Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zonnepanelen

    Hallo
    tot eind 2020 kan men nog zonnepanelen leggen met behoud van uw terug draaiende teller.
    Indien men al zonnepanelen heeft (ze liggen er al 10 jaar op) en ik wil er volgend jaar nog enkele bij leggen (volledige extra installatie/omvormer).
    Wat gebeurd er dan met de teller?
    Plaatsen ze dan een nieuwe teller of kan ik mijn terug draaiende teller behouden?

  • #2
    Re: zonnepanelen

    Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
    Hallo
    tot eind 2020 kan men nog zonnepanelen leggen met behoud van uw terug draaiende teller.
    Indien men al zonnepanelen heeft (ze liggen er al 10 jaar op) en ik wil er volgend jaar nog enkele bij leggen (volledige extra installatie/omvormer).
    Wat gebeurd er dan met de teller?
    Plaatsen ze dan een nieuwe teller of kan ik mijn terug draaiende teller behouden?
    Je verliest alle huidige rechten (ook terugdraaiende teller wordt afgeschaft). Zolang je contract onveranderd is, je infra onveranderd is blijft ht principe van terugdraaiede teller bestaan. Plaats je zonnepanelen bij, verander je van maatschappij, verander je de omvormer ... wordt dit gezien als een aanpassing van je contract en dan wordt dit als nieuw contract gezien en daar zit de terugdraaiende teller niet meer bij. Er is op radio2, bij de inspecteur daar een mooi stukje uitleg van weer te vinden.

    https://radio2.be/de-inspecteur/veel...-de-antwoorden
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: zonnepanelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Je verliest alle huidige rechten (ook terugdraaiende teller wordt afgeschaft). Zolang je contract onveranderd is, je infra onveranderd is blijft ht principe van terugdraaiede teller bestaan. Plaats je zonnepanelen bij, verander je van maatschappij, verander je de omvormer ... wordt dit gezien als een aanpassing van je contract en dan wordt dit als nieuw contract gezien en daar zit de terugdraaiende teller niet meer bij. Er is op radio2, bij de inspecteur daar een mooi stukje uitleg van weer te vinden.

      https://radio2.be/de-inspecteur/veel...-de-antwoorden
      Veranderen van leverancier heeft daar toch geen impact op?
      Een defecte omvormer vervangen door een met hetzelfde vermogen normaal ook niet.
      Verzwaren van de installatie is uiteraard anders.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Veranderen van leverancier heeft daar toch geen impact op?
        Een defecte omvormer vervangen door een met hetzelfde vermogen normaal ook niet.
        Verzwaren van de installatie is uiteraard anders.
        dacht ook dat veranderen van leverancier en een defecte omvormer geen invloed hebben.
        bij het verzwaren van de bestaande installatie weet ik het niet.
        maar normaal heb ik 15 jaar terug draai garanties op mijn bestaande installatie.
        wanneer ik volgend jaar een extra installatie leg weet ik niet of mijn "15 jaar terug draai garantie" nog geldig is.

        Comment


        • #5
          Re: zonnepanelen

          Tiens, ik heb toch andere informatie gekregen. Voor mijn bestaande installatie uit te breiden volstaat een aparte installatie. De terugdraaiende teller blijft bestaan voor de huidige installatie, voor de nieuwe enkel de resterende tijd van de 15 jaar periode (in mijn geval kan ik dus nog 5 jaar genieten van de terugdraaiende teller op zowel nieuwe als oude installatie). GSC enkel voor de oude installatie natuurlijk. Nu is het te laat om de 2020 regeling toe te passen, vanaf 2021 moet je inderdaad alles opgeven wat niemand gaat doen ivm de GSC. Geen goede regeling voor de bestaande installaties!
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
            maar normaal heb ik 15 jaar terug draai garanties op mijn bestaande installatie.
            Niet vergeten dat die regeling aangevochten wordt door de VREG, en die zullen er wel goeie advocaten opzetten vrees ik.
            Waarom de plaatsing van de DM absoluut moest beginnen met de zonnepaneelbezitters... Ik moet er geen tekeningske bij maken zeker ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: zonnepanelen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Veranderen van leverancier heeft daar toch geen impact op?
              Een defecte omvormer vervangen door een met hetzelfde vermogen normaal ook niet.
              Verzwaren van de installatie is uiteraard anders.
              Veranderen van leverancier is een verandering van contract.
              Vervangen van de omvormer door een andere (lees: niet gelijke) is een verandering van de infrastructuur en is voor de netbeheerder een ander contract. Of dat nu correct is of niet is niet door mij te bepalen, maar een spelregel van de netbeheerder.
              Vervangen van je meter (bij mij dubbee meter) naar een enkele meter is voor de netbeheerder een leuk voorstel (doen ze steeds) en indien je daar mee akkoord gaat merk je het jaar erop dat je zonnepanelen plots geen electriciteit onder dezelfde vroegerige voorwaarden op leveren. Voor hen is dat een nieuw contract. Sorry, maar die mannen gebruiken, misbruiken graag alle achterdeuren om ons in het zak te zetten.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: zonnepanelen

                Bij mij in de wijk hebben ze kortgeleden zonnepanelen geplaatst bij iedereen die zich daarvoor aanmeldde, daar betalen we huur voor. De meter draait niet terug bij een overschot aan stroom maar daar krijgen we een vergoeding voor en dat is minder dan dat je zou verdienen bij een terugdraaiende meter. Daarom adviseerde de woningverhuurder die ook de panelen verhuurd niet meer panelen op je dak te laten leggen dan wat je gemiddeld aan stroom gebruikt omdat teruggaven van stroom aan het net minder oplevert dan wat je aan huur voor de panelen betaald. We moesten het jaarlijks stroomverbruik opgeven en aan de hand daarvan adviseerde zij voor het aantal panelen op het dak. Al ons energiegebruik gas en stroom wordt digitaal door geseind naar de netbeheerder. De meteropnemers zijn jaren geleden al naar het museum verhuist.

                Comment


                • #9
                  Re: zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Veranderen van leverancier is een verandering van contract.
                  Dat is een verandering bij de leverancier en staat los van de netbeheerder.
                  Aan uw technische aansluiting verandert niets.

                  Vervangen van de omvormer door een andere (lees: niet gelijke) is een verandering van de infrastructuur en is voor de netbeheerder een ander contract.
                  Net hetzelfde als wat ik schreef ... een defecte vervangen door eenzelfde heeft geen effect.

                  Vervangen van je meter (bij mij dubbee meter) naar een enkele meter is voor de netbeheerder een leuk voorstel (doen ze steeds) en indien je daar mee akkoord gaat merk je het jaar erop dat je zonnepanelen plots geen electriciteit onder dezelfde vroegerige voorwaarden op leveren. Voor hen is dat een nieuw contract.
                  Bij vervanging van dubbeltarief naar enkelvoudig tarief werd hier aan het contract niets gewijzigd, enige verschil is dat er op de factuur een ander meternummer staat.
                  Nergens een andere aanpassing.

                  Er wordt op internet ook veel onzin verkondigd, vooral door zij die dir nooit deden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Marcus123
                    H&S powersolutions dubbel zo duur en zetten sociaal zwakkere personen onder druk.
                    Dit is hun business model.
                    Speciaal geregistreerd voor een niet onderbouwde reactie? [emoji849]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X