Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Z50

    Heeft iemand ervaring met dit toestel en de FTZ adapter?
    Ik overweeg de aanschaf van deze camera om naast mijn Nikon D750 te gebruiken. De D750 voor het serieuzere werk, de Z50 om mee te wandelen en op reizen vooral kwestie gewicht. De adapter zou dienen om mijn 50 mm te kunnen gebruiken.
    Iemand idee of dit goed genoeg is? De Z5 is denk wel Full-frame maar duurder. De Z6 is te duur om als tweede toestel te dienen.
    Ook alternatieven zijn welkom.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Beelden maken is plezant!

  • #2
    Re: Nikon Z50

    Oorspronkelijk geplaatst door tjoekerke Bekijk bericht
    Heeft iemand ervaring met dit toestel en de FTZ adapter?
    Ik overweeg de aanschaf van deze camera om naast mijn Nikon D750 te gebruiken. De D750 voor het serieuzere werk, de Z50 om mee te wandelen en op reizen vooral kwestie gewicht. De adapter zou dienen om mijn 50 mm te kunnen gebruiken.
    Iemand idee of dit goed genoeg is? De Z5 is denk wel Full-frame maar duurder. De Z6 is te duur om als tweede toestel te dienen.
    Ook alternatieven zijn welkom.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Wat is goed genoeg? Er zijn geen slechte camera's meer.
    Je moet er wel rekening mee houden dat je 50mm op de z50 geen 50mm meer is.
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z50

      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      Je moet er wel rekening mee houden dat je 50mm op de z50 geen 50mm meer is.
      Serieus ? Een wonder. Zou ik verkopen aan het adult-entertainment.
      YMMV

      Nb. De brandpuntafstand wijzigt niet: die IS en BLIJFT 50mm. De beeldhoek daarentegen wel
      Mijn 300mm van mijn 8x10 is een lichte groothoek.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z50

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Serieus ? Een wonder. Zou ik verkopen aan het adult-entertainment.
        YMMV

        Nb. De brandpuntafstand wijzigt niet: die IS en BLIJFT 50mm. De beeldhoek daarentegen wel
        Mijn 300mm van mijn 8x10 is een lichte groothoek.
        Kom kom, je moet me niet op de letter nemen, je weet wel wat ik bedoel.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z50

          Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
          Kom kom, je moet me niet op de letter nemen, je weet wel wat ik bedoel.
          Ik wel ... anderen mss. niet.
          Het doel van dit forum is -correcte- informatie te geven. Beginners die niet vertrouwd zijn met de nomenklatuur nemen dit als dusdanig op in hun kennisveld en kunnen worst case verkeerde beslissingen nemen.
          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z50

            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Kom kom, je moet me niet op de letter nemen, je weet wel wat ik bedoel.
            Met "Je moet er wel rekening mee houden dat je 50mm op de z50 geen 50mm meer is"

            werd onderverstaan "50 mm full frame equivalent" wat inderdaad de gangbare maatstaf is om beeldhoeken van objectieven te vergelijken.

            Deze informatie is dus WEL juist.

            We stichten alleen maar meer verwarring door hier eeuwig over te blijven muggenziften .

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z50

              Ik begrijp wel dat het DX beeld kleiner is dan de full-frame sensor. Daar maak ik me niet zo druk over.
              Ik wil gewoon een degelijke camera om mee te nemen op langere wandelingen.


              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
              Beelden maken is plezant!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Z50

                Ik ben een tevreden gebruiker van z50 en ftz. Sindsdien neem ik vaker een camera mee.
                Voor de vuist een paar opmerkingen:

                - bedenk dat uw 50 mm 140 gram zwaarder wordt met de adapter. Daarom heb ik de 16-50mm kitlens bijgekocht (135g), ook omdat die toen slechts 50 euro (de prijs van een lensfilter) duurder was.
                Als je licht wilt wandelen... De 50mm kan dan met ftz als de grotere lichtsterkte nodig is.
                - zowel reserve accu als andere onderdelen (zonnekap bijvoorbeeld) zijn (nog?) niet altijd vlot beschikbaar. De vraag is ook: zal deze accu in de toekomst nog gebruikt worden in andere toestellen?
                - hou er rekening mee dat het volgen van bewegende voorwerpen anders is dan bij de reflextoestellen. (Volgens mij niet beter, maar misschien is dat gewenning aan het dslr-systeem). Er zou een aanpassing zijn in de firmware. Probeer dus een camera te kopen waarop de laatste firmware al is geïnstalleerd. Dan krijg je er ook oogherkenning voor dieren bovenop.
                Voor de rest ben ik er momenteel erg blij mee.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z50

                  Dank je Nesten voor je duidelijke respons.


