Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prioritaire voertuigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prioritaire voertuigen

    Wanneer gaat dit nu in voege wanneer de voertuigen die helemaal links rijden naar links moeten uitwijken en die van de middenstrook naar rechts en diegene die rechts rijden, een beetje over de pechstrook (3-vaks snelweg)?
    Herstel ; "Op de twee meest links gelegen rijstroken wijken de auto’s op de linkerrijstrook uit naar links, die op de rechterrijstrook naar rechts."
    1 op 4 chauffeurs weet niet wat hij moet doen als er een prioritair voertuig nadert. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias Institute. Wat zegt de wegcode daar eigenlijk over?

    visgraatprincipe/Rettungsgasse
    Ik kijk regelmatig naar het programma "The Autobahn A8" op Discovery (een beetje als "Luk Alloo bij de verkeerspolitie", maar gevarieerder) en zie dat zelfs sommige Duitsers het nog niet helemaal onder de knie hebben .

    Vraag vervalt, want : Het principe ligt op tafel om te worden opgenomen in de vernieuwde wegcode in 2021.
    Last edited by toerist; 26 augustus 2020, 21:41.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Prioritaire voertuigen

    ik ken de datum niet maar ik vind dat je het nu ook al zoveel mogelijk kan toepassen. Op deze wijze laat je ook motorrijders veilig tussen trage of stilstaande files passeren
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Prioritaire voertuigen

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      ik ken de datum niet maar ik vind dat je het nu ook al zoveel mogelijk kan toepassen. Op deze wijze laat je ook motorrijders veilig tussen trage of stilstaande files passeren
      Als het over motoren gaat, dan rij ik al helemaal links om ze door te laten, rij ik in het midden is het wat moeilijker, sommigen rijden voorbij langs rechts, sommigen langs links (bij bijna stilstaand verkeer welteverstaan) .
      Uiteraard rij ik meestal rechts, want ben helemaal geen middenstrookrijder ...
      Last edited by toerist; 26 augustus 2020, 15:08.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Prioritaire voertuigen

        1/10/2020

        Comment


        • #5
          Prioritaire voertuigen

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Wanneer gaat dit nu in voege wanneer de voertuigen die helemaal links rijden naar links moeten uitwijken en die van de middenstrook naar rechts en diegene die rechts rijden, een beetje over de pechstrook (3-baans snelweg)?
          Herstel ; "Op de twee meest links gelegen rijstroken wijken de auto’s op de linkerrijstrook uit naar links, die op de rechterrijstrook naar rechts."
          Afwijkende informatie over de middelste rijstrook dus? [emoji848]
          Op TV ooit de eerste versie gezien.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Prioritaire voertuigen

            Op een tweevaks snelweg in Duitsland is het zo, als er een ongeval is gebeurt dat de auto's die links rijden uitwijken naar links, zeg maar zo dicht mogelijk bij de middenberm.
            De auto's die op de rechter rijstrook rijden uitwijken naar de pechstrook en zo ver ze kunnen.

            Het is simpel, als er hulpdiensten gebruik moeten maken van de pechstrook om hun doel te bereiken kan het zijn dat er auto's met pech op de pechstrook staan en zo de vrije doorgang blokkeren.
            Dat er Duitsers zouden zijn die het nog niet fits hebben kan ik moeilijk aannemen want de Duitsers houden zich strikt aan de reglementen, enkel heethoofden misschien niet maar die zullen het geweten hebben.
            Met de Deutsche Polizei wordt er niet gespot, ik kan ervan meespreken.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Prioritaire voertuigen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Afwijkende informatie over de middelste rijstrook dus? [emoji848]
              Op TV ooit de eerste versie gezien.
              Wel, dat dacht ik ook, tot ik het artikel las, in DE ook zo (het eerste).
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Prioritaire voertuigen

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Het is simpel, als er hulpdiensten gebruik moeten maken van de pechstrook om hun doel te bereiken kan het zijn dat er auto's met pech op de pechstrook staan en zo de vrije doorgang blokkeren.
                Dat klopt volledig, anderzijds ... als er een voertuig stil staat op de pechstrook, dan moeten er hoogstens vier wat naar links opschuiven om de hulpdiensten door te laten.
                Indien er 3 km file staat, dan zijn dat 9 km voertuigen die moeten opschuiven.
                Het aantal voertuigen dat moet opschuiven is dan veel groter, wat ook betekent dat de kans toeneemt dat er zijn die toch niet opzij (kunnen) gaan of buitenlanders dien het niet weten.
                Is zoals met ritsen ... 80% doet dat verkeerd.
                Oorzaak is vooral de verschillen in elk land.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Prioritaire voertuigen

