Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met TL circuit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met TL circuit

    Hallo,

    Ik heb volgend probleem met een TL circuit. Bij het inschakelen gloeien de uiteinden van de TL lampen heel licht. Maar ze gaan niet meer branden. Het circuit heeft 4 TL armaturen met 6 TL lampen en 4 schakelaars waarmee telkens 2 armaturen aan/uitgeschakeld worden. Op het circuit zit ook 1 gloeilamp met eigen schakelaar. Ook de gloeidraad van deze licht bij inschakelen kortstondig zwak op en dooft dan.

    Heel af en toe start er toch een lamp, het rare is dat dan alles terug lijkt te werken, tijdelijk. De TL´s zelf branden nog allemaal - als ze aan slaan - die lijken dus niet defect. Een volgende keer inschakelen lukt dan opnieuw niet meer.

    De zekering van het circuit springt niet en de verliesschakelaar ook niet.

    Wat kan er hier defect zijn ? Een starter ? Een schakelaar ? Een andere component ? Wat/waar kan ik het beste meten ?

    Mvg

  • #2
    Re: Probleem met TL circuit

    Onderbreking in de voedingsspanning. Controleer eerst of de schroeven van de zekering goed vast aangedraaid zijn. Test of je nog 230V hebt aan de uitgang van de zekering . Zoja, verder testen tot in de verbindingsdoos waar de kabels samenkomen die naar de schakelaars en lampen gaan. Als je geen universeelmeter hebt, kan je het met een testlamp ook doen (stukje draad aan een E27 socket en een gloeilamp van 40W erin). De lampen zullen nog wel goed zijn. Dat alle lampen samen defect zijn, is zo goed als onmogelijk.
    Last edited by notex; 28 november 2020, 14:56.

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met TL circuit

      Fase weg gevallen? Heb ook zoiets voorgehad en toen was van 1 fase in de kast de klem losgekomen. Bij mij is het hier dat elke kring tussen 2 fasen zit. Als er dan een fase loskomt heb je rare dingen.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met TL circuit

        Controleer die stroomkring vanaf de zekeringen of er ergens iets los zit (dikwijls is dat aan de zekeringen zelf), maar als het automatische zekeringen zijn, dan kan de zekering zelf ook defect zijn.
        Als je drie fasen binnen krijgt dan moet je de spanning tussen elke fase en de nul meten om te zien of daar niets fout loopt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Probleem met TL circuit

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Controleer die stroomkring vanaf de zekeringen of er ergens iets los zit (dikwijls is dat aan de zekeringen zelf), maar als het automatische zekeringen zijn, dan kan de zekering zelf ook defect zijn.
          De zekering zelf kan het logischerwijs niet zijn mits het af en toe wel normaal werkt door enkel de schakelaar te bedienen.

          Als je drie fasen binnen krijgt dan moet je de spanning tussen elke fase en de nul meten om te zien of daar niets fout loopt.
          Dat hangt ervan af, met 3x230V zal men tussen twee fasen moeten meten en met 3x400V telkens tussen een fase en de nul.
          En logischerwijs zit er in geval van 3x400V maar één fase en nul op een circuit.
          Als een van de twee andere fasen uitvalt, dan heeft dat geen impact op dit circuit.

          Het kan uiteraard zijn dat langs de kant van de zekeringen een draad los begint te komen, maar dan zou dat ook een impact hebben op eventuele andere zaken die op dezelfde kring hangen.

          Het kan ook een defecte schakelaar zijn, een draad die loskomt aan een schakelaar, ...
          Zonder het volledige circuit te kennen is dat moeilijk uit te maken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met TL circuit

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            De zekering zelf kan het logischerwijs niet zijn mits het af en toe wel normaal werkt door enkel de schakelaar te bedienen.

            Zonder het volledige circuit te kennen is dat moeilijk uit te maken.
            Heb hier onlangs een pompmotor met frequentieregelaar gehad die soms in storing ging. Eén keer op 10 kwam de fout. Eén fase van een 4-polige zekering gaf soms niet door. Zekering vervangen en alles werkte terug normaal.