                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                  Beelden maken is plezant!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Z50

                    Heb naast mijn Z6 ook een Z50.
                    De Z50 met zijn kit lens (16-50) is super compact en licht....ik neem hem altijd mee als ik ga wandelen of fietsen.
                    Ook al gebruikt met de nieuwe Z 24/200 ( is VR) en FTZ adapter met F mount lenzen :85mm/1,8, 70-300mm AFP (FX), Tamron 100-400mm . Alles werkt perfect !
                    Super toestel , moet niet echt onder doen tegenover een FF (tot 3200 iso).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Z50

                      Blij te horen dat het toestel zeer goed voldoet.

                      Alhoewel de Z50 door sommige sites (m.i. nogal elitaire zoals Tony Northrup) niet zo gunstig beoordeeld is heeft Nikon een consistenter migratiepad dan Canon, dat - zoals het er nu voorstaat - cropgebruikers richting M-vatting rangeert.

                      Het is m.i. nog altijd een misvatting dat iedereen naar FF gaat overschakelen.
                      Last edited by palombian; 7 oktober 2020, 10:05.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Z50

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Blij te horen dat het toestel zeer goed voldoet.

                        Alhoewel de Z50 door sommige sites (m.i. nogal elitaire zoals Tony Northrup) niet zo gunstig beoordeeld is heeft Nikon een consistenter migratiepad dan Canon, dat - zoals het er nu voorstaat - cropgebruikers richting M-vatting rangeert.

                        Het is m.i. nog altijd een misvatting dat iedereen naar FF gaat overschakelen.
                        De Nikon Z50 heeft EISA AWARD 2020-2021 :" Best buy camera"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Z50

                          Oorspronkelijk geplaatst door zive Bekijk bericht
                          De Nikon Z50 heeft EISA AWARD 2020-2021 :" Best buy camera"
                          What's in a name, zullen we maar zeggen
                          Nooit afgaan op cijfertjes of reviews heb ik na al die vele jaren fotograferen al geleerd
                          Een camera leer je maar kennen als je 'm gebruikt
                          De youTube wereld bvb heeft camera's in het verleden afgekraakt, waarbij ze een jaar nadien vol lof over de camera spraken, dus ik bedoel maar.
                          Zelfde met de EISA awards, als een bepaalde camera net na een bepaalde periode wordt voorgesteld of gelanceerd, ook al is het nog in hetzelfde jaar, dan wordt deze opeens niet meer meegeteld.
                          De grotere merken trekken zich daar niks meer van aan, doch zijn er bedrijven zoals Sony bvb. die het uitkomen van een camera laten afhangen van deze awards.
                          Voor veel, eigenlijk héél veel, consumenten is het altijd mooi om te zien dat een bepaald item dat ze willen kopen een award heeft gekregen, maar het is geen meerwaarde
                          Niettegenstaande bovenstaande is de Nikon Z50 een fijne instap mirrorless camera

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Z50

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            What's in a name, zullen we maar zeggen
                            Nooit afgaan op cijfertjes of reviews heb ik na al die vele jaren fotograferen al geleerd
                            Een camera leer je maar kennen als je 'm gebruikt
                            De youTube wereld bvb heeft camera's in het verleden afgekraakt, waarbij ze een jaar nadien vol lof over de camera spraken, dus ik bedoel maar.
                            Zelfde met de EISA awards, als een bepaalde camera net na een bepaalde periode wordt voorgesteld of gelanceerd, ook al is het nog in hetzelfde jaar, dan wordt deze opeens niet meer meegeteld.
                            De grotere merken trekken zich daar niks meer van aan, doch zijn er bedrijven zoals Sony bvb. die het uitkomen van een camera laten afhangen van deze awards.
                            Voor veel, eigenlijk héél veel, consumenten is het altijd mooi om te zien dat een bepaald item dat ze willen kopen een award heeft gekregen, maar het is geen meerwaarde
                            Niettegenstaande bovenstaande is de Nikon Z50 een fijne instap mirrorless camera

                            grts
                            Sieg
                            als ge de EISA awards wat meer in detail bekijkt zul je vaststellen dat er voor ieder wat wils is...maw ieder merk of onderdeel krijgt wel een award...wat is dus de waarde ervan stel ik me dan als vraag...
                            nikon coolpix s9100

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Z50

                              Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                              als ge de EISA awards wat meer in detail bekijkt zul je vaststellen dat er voor ieder wat wils is...maw ieder merk of onderdeel krijgt wel een award...wat is dus de waarde ervan stel ik me dan als vraag...
                              Inderdaad Eddy, de awards worden verdeeld onder alle merken zodat ieder wat krijgt, als je kijkt naar de lijst EISA awards die wordt gegeven bij camera's da's niet normaal meer
                              En bestaat een bepaalde award nog niet dan vinden ze die wel uit om toch iets te kunnen geven

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X