Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon batterij EN-EL18c en lader MH-26a

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon batterij EN-EL18c en lader MH-26a

    Dag allen,
    ik kocht vorige weekend online een originele Nikon EN-EL18c accu (bij Kamera-Express.be) en een bijhorende peperdure Nikon MH-26a lader (op Ebay, een betrouwbare Duitse verkoper met 100% positieve feedback).
    Deze morgen ontving ik beide afzonderlijke pakjes. Het probleem: na 12 uren laden blijft de lader knipperen op "minder dan 50%". Noch de lader, noch de batterij worden warm. Uit argwaan test ik de batterij in mijn D850 (met MB-18 grip) : geen stroom, camera geeft geen teken van leven.
    Het echte probleem is dus -ik heb geen andere EN-EL18c batterij- dat ik niet kan bepalen of nu de batterij defect is ofwel de lader :-(

    Vandaar mijn warme oproep : kan ik mijn batterij en lader bij een forumlid (die beide items ook bezit) even testen om uit te maken of het nu de batterij of de lader is die defect is? Zo kan ik de respectieve verkoper om een vervanging vragen.
    Ik woon in Brussel en kan me makkelijk verplaatsen.

    Alvast 1000x dank aan wie even tijd voor me wil vrijmaken!!!!

    Groeten,
    Toon

  • #2
    Re: Nikon batterij EN-EL18c en lader MH-26a

    Als het goed is dan heeft elke nieuwe lithium-ion accu een lading van 40-70%, zo uit de verpakking.
    Als die helemaal leeg is als je die net uit de verpakking hebt gehaald, dan is die bijna zeker defect.
    Een te diep ontladen lithium-ion accu kan door de interne beveiliging niet meer terug geladen worden omdat dat te gevaarlijk is.
    Je zou kunnen proberen om de spanning van de accu te meten, maar als er volgens de camera geen stroom in zit, dan is dat eigenlijk overbodig (tenzij je vermoedt dat er iets mis is met de camera).
    Het probleem is wel dat de meetpennen van de meeste multimeters te dik zijn om aan de contactjes van zo'n accu te geraken, en als je een defecte accu terugstuurt met minieme beschadigingen (omdat je wat hebt geforceerd met de meetpennen) dan is er een heel grote kans dat ze geen garantie geven op die accu, en dat je weer moet betalen voor een nieuwe...

    Ik heb ooit bij een nieuwe 1D MKIII een defecte accu gekregen, die werd wel warm tijdens het laden (zo warm dat ik ze ergens geladen heb waar ik ze in het oog kon houden, want dat was niet normaal), en ze was heel snel terug leeg (zelfs als ze niet gebruikt werd), daarvoor heb ik toen zonder problemen een nieuwe gekregen.
    Het is dus altijd mogelijk dat een nieuwe accu niet werkt als je die pas gekocht hebt.

    Heb je die accu meteen in de lader gestoken, en niet eerst geprobeerd in de camera?
    In dat geval kan het natuurlijk ook een defecte lader zijn die de accu helemaal leeg heeft gemaakt, maar die kans is volgens mij kleiner dan dat de accu zelf defect is.
    Ik probeer nieuwe accu's altijd eerst in de camera, als die compleet leeg is (zoals ik dus ooit met de 1D accu heb voorgehad) dan weet ik al meteen dat er een probleem is met de accu.
    Het kan absoluut geen kwaad om een nieuwe lithium-ion accu die 40-70% geladen is gewoon te gebruiken, het is niet verplicht om die eerst te laden tot 100%.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X