Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

    Beste,

    Als ik foto's ga nemen en ik importeer deze naar lightroom zijn deze altijd te donker. Terwijl als ik de foto's nakijk op mijn camerascherm zijn deze wel goed belicht. Ook als ik de elektronische zoeker gebruik ipv de optische geeft dit een goeie belichting. Na het histogram bekeken te hebben zijn de foto's wel degelijk onderbelicht.

    Andersom, als ik dan naar het histogram alleen kijk zijn de foto's veel te licht volgens mijn camerascherm en elektronische zoeker (liveview).

    Hoe komt dit? hoe komt dat als ik deze foto's op de camera bekijk, deze toch goed blijken te zijn als deze in echt onderbelicht zijn? Kan ik dit op een of ander manier aanpassen? Zodat ik op het moment zelf kan zien hoe de foto er effectief uitziet?

    Met vriendelijke groeten
    Jordy

  • #2
    Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

    In welke voorkeuze fotografeer je?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

      ik fotografeer in de manuele stand. ( in RAW )
      Dit probleem heb ik niet altijd gehad, dit is sinds enkele weken begonnen.
      Last edited by jordy330; 7 oktober 2020, 13:42.

      Comment


      • #4
        Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

        Om eerlijk te zijn snap ik niet wat je probleem is:

        1. het beeld op camera zegt niets, dat kan je hooguit met een geoefend oog enige info geven of het "snor" zit, of de belichting juist zit dat lees je af van het historgram
        2. hoe je de beelden in LR ziet is in eerste / tweede / derde instantie geheel afhankelijk van instellingen binnen LR

        Comment


        • #5
          Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Om eerlijk te zijn snap ik niet wat je probleem is:

          1. het beeld op camera zegt niets, dat kan je hooguit met een geoefend oog enige info geven of het "snor" zit, of de belichting juist zit dat lees je af van het historgram
          2. hoe je de beelden in LR ziet is in eerste / tweede / derde instantie geheel afhankelijk van instellingen binnen LR

          1. klopt, van dat histogram snap ik allemaal, maar de weergave op de camera is zo verschillend dat je daar niet van kunt uitmaken of dit "snor" zit.

          vb. ik had het histogram goed ingesteld, alles zat mooi binnen het histogram, ik wil kijken op de camera of alles wat ik scherp wou hebben scherp was, maar dit kon ik niet zien omdat op de camera alles zo donker was dat ik geen details kon zien

          Comment


          • #6
            Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

            Zal je dan niet eens moeten kijken hoe de helderheid staat ingesteld op de camera?

            Comment


            • #7
              Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              Zal je dan niet eens moeten kijken hoe de helderheid staat ingesteld op de camera?
              Deze staat gewoon op 0

              Ik heb dit probleem vanaf ik de firmware heb geupdate, maar ik denk niet dat het hier aan gaat liggen want dan zou dit probleem bij meerdere mensen voorkomen.

              Comment


              • #8
                Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                Histogram is gewoon een statistische weergave van je foto dus dat zou hetzelfde moeten zijn in lightroom en op de camera.
                Maar als ik goed begrijp heb je in stand M een schijnbaar goed belicht beeld door de zoeker maar als je de foto hebt gemaakt is deze onderbelicht (alsook het histogram).
                Is je lichtmeetinstelling niet veranderd van matrix naar spot bvb ?
                Er zijn inderdaad camera's die de helderheid van het zoekerbeeld mee aanpassen met de instellingen van de gebruiker - wellicht is dat instelbaar via menu's - ik weet niet of dat bij jou het geval is - bij mij niet.
                Staat er geen lichtmeter in je zoekerbeeld ? Dan is het wellicht beter om daarop te refereren.
                Geef misschien eens mee om te beginnen welke camera dit is.
                Peter
                Last edited by blauwzwart; 7 oktober 2020, 14:45.
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                  Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                  Histogram is gewoon een statistische weergave van je foto dus dat zou hetzelfde moeten zijn in lightroom en op de camera.
                  Maar als ik goed begrijp heb je in stand M een schijnbaar goed belicht beeld door de zoeker maar als je de foto hebt gemaakt is deze onderbelicht (alsook het histogram).
                  Is je lichtmeetinstelling niet veranderd van matrix naar spot bvb ?
                  Er zijn inderdaad camera's die de helderheid van het zoekerbeeld mee aanpassen met de instellingen van de gebruiker - wellicht is dat instelbaar via menu's - ik weet niet of dat bij jou het geval is - bij mij niet.
                  Staat er geen lichtmeter in je zoekerbeeld ? Dan is het wellicht beter om daarop te refereren.
                  Geef misschien eens mee om te beginnen welke camera dit is.
                  Peter

                  Ik heb een nikon D750
                  en je hebt het goed begrepen

                  Heb het zonet eens in stand A geprobeerd en hetzelfde probleem. Heb alle instellingen van de camera al eens gereset, nog steeds hetzelfde probleem.
                  ik begin te denken dat er misschien een defect aan de camera (LCD scherm) is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                    Kan je soms niet testen met iemand in je regio?


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                      Reageert je lichtmeter als je afwisselend op heldere plaats / donkere plaats richt en half indrukt ?
                      Zie je sluitertijd en diafragma veranderen in het zoekerscherm ?
                      Heb je dit probleem met verschillende objectieven ?
                      Met electronische zoeker bedoel je liveview waarschijnlijk - D750 heeft geen electronische zoeker
                      Peter
                      Last edited by blauwzwart; 7 oktober 2020, 16:56.
                      mijn website : klik

                      Comment


                      • #12
                        Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                        Reageert je lichtmeter als je afwisselend op heldere plaats / donkere plaats richt en half indrukt ?
                        Zie je sluitertijd en diafragma veranderen in het zoekerscherm ?
                        Heb je dit probleem met verschillende objectieven ?
                        Met electronische zoeker bedoel je liveview waarschijnlijk - D750 heeft geen electronische zoeker
                        Peter
                        Ik bedoelde inderdaad liveview

                        De lichtmeter reageert zoals hij hoort te reageren. Alsook sluitertijd en diafragma veranderen mee.

                        Ik heb 2 objectieven.
                        Met mijn 50mm 1.8 is dit niet zo zeer het geval. Niet in de mate dat het erg is.
                        Met mijn 24-120 blijkt het inderdaad een probleem te zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                          zou het kunnen dat je de belichtingscompensatie op een negatieve waarde hebt ingesteld ?
                          kijk hier eens : klik
                          Peter
                          mijn website : klik

                          Comment


                          • #14
                            Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                            Ik heb de oplossing gevonden.
                            Alhoewel ik de nieuwe firmware had geinstalleerd. Stond de oude versie er nog op. Misschien met de installatie iets verkeerd gegaan ofzo. Vind het vreemd, maar heb de nieuwe firmware nog eens geinstalleerd. Nu staat de nieuwste versie erop en probleem is verholpen.

                            Toch bedankt iedereen voor de hulp

                            Comment


                            • #15
                              Re: donkere foto's na importeren (beginnerfotograaf)

                              Dat is inderdaad goed nieuws om te horen. Heel goed ook dat je ons op de hoogte stelt v wat er juist is misgelopen... zo leer we allemaal bij.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X