is wisselen nog een optie


    Overigens ook nog even de Nikon Z6 in mijn handen genomen, en toch kort getwijfeld. Ik fotografeer graag met fuji omwille van de bediening, de jpeg-output en de lenzen (naast de 18-55 kitlens heb ik de 35mm 1.4, 10-24 f4 en 50-140 2.8), en omwille van dat laatste heb ik een switch niet willen overwegen. Maar qua build-quality en ergonomie voelde de Z6 toch wat als 'thuiskomen'. Nu de lakkwaliteit van de X-T4 me niet meteen overtuigt bij het uitpakken, twijfel ik wat of ik de juiste keuze gemaakt heb

    Ik probeer vrij lang toe te komen met m'n fotomateriaal (X-T1 sinds 2014, voordien een D90 aangekocht in 2008), trek er veel de natuur mee in, dus duurzaamheid is wel een must.

  • #2
    Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

    Ter verduidelijking:


    Last edited by R&B; 27 december 2020, 14:37.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

      Als je al zwarte hebt, dan een zilveren dan neem nooit per ongeluk de verkeerde mee.
      De zwarte en zilveren en T4 zijn exact hetzelfde(behalve de kleur).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

        Mij gevoel is dat een body zwart moet zijn. Heb zelf drie Nikons en een Fuji XT2 en deze laatste is ook een zwarte. Als je twijfeld wacht niet te lang om te ruilen want begin januari maken ze hun inventaris en mogelijk dan
        een probleem om nog te kunnen ruilen.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

          Beide fuji's kan ik niet vergelijken ik werk nog steeds met de zwarte X-T1 en dat zal niet zo rap veranderen, mooi en heel goed toestel.
          Maar uit het analoog tijdperk heb ik genoeg ervaring.
          Zwarte zijn meer gevoelig aan lakslijtage en bijgevolg ook krasgevoeliger.
          Zilveren hebben geen lak dit is een anodisatie, een oppervlaktebehandeling om metalen zoals aluminium en titanium te voorzien van een oxidelaag.
          Ik moet wel zeggen dat de professionele toestellen een veel betere zwarte laklaag kregen.
          Persoonlijk vind ik een zilveren/zwart toestel mooier dan een compleet zwart toestel.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

            Mijn eerste fototoestel (ongeveer 60 jaar geleden) was een Leica II van 1936 die mijn grootvader na de oorlog op de kop getikt had.
            Ik was zeer gefrustreerd want die was zwart gelakt, terwijl alle fototoestellen toen zilver waren.
            Dat zijn ze lang gebleven, daarna waren ze een jaar of twintig zwart en nu weer zilver...
            Die Fuji's doen mij trouwens met hun retro draaiknoppen veel te veel aan die oude Leica denken, hoeft niet voor mij .

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

              Oorspronkelijk geplaatst door R&B Bekijk bericht
              Ter verduidelijking:
              ziet er inderdaad meer plastiekerig uit, goedkoper gemaakt precies
              Maar dat wil daarom niet zeggen dat het zo is, tegenwoordig is het materiaal waaruit toestellen worden gemaakt zoveel verbeterd zodat ze kunnen winnen op gewicht en geen afbreuk doen aan sterkte

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                Bedankt voor de reacties alvast!

                Zwart of zilver lijkt vooral een kwestie van smaak (al blijf ik wat bang voor gebruikssporen, en valt een zilveren body wel veel meer op wat mogelijk een nadeel is) - mijn vrouw is nogal hard pro zilver en da's één van de weinigen wiens smaakoordeel ik effectief in overweging moet nemen


                Wie heeft er echter ervaring met of adviezen voor de vergelijking met de Nikon Z6?

                Ik heb er ondertussen nog wat over zitten lezen (heb ik op voorhand te weinig gedaan, omdat ik er rotsvast van overtuigd was dat de X-T4 de perfecte opvolger was), en ook hier zijn de meningen verdeeld.
                Als het over video gaat, lijkt iedereen wel unaniem de X-T4 te verkiezen....laat me nu nog nooit gefilmd hebben met mijn X-T1. Mogelijk verandert dat wel als ik de X-T4 gebruik, maar da's dus geenszins het hoofddoel.

                Interessegebied fotografie:
                - landschappen/natuur
                - reizen
                - opgroeiende baby
                - honden
                - autofotografie
                - portret; hier zou ik me graag meer op gaan toeleggen.
                Vrij breed en allround dus...

                Ik overweeg m'n fotografiehobby verder uit te bouwen (eventueel later in bijberoep) met focus op portretten (kinderen/honden), architectuur, ... waarbij een back-up body wel een meerwaarde is (die ik dus al heb als ik de X-T4 houd naast m'n X-T1).

