Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7200

    Heb recent een Nikon D7200 nieuw aangeschaft en ben voorlopig niet echt tevreden over de scherpte kwaliteit.
    Ik neem de foto’s in Af-s aut en meestal manueel. Zijn er nog aanpassingen die ik moet doen?
    Ik nam foto’s voorheen met de Nikon D300s en ben hierover meer tevreden over scherpte.
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Nikon D7200

    Heb je de foto's met dezelfde lens genomen ? Want scherpte ligt vooral aan de lens hé. Want het sensorformaat is hetzelfde, dus....
    Wat bedoel je met foto's nemen in AF-s aut en manueel ? Spreken elkaar tegen hé. Of bedoel je de instellingen van iso diafragma en sluitersnelheid ? Begin al eens met manueel scherpstellen, op statief, dat zijn tenminste gecontroleerde omstandigheden.
    Het zou een kwestie kunnen zijn van front- of backfocus is, dat is simpel te controleren en bij te regelen...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7200

      Je kan ook al eens met live view foto's trekken...

      Dan stelt de D7200 scherp via de sensor en sluit je al het focussysteem uit.

      Als het dan scherp is, dan is er een probleem met je focussysteem (front- of backfocus)
      Als het dan onscherp blijft is het probleem niet met je focus, maar moet je het meer zoeken naar je lens toe.

      Ikzelf kwam van een D300 naar de D7500 en had hetzelfde probleem...
      Bleek toen mijn lens te zijn die op de 12MP resolutie van de D300 nog behoorlijk leek, maar bij de 20MP van de D7500 de fouten wel naar boven kwamen.
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7200

        Als je de beelden van beide camera's op 100% bekijkt, is het beeld van de D7200 veel groter en zie je de onscherpte sneller.

        Probeer eens handmatig scherp te stellen en eventueel Af correctie in te voeren(indien aanwezig).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7200

          Beste,
          Dank van je bericht.
          Ik gebruik dezelfde lenzen als bij de D300s.
          Af-s =Single point AF-S Focus priority.
          This allows you to focus on any area in the scene to get the sharpest shot possible.
          Ik gebruik ook soms Af-m zodat ik zelf de keuze van locatie scherpstellen heb.
          Ik zal eens proberen met handmatig bij te stellen op de lens...het is dat ik op scherpte me niet echt verbeterd heb met de D7200.
          Dit zou normaal toch niet mogen zijn 🤷*♂️

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7200

            Ok bedankt ik kijk het na

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7200

              Bedankt ik kijk het na

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7200

                Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde upgrade pad bewandeld (D300s > D7200) en vond de theoretische sprong van 12>24MP ook niet altijd even duidelijk ondank gebruik van goede objectieven, voldoende hoge sluitertijden en/of goede ondersteuning (statief/rijstzak) De overstap van D7200 naar Z7 daarentegen was voor mij qua AF betrouwbaarheid wel een flinke sprong voorwaarts

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7200

                  Plaats eens een foto dan zien we beter wat je bedoeld en wat er mis zou kunnen zijn.

                  mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7200

                    Ik denk dat hier toch een begripsverwarring in het spel is hoor. AF betekent Automatisch scherpstellen, en dat kan als AF-s (single autofocus, wat betekent dat je scherp stelt door bv de ontspanner half in te drukken, en dan verandert de scherpstelling niet meer tot je afdrukt of los laat en opnieuw scherp stelt) of als AF-c (continuous autofocus, dan blijft de camera constant scherp stellen (op het gekozen scherpstelpunt) zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Manueel scherp stellen doe je in de M stand: dan reageert de scherpstelmotor niet en moet je handmatig scherp stellen met de ring op het objectief. Om te weten of je camera-lens combinatie scherpe foto's kan maken, kan je best manueel scherpstellen, camera op statief, eventueel in live view, dan heb je de beste controle over je handelingen. Als dat OK is, dan dezelfde opname maken met de stand op AF. Als daar dan een fout optreedt, is de oorzaak waarschijnlijk frontfocus of backfocus. Dat is weer te controleren met de klassieke 'truc' met de batterijtjes of een meetlat schuin voor je camera....uitvoerig te vinden in allerlei tutorials. Maar de kans dat je camera tekort schiet is volgens mij zeer klein. Als het toch zo is: terug naar de verkoper hé !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7200

                      Uit jouw profiel is niet op te maken in welke regio je woont. Is er in jouw buurt geen BD-collega die je eventueel wil helpen bij het testen ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7200

                        Dank van deze uitleg! Ik ga er deze week met aan de slag voor uitvoerig te testen.
                        Ik hou je op de hoogte.
                        Mvg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7200

                          Ik ben van Kruibeke afkomstig en wat is een BD-collega?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7200

                            Iemand die hier op Belgium Digital actief is, mee denkt, mee naar oplossingen zoekt, zijn/haar ervaringen deelt.....
                            Ik woon nu in De Klinge sinds enkele maanden....Als je hulp nodig hebt, stuur maar een PB !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7200

                              Ok alvast bedankt 🙏

                              Comment

                              Working...
                              X