Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Canon 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Canon 7D

    Momenteel gebruik ik nog mijn Canon 7D.
    Deze is inmiddels 10 jaar oud en toe aan vernieuwing.
    Welke camera van canon is voor mij de beste keuze.

    Ik fotografeer voornamelijk portret - landschap en macro.

    Ik denk aan een 6D mark II of een 90D misschien zelfs een R6 ?
    Canon EOS R6 - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM

  • #2
    Re: Upgrade Canon 7D

    Welke camera van canon is voor mij de beste keuze.
    Hoe moeten wij nu weten?

    Het lijkt mij dat je jezelf de juiste vragen moet stellen om tot een juist besluit te komen.

    Dan moet je denken aan:
    meerwaarde van de R6 t.o.v. 6D MII, 90D
    meerwaarde van 6D MII t.o.v. R6, 90D
    meerwaarde van 90D t.o.v. 6D MII, R6
    eventuele extra investering vs budget

    uiteraard dien je rekening te houden met het geen je nu al aan materiaal in de tas hebt zitten.

    Je kunt natuurlijk ook overwegen om alle drie de bodies een keer te huren, om o.a. pro's en cons's te ontdekken.

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Canon 7D

      Komende van de originele 7D zal de 90D een vooruitgang zijn op alle gebied, maar veel EF lenzen gaan er niet meer uitkomen.

      Gezien de geruchten zou ik niet teveel investeren in M, zie het als een goedkoop en compact systeem (waarvoor ik het met veel plezier gebruik).
      Er passen geen RF-lenzen op, je zit hier ook op een dood spoor.

      Ook tegenover de 7DII heeft de R6 uiteraard een aantal voordelen (AF, IBIS, FF sensor) maar de prijs is er ook naar (alhoewel een stuk minder dan een 1DsIII) en je zal waarschijnlijk je EF-S lenzen moeten vervangen, in crop mode schiet er maar 8mpx over.
      Ook je EF-lenzen zal je met een extender moeten gebruiken om dezelfde vergroting te krijgen,daar verlies je 1 stop mee waardoor je tov de 7DII minder dan een stop wint in ruis.
      Voor jouw gebruik heb je geen supersnelle AF of IBIS nodig, wel genoeg pixels.

      Anders wachten of er nog een APS-C R komt.

      Of een tweedehands R of RP wanneer de nieuwe modellen vlot leverbaar zijn.
      Last edited by palombian; 1 september 2020, 21:42.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Canon 7D

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Komende van de originele 7D zal de 90D een vooruitgang zijn op alle gebied, maar veel EF lenzen gaan er niet meer uitkomen.

        Allee jong, waar heb je dat nu vandaan?
        Voor zover ik weet moet je geen EF-S objectieven kopen voor op een 90D, geen enkele foto is scherp.
        Bij de EF 17-40L was die lens vanaf een 50D al niet meer scherp en op een 90D is die lens zijn geld zelfs niet meer waard.
        Die 17-40 heb ik een tijdje geleden, en juist na de aankoop van de 90D, vervangen door een Tamron 10-24 en die is rete scherp.
        Maar mijn Canon EF 24-70 is zo scherp als maar zijn kan, zelfs mijn EF 70-300 is scherp maar wellicht is de L uitvoering wel scherper, prijs is er ook naar natuurlijk.

        Ik snap nog altijd niet dat Canon de 90D aanbied in een set met de 18-135mm. Het kan zijn dat die redelijk is maar heel goed? Daar heb ik mijn twijfels bij.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Canon 7D

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Allee jong, waar heb je dat nu vandaan?
          Voor zover ik weet moet je geen EF-S objectieven kopen voor op een 90D, geen enkele foto is scherp.
          Bij de EF 17-40L was die lens vanaf een 50D al niet meer scherp en op een 90D is die lens zijn geld zelfs niet meer waard.
          Die 17-40 heb ik een tijdje geleden, en juist na de aankoop van de 90D, vervangen door een Tamron 10-24 en die is rete scherp.
          Maar mijn Canon EF 24-70 is zo scherp als maar zijn kan, zelfs mijn EF 70-300 is scherp maar wellicht is de L uitvoering wel scherper, prijs is er ook naar natuurlijk.

          Ik snap nog altijd niet dat Canon de 90D aanbied in een set met de 18-135mm. Het kan zijn dat die redelijk is maar heel goed? Daar heb ik mijn twijfels bij.
          Ik heb op geen enkel moment enige allusie gemaakt over wat jij hier (voor de zoveelste keer) aanhaalt, enkel gebaseerd op persoonlijke ervaring zonder enige vergelijking met andere exemplaren.

