Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 6d mark II of systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon eos 6d mark II of systeemcamera

    Dag Allemaal,

    Na een aantal jaren heb ik terug de draad van fotografie opgepikt (2 kinderen en een huis bouwen vragen wat tijd etc....).

    Ik heb momenteel een 40d van Canon en wil de overstap maken naar een FullFrame camera.
    Omdat ik geen onbeperkt budget heb dacht ik om de 6d mark ii fullframe van canon te kopen samen met een 24 - 70 l lens. (eventueel beide refurbished).

    Na heel wat reviews blijkt dat de 6d vrij weinig autofocus punten heeft die allemaal nogal gecentreerd zijn. Wanneer kan dit een probleem zijn ?

    De systeemcamera's van canon zijn dan (als ik het goed begrijp) vrij "traag". Maar dit is dan weer de toekomst...

    Iemand die tips heeft ? Ik heb ook al gekeken naar andere systeemcamera's van sony, maar ik hou van de lenzen van canon.

    Ik heb liefst een allround camera, en zal eerder portretten (ook van snellerbewegende kinderen) nemen dan dat ik een autorace ga fotograferen.

    Is de lens eigenlijk niet eerder belangrijk dan het toestel ? Wat ik bedoel is het volgende...koop ik niet beter eerst bv een 6d met 24-70 en als de systeemcamera's op punt staan gewoon een andere body?

    Of raden jullie een andere body aan ? Alle tips en meningen zijn welkom.

    Alvast bedankt van jullie input.

  • #2
    Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

    Ik heb al jaren een 6D. De eerste generatie. Heel veel prima kwaliteiten. Soms stoort het me dat ene goede middenpunt bij het scherpstellen bij portretten. Je moet dit dan oplossen door scherp te stellen bv op een oog, en dan te hercompositioneren. Sommige mensen kunnen of willen dat niet meer. Misschien heeft de 6D II meer gekruiste scherpstelpunten?

    Comment


    • #3
      Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

      De M6II is in tegenstelling tot de vroegere M-generaties behoorlijk snel.
      Ik zou er echt geen grote EF-lenzen opzetten - of althans nieuw voor kopen, dan verlies je een groot deel van de compactheid.
      Maar er bestaat geen lichtsterke zoom met M-vatting.

      Er zijn ook vragen over de toekomst van het M systeem.

      Waarom niet meteen naar de R, kijk eens naar de Black Friday aanbiedingen van de RP bv.

      Comment


      • #4
        Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

        Het is dat wat ik me afvraag... als ik een potret van iemand neem stel ik steeds scherp op het middelste punt (oog) en herkadreer ik dan.
        Ik ben het niet anders gewend.

        De 6D heeft 11 scherpstelpunten en de 6D II 45, vrij gecentreerd dacht ik.

        Comment


        • #5
          Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

          die manier van scherpstellen middelste oog en herkadreren is geen goeie manier bij F1.4/F1.2 lenzen omdat je dan op een andere afstand zit na herkadratie.
          De systeemcamera's zijn handig op dat vlak omdat je vaak over heel sensor bereik autofocuspunten hebt.

          Denk er ook aan dat zowel bij canon en nikon de systeemcamera's een nieuwe lensvatting hebben.

          Het M systeem zou ik niet meer overwegen.

          Comment


          • #6
            Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
            die manier van scherpstellen middelste oog en herkadreren is geen goeie manier bij F1.4/F1.2 lenzen omdat je dan op een andere afstand zit na herkadratie.
            De systeemcamera's zijn handig op dat vlak omdat je vaak over heel sensor bereik autofocuspunten hebt.

            Denk er ook aan dat zowel bij canon en nikon de systeemcamera's een nieuwe lensvatting hebben.

            Het M systeem zou ik niet meer overwegen.
            Ik was er mij niet van bewust dat er een M systeem was...is dat ook een soort reeks met systeemcamera's ?

            De twijfel ligt bij mij eerder tussen een spiegelreflex full frame 6D ii of dan eventueel die R reeks (die minder snel zou zijn?) ...