            Volgens TS :4 TL armaturen en 4 schakelaars + 1 gloeilamp met zijn eigen schakelaar. Allemaal dezelfde fout. Daar heb je toch geen schema voor nodig

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met TL circuit

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Volgens TS :4 TL armaturen en 4 schakelaars + 1 gloeilamp met zijn eigen schakelaar. Allemaal dezelfde fout. Daar heb je toch geen schema voor nodig
              Als je er vanuit gaat dat de leiding rechtstreeks van de zekering komt niet. [emoji848]
              Maar in de meeste huizen staan er ook stopcontacten op dezelfde kring en wordt van daar verder afgetakt.
              Ook weten we niet meteen of het om bijgelegde leidingen gaat of niet.
              Dus ja, men moet alles in rekening nemen en dat de fout aan de kant van de zekering ligt, dat kan men niet per definitie zomaar besluiten.
              Het “kan” uiteraard, maar zonder deftige diagnose kan men dat op afstand niet zo maar gaan besluiten. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met TL circuit

                Ik heb ooit ook ergens een defecte 2 polige automatische zekering moeten vervangen omdat die kuren had (dat was wel eentje van de stroomkring voor de wasmachine, daar gaat veel meer stroom door dan door de stroomkring van een paar TL-lampen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met TL circuit

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als je er vanuit gaat dat de leiding rechtstreeks van de zekering komt niet. [emoji848]
                  Maar in de meeste huizen staan er ook stopcontacten op dezelfde kring en wordt van daar verder afgetakt.
                  Ook weten we niet meteen of het om bijgelegde leidingen gaat of niet.
                  Dus ja, men moet alles in rekening nemen en dat de fout aan de kant van de zekering ligt, dat kan men niet per definitie zomaar besluiten.
                  Het “kan” uiteraard, maar zonder deftige diagnose kan men dat op afstand niet zo maar gaan besluiten. [emoji6]
                  Ik beweer niet dat de fout absoluut aan een defecte zekering ligt, maar als je 230V aan de afgaande kabel op de zekering hebt en daarna aan het uiteinde van die kabel meet (of het nu in een lasdoos, plafonddoos of in een stopkontakt is) ben je toch al een heel eind op weg. In die lasdoos of stopcontact moet je een losse verbinding vinden.
                  Daarom testen met een gloeilamp, want zonder enige belasting testen met een digitale universeelmeter zal hoogstwaarschijnlijk overal 230V te meten zijn.
                  Last edited by notex; 30 november 2020, 11:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met TL circuit

                    Oorzaak gevonden. 1 niko opbouwschakelaar loopt niet goed meer. Als ik die loskoppel loopt alles terug. Kwestie nu van nog een gelijkaardige schakelaar te vinden. Het is al een vrij oude reeks.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met TL circuit

                      Klinkt me vertrouwd in de oren. Had hier ooit een design-TL van lamp en licht, elektronische transfo. Kreeg na een jaartje kuren, viel na enige tijd uit. Schakelaar uit en weer aan, zo'n keer of 6 en dan bleef ze branden, voor mij duidelijk de transfo. Ik had nog garantie, dus heel de boel terug gestuurd. Wat bleek ? Ze vonden niks. Besluit : het lag aan mijn schakelaar. Goed, getest via een rechtstreekse draadverbinding op stopcontact en hetzelfde dus mijn stopcontacten (ik heb heel de boel zelf gezet) deugen ook ook niet. Spaarlamp aangesloten op de bewuste schakelaar en kijk eens : na 5 jaar geen problemen. Byebye lamp en licht, tot nooit meer. Wat ik nodig heb is duidelijk een andere transfo maar die moet in een smalle buis passen. Zoek maar zou ik zeggen.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met TL circuit

                        Oorspronkelijk geplaatst door chesini Bekijk bericht
                        Hallo,
                        Het circuit heeft 4 TL armaturen met 6 TL lampen en 4 schakelaars waarmee telkens 2 armaturen aan/uitgeschakeld worden. Op het circuit zit ook 1 gloeilamp met eigen schakelaar. Ook de gloeidraad van deze licht bij inschakelen kortstondig zwak op en dooft dan.
                        Mvg
                        En de oorzaak was 1 kapotte schakelaar ? Interessante schakeliing

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met TL circuit

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Klinkt me vertrouwd in de oren. Had hier ooit een design-TL van lamp en licht, elektronische transfo. ... Wat ik nodig heb is duidelijk een andere transfo maar die moet in een smalle buis passen. Zoek maar zou ik zeggen.....
                          Een TL-lamp op een transfo? Zal wel LED zijn met een elektronische transfo die te warm wordt in die smalle buis.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met TL circuit

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Een TL-lamp op een transfo? Zal wel LED zijn met een elektronische transfo die te warm wordt in die smalle buis.
                            Of een TL met elektronisch voorschakelapparaat?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X