Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitaliseren

    hallo , ik weet niet of mijn vraag zal juist staan ?
    maar ik hou me ook bezig met analoge fotografie , maar ik weet niet of ik met mijn nikon D5200 camera
    mijn negatieven ook kan digitaliseren ? vind er toch niet veel terug
    weet iemand hoe je precies te werk gaat
    alvast bedankt voor antwoord...

  • #2
    Re: digitaliseren

    Waarom zal je met een "D5200" je analoge negatieven willen digitaliseren? Wat is er mis met de daartoe ontwikkelde scanners?

    Of wil je er een groots hobby project van maken?

    Comment


    • #3
      Re: digitaliseren

      omdat scanners nogal duur zijn ?

      Comment


      • #4
        Re: digitaliseren

        Tik eens Debruri in in de zoekfunctie.Je gaat veel inspiratie vinden voor een DIY.
        Principe:diaprojector,projectielamp vervangen door eeen 25 w,melkglaasje achter condensor en warmtefilter,lens eruit,camera op statief met macrolens (of event. een andere),scherpstellen op de dia en vooruit.
        Gaat zeer goed voor dia's.Maar negatieven zitten in een strip.Ofwel verknip je deze en plaats ze in een diaraampje,wat de bedoeling niet kan zijn,ofwel bedenk je systeem om een negatiefhouder voor de opening te plaatsen,en dan moet dat ook gaan.
        Je kunt natuurlijk ook een andere lichtbron uitvinden.Ik heb zo'n schoendoos binnenzijde bekleed met zilverpapier,met een opening (afmeting van negatief of dia) aan één zijde,daar melkglaasje voor,en een flits erin.
        Er bestaan of bestonden ook duplicators van Hama etc.,om dia's te kopieren,maar sommigen hadden ook een filmhouder.
        Wat ingewikkelder zijn macrobalgen,waar een duplicator opstaat voor dia's en meestal ook een houder voor filmrolletjes.
        Inspiratie genoeg voor een doe hetzelf project.

        Comment


        • #5
          Re: digitaliseren

          Dat je hier op het forum niet veel vindt is best mogelijk, maar op het net is er toch wel behoorlijk wat te vinden. Zoek eens op "dslr scanning" met google en de resultaten op de eerste pagina gaan je al zeker op weg helpen. Geen idee waarom het met een D5200 niet zou gaan. Belangrijkste zijn een goeie setup: stabiel, macro lens, een goeie lichtbron en je film vlak kunnen houden. Met kleurnegatieven heb je natuurlijk het oranje masker dat je moet wegkrijgen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee want ik heb ofwel z/w ofwel dia te digitaliseren.

          Grofweg moet je eerst de lichtbron hebben. Een lichttafel die best wat groter is dan je grootste negatief. En vooral moet die egaal licht geven. Andere oplossing die soms gebruikt wordt is een opstelling waarbij een flits achter het negatief staat met diffusor ervoor (melkglas of zoiets).

          Dan moet je iets maken dat je je negatief er altijd op dezelfde plaats kan leggen en vlak. Kan eenvoudig zijn zoals een strip tape en een plaatje anti-newton glas. Er zijn ook houders voor.

          Daarna de camera stabiel loodrecht voor je negatief zetten. Dus minstens een statief gebruiken. En scherpstellen zodat je negatief zo goed mogelijk de sensor vult. Lens beetje dichtknijpen zodat je toch wat scherptediepte krijgt, je negatief ligt nooit 100% vlak en je camera staat nooit 100% loodrecht.

          Liefst alle strooilicht afschermen en beetje verduisteren zodat je nergens reflecties hebt.

          Foto nemen met de zelfontspanner en mirror-up voor trillingen zoveel mogelijk te vermijden. Best in raw uiteraard want je gaat moeten nabewerken. Maar een jpeg direct erbij is soms handig, zeker als je dia's digitaliseert.

          Dit is héél kort door de bocht en maar bedoeld om je een idee te geven hoe het in elkaar zit. Ik heb het zelf ook nog maar enkele keren gedaan en dan vooral voor minder courante maten van negatieven (16mm camera bvb).

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Waarom zal je met een "D5200" je analoge negatieven willen digitaliseren? Wat is er mis met de daartoe ontwikkelde scanners?
          Tenzij je met matige resultaten tevreden bent zijn die heel duur. Zeker als je 24x36 wil digitaliseren, voor middenformaat of vlakfilm kan je met een vlakbedscanner al redelijke resultaten bereiken. (maar de prijs van een rotatiescanner voor vlakfilm...) De goeie scanners zoals een Nikon Coolscan worden al lang niet meer gemaakt en zijn tweedehands nog duurder dan ze in het begin al waren. Verder zijn scanners behoorlijk traag, dus tenzij je veel tijd hebt of niet veel moet scannen niet echt prettig om mee te werken. Met een digitale camera en stichen kan je bovendien resoluties halen die met een scanner niet te halen zijn (ok, ook bewerkelijk en tijdrovend).

          Comment


          • #6
            Re: digitaliseren

            omdat scanners nogal duur zijn ?
            je bedoelt: relatief duur

            Je vraag is: kan ik met een D5200 negatieven digitaliseren
            wel die info schiet danig te kort, welk objectief wil je gaan gebruiken, heb je een "statief", heb je een draadontspanner, heb je al een soort van led lichtbak, kan je al een "doka" werkruimte creëren.

            Comment


            • #7
              Re: digitaliseren

              Soort LED-lichtbak:
              Schiet mij te binnen dat er zijn die een witscherm van hun laptop gebruiken.
              Nooit zelf geprobeerd.

              Comment


              • #8
                Re: digitaliseren

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Soort LED-lichtbak:
                Schiet mij te binnen dat er zijn die een witscherm van hun laptop gebruiken.
                Nooit zelf geprobeerd.
                Niet ideaal, soms komen de kleuren van de pixels er door. De losse achtergrondverlichting is wel een optie.

                Comment


                • #9
                  Re: digitaliseren

                  hangt er ook van af wat je wil, wil je ze digitaal verder bewerken of wil je gewoon een idee van wat er op staat en wat mogelijk is in de doka?
                  in dat tweede geval fotografeerde ik mijn negatieven opgeplakt op een wit blad papier tegen het raam (raam op noorden, geen rechtstreeks zonlicht) foto nemen van (een deel) negatieven en zo inladen en omzetten.
                  of zo: https://www.natuurfotografie.nl/hoe-...iseer-je-dias/

                  of zoiets:

                  http://www.blighty.co.za/brsd/
                  Last edited by TomStr; 8 november 2020, 16:41. Reden: extra link
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: digitaliseren

                    Wat geexperimenteerd.
                    Die laptophistorie is inderdaad geen goed idee.
                    Maar:als je het negatief op je scherm legt,zie je die rastervorming.Ik vermoed dat met die lightpad's(link natuurfotografie) dit ook hebben.
                    Mijn LG scherm heeft dit minder dan mijn macbook.Dus scherm speelt al een rol.
                    In principe gaat het erover om een egale achtergrondverlichting te bekomen.
                    Als je het negatief een 10-tal cm of wat meer,van je scherm plaatst,met een diafragma 2.8 of 4 om eventueel wat kromming van het negatief te compenseren,dan ligt die rastervorming buiten de DOF,en heb je er geen last meer van.
                    Moet je wel nog een constructie bedenken om de negatieven op die afstand vlot te kunnen wisselen.

                    Comment

                    Working...
                    X