          Het is inderdaad zo dat het overgrote deel van de EF-S lenzen redelijk laaggeprijsd waren en enkel bedoeld waren voor de pixeldichtheden van toen.
          Voor de R5 en R6 circuleren er lijsten van geschikte EF(-S) lenzen.
          Mijn EF-S 60 makro en 17-55 2.8 staan daar nog wel bij, maar niet de 10-24.
          Ondertussen heb ik die lenzen al bijna 15 jaar, ik mag niet mopperen.

          Vandaar ook mijn suggestie om naar RF over te gaan. Met deze technologie is het mogelijk, zeker in het groothoek en normaalbereik, om betere lenzen te maken voor dezelfde of lagere prijs.
          Ik heb dat duidelijk gezien met de M-lenzen. Door de kortere flensafstand en uiteraard de kleinere beeldcirkel zijn er een (beperkt) aantal pareltjes voor een erg betaalbare prijs (in casu de 22 f:2, 11-22, en de 32 f:1.4).
          Last edited by palombian; 2 september 2020, 19:45.

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Canon 7D

            Toekomstgericht is het nu volgens mij geen slechte zet om nu over te stappen naar het RF systeem als je een nieuwe camera wil.
            Al je oude lenzen kan je met een adapter gewoon blijven gebruiken.
            Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar volgens alle reviews werkt het autofocussysteem van de R5 en R6 nu heel erg goed, dat was in het begin het grootste minpunt bij de mirrorless camera's van Canon, maar dat is nu duidelijk opgelost.
            De R5 heeft een grotere resolutie, en daar hoort een hoger prijskaartje bij (ook wat betreft de geheugenkaartjes).
            De R6 heeft ongeveer dezelfde resolutie als de 7D II (iets meer dan je 7D van de eerste generatie dus), en daar passen nog goedkope geheugenkaartjes in.

            Ik gebruik zelf een 7DII en een 1Dx, die hebben allebei ongeveer even veel pixeltjes, maar als ik de foto's vergelijk dan zien die van de 1Dx er op 100% altijd beter uit (meer fijne details en minder ruis), vooral als de iso wat hoger wordt.
            De R6 heeft nu de sensor van de 1DxIII en die is nog wat beter geworden.
            Als je nu toekomt met de resolutie van de 7D van de eerste generatie, dan zal de R6 zeker geen foute keuze zijn.
            Ik zie dat je bij de "mogelijke kandidaten" ook de 6D II hebt staan, op zich is dat geen slechte camera, maar het autofocussysteem is daar duidelijk de zwakste schakel.
            Met de nieuwe R modellen heb je focuspunten over het hele beeld, bij de 6D II zitten die vlak bij elkaar in het midden, en dat is niet echt handig, zeker niet voor portretfotografie als je foto's wil maken met een beperkte scherptediepte.
            Zeker voor portretfotografie is het AF systeem van de R5 en R6 een flinke verbetering, dat maakt het heel simpel om de ogen scherp op de foto te krijgen, zelfs als je met lichtsterke lenzen met het diafragma volledig open fotografeert.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Canon 7D

              Bedankt voor de goede tips! Ik heb over de jaren vooral geïnvesteerd in goede lezen. Vandaar dat mijn body al enige tijd meegaat. Nu ik over goeie lenzen beschik lijkt het me het moment om ook een recentere body aan te schaffen. Wat me wel tegenvalt bij de R6 is dat de batterij al na 300 opnames volledig plat is. Dat is wel een heel groot minpunt vind ik. Ook weet ik niet of het me gaat liggen. Altijd moeten fotograferen via het scherm en een artificieel beeld zien door de zoeker? Momenteel gaat mijn voorkeur denk ik sterker uit naar de 90D. Ik ben ook niet van plan om de dure RF lenzen te gaan aankopen binnen afzienbare tijd aangezien ik doorheen de jaren dus geïnvesteerd heb in goeie L lenzen. Ook de prijs van de R6 is maal 2 van de 90D...
              Canon EOS R6 - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Canon 7D

                Oorspronkelijk geplaatst door MmmmMysterious Bekijk bericht
                Bedankt voor de goede tips! Ik heb over de jaren vooral geïnvesteerd in goede lezen. Vandaar dat mijn body al enige tijd meegaat. Nu ik over goeie lenzen beschik lijkt het me het moment om ook een recentere body aan te schaffen. Wat me wel tegenvalt bij de R6 is dat de batterij al na 300 opnames volledig plat is. Dat is wel een heel groot minpunt vind ik. Ook weet ik niet of het me gaat liggen. Altijd moeten fotograferen via het scherm en een artificieel beeld zien door de zoeker? Momenteel gaat mijn voorkeur denk ik sterker uit naar de 90D. Ik ben ook niet van plan om de dure RF lenzen te gaan aankopen binnen afzienbare tijd aangezien ik doorheen de jaren dus geïnvesteerd heb in goeie L lenzen. Ook de prijs van de R6 is maal 2 van de 90D...
                Omdat ik stilaan ook aan het uitkijken ben naar een opvolger van mijn 7DII denk ik met TS mee, zonder dat onze vereisten moeten overeenkomen.

