Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekeken)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekeken)

    Omdat nieuw ben in de digitale fotografie en omdat ik een paar maanden terug een 7D heb aangeschaft.
    Aangeschaft omdat :
    1) hij (zij ?) goedkoop was (paar honderd euro incl. een stel lenzen en accessoires)
    2) ik er toch alleen de digitale fotografie mee wilde verkennen

    Nu vroeg ik me af wie onder jullie er vroeger (of nog steeds) ook eentje had ?
    Wat vonden jullie de minpunten (in de tijd dat hij nog niet verouderd was
    en tegenover de toenmalige andere toestellen in dezelfde prijsklasse).

    Gewoon omdat dit mijn eerste digitale toestel is (m.u.v. een compacte Powershot die nog ouder is...)
    en ik geen enkele vergelijking kan maken.... Kwestie van te weten te komen waar ik best op let bij een volgende aanschaf.

    't Is dus een retrospectieve...., ws. weinig interessant voor jullie maar het kan mij flink op weg helpen...

    Persoonlijk vind ik de AF-functies nogal tegenvallen (meer er naast dan erop en die vakjes springen soms alle kanten op...),
    om de een of andere reden had ik daar iets meer van verwacht, misschien dat het in-zijn-tijd helemaal top was, maar zulke dingen weet ik dus niet... help....

  • #2
    Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

    Ik vond de 7D een aangename camera, het enig echt storende punt vond ik de ruisgevoeligheid van dit toestel (max. 400 ISO). Met de AF heb ik nooit problemen gekend, het is meestal een kwestie van instellingen op de camera. Ik denk dat jij vooral nog een grote leercurve moet ontwikkelen om dit toestel te leren kennen en te gebruiken.
    Veel succes!
    http://www.paulvanrooy.be

    Comment


    • #3
      Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

      Ik moet Paul hierboven toch gelijk geven, ook voor mij was de 7D zeker geen slechte camera.
      Heel goede autofocus met redelijk veel instelmogelijkheden, waar je toch een tijdje over doet om deze te leren kennen en instellen.
      Ook voor mij was de ruisgevoeligheid van deze camera het breekpunt, alhoewel met een juiste belichting en goede noise reduction je een heel eind kon komen
      Mijn tweede toestel dat ik ernaast gebruikte was een FF en die deed het uiteraard op vlak van beeldkwaliteit een heel pak beter

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

        Wat de grote leercurve betreft dat is zeker zo, ik had waarschijnlijk beter een eenvoudiger toestel aangekocht om mee te starten.
        Eenvoudiger maar recenter dan toch. De instelmogelijkheden kunnen nogal overdonderend zijn.
        Maar het gaat langzaam maar zeker vooruit, ik betrap mezelf erop dat ik nu toch al wat dingen instel zonder er bij stil te staan,
        ik bedoel... dingen gebruiken zonder eerst in het boekje te kijken in welk menu dat weer stond :-)

        Comment


        • #5
          Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

          Het was mijn eerste camera waar je een vliegende vogel een beetje fatsoenlijk mee kon volgen (met de 400D lukte dat niet zo goed, en met de 50D eigenlijk ook niet).

          Ik heb ermee geleerd om alle lenzen met micro focus adjust aan te passen. Vooral de tele's, ik had toen de EF400 5.6 en de 100-400, de eerste vind ik nog altijd een goede lens, de AF van de tweede is trager maar mijn exemplaar is behoorlijk scherp in het centrum en was mijn eerste met beeldstabilisatie.

          Voor ruisreductie ben ik toen Lightroom beginnen gebruiken, dat was toen beter dan Canon DPP (en veel handiger).

          Ik heb hem 5 jaar gehad tot de 7DII uitkwam, die ik nu ook al 6 jaar heb.

          Wat AF betreft bij snel bewegende onderwerpen: selecteer zo weinig mogelijk punten, anders kan hij niet volgen (geldt ook voor de 7DII).
          Probeer eens Topaz Denoise AI, ik heb een aantal oude opnamen ermee bewerkt en je krijgt de ruis heel goed weg, vooral in de lucht.

          Veel plezier !

          Comment


          • #6
            Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

            Heb zelf geen 7D,maar probeer eens voor AF :één punt met uitbreiding of eventueel zone -AF.(en AI-servo)Zo bepaal je zelf waar ongeveer moet scherp gesteld worden.Met alle AF-punten bepaalt de camera waar hij op scherp stelt,en dat is niet altijd wat jij wilt.
            Zelf gebruik ik zeer veel centraaL autofocuspunt met spotmeting.(Daar moet je toch wat voor oefenen om goed te volgen)
            Is wel met een oudere 1D.

            Comment


            • #7
              Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

              7D was een goede, solide camera. Heb er altijd graag mee gewerkt. Is ook een heel goede camera om alles aan te leren.
              De ruis was inderdaad iets vlugger te zien, maar uiteindelijk viel dat nogal goed mee.
              Is een prima camera om alle aspecten van digitale fotografie te leren kennen.
              Zeker geen slechte keuze dus.
              En er is niets verkeerd om even een avond aan de keukentafel te gaan zitten en met je camera en de gebruiksaanwijzing en systematisch alles eens uit te proberen.
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

                Ik werk nog steeds met mijn 7D, die intussen toch al 10 jaar oud is. Ik heb eigenlijk geen minpunten te vermelden, alleen dat het toestel wellicht veel meer kan dan ik nodig heb.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

                  Een goede camera. Het zwak punt is de ruisprestatie. Maar afhankelijk van uw type werk is dat meer of minder een echt probleem.
                  Alle toestellen uit dat "tijdperk" (--KUCH--) zaten naar ruisprestaties in die buurt. Wonderen zoals nu waren er toen nog niet.
                  En de crop heeft altijd in het nadeel gespeeld van ruis.

                  Ik ben er zeker van dat zowat 80% van mijn huidig werk (beauty, fashion,...) best wel prima te doen zijn met een 7D.
                  Voor mijn ander werk (bruiloften) is hij dan weer stukken minder geschikt.

                  Een fotograaf moet vooral zijn maatje vinden in zijn toestel. De rest zit allemaal in het hoofd.
                  Uitzonderingen tot daar want met nieuwe technologie komen nieuwe deuren open te staan. Maar ook nieuwe uitdagingen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Retrospectief : wie had er een Canon 7D en wat waren de minpunten (achteraf bekek

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik werk nog steeds met mijn 7D, die intussen toch al 10 jaar oud is. Ik heb eigenlijk geen minpunten te vermelden, alleen dat het toestel wellicht veel meer kan dan ik nodig heb.
                    Jij bent een gelukkige mens .

                    Comment

                    Working...
                    X