            Comment


            • #7
              Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

              Als je een Full Frame System Camera wenst zal je bij Canon naar de R serie moeten stappen en dat zal vrij duur zijn.
              Ik heb jaren een 5D Classic gehad zeg maar de eerste 5D dit was toen al DE portret camera.
              De 5DII heb ik nooit willen kopen omdat het verschil veel te klein was in vergelijking met mijn 5D.
              De 5DIII heb ik dan wel gekocht en dat was al andere soep.
              Tegenwoordig vind je de III voor rond de €1.000 en het maakt niet zoveel uit hoe oud die is, dit is een tank van een toestel.
              De M serie van Canon is de crop serie 1:16
              Ik heb nu de EOS 90D, ook een crop weliswaar, maar een heel fijn toestel.
              Dit is pas mijn tweede nieuw aangekocht toestel, de rest waren allemaal tweede hands, want die reclame jongens slingeren daar vanalles naar uw kop precies ofdat je heden maar op een knopje moet duwen en de camera de rest doet.
              Vergeet dat maar, jij bent het nog altijd die beslist hoe je de foto gaat maken.
              Nog één ding wil ik kwijt, je gaat verschieten hoeveel meer een FF camera vraagt aan de lenzen die gebruikt in vergelijking met je 40D?
              Je gaat ook verschieten hoe anders diezelfde 40D lens zal zijn op een FF camera.
              Beslist niet te snel wat je gaat doen want als je overstapt naar FF zal alles (of bijna toch) veel duurder worden.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Als je een Full Frame System Camera wenst zal je bij Canon naar de R serie moeten stappen en dat zal vrij duur zijn.
                ...
                Beslist niet te snel wat je gaat doen want als je overstapt naar FF zal alles (of bijna toch) veel duurder worden.
                Ook altijd mijn gedacht geweest.
                Het is blijkbaar de bedoeling van Canon om zoveel mogelijk klanten naar FF te trekken en APS-C te ontmoedigen.

                Voor dagelijks gebruik en op wandel (wat kan je in de huidige omstandigheden anders doen ?) vind ik het M-systeem zeer licht en compact en niet duur voor de kwaliteit.
                Maar als je geen ander Canon materiaal hebt zal je bij Sony en Fuji veel meer vinden in APS-C.

                Voor Canon is M een goedkoop systeem voor een publiek dat nooit een FF zal kopen. Ik denk niet dat het zo snel gaat verdwijnen als EF, maar de lenzen zijn niet uitwisselbaar met het R-systeem, dat voorlopig althans enkel FF is.
                Bestaande EF en EF-S lenzen zijn zowel op R als M te gebruiken, maar dan splitsen de wegen.

                Canon heeft nu 3 systemen, voor elk wat wils. Intern zijn een 90D (EF), M6II (M) en RP (R) bv erg vergelijkbaar, maar de eerste 2 zijn performantere toestellen voor een lagere prijs omdat ze in een ander segment gepositioneerd zijn (cfr Red Falcon).

                Het M-systeem heeft weinig lenzen, terwijl er voor R elke maand bijkomen.
                Er worden er ook goedkope (ttz betaalbare) uitgebracht, met een kwaliteit die waarschijnlijk dezelfde of beter zal zijn dan de M en veel EF-S lenzen.
                Maar uiteraard heeft Canon er veel betere die vijf keer meer kosten .

                Bezint eer je begint (houdt mij ook bezig).
                Last edited by palombian; 24 november 2020, 16:14. Reden: ander segment

                Comment


                • #9
                  Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Als je een Full Frame System Camera wenst zal je bij Canon naar de R serie moeten stappen en dat zal vrij duur zijn.
                  Ik heb jaren een 5D Classic gehad zeg maar de eerste 5D dit was toen al DE portret camera.
                  De 5DII heb ik nooit willen kopen omdat het verschil veel te klein was in vergelijking met mijn 5D.
                  De 5DIII heb ik dan wel gekocht en dat was al andere soep.
                  Tegenwoordig vind je de III voor rond de €1.000 en het maakt niet zoveel uit hoe oud die is, dit is een tank van een toestel.
                  De M serie van Canon is de crop serie 1:16
                  Ik heb nu de EOS 90D, ook een crop weliswaar, maar een heel fijn toestel.
                  Dit is pas mijn tweede nieuw aangekocht toestel, de rest waren allemaal tweede hands, want die reclame jongens slingeren daar vanalles naar uw kop precies ofdat je heden maar op een knopje moet duwen en de camera de rest doet.
                  Vergeet dat maar, jij bent het nog altijd die beslist hoe je de foto gaat maken.
                  Nog één ding wil ik kwijt, je gaat verschieten hoeveel meer een FF camera vraagt aan de lenzen die gebruikt in vergelijking met je 40D?
                  Je gaat ook verschieten hoe anders diezelfde 40D lens zal zijn op een FF camera.
                  Beslist niet te snel wat je gaat doen want als je overstapt naar FF zal alles (of bijna toch) veel duurder worden.
                  Ben je overgestapt van FF naar de 90D of is de 90D een aanvulling (back-up of zo) op je 5D III ?
                  Ik vraag het maar omdat ik vrij veel goeds lees over die 90D.