                Gewicht speelt mee (om lichamelijke redenen), dus ik wil zeker niet terug overstappen op DSLR.
                Ergonomie en het gevoel van fotograferen is eveneens belangrijk - ik houd van Fuji omwille van de analoge bediening, al was ik misschien nog steeds sneller met m'n Nikon-body -, bij een Sony A7 bijvoorbeeld vind ik dat gevoel helemaal niet terug, dus deze kan me niet echt bekoren.
                De JPEG-output van m'n X-T1 is verder nog een punt dat ik erg waardeer aan Fuji, ik besef dat Nikon hierin wel verschilt. Wat voor mij wel nog beter zou kunnen is het dynamisch bereik bij weinig licht.

                edit:
                De reden dat ik toch terug over de Z6 na denk is, naast de bouwkwaliteit, de grip van het toestel. Ik heb op m'n X-T1 steeds een bijkomende grip gebruikt (fuji MHG-XT); de grip van de naakte X-T4 body is een stap vooruit ten opzichte van een naakte X-T1, maar nog steeds een stap terug ten opzichte van de X-T1 met deze grip.
                Uiteraard kan ik ook onder de X-T4 een grip van Smallrig oid. schroeven, maar dan ligt het gewicht al boven dit van de Z6. (De battery-grip heb ik overigens mee aangeschaft bij de X-T4 vanwege de lopende promotie, maar die zal ik maar sporadisch gebruiken, voor rond te trekken wordt het met die grip wel erg bulky...).
                Last edited by R&B; 29 december 2020, 10:41.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                  Ik moet eerlijk toegeven dat ik de hype rond Fuji eigenlijk nooit begrepen heb
                  De meeste mensen willen naar een grotere sensor voor betere beeldkwaliteit, daarentegen hebben de Fuji crop sensoren wel een goede naam wat kwaliteit betreft.

                  Als ik zo je interesses lees in de fotografie dan zou mijn persoonlijke smaak uitgaan naar een FF sensor met lichtsterk glas
                  Maar uiteraard moet ieder dat voor zichzelf uitmaken, mss kan je eens een Z6 of Z7 even lenen bij de winkel om effe te gebruiken
                  Iedereen kan je raad geven maar er gaat niks boven eigen gebruikservaring ;-)

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ik moet eerlijk toegeven dat ik de hype rond Fuji eigenlijk nooit begrepen heb
                    De meeste mensen willen naar een grotere sensor voor betere beeldkwaliteit, daarentegen hebben de Fuji crop sensoren wel een goede naam wat kwaliteit betreft.

                    Als ik zo je interesses lees in de fotografie dan zou mijn persoonlijke smaak uitgaan naar een FF sensor met lichtsterk glas
                    Maar uiteraard moet ieder dat voor zichzelf uitmaken, mss kan je eens een Z6 of Z7 even lenen bij de winkel om effe te gebruiken
                    Iedereen kan je raad geven maar er gaat niks boven eigen gebruikservaring ;-)

                    grts
                    Sieg
                    Ik ben geen Fuji gebruiker maar voor zover ik kan zien is het wel een systeem waar de voordelen van APS-C worden gebruikt.
                    Voor een kleinere beeldcirkel kunnen er meer compacte en lichtere lenzen worden gebouwd.

                    Maar zeker Canon heeft met de RP en een aantal consumer R-lenzen een alternatief.

                    Wordt er hier binnenkort weer een zieltje gewonnen voor FF ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                      Als ik nu nog zou kunnen overstappen naar een FF dan zou het zeker de één of andere Sony A7 zijn, die staat al maanden eenzaam op kop van het klassement.
                      Zijn wel dure lenzen maar daar tegenover staat dat ze super omgaan met manuele vintage lenzen om scherp te stellen.
                      Fujifilm heeft ook dat systeem om manuele lenzen scherp te stellen, misschien daarom is Fuji zo populair.
                      Bij mij was het toch lang wennen aan die elektronische zoeker.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                        Ik heb zelf ook een Fuji X-T1 gehad... Ik heb er nooit aan kunnen wennen...
                        De ergonomie kon ik niet gewoon worden...zelfs met extra grip was dat niet aangenaam voor mij...te klein en onhandig en ook sloom/traag (sorry)
                        Van alle systeemcamera's vind ik persoonlijk de Nikon Z-body ergonomisch de beste. (Olympus E-M1 komt ookheel dichtbij)
                        Ik vermoed dat de Canon R5/R6 me nog beter zal bevallen maar die heb ik nog niet kunnen vastnemen.

                        @R&B

                        Gezien uw interresses zou ik toch ook zeker eens naar de Canon R6 kijken hoor! De Canon R5 is nog beter voor baby en landschap maar nog een heel stuk duurder...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ik moet eerlijk toegeven dat ik de hype rond Fuji eigenlijk nooit begrepen heb
                          De meeste mensen willen naar een grotere sensor voor betere beeldkwaliteit, daarentegen hebben de Fuji crop sensoren wel een goede naam wat kwaliteit betreft.

