Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

    Hallo iedereen,
    Ik doe graag aan landschapsfotografie en dat deed ik tot nu met mijn Nikon Z24-70mm f4-lens op mijn Nikon Z7. Ik zou meer specifiekere landschapsfotografie willen doen en het is (voor mij) moeilijk kiezen welke lens hier het beste voor geschikt is: Z14-30mm f4 of Z 20mm f1.8. Ik weet wel dat je wanneer landschappen fotografeert je merendeels werkt met f8 of f11 dus het grotere diafragma (f1.8) is zeker niet doorslaggevend. Heeft iemand al ervaring met deze lenzen of zijn er nog andere lenzen van andere merken met Z vatting? Bedankt voor jullie antwoord.

  • #2
    Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

    Hallo Paep,

    Helaas heb ik er nog geen ervaringen mee... Ik heb de Z 14-30 F4 lens juist enkele dagen binnen.
    Op DXOmark krijgt de 14-30 op scherpte niet zo veel puntjes, maar op andere sites wordt ie wel heel goed beoordeelt.
    Ik heb ook een mooie vergelijkingsreview van deze 2 lenzen.
    Kent u You Tuber "Ricci Talks"?
    Een Engelse You Tuber, die nu ook voor Nikon UK "Nikon School" werk verricht.
    Deze man reviewt op een rustige, no-nonsense manier, zonder veel bravoure en toeters.
    Hey Everyone ! in This video we take a look at the Nikon Z 20mm F1.8S and compare it directly to the Nikon Z 14-30mm F4SWe will take a look at F1.8F4F8F11F16...

    Hier vergelijkt hij deze 2 lenzen met elkaar op een begrijpelijke manier.

    Andere merken lenzen met Z vatting zijn helaas voor mij nog niet aan de orde.
    Ik hou absoluut niet van handmatig scherpstellen...

    PS is er in België nu ook een "kassakorting" actie?
    Dat scheelt in Nederland op de Z 14-30 F4 lens €200,-
    Nu in Nederland op enkele plaatsen €1099,-
    Nikon Nikkor Z 14-30mm f/4 S kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
    Last edited by adrie; 5 november 2020, 12:09.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

      Ik had de review van Ricci Talks ook al gezien en hij raad de zoom 14-30mm boven de prime20mm aan. Bij ons in België genieten we nu ook van de Nikonkortingen dus is het nu de moment om te kopen. Normaal haal ik mijn fotomateriaal in Duitsland maar nu met de corona.........

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

        als je niet bang bent om tweedehands te kopen zou ik even de markt in de gaten houden, er komen nu al meerdere gebruikte 14-30 voorbij omdat mensen overgaan naar de nieuwe Z 14-24.
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

          ik heb de Z 14-30 f4...en heel tevreden

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

            In Duitsland voor 949 euro:https://www.foto-koester.de/objektiv...rtner=Geizhals
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

              Ondertussen netjes in Duitsland besteld en wordt morgen (maandag) geleverd. Ze zeggen wel dat je nu lokaal moet kopen maar als het zoveel in prijs scheelt dan kijk ik wel naar mijne portemonnee hoor.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                Ondertussen netjes in Duitsland besteld en wordt morgen (maandag) geleverd. Ze zeggen wel dat je nu lokaal moet kopen maar als het zoveel in prijs scheelt dan kijk ik wel naar mijne portemonnee hoor.
                groot gelijk, veel plezier ermee
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                  En intussen blij mee?
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                    Ja hoor, heb gisteren uitgebreid getest en ik mag best tevreden zijn van het resultaat. Omdat deze lens vooral (niet altijd) voor landschapsfotografie en ruime stadszichten bedoeld is ga je natuurlijk meestal met f8 of f11 fotograferen en daarom heb ik zeker voor deze lens gekozen en niet voor de Z20mm f2.8 (die het dubbele kost).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                      Ja hoor, heb gisteren uitgebreid getest en ik mag best tevreden zijn van het resultaat. Omdat deze lens vooral (niet altijd) voor landschapsfotografie en ruime stadszichten bedoeld is ga je natuurlijk meestal met f8 of f11 fotograferen en daarom heb ik zeker voor deze lens gekozen en niet voor de Z20mm f2.8 (die het dubbele kost).
                      volgens mij is de Z 20mm 1.8 goedkoper dan de 14-30 hoor.
                      misschien bedoel je de nieuwe Z 14-24 2.8?
                      Last edited by jvdk; 19 november 2020, 12:11.
                      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                      Our English website: www.kaichitravel.com
                      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                        Hoi,
                        In Nederland kost de Z14-30 F4 €1099 (= minus €200 kassakorting).
                        De Z20 F1,8 kost €969 (= minus €150 kassakorting).
                        Dus díe liggen niet zo heel ver uiteen.
                        Duitsland prijzen weet ik zo snel niet... voor mij op dit moment niet interessant...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                          Ik bedoelde inderdaad de Z14-24 f2.8, ik heb voor mijne Z14-30mm in Duitsland 949€ (200€ korting inbegrepen)betaald en hier in Belgie staat hij nu (ook met korting) 1099€. Dit is toch een verschil van 150€. Er zijn sommige mensen die wantrouwig staan tegen het leveren via pakketdienst van dure lenzen maar je moet het volgende onder ogen houden: lens wordt gemaakt in Japan-- transport naar vliegtuig---transport naar groothandel----transport naar winkel. Dus waarom zou er nog eens geen transport naar klant kunnen bij komen. Wordt heel goed ingepakt en als er toch iets moest aan zijn kan je het nog altijd terug opsturen of zelf terug naar winkel brengen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                            in eerste instantie wilde ik ook de 14-30 kopen, maar begin februari gaan we naar teriberka (vlakbij moermansk) en dan wil ik graag indien mogelijk de aurora borealis fotograferen, dus nu toch maar de 20mm 1.8 besteld . over 2 dagen komt hij binnen als het goed is.
                            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                            Our English website: www.kaichitravel.com
                            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Z 14-30mm of Nikon Z 20mm

                              Misschien een domme vraag van mij maar heb je voor het noorderlicht een f 1.8 nodig?

                              Comment

                              Working...
                              X