Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

    Omdat ik zeer ontevreden ben over mijn huidige WiFi mesh netwerk (Asus Lyra Trio 3-pack icm RT-AC5300) ben ik voor mijn thuisnetwerk aan het rondkijken naar andere oplossingen. Ik heb vooral problemen met:
    1. Verlies van verbinding met regelmatige reboots. (ondanks dat alle Lyra toestellen volledig bedraad aangesloten zijn)
    2. Gebrekkige WiFi roaming.
    3. Zeer beperkte instelmogelijkheden van de access points. (kanalen/gebruikers/gastzone/...)
    4. Tergend trage installatie via onstabiele Lyra app. De app vraag bv om een (per ongeluk verwijderd) Lyra netwerk te beheren maar de inloggegevens blijven grijs waarop de sign-in mislukt. Een volledige reset is dus weer de enige oplossing.

    Ik heb intussen alle Asus Lyra Trio toestellen als gewone access point ingesteld ipv AiMesh knooppunten maar dan nog heb ik regelmatig verbindingsproblemen. Ik ben dus deze apparaten meer dan grondig BEU. Ik ben blijkbaar niet alleen want ondanks de lovende reviews op verschillende verkoopssites krijgt de App + hardware een povere review score van 2.6/5 in de Google Play store en het Asus Lyra systeem een schande voor Asus genoemd. Ik heb ook al ergens de term abandonware gelezen.

    Tot hier mijn portie stoom afblazen

    Intussen heb ik al één Ubiquiti Unifi nanoHD access point aangekocht en geïnstalleerd. De controller software draait op een Intel NUC. Hierbij waren ook wel verschillende ingrepen nodig om de volledige snelheid van mijn Wigo 9 met 300Mbps te halen maar het werkt wel en het blijft werken. Voorlopig gebruik ik mijn Asus RT-AC5300 nog als router maar het begint te knagen om over te stappen naar een volledig Unifi systeem met volledige mesh functionaliteit.

    Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met Ubiquiti voor thuisgebruik? In de eerste plaats wil ik meerdere Unifi access points toevoegen voor een volledige WiFi mesh dekking in alle leefruimtes en daarna een security gateway die de router functie van de ASUS overneemt. De intel NUC is voor mij voldoende als controller omdat ik niet met videobewaking aan de slag wil.

  • #2
    Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

    Hier al een paar jaar alles omgezet naar Ubiquiti en zou op dit moment niets anders meer willen.
    Door de uitgebreide instellingen is het in het begin soms wat zoeken, maar dat went snel.
    Toestellen toevoegen, aanpassingen op het