Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NEF programma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NEF programma

    Beste Nikon gebruikers onder jullie,

    ik zoek naar ene programma waarmee je fotos die je met je nikon neemt in NEF (RAW dus) ook terug kan opslaan in NEF formaat ..... ik werk met een imac en een macbook pro ...

    alvast bedankt voor jullie hulp .....
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

  • #2
    Re: NEF programma

    https://downloadcenter.nikonimglib.c...ad/sw/183.html aub. of wat zoek je, en om wat bewerking https://downloadcenter.nikonimglib.c...ad/sw/182.html
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: NEF programma

      thanks voor de info .. maar die had ik al gevonden ... ik bedoelde een foto van een nikon toestel dus een NEF bestand bewerken (gelijk in LRC) om dan terug op te slaan , te bewaren dus, als een NEF of RAW bestand .... net zoals je een jpeg bestand bewerkt en dan terug kan opslaan in dat jpeg formaat ...
      [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

      Comment


      • #4
        Re: NEF programma

        Het is niet de bedoeling om RAW bestanden te gebruiken als opslagformaat van een bewerkt beeld.

        De reden is dat het demosaiceringsprocces er tussen zit. Een RAW bestand is niet bedoelt om te bekijken.

        Het enige dat in de buurt komt zijn DNG bestanden. Die zitten ergens tussenin wat betreft het RAW formaat en bewerkt beeld. Je kan beiden er in bewaren.

        Comment


        • #5
          Re: NEF programma

          Een RAW-bestand kan zelf niet aangepast worden. Alle aanpassingen worden 'elders' opgeslagen, bv in een side-car, in een database, maar NEF blijft NEF (net zoals CR2, van Canon, CR2 blijft).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: NEF programma

            Bedoel je dan dat je de originele nef opslaat met de bewerkingen apart (zodat je dit achteraf kan bijwerken)?

            In lightroom zelf kan je instellen dat er een xmp file automatisch opgeslagen word en aangepast naarmate dat je bewerkt, dit staat dan naast je nef, als je dan bvb 2 jaar nadien deze opnieuw in lr binnentrekt zal je automatisch je bewerkingen ook opladen en terug kunnen aanpassen en zo

            Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
            Last edited by LesC; 18 december 2020, 22:44.
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: NEF programma

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Bedoel je dan dat je de originele nef opslaat met de bewerkingen apart (zodat je dit achteraf kan bijwerken)?

              In lightroom zelf kan je instellen dat er een xmp file automatisch opgeslagen word en aangepast naarmate dat je bewerkt, dit staat dan naast je nef, als je dan bvb 2 jaar nadien deze opnieuw in lr binnentrekt zal je automatisch je bewerkingen ook opladen en terug kunnen aanpassen en zo

              Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
              Aan wie stel je deze vraag? Want als je die aan mij stelt: je slaat de originele RAW file niet op (voor zover ik weet is er geen Save commando); bewerkingen worden -afhankelijk van het programma- elders (in sidecar of database, of beide) opgeslagen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: NEF programma

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Aan wie stel je deze vraag? Want als je die aan mij stelt: je slaat de originele RAW file niet op (voor zover ik weet is er geen Save commando); bewerkingen worden -afhankelijk van het programma- elders (in sidecar of database, of beide) opgeslagen.
                Was aan eddy

                Aan jou nu:
                Die sidecar of database weet ik niet wat dat is of wat je ermee bedoeld
                Maar ik maak vanuit lightroom automatisch xmp files aan als ik RAW files importeer, dààrop staan mijn lightroom bewerkingen dan opgeslagen, de RAW blijft ongemoeid



                Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: NEF programma

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Was aan eddy

                  Aan jou nu:
                  Die sidecar of database weet ik niet wat dat is of wat je ermee bedoeld
                  Maar ik maak vanuit lightroom automatisch xmp files aan als ik RAW files importeer, dààrop staan mijn lightroom bewerkingen dan opgeslagen, de RAW blijft ongemoeid



                  Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                  Dat klopt: die xmp (van LR), of dop (van DxO), of on1 (van ON1 Photo RAW) is de sidecar; daarnaast gebruiken verschillende programma's o.a. DxO Photolab, waar ik hoofdzakelijk mee werk, een (interne) database om wijzigingen aan bestanden op te slaan. Maar aan de RAW-file zelf verandert er niets. En over het laatste zijn we het zeker eens.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: NEF programma

                    Zou Eddy geholpen zijn als hij zijn bewerkte forto opslaat in tif, tenminste als het de bedoeling is jpg te vermijden omdat daar verlies op zit?
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: NEF programma