                          Als ik zo je interesses lees in de fotografie dan zou mijn persoonlijke smaak uitgaan naar een FF sensor met lichtsterk glas
                          Maar uiteraard moet ieder dat voor zichzelf uitmaken, mss kan je eens een Z6 of Z7 even lenen bij de winkel om effe te gebruiken
                          Iedereen kan je raad geven maar er gaat niks boven eigen gebruikservaring ;-)

                          grts
                          Sieg
                          De Fujifilm-hype (als die er al is?) volgt volgens mij uit meerdere zaken. De looks van de toestellen en het gevoel van fotograferen met de dedicated dials speelt daarbij zeker mee.

                          Maar los daarvan... ik moet nageven dat Fujifilm een aantal erg mooie lenzen heeft, zowel qua build quality als qua beeldkwaliteit. En de Jpeg-output is qua kleuren ook erg typerend (en voor mijn vrouw zelfs een no-go om over te stappen naar een ander merk).

                          Ik heb een bod gedaan op een Z6 met 24-70 als dat wat wordt ga ik hem een aantal dagen intensief testen, en dan zien we wel welke blijft

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Ik heb zelf ook een Fuji X-T1 gehad... Ik heb er nooit aan kunnen wennen...
                            De ergonomie kon ik niet gewoon worden...zelfs met extra grip was dat niet aangenaam voor mij...te klein en onhandig en ook sloom/traag (sorry)
                            Van alle systeemcamera's vind ik persoonlijk de Nikon Z-body ergonomisch de beste. (Olympus E-M1 komt ookheel dichtbij)
                            Ik vermoed dat de Canon R5/R6 me nog beter zal bevallen maar die heb ik nog niet kunnen vastnemen.

                            @R&B


                            Hallo Dpix,

                            Ik weet dat je net zoals ik zich thuisvoelt met alle merken.
                            Ik heb nu al een tijdje Fuji en ik kan je ergens wel volgen.. alhoewel de X-T3-XT4 zeker niet traag en sloom is.. of misschien bedoel je iets anders dan dat ik het versta ?
                            Maar de bediening van de meeste Fuji body's is wel wat vreemd.. zowat alles staat verkeerd lol maar eens je het gewend bent valt het allemaal wel goed mee en sommigen hebben er zelfs helemaal geen last van.
                            De X-S10 slaat al een iets andere (betere ?)richting uit kwa ergonomie.
                            De X100V is echter nog vreemder kwa bediening.. echter deze camera beschrijven zou meer dan vijf A4 pagina's in beslag nemen en daar heb ik op dit moment geen zin in (is wel hele goede camera)
                            Als ik bv. van een OMD EM5III overschakel naar een X100V dan voelt dat heel raar aan... omgekeerd niet.
                            Olympus camera's zijn een plezier om mee te werken en de pro lenzen zijn top! ( ik heb de 25 1.2, de 40-150 2.8 en de 12-40 2.8)

                            Voorheen had ik Canon (5DII, 7D, 40D) en daar vond ik de bediening ook goed.. buiten de grip dan, die volgens mij te weinig vorm had. (achterkant te vlak en alleen maar steun voor bovenkant duim)
                            Alle Canon's (DSLR) na de 5DMKII hadden een betere grip (gesculpteerd)
                            De typische toetsen bovenaan (WB,drive,iso) en het grote achterwiel achteraan op de body waren destijds voor mij onontbeerlijk.

                            De camera met de beste bediening gaat voor mij naar de Panasonic G9 (tenminste van de camera's die ik voor langere periode getest heb)
                            Deze camera heeft enkele gelijkaardige bediening trekjes met Canon

                            Van Nikon (Z serie) weet ik niet genoeg maar de eerste indruk is naar mijn mening zeker ok.
                            Ligt zeer goed in de hand en bediening van de knoppen is correct volgens mij.
                            Altijd effe wennen als je van Canon naar Nikon body's overstapt of omgekeerd wat betreft sluiterknop.. de sluiterknop van Canon ligt achter het scrolwiel, bij Nikon ligt de sluiterknop vóór het scrolwiel.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-T4 - black vs silver - of toch iets anders?

                              @ R&B

                              Ik begrijp je,
                              Ik heb destijds een X-T20 in het zilver gehad en die zilveren verflaag doet wat goedkoop aan.
                              Alhoewel geen problemen gehad met krassen, verfafbladdering of dergelijke.
                              Ook de X-T3/XT4 presenteren naar mijn mening wat goedkoop in de zilveren kleur.
                              Niet hetzelfde zilver dan de X100V die eerder klassevol uitstraalt.
                              Het Dura Zilver van de X-PRO3 is ook veel mooier (en krasvrij)

                              Dus IMO komt een zwarte X-T4 beter tot zijn recht en straalt meer kwaliteit uit.
                              Maar smaken verschillen zeker ?
                              Ik ben het in ieder geval het met je eens.. het zilver is teleurstellend (van de X-T's)
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X