                Ik ben volledig tevreden met de 20 mpx van de 7DII, en zoals nog eens wordt bevestigd zullen die van de R6 sensor een nog beter resultaat geven, ondanks het feit dat ik 1 stop zal verliezen omdat ik een 1.4 extender op mijn tele's zal moeten zetten.
                Mijn 400 DOII f:4 kan dat aan, ook x2 op FF, de 70-200 f:4 IS v1, de 180 macro en de 400 5.6 waarschijnlijk ook, maar de oude 100-400 zal zonder extender gebruikt worden (zover ik dat nog doe).
                Ook is het niet overkomelijk de zooms op FF in hun originele vergrotingsmaatstaf te gebruiken omdat de bedoeling hiervan vooral soepelheid van opnameafstand is dan bereik op zich.
                Tenslotte zijn die lenzen al 15 jaar oud.

                Bij gelijk aantal pixels zal er hopelijk - bij gelijke vergroting - geen nadeel zijn bij overgang van crop naar FF.

                Anderzijds is de overgang van 20 mpx naar 32 mpx een liniaire vergroting van 27%, waardoor lenzen die al kantje boordje waren op een crop over hun limieten kunnen komen (hierbij denk ik aan de oude 100-400).

                In beide gevallen zal TS naar een nieuwe tele moeten uitkijken (tenzij hij 400mm zelden gebruikt, ik deed niets anders).
                Mijn EF-S 10-24 UWA zal in beide gevallen waarschijnlijk over de rand vallen, maar ik gebruik momenteel uitsluitend nog de 11-22 op de M.
                De EF-S 17-55 f:2.8 (niet het probleem van TS) zou het ondanks alle doemberichten op de 90D nog wel doen, voor de R6 kan ik voorlopig de kitlens nemen.
                Bovendien heb ik mijn 7DII nog.

                Per saldo zal de overgang naar een RF body met matig aantal pixels zoals de R6 nog meevallen.
                Ik zou het dan ook vooral doen voor de blijkbaar superieure AF.

                Canon weet dit ook en daarom schat ik de kans op een "flagship APS-C R" niet zo hoog. De enige potentiële kopers zijn natuurfotografen voor het vergrote bereik.
                Maar deze hebben al allemaal een supertele of minstens een 100-400 II en het is op veel foto's aangetoond dat deze lenzen met een 2x extender een vergelijkbare kwaliteit halen als met 1.4 op een crop.

                Ik ben lang geleden met een crop begonnen omdat ik FF belachelijk duur vond. Ik dacht dat ik bewezen heb dat met deze toestellen behoorlijke foto's kunnen gemaakt worden en vind nog altijd de 7DII één van mijn beste aankopen ooit.
                Maar het ding is zelfs zwaarder dan een overeenkomstige FF, dus om licht te stappen heb ik mij voor een zeer redelijk bedrag een M uitrusting bijeengekocht.
                Ik gebruik de 7DII vooral nog voor natuurfoto's of shoot's van mijn rondrennende, fietsende, sportende enz kleinkinderen.

                Ook de 7D gebruik ik sporadisch nog, ik heb er (bij overvloedig licht) nog haarscherpe BIF's mee gemaakt met de 400 f:5.6, maar de ruis wordt snel zichtbaar.
                Voor statische foto's is (althans mijn exemplaar) van de oude 100-400 met een 1.4 extender beter dan met de 400 f:5.6, dus misschien zal hij nog wel meevallen op een 90D (reden om niet alles te geloven wat er geschreven wordt).

                Alhoewel de R6 en de R5 de eerste camera's van Canon zijn die voor mij voldoende argumenten aanbrengen om de overstap te doen, vind ik de aankoop van een EF(-S) body op dit moment een investering in het verleden.
                Tenzij aan een gereduceerde prijs zoals ik deed met de M.

                Maar er zijn ook veel minder argumenten voor APS-C en tegen FF.
                Omdat de toestellen nauwelijks leverbaar zijn en ik eigenlijk alles heb wacht ik verder af.
                Last edited by palombian; 3 september 2020, 10:14.

