Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mappenstructuur in LR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mappenstructuur in LR

    Tot voor een paar weken had ik een vrij logische mappenstructuur bij het binnenhalen van foto's in LR. Ik heb bijvoorbeeld een map met de titel "daguitstappen" en daarin kwamen dan mappen met de verschillende daguitstappen (vb: Luik 2019, Oostende 2020, ...). Sinds kort stel ik evenwel vast dat deze nieuwe mappen niet meer in die boomstructuur geplaatst worden maar simpelweg onderaan de lijst toegevoegd worden. Als ik die boomstructuur in "verkenner" bekijk, dan staat die map wel degelijk waar ik ze ook graag in LR zou willen zien staan. Hoe krijg ik in LR die mappen ook daar waar ik ze graag zou zien staan.

  • #2
    Re: Mappenstructuur in LR

    Is mij ook overkomen.
    Gewoon op de bewuste "verdwaalde" folder rechts klikken -> Show parrent folder.
    Als die dan dezelfde is als de andere parrent folder (van uw andere uitstappen), dan organiseert hij het weer goed.
    Je kan dan nadien de gemeenschappelijke parrent folder weer onzichtbaar maken door rechts te klikken "hide". Staat alles weer netjes.

    Comment


    • #3
      Re: Mappenstructuur in LR

      Als ik deze stappen volg, zie ik inderdaad dat de bewuste mappen inderdaad in de goede parent folder staan, maar als ik deze dan "verberg" verandert er niets aan de "zichtbare" mappenstructuur.

      Comment


      • #4
        Re: Mappenstructuur in LR

        Maak eens screenshots met de mappen opengeklapt.
        Zowel in LR als in verkenner.
        Ik bekijk dan even of het probleem gelijkaardig is aan dat wat mij overkomen is.

        Comment


        • #5
          Re: Mappenstructuur in LR

          off-topic: persoonlijk zou ik nooit een dergelijke mappenstructuur maken, maar eerder een mappenstructuur op datum (eventueel met een aanvullende omschrijving na de datum). Lightroom biedt met haar trefwoorden meer dan voldoende mogelijkheden om foto's te ordenen bijvoorbeeld met trefwoord "Luik 2019" bij het importeren.
          Dus folder 2019-12-10 en trefwoord "uitstap Luik".
          on-topic: je ziet de folders normaal wel staan in je mappen-venster onder bibliotheek.

          succes

          Comment


          • #6
            Re: Mappenstructuur in LR

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Maak eens screenshots met de mappen opengeklapt.
            Zowel in LR als in verkenner.
            Ik bekijk dan even of het probleem gelijkaardig is aan dat wat mij overkomen is.
            Ik slaag er helaas niet in om hier een schermafbeelding toe te voegen.

            Comment


            • #7
              Re: Mappenstructuur in LR

              Oorspronkelijk geplaatst door Kiekemoes Bekijk bericht
              Ik slaag er helaas niet in om hier een schermafbeelding toe te voegen.
              Om hier een foto of een schermafbeelding te plaatsen heb je een (al dan niet) gratis host nodig. Ik gebruik voor schermafdrukken Imgur, voor foto's (maar da's al een paar jaar geleden) Dropbox. Oefen alvast in ons Testforum.

              Dit is bv mijn mappenstructuur op een externe HD. Bewerkte schermafbeelding is opgeladen naar Imgur en link wordt hier geplaatst, tussen de IMG-tags zodat de afbeelding hier zichtbaar is.

              Last edited by LesC; 21 oktober 2020, 18:49.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Mappenstructuur in LR

                Ik gebruik zowat de zelfde organisatie van Lesc.
                Als dat bij u ook zo is zou dat prima moeten sorteren in LR.

                Comment

                Working...
                X