Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare kleuren in Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rare kleuren in Lightroom

    een vraagje ?
    buiten Photoshop voor bewerking gebruik ik lightroom voor het inladen en sorteren van mijn foto's .
    maar sedert een tijdje krijg ik heel rare kleurvlekken of strepen in vooral donkere foto's ,dat gaat van magenta tot groen of blauw ,als ik klik bewerken in PS blijven die kleuren(vlekken) in mijn foto's zelfs als zet ik ze om in monochrome ,
    als ik ze exporteer uit lightroom met de nodige instellingen ,oa kleurprofiel sRGB en in TIFF openen in PS dan heb ik dat niet .
    in lightroom bewerken kan ik dus niet door dit ongemak . ik vermoed dat het iets heeft te maken met het kleurprofiel in lightroom ,maar vind nergens om dit aan te passen ,ik heb ook zojuist mijn scherm opnieuw gecalibreerd ,maar maakt geen verschil .
    iemand die mij verder kan helpen ?

  • #2
    Re: rare kleuren in Lightroom

    Misschien even kijken op https://www.derooijfotografie.nl/kle...-photoshop-cs/
    Groeten Andre

    Comment


    • #3
      Re: rare kleuren in Lightroom

      Oorspronkelijk geplaatst door Andrevl Bekijk bericht
      dank voor uw antwoord ,was idd een zeer gerichte pagina ,alleen stond alles hetzelfde ingesteld zoals de uitleg . Dus daar ligt het niet aan ,ik zal morgen eens op een andere monitor kijken miss ligt het wel aan mijn beeldscherm ,alhoewel ik nog nooit geen problemen heb gehad .

      Comment


      • #4
        Re: rare kleuren in Lightroom

        Al bij import naar "Develop settings" gekeken ?
        Daar selecteer je presets.
        Als je een cameraprofiel hebt gemaakt wordt dat ook nog eens toegepast (maar dat zie je dan achteraf in Develop).

        Sorry mijn LR staat in het Engels veel meer help en tutorials.

        Comment


        • #5
          Re: rare kleuren in Lightroom

          Ik heb LR 6.14 nog op m'n Mac staan, zolang ie nog compatibel blijft. Niet dat ik het programma nog gebruik.
          Ik weet niet hoe jij importeert, maar ik kies (nadat ik onder het File-menu heb gekozen voor Import Photos and Video) altijd voor Add, wat wil zeggen dat de (RAW)bestanden blijven staan waar ze staan (op een ext. HD in een yyyy/mm/dd folderstructuur).
          Rechts wordt dan aangegeven wat er met de geïmporteerde bestanden moet gebeuren tijdens import: bij mij niets.



          Als je ook over PS beschikt, heb je al eens geprobeerd om zonder via LR te passeren een RAW bestand te openen? Bij mij staat ingesteld dat in het geval van een RAW bestand Adobe Camera RAW (ACR) moet openen, da's een stukje software tussen Bridge en Photoshop. Vraag is nu: zie je in ACR ook die rare kleuren?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: rare kleuren in Lightroom

            Dat klinkt als een grafische driver issue. Al eens geprobeerd om de drivers van je graphische kaart te updaten naar de laatste versie?

            Comment


            • #7
              Re: rare kleuren in Lightroom

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik heb LR 6.14 nog op m'n Mac staan, zolang ie nog compatibel blijft. Niet dat ik het programma nog gebruik.
              Ik weet niet hoe jij importeert, maar ik kies (nadat ik onder het File-menu heb gekozen voor Import Photos and Video) altijd voor Add, wat wil zeggen dat de (RAW)bestanden blijven staan waar ze staan (op een ext. HD in een yyyy/mm/dd folderstructuur).
              Rechts wordt dan aangegeven wat er met de geïmporteerde bestanden moet gebeuren tijdens import: bij mij niets.



              Als je ook over PS beschikt, heb je al eens geprobeerd om zonder via LR te passeren een RAW bestand te openen? Bij mij staat ingesteld dat in het geval van een RAW bestand Adobe Camera RAW (ACR) moet openen, da's een stukje software tussen Bridge en Photoshop. Vraag is nu: zie je in ACR ook die rare kleuren?
              Ik doe het op dezelfde manier op LR.

              Comment


              • #8
                Re: rare kleuren in Lightroom

                Ik heb op FB gezien dat het probleem is opgelost, met een herinstallatie van LR. Lijkt me een typische Win/PC oplossing, maar het werkt wel.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: rare kleuren in Lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik heb op FB gezien dat het probleem is opgelost, met een herinstallatie van LR. Lijkt me een typische Win/PC oplossing, maar het werkt wel.
                  dank voor jullie antwoord ,maar ik ben idd van mijn problemen verlost sedert de installatie opnieuw uit te voeren , maar ik zal ook lightroom minder en minder gebruiken omdat ik toch altijd mijn meeste bewerkingen in PS doe ,ik werk nl liefst in lagen .ook is camera raw van PS enorm verbeterd ,lijkt nu heel sterk op lightroom ,het sorteren van mijn foto's doe ik nu terug in Bridge ,die ook helemaal is veranderd en verbeterd ,sommige functies zijn dan wel nog beter in lightroom daarom laat ik hem ook op mijn pc staan

                  Comment


                  • #10
                    Re: rare kleuren in Lightroom

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik heb LR 6.14 nog op m'n Mac staan, zolang ie nog compatibel blijft. Niet dat ik het programma nog gebruik.
                    Ik weet niet hoe jij importeert, maar ik kies (nadat ik onder het File-menu heb gekozen voor Import Photos and Video) altijd voor Add, wat wil zeggen dat de (RAW)bestanden blijven staan waar ze staan (op een ext. HD in een yyyy/mm/dd folderstructuur).
                    Rechts wordt dan aangegeven wat er met de geïmporteerde bestanden moet gebeuren tijdens import: bij mij niets.


                    ik denk dat intussen ook de layout is veranderd Lesc ik huur de adobe producten en heb ook de laatste versie ,ik vermoed dat er heel veel is veranderd ,want heb al dikwijls nieuwe versies gehad

                    Comment

                    Working...
                    X