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      Zou Eddy geholpen zijn als hij zijn bewerkte forto opslaat in tif, tenminste als het de bedoeling is jpg te vermijden omdat daar verlies op zit?
                      Tuurlijk wel! Als je al je aanpassingen (met inbegrip van lagen, laagmaskers...) wil bijhouden sla je op/of exporteer je als tiff, of psd, of het native formaat dat jouw bewerkingsprogramma gebruikt. Denk er wel aan dat deze bestanden erg groot (in MB of GB) kunnen worden, maar opslagruimte is nooit de grote kost.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: NEF programma

                        DNG is een RAW-formaat, trouwens Leica en nog andere fabrikanten van top materiaal gebruiken DNG als RAW-output.
                        TIFF is een zeer goed alternatief, maar als je geen verlies wenst moet je wel een 16 bit kleurruimte gebruiken zoals profotoRGB .
                        Eenvoudigste is uiteraard de sidecar (.xmp) te gebruiken samen met de RAW-files.

                        Capture one biedt de mogelijkheid alle wijzigingen op beelden gemaakt, welke tot een en dezelfde folder behoren,
                        te bewaren in 1 bestand binnen die folder (subfolder). Als je die beelden later terug wil zien of bewerken zijnde op andere PC of waar dan ook
                        gaat dit en dit zonder te beelden te importeren. Het enigste wat je nodig hebt is die folder welke je overal mag plaatsen, geen restricties.
                        Is heel flexibel en heel handig, je bent niet strict gebonden aan 1 grote database, alhoewel je deze ook nog kan gebruiken.
                        www.polartha.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: NEF programma

                          Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                          Capture one biedt de mogelijkheid alle wijzigingen op beelden gemaakt, welke tot een en dezelfde folder behoren,
                          te bewaren in 1 bestand binnen die folder (subfolder). Als je die beelden later terug wil zien of bewerken zijnde op andere PC of waar dan ook
                          gaat dit en dit zonder te beelden te importeren. Het enigste wat je nodig hebt is die folder welke je overal mag plaatsen, geen restricties.
                          Is heel flexibel en heel handig, je bent niet strict gebonden aan 1 grote database, alhoewel je deze ook nog kan gebruiken.
                          Ik zie er geen echt voordeel in om in één enkel bestand alle veranderingen op te slaan die aan alle opnames apart zijn gemaakt in dezelfde map.
                          Toch veel makkelijker als elk RAW bestand z'n sidecar heeft, kan je dan mee doen wat je wilt en volledig onafhankelijk van de rest
                          En de map verplaatsen naar verschillende computers kan bij elke RAW converter

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: NEF programma

                            Toch wel als je het uit het perspectief van C1 bekijkt, C1 biedt de mogelijkheid te werken met sessies.
                            In dat geval kun je een reeks van foto’s bewerken zonder ze te importeren, in plaats van gebruik te maken van een centrale dbase
                            gebruikt men de folder waarin de fotobestanden staan en wordt er een sub-folder met alle C1-gegevens aan toegevoegd.
                            Je mag die folder verplaatsen dupliceren via Win/Mac file systeem waar je ook maar wil, geen regels onbeperkte vrijheid.
                            Je mag foto bestanden toevoegen verwijderen terwijl C1 al dan niet actief is. Als je die folder terug opent in CI ziet hij onmiddellijk
                            welke bestanden verwijdert of toegevoegd zijn en wordt de desbetreffende subfolder automatisch aangepast.
                            www.polartha.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: NEF programma

                              Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                              Toch wel als je het uit het perspectief van C1 bekijkt, C1 biedt de mogelijkheid te werken met sessies.
                              In dat geval kun je een reeks van foto’s bewerken zonder ze te importeren, in plaats van gebruik te maken van een centrale dbase
                              gebruikt men de folder waarin de fotobestanden staan en wordt er een sub-folder met alle C1-gegevens aan toegevoegd.
                              Je mag die folder verplaatsen dupliceren via Win/Mac file systeem waar je ook maar wil, geen regels onbeperkte vrijheid.
                              Je mag foto bestanden toevoegen verwijderen terwijl C1 al dan niet actief is. Als je die folder terug opent in CI ziet hij onmiddellijk
                              welke bestanden verwijdert of toegevoegd zijn en wordt de desbetreffende subfolder automatisch aangepast.
                              Dat is toch bij elke RAW converter zo dat je alles overal op kunt gebruiken als je de sidecars mee neemt
                              Volgens mij heeft dat systeem dat je opnoemt om met een file te werken voor een ganse map toch wel nadelen.
                              Wat als ik, bvb een tiental opnames uit een map haal en deze op een stick zet, deze stick meeneem op vakantie om daar verder te werken aan de reeds bewerkte bestanden.
                              Als ik dan per toeval geen kopie gemaakt heb van die ene sidecar die alle bestanden aanstuurt heb ik toch wel een probleem ?
                              Of zie ik dit verkeerd ?

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X