Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perzikboom.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perzikboom.

    Hey juppekes.

    Wie heeft er ervaring met perzikbomen?
    Toen ik in de lente mijn composthoop aan het zeven was, had ik drie grote pitten gevonden met een scheut erop.
    Ik heb deze in een bloempot gestopt en die zijn blijven groeien.
    Nu heb ik al plantjes van 80, 50 en 10cm hoog, en het blijken perzikbomen te zijn.
    Ik heb nu hier in de buurt al eens rondgevraagd als deze hier bij ons kunnen groeien.
    En zoals iedere Belg weet iedereen het weer beter en heb ik tien verschillende versies.
    Nu hoop ik hier meer te weten te komen.
    Dus als er iemand ervaring heeft met perziken hoor ik het graag.

    Alvast bedankt.
    Bootjes

  • #2
    Re: Perzikboom.

    Ik heb hier in België ooit ergens perzikbomen zien staan, het zal dus geen probleem zijn om die in ons klimaat te laten groeien.

    Via Google is er heel veel informatie over te vinden: http://www.houtwal.be/vakartikels/st...n-oculeren.htm
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Perzikboom.

      In Rillaar groeiden vroeger veel perzikbomen - nu is er nog één kweker. Die bomen hebben graag ijzerzandsteen in de grond. Omdat ze vroeg bloeien - en met het risico op nachtvorst en de concurrentie uit de "alpen-regio" - is dat hier in zijn geheel verdwenen.

      Comment


      • #4
        Re: Perzikboom.

        De site die Black Bandit opgeeft is een zeer degelijke bron met veel informatie in verband met vele soorten fruit.

        Sinds ik vernomen heb van een kennis dat die een perzikboom staan heeft en zeer veel vruchten heeft kunnen plukken (denk dat het zomer 2018 of 2017 was), heb ik zelf een perzikboom aangeschaft.

        Mogelijks kan de vruchtzetting een probleem zijn, daarom heb ik voor een zelfbestuiver boom gekozen: Fertile de Septembre, aangekocht bij een zeer degelelijke kweker in Oudenaarde.

        Plant uw boompje wel best op een beschutte standplaats met zuidelijke orientatie, in volle zon of halfschaduw in humusrijke, goed doorlaatbare grond (waar geen water blijft op staan). Er wordt ook aangeraden de eerste vruchten (het eerste seizoen dat de boom draagt) weg te nemen van zodra ze zich vertonen zodat de boom nog zijn volle energie in de groei van een goed takkengestel kan steken.

        Comment

        Working...
        X