Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Set

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Set

    Wat beelden van op set van Crossroads (nieuwe franse serie voor Les Gens)

    Alles genomen op Hasselblad Xpan 45mm f4.0 1/30s, Kodak UltraMax.
    Kleuren zijn verre van ideaal, maar film is érg slecht bewaard en dik over datum

    Thuis ontwikkeld in een Jobo ATL1000 met Fuji Hunt chemie.












  • #2
    Re: Set

    De X-pan heeft een schitterend formaat.
    en vervallen film zijn charme.
    kortom mooie docu serie

    Comment


    • #3
      Re: Set

      Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
      De X-pan heeft een schitterend formaat.
      en vervallen film zijn charme.
      kortom mooie docu serie
      Ja. Het grote voordeel van analoog dat het 'technisch' niet perfecte beeld het verhaal onderstreept .
      Veel gedoe in PS en hier straight out-of-the box.

      Good Job.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Set

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Ja. Het grote voordeel van analoog dat het 'technisch' niet perfecte beeld het verhaal onderstreept .
        Veel gedoe in PS en hier straight out-of-the box.
        .
        Maar commercieel zal het analoge, in deze vorm, geen succes meer zijn. Vandaar mijn gedacht dat Hybride fotografie een oplossing kan zijn. "best of both worlds" combineren.
        En voor alle duidelijkheid PS is minder gedoe dan vroeger in de doka. (mijn mening)

        Comment


        • #5
          Re: Set

          Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
          Maar commercieel zal het analoge, in deze vorm, geen succes meer zijn. Vandaar mijn gedacht dat Hybride fotografie een oplossing kan zijn. "best of both worlds" combineren.
          En voor alle duidelijkheid PS is minder gedoe dan vroeger in de doka. (mijn mening)
          Goh, ik denk dat de uitspraak dat het commercieel geen succes meer zal zijn intussen achterhaald begint te worden. Ik zie meer en meer mensen (van mijn leeftijd (31)) teruggrijpen naar film en dit op professioneel niveau.
          En dat PS minder gedoe is dan de doka is meer dan logisch, maar ik word rustig in een doka, terwijl ik helemaal gek word achter de computer 😁

          Alvast bedankt om te kijken!
          Last edited by MoFoPictures; 26 augustus 2020, 06:28.

          Comment


          • #6
            Re: Set

            Die kleuren vallen best mee. Je zit daar ook met gecombineerde verlichting, ik zie zeker 3 verschillende soorten lichtbronnen: ramen, TL-bakken (led waarschijnlijk) en dan studio lichten.

            Comment


            • #7
              Re: Set

              Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
              Goh, ik denk dat de uitspraak dat het commercieel geen succes meer zal zijn intussen achterhaald begint te worden. Ik zie meer en meer mensen (van mijn leeftijd (31)) teruggrijpen naar film en dit op professioneel niveau.
              En dat PS minder gedoe is dan de doka is meer dan logisch, maar ik word rustig in een doka, terwijl ik helemaal gek word achter de computer 😁

              Alvast bedankt om te kijken!
              Ja, men begint te beseffen dat het geen OF operatie maar een EN operatie is.
              Je kan kiezen - weapon of choice so to speak.
              Analoge fotografie is niet meer de moneymaker van weleer, eerder een niche nu, maar er word aan verdiend - anders was er geen aanbod.
              En ja dat creëert mogelijkheden, zoals idd. hybride technieken, alhoewel ik het omgekeerde aanhang van beeldmaker: digitale negatieven drukken op zelfgemaakte 'analoge' emulsies.
              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Set

                die zelfgemaakte 'analoge' emulsies wekken een interesse op, wat wil je daar precies mee zeggen?

                Comment


                • #9
                  Re: Set

                  wat een leuk formaat zo! en ja, analoog verwacht ik geen perfecte weergave, lekker gezellig zo!
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Set

                    Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                    die zelfgemaakte 'analoge' emulsies wekken een interesse op, wat wil je daar precies mee zeggen?
                    Ik wil daarmee zeggen dat ik een lichtgevoelige laag op een edel papier aanbreng en met behulp van een groot negatief (digitaal of analoog) een contact druk maak.
                    Die lichtgevoelige laag stel ik in mijn doka zelf samen met basis chemicalien.
                    Er bestaan honderden procédes en recepten.
                    Bekende technieken zijn cyanotype, zoutdruk, gomdruk.
                    Ymmv
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Set

                      op die manier! wat ik me afvraag, is dat een natte lichtgevoelige laag of is die eerst gedroogd? Als die nat is, wordt het negatief niet beschadigd?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Set

                        cyaono, zoutdruk en gomdruk zijn drie procede's waarbij het papier gecoat wordt en dan gedroogd alvorens te belichten. geen probleem met natte negatieven.
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Set

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          cyaono, zoutdruk en gomdruk zijn drie procede's waarbij het papier gecoat wordt en dan gedroogd alvorens te belichten. geen probleem met natte negatieven.
                          Klopt. Bij gomdruk is er arabische gom in het spel, deze is wanneer het nog niet 100% droog is, plakkerig. Analoge technieken zijn caseïnedruk en lijmdruk.
                          Een gekend nat procéde is wetplate collodion, hier wordt een niet-droge emulsie direct in de camera gebracht. Deze fotos zijn unikaten wegens dat het beeld direct is en geen negatief gemaakt wordt. (In feite is het een negatief maar wegens het zwarte glas en lichtinval oogt het als een positief). Wetplate is trouwens een van de weinige oude procédes die met een vergroter gemaakt kunnen worden.

                          Ik dacht dat hier op het forum enige wetplaters actief zijn.
                          Ymmv
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Set

                            lijmdruk? daar heb ik nog nooit van gehoord...
                            wetplate lijkt me geweldig, al een aantal keren vanop de eerste lijn zien doen, maar zelf beginnen... neen, dan blijf ik bij kleinbeeld en medium format als testjes...
                            zoutdruk heb ik altijd al eens willen doen, maar de prijs van het zilvernitraat
                            Laat mij maar rustig "klassiek" analoog doen op rc en bariet. Daar word ik ook gelukkig van
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Set

                              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                              lijmdruk? daar heb ik nog nooit van gehoord...
                              Moderne variant van gomdruk. Men gebruikt polyvinylacetaat-lijm (aka. houtlijm) als substraat ipv. gom.
                              zoutdruk heb ik altijd al eens willen doen, maar de prijs van het zilvernitraat
                              silvernitraat lukt wel...(desnoods synthetiseer ik het zelf - ik heb een scheikundige achtergrond) maar idd. voor zoutdruk heb je veel nodig. En zoutdruk is ambetant. Contrast controle is extreem moeilijk en zoutdruk heeft snel de neiging om te vervagen.
                              VanDyck print of Kallitype zijn wat zuiniger, of onrechtstreeks met een Argyrotype (gebruikt zilveroxide)
                              YMMV
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X