Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

    Dag allemaal

    Als fotografie-groentje heb ik volgend probleem.

    Na enkele jaren een canon eos 1100d te gebruiken samen met een Tamron lens 16-300mm f/3.5-6.3 Di II PZD, ben ik recent overgeschakeld naar een canon eos 250d. Na het plaatsen van de tamron lens heb ik het volgende voor:
    Tijdens het nemen van een foto zonder in te zoomen komt er een waas (lijkt op dubbelzicht) over mijn foto, dit verdwijnt nadat ik een klein beetje inzoom.
    Wanneer ik op dezelfde wijze een foto neem met de bijgeleverde lens canon 18-55mm ondervind ik geen problemen.

    Enig idee of dit aan mijn lens of camera ligt? Of dit gewoon een probleem is met de compatibiliteit? Of ik iets moet wijzigen aan mijn instellingen?

    Alvast bedankt!!

    Last edited by svdv99; 5 december 2020, 18:59.

  • #2
    Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

    Op de voorbeeldfoto zie ik extreem veel chromatische aberratie (paarse randen, vooral rond contrastrijke delen in de foto), dat is een lensfout, en die zou je in deze omstandigheden normaalgezien ook moeten gezien hebben op de vorige camera.
    De meeste lenzen hebben daar in meer of mindere mate last van, gewoonlijk zijn het de goedkopere lenzen die er meer last van hebben.
    Sommige nieuwere camera's kunnen dat corrigeren als je foto's in jpeg maakt, maar dat lukt dan gewoonlijk alleen met de lenzen van het cameramerk zelf.
    Ik weet niet of dat zo is bij een 250D, maar het zou wel kunnen verklaren dat de kitlens er geen last van heeft (de kitlens zal waarschijnlijk op dat vlak ook beter presteren dan die Tamron).
    Bij het bewerken van foto's zijn er ook methodes om die gekleurde randjes weg te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (en in dit geval is het wel extreem, dan zal het moeilijker worden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

      Heb nog nooit zo een extreme chromatische abberatie gezien!
      Nu ik weet dat je qua pure beeldkwaliteit niet teveel mag verwachten van die megazoomlenzen
      Maar dit kán toch niet normaal zijn toch????

      Het is wél normaal dat je dit bij bepaalde beeldhoeken meer of minderzal hebben, meestal voornamelijk bij breedhoek maar dit is absurd

      Ik kan wel uw exif niet zien op flickr dus zie niet welke beeldhoek dit is.....

      Dan kan er iemand hier die deze lens heeft ook een gelijkaardige foto ermee nemen en dan kan je vergelijken hé

      Mss op pixelpeeper eens vergelijken als je kan?

      Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

        Hoi,

        ik weet niet wat er niet goed gegaan is... Maar dit is echt niet normaal.
        Ik heb de afgelopen 5 jaar een Tamron 28-300 gebruikt. Prima ding.
        Andere voorbeeld foto's met de 16-300?
        Ongeveer 40.000...? Ook op Flickr. Zoeken op Tamron 16-300.

        Tip, deze Tamron lens op een andere camera proberen?
        Succes.

        Comment


        • #5
          Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

          Te zien aan het beeld dat je toont zou ik die lens dumpen.
          CA is echt bedroevend op die lens. Dat krijg je met software niet meer goed.
          Ik verschiet er wat van want Tamron heeft door de band goede lenzen. De lenzen die ik heb van Tamron zijn wel de duurder types.
          Ben ik erg blij mee.

          Comment


          • #6
            Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

            Voel je niets als je inzoomt ?
            Niet gevallen??
            Zou het kunnen dat je lens of een element ietwat decentreert in zijn uiterste zoomstand ??

            Comment


            • #7
              Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

              Hallo,

              Ik heb de Tamron 16-300mm voor Nikon en de beelden daarmee zijn in niets te vergelijken met wat jij laat zien ...
              Volgens mij is de lens stuk.
              Mijn exemplaar levert erg fraaie beelden op (prijs/kwaliteitverhouding in acht genomen) en is vaak mijn reislens voor als het wat lichter moet.
              Hieronder een voorbeeld van een boom tegen blauwe lucht en een bloem tegen een lucht:




              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Op de voorbeeldfoto zie ik extreem veel chromatische aberratie (paarse randen, vooral rond contrastrijke delen in de foto), dat is een lensfout, en die zou je in deze omstandigheden normaalgezien ook moeten gezien hebben op de vorige camera.
                De meeste lenzen hebben daar in meer of mindere mate last van, gewoonlijk zijn het de goedkopere lenzen die er meer last van hebben.
                Sommige nieuwere camera's kunnen dat corrigeren als je foto's in jpeg maakt, maar dat lukt dan gewoonlijk alleen met de lenzen van het cameramerk zelf.
                Ik weet niet of dat zo is bij een 250D, maar het zou wel kunnen verklaren dat de kitlens er geen last van heeft (de kitlens zal waarschijnlijk op dat vlak ook beter presteren dan die Tamron).
                Bij het bewerken van foto's zijn er ook methodes om die gekleurde randjes weg te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (en in dit geval is het wel extreem, dan zal het moeilijker worden).
                Lijkt me idd dat de CA correctie van de camera hier gruwelijk verkeerd gegaan is. Schakel al de lens-correcties eens uit op je 250D, en neem dan fotos met die Tamron.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Lijkt me idd dat de CA correctie van de camera hier gruwelijk verkeerd gegaan is. Schakel al de lens-correcties eens uit op je 250D, en neem dan fotos met die Tamron.
                  Zeer goede suggestie, het wordt stilaan normaal om lensfouten op die manier te corrigeren, en misschien wordt de Tamron lens met één of andere Canon lens verward.

                  In raw opnemen zou ook uitsluitsel geven, maar dat is voor TS waarschijnlijk een brug te ver.

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met Tamron 16-300mm f/3,5-6,3 en canon eos 250d

                    Ik zou in RAW schieten en dan kijken of het in CameraRaw bij te stellen is. Zo niet de lens alleen als telezoom gebruiken en de rest met de kitlens schieten.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X