Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

    Hallo iedereen,

    Aangezien ik een nieuwe laptop plan aan te schaffen wil ik over het volgende even jullie mening horen:
    Op mijn huidige laptop is een sd kaartlezer ingebouwd.
    Hoe brengen jullie je foto’s over van kaart naar laptop/desktop?

    Alvast bedankt
    Philippe

  • #2
    Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

    Met een bedrade kaartlezer.

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

      Hey lesC,

      Dank u voor uw reactie.
      Is de overdracht van uw foto’s naar de pc snel genoeg?
      Hoe doet u de foto’s naar uw laptop/desktop?

      Comment


      • #4
        Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

        Een externe kaartlezer gebruiken, zorg dat je er eentje koopt met USBc 3.1 en normaal gezien heb je deze aansluitingen ook op de nieuwste laptops
        Dit gaat enorm véél sneller dan je op het ogenblik haalt bij een oudere laptop met ingebouwde kaartlezer
        Zoek maar eens in Google naar de transfersnelheid van USBc 3.1

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Een externe kaartlezer gebruiken, zorg dat je er eentje koopt met USBc 3.1 en normaal gezien heb je deze aansluitingen ook op de nieuwste laptops
          Dit gaat enorm véél sneller dan je op het ogenblik haalt bij een oudere laptop met ingebouwde kaartlezer
          Zoek maar eens in Google naar de transfersnelheid van USBc 3.1

          grts
          Sieg
          Goede tip.
          Ik heb nu de gewoonte om de foto's direct uit de camera te downloaden, maar er wordt gewaarschuwd dat de USB connector daarvan nogal fragiel is, en de herstelling niet goedkoop.

          Comment


          • #6
            Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

            Ik werk in principe ook rechtstreeks van mijn 7D, omdat ik vermijd om CF-kaarten uit m'n camera te halen en in de lezer te steken. Deze (oude! want idd nog USB 2) kaartlezer gebruik ik voor alle andere types. Snelheid is voor mij niet meteen de belangrijkste factor.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

              Ik gebruik een externe kaartlezer waar SD en CF kaartjes in passen, en als ik in de toekomst een camera zou kopen waar een ander soort geheugenkaartje in gebruikt wordt dan koop ik gewoon een andere externe kaartlezer.
              Voor mij is het zeker geen noodzaak dat er in een laptop of pc een geheugenkaartlezer ingebouwd is.
              In mijn pc zit er wel eentje, maar die is een stuk trager dan de externe geheugenkaartlezer (die in de pc is ouder).
              Ik heb CF kaartjes altijd al uit de camera gehaald om de data over te zetten naar de pc, en tot hier toe is daar nooit een probleem mee geweest.
              Als je een CF kaartje in de kaartlezer of in de camera steekt, dan moet je er alleen op letten dat je niet op een van de hoeken duwt, want dan kan het scheef in de houder komen waardoor de pinnetjes omplooien.
              Steek dat kaartje dus voorzichtig in de camera, probeer dit niet te snel te doen, en duw er zo op dat het recht in de houder geschoven wordt.
              Bij externe kaartlezers gaat een CF kaartje er gewoonlijk maar een klein stukje in vooraleer de contactjes in elkaar schuiven, de kans dat het dan een beetje scheef komt te zitten is daar dus groter dan in de camera.
              SD kaartjes zijn wat dat betreft een stuk minder delicaat, maar daar kan het volkomen nutteloze schakelaartje aan de zijkant wel voor problemen zorgen als het kaartje scheef in de camera wordt geduwd.

              Micro USB en mini USB aansluitingen zijn vrij delicaat, daarom gebruik ik nooit een kabeltje om de data over te zetten.

              Als er in de laptop die je wil kopen een kaartlezer zit, dan kan je die natuurlijk wel gebruiken, maar extra geld uitgeven voor een andere laptop, alleen maar omdat daar wel een kaartlezer in zit dat zou ik niet doen.
              Een externe kaartlezer is dan volgens mij een betere oplossing omdat je die op alle apparaten kan gebruiken, en ook omdat je die gemakkelijker kan vervangen door een andere als je ooit een andere soort kaartjes zou willen gebruiken.
              Last edited by Black B@ndit; 24 oktober 2020, 22:46.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

                Niet heel belangrijk, soms wel handig omdat dat niet hangt te bengelen of dat de losse nog thuis ligt. Een losse is wel veel handiger als je verschillende types kaartjes gebruikt. Ik gebruik cf, sd en micro-sd.

                Voor wie nog fototoestellen met cf gebruikt, er zijn adapters waar je langs de zijkant een micro-sd insteekt. Die kan je dan in en uit je camera halen terwijl de adapter in het cf slot blijft zitten. (Ik heb eentje met 2 micro-sd sloten maar die truc werkt enkel als je alleen het eerste slot gebruikt)

                Comment


                • #9
                  Re: Kaartlezer in laptop. Wat is jullie mening?

                  Ik heb het beste deel van deze regenachtige zondag besteed om alsnog via wifi te downloaden naar de PC maar het is me nog altijd niet gelukt.
                  Zie apart draadje.

                  Comment

                  Working...
                  X