                  Ik heb eerlijk gezegd nog te weinig kennis van al die toestellen om meer zinnige vragen te stellen vrees ik kon het gewoon effe (of FF'n) niet goed volgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
                    Ben je overgestapt van FF naar de 90D of is de 90D een aanvulling (back-up of zo) op je 5D III ?
                    Ik vraag het maar omdat ik vrij veel goeds lees over die 90D.

                    Ik heb eerlijk gezegd nog te weinig kennis van al die toestellen om meer zinnige vragen te stellen vrees ik kon het gewoon effe (of FF'n) niet goed volgen.
                    Het zit zo, ik ben geopereerd geweest aan mijn schouder en een 5DIII + een redelijke lens was voor mij te zwaar geworden helaas, langer dan een halfuurtje kon ik het niet houden.
                    Enkel en alleen daarom heb ik dit prachtig toestel verkocht (en dat deed ook pijn hoor).
                    Ik heb daarop de 90D gekocht en een paar FF lenzen verkocht.
                    Het dynamisch bereik van de 90D is zelfs beter dan de 5DIII maar de 90D heeft wel lenzen van hoge kwaliteit nodig.
                    Dat is het enige nadeel aan de 90D, en natuurlijk zijn ze niet te vergelijken de 5DIII en de 90D.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Het zit zo, ik ben geopereerd geweest aan mijn schouder en een 5DIII + een redelijke lens was voor mij te zwaar geworden helaas, langer dan een halfuurtje kon ik het niet houden.
                      Enkel en alleen daarom heb ik dit prachtig toestel verkocht (en dat deed ook pijn hoor).
                      Ik heb daarop de 90D gekocht en een paar FF lenzen verkocht.
                      Het dynamisch bereik van de 90D is zelfs beter dan de 5DIII maar de 90D heeft wel lenzen van hoge kwaliteit nodig.
                      Dat is het enige nadeel aan de 90D, en natuurlijk zijn ze niet te vergelijken de 5DIII en de 90D.
                      We wijken weer af maar wat is er volgens jou dan beter aan een (reeds bejaarde) 5DIII tov een 90D ?

                      Het is inderdaad zo dat een FF met weinig - en dus veel grotere - pixels minder eisen stelt aan de lenzen.
                      Maar anderzijds is het eenvoudiger om een goede (en lichte) lens te maken voor APS-C (alhoewel zeker Canon daar nauwelijks werk heeft van gemaakt).

                      Voor vogels (Duivengek...) blijft des te meer het voordeel gelden dat je een minder lange (zware en dure) tele nodig hebt voor hetzelfde bereik.
                      Met 32mp heb je niet alleen de 1.6 cropfactor maar ook nog 1.27 maal meer crop tov een 20mp sensor.

                      Om terug te komen op het onderwerp, voor snel bewegende onderwerpen heeft (zeker de minder performante) systeemcamera nog een nadeel door de EVF, maar voor algemene fotografie zijn daar evengoed voordelen aan verbonden (betere zichtbaarheid bij weinig licht ed).
                      Systeemcamera's zijn lichter en compacter, en in de praktijk is het aantal opnamen per accu een stuk hoger dan de specificaties.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon eos 6d mark II of systeemcamera

                        Zoals ik al te verstaan gaf, iedereen moet de voordelen tegen de nadelen overwegen.
                        Ik heb nu geen digitale FF meer, wel analoge genoeg, ik heb nu crop met spiegel (EOS90D) en crop spiegel loos (Fujifilm X-T1 en E-x2s).
                        Ik geef eerlijk toe dat ik mijn X-T1 bijna een vol jaar na aankoop links heb laten liggen, deels omdat ik toen nog mijn 5D had, maar vooral omdat ik het lastig had met een crop en dan vooral een elektronische zoeker.
                        Die zoeker voelde niet goed aan, te artificieel vond ik, in het begin toch, en dan op een mooie herfstdag langs het kanaal klikte het en nu zou ik mijn Fuji's niet meer weg kunnen doen.
                        Maar mijn EOS 90D zeker ook niet.

                        Moet er wel bijzeggen dat ik fotografie gebeuren nogal conservatief ingesteld ben.
                        Als ik vind dat ik een goede camera gekocht heb dan blijf ik daarbij, de opvolger met meer toeters en bellen en vooral veel blablabla van de reclame jongens, kan mij niet snel wakker maken om de laatste versie te kopen.
                        Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn fuji's en zeker over mijn 90D.

                        Met objectieven daarentegen ben ik heel anders want die zijn de laatste jaren enorm geëvolueerd, en daar durf ik wel sneller te besluiten om de markt te volgen.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X