Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4K-experimetje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] 4K-experimetje

    Mijn Nikon D7500 kan wel filmen in 4K, maar heeft geen 4K-foto mode zoals Panasonic systeemcamera's en stilaan meer andere merken.
    Dan ben ik maar even half-artisanaal aan de slag gegaan. Ik heb een heel kort filmpje gemaakt waarbij ik traag aan de scherpstelring van mijn 100mm macro draaide.
    Om per-frame-bewegingsonscherpte te vermijden heb ik manueel de sluitertijd op 1/500 gezet, met een diafragma van 4,5 en ISO 1600.
    Van het eerste beeld waar iets scherp te zien was tot het laatste scherpe stukje heb ik ieder tweede beeld geselecteerd.
    Die 58 "foto's" heb ik dan als lagen geïmporteerd in Photoshop en gestackt. ik heb alleen de randen weggecropt.
    De foto op zich is niets bijzonders. Het hangslotje met de sleutels was enkel een gewillig onderwerp voor dit experimentje.


    Bedankt om even te komen kijken.
    Luc

  • #2
    Re: 4K-experimetje

    Goed gewerkt maar ik begrijp het niet zo goed ... het zal wel aan mij liggen

    Ik dacht dat 4k-foto er eigenlijk op neerkomt dat je ahw 4K filmt maar met een bewust zelf gekozen foto-sluitersnelheid ( een hoge voor actiefotografie zeker ) , waar je dan uit dat filmpje gewoon het beeld kiest dat het best weergeeft wat je wou bereiken ?
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: 4K-experimetje

      Dat is één mogelijkheid, Frans.
      Een andere is 4K-post-focus. Daarbij wordt een filmpje gemaakt met verplaatsing van de scherpte. Je kan dan uit de reeks kiezen wat je scherp wilt hebben.
      Bij uitbreiding kan je ook opteren om alles scherp te hebben of scherp tussen twee punten. Dan gaat zo een systeemcamera focus stacken.
      Inmiddels zijn er ook al waarbij focus stacking een optie is. Jij bepaalt de twee uiterste punten en de camera berekent de stapgrootte en het aantal foto's. Als ik het goed heb, dan gebeurt dat laatste niet in 4K.
      Knap dat dat allemaal kan, maar zoiets zelf doen blijft toch plezant. . . .
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: 4K-experimetje

        Een geslaagd experiment zo te zien!
        BD0681BE -
        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

        Comment


        • #5
          Re: 4K-experimetje

          Leuk geslaagd experiment, zo zie je maar dat de grens tussen foto en video stilaan vervaagd ...

          Comment


          • #6
            Re: 4K-experimetje

            goed gevonden om stacking te doen op videobeelden
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: 4K-experimetje

              Iedereen bedankt voor de positieve commentaren.
              Luc

              Comment


              • #8
                Re: 4K-experimetje

                Goed gedaan er is stacking software waar je gewoon video kan omzetten in een stack. Helicon focus dacht ik.
                Geyst

                Comment


                • #9
                  Re: 4K-experimetje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                  Goed gedaan er is stacking software waar je gewoon video kan omzetten in een stack. Helicon focus dacht ik.
                  Bedankt voor de tip, maar het kan ook perfect in Photoshop.
                  "File-Import-Video Frames to Layers" en dan kan je bijvoorbeeld voor ieder tweede frame kiezen zoals ik gedaan heb.
                  Op die manier krijg je al de lagen die je nodig hebt en dan kan je daarmee aan de slag.

                  Voor mijn experimentje was ik rondgegaan via video software. Rechtstreeks in Photoshop gaat sneller!



                  Luc

                  Comment

                  Working...
                  X