                  Hoho, ik was op weg naar München en er was ineens file, ik zag de rechterstrook vrijkomen en bleef daar maar op rijden.
                  Je ging die Duitsers eens tekeer moeten zien, ik geloof dat ze allemaal claxonneerden en mij teken gaven om rechts in te schuiven.
                  Hetzelfde gebeurde in een klein dorpje waar mijn maat moest laten zien dat hij een dikke Mercedes had.
                  Het was al donker en meneer reed aan 80Km/h door dat dorp (max 50Km/h), wel elke auto die hij overstak claxonneerde als gek en hun vuist in de lucht.

                  Op een tweevaks snelweg moeten de auto's die rechts rijden opschuiven naar de pechstrook Freddy ze mogen niks anders doen.
                  Als de Polizei met hun Porsche komen aangevlogen gevolgd door een paar ambulancen en brandweerwagens dan willen die niet slalommen maar zo snel mogelijk op de plaats van het ongeluk aankomen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prioritaire voertuigen

                    Hier zie je verschillende landen en DE vanaf 9:15
                    Hier ook
                    Je moet in principe zo staan wanneer er file is, zelfs wanneer je (nog) geen hulpdiensten ziet/hoort ...
                    Ik vraag mij af hoe dat hier gaat lukken , mezelf incluis ...
                    Last edited by toerist; 27 augustus 2020, 12:25.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prioritaire voertuigen

                      Aan afritten en opritten kan dat inderdaad voor problemen zorgen.
                      En zoals overal zullen er automobilisten zijn die van de gelegenheid gebruik zullen maken om op te schuiven in de files door te rijden op de vrij te houden middenstrook.
                      En deze die rechts rijden zullen geen gat laten vallen voor deze overtreders te laten invoegen.
                      Maar soms gaat het heel snel heb je de kans niet om rechts uit te wijken, heb dat meerdere malen meegemaakt s' nachts en bij regenweer.
                      Duitse autostrades zijn niet verlicht ook een nadeel.
                      En s' nachts en bij regen op een Duitse snelwegen met veel vrachtwagens is een groot probleem door hun vele lichten achteraan en opzij van hun vrachtwagen, je raakt er door verblind bij sommigen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prioritaire voertuigen

                        Rettungsgasse principe is nog lang niet zo algemeen bekend als zou moeten. Afgelopen week heel wat uren in de file gestaan in Zuid-Duitsland, zeer weinig chauffeurs die plaats vrijmaken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prioritaire voertuigen

                          Ik zie vooral een probleem als de ene automobilist probeert om de pechstrook vrij te houden (wat nu verplicht is), terwijl andere automobilisten proberen om op een andere plaats een strook vrij te maken zoals dat in Duitsland verplicht is.
                          Op dit ogenblik is de Duitse manier nog niet opgenomen in de Belgische verkeerswetgeving, maar door de berichten daarrond zullen er altijd automobilisten zijn die niet meer weten wat er nu eigenlijk moet gebeuren om de hulpdiensten door te laten.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prioritaire voertuigen

                            Voor zo'n zaken zou een europese reglementering al veel helpen. Dat moet zo simpel en duidelijk zijn dat je er niet moet bij nadenken. Ook overal dezelfde borden met dezelfde betekenis.

                            Maar ja, te nuttig voor politiekers om zich mee bezig te houden.

                            Comment


                            • #15
                              Prioritaire voertuigen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik zie vooral een probleem als de ene automobilist probeert om de pechstrook vrij te houden (wat nu verplicht is), terwijl andere automobilisten proberen om op een andere plaats een strook vrij te maken zoals dat in Duitsland verplicht is.
                              Ik zie een veel gevaarlijker probleem wanneer het verkeer toch nog wat rijdt en er ene in panne staat op de pechstrook ... hoe lang gaat het duren voor er ene op knalt. [emoji3166]
                              Of wanneer net iedereen naar recht begint uit te wijken ... die voor u rijdt dan nog iets meer links en je ziet er niets achter, vooral bestelwagens of vrachtwagens.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X