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade Canon 7D

                  Ook de 5D Mark 4 begint meer en meer in mijn gedachten te komen.
                  GPS en nog gebruik kunnen maken van CF kaarten spreekt me aan. Uiteraard ook de beeldkwaliteit.
                  Minpunt is dan weer dat dit een zwaar toestel is en ook geen draaibaar scherm heeft..
                  Is ook alweer een wat ouder toestel...
                  moeilijk moeilijk moeilijk.
                  Canon EOS R6 - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade Canon 7D

                    Oorspronkelijk geplaatst door MmmmMysterious Bekijk bericht
                    Ook de 5D Mark 4 begint meer en meer in mijn gedachten te komen.
                    GPS en nog gebruik kunnen maken van CF kaarten spreekt me aan. Uiteraard ook de beeldkwaliteit.
                    Minpunt is dan weer dat dit een zwaar toestel is en ook geen draaibaar scherm heeft..
                    Is ook alweer een wat ouder toestel...
                    moeilijk moeilijk moeilijk.
                    Tjah, dat zijn luxekeuzes hé, welke je best aanschaft moet je eigenlijk voor jezelf uitmaken
                    Als ik lees welk genre van fotografie je doet zou een FF wel een goed idee zijn.
                    Hangt er ook vanaf welke lenzen je nu al hebt en welke je dan eventueel zal moeten vervangen voor om te schakelen op FF
                    Trouwens, de 5DIV is toch geen zwaar toestel

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade Canon 7D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Tjah, dat zijn luxekeuzes hé, welke je best aanschaft moet je eigenlijk voor jezelf uitmaken
                      Als ik lees welk genre van fotografie je doet zou een FF wel een goed idee zijn.
                      Hangt er ook vanaf welke lenzen je nu al hebt en welke je dan eventueel zal moeten vervangen voor om te schakelen op FF
                      Trouwens, de 5DIV is toch geen zwaar toestel

                      grts
                      Sieg
                      Dit zijn men lenzen:

                      - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM
                      Canon EOS R6 - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade Canon 7D

                        Oorspronkelijk geplaatst door MmmmMysterious Bekijk bericht
                        Ook de 5D Mark 4 begint meer en meer in mijn gedachten te komen.
                        GPS en nog gebruik kunnen maken van CF kaarten spreekt me aan. Uiteraard ook de beeldkwaliteit.
                        Minpunt is dan weer dat dit een zwaar toestel is en ook geen draaibaar scherm heeft..
                        Is ook alweer een wat ouder toestel...
                        moeilijk moeilijk moeilijk.
                        Als je met het idee rondloopt van een 5D aan te schaffen doe dit dan.
                        Ik heb jaren met de 5D Classic gewerkt en dan met de 5D III en dat waren uitzonderlijke momenten.
                        Helaas door een operatie aan mijn schouder kon ik gewicht (camera + objectief + batterijgrip) niet meer aan en heb die met veel pijn in het hart moeten verkopen.
                        Ik heb nu een 90D veel lichter maar voor mij ook op het randje vooral als ik mijn 70-300 bovenhaal.
                        Maar een 5D blijft voor mij de max.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade Canon 7D

                          Oorspronkelijk geplaatst door MmmmMysterious Bekijk bericht
                          Dit zijn men lenzen:

                          - EF 24-70mm f/2.8L II USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - EF 85mm f/1.2 II L USM - EF 100mm f2.8 MACRO USM - Canon EF 100-400mm f4.5-5.6 L IS USM
                          Dus eigenlijk hoef je geen enkele lens te vervangen voor over te schakelen op een FF toestel.

                          Daarmee zal dan ook de keuze bij jezelf liggen, qua budget, gebruiksgemak
                          Maar reken erop, eenmaal je gewend bent aan de beeldkwaliteit van een FF toestel, je eigenlijk daarna niks anders meer wil

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade Canon 7D

                            Ik ben van de 7D naar de "R" gegaan. Wel even wennen aan de mogelijkheden en setup, maar wel super kamera! Alleen wel iets trager. Maar vond de R6 te laag in pixels, in samenwerking met weer een andere batterij dacht ik. De R5 is dan de beste keuze, maar te hoog voor mijn budget helaas. De R + 24-105 L is top en een stuk goedkoper. Als je de R koopt, zet dan zeker stille modus af ! Vooral leuk om te kunnen fotograferen via je iwatch/iPhone of de scherpte nog te kunnen aanpassen na de foto gemaakt is, maar dat werkt wel minimaal. Scherpte bij de RF lens is super, zeker voor portretten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade Canon 7D

                              Dus eigenlijk hoef je geen enkele lens te vervangen voor over te schakelen op een FF toestel.
                              Tenzij je de (beeldhoek op een crop van) 400mm nodig hebt.
                              De zorgen over de beeldkwaliteit van de oude 100-400 op een 90D zijn in elk geval van de baan met de grotere pixels van de 5DIV.
                              Je zal nu een echte groothoek hebben en de andere brandpuntsafstanden schuiven mooi op.

                              De 5DIV wordt nu voor ongeveer dezelfde prijs aangeboden als de R6.
                              Niet direct vergelijkbare toestellen, de keuze hangt af van de eigenschappen die voor jou het belangrijkst zijn.
                              Last edited by palombian; 9 september 2020, 16:08. Reden: zinswending

                              Comment

                              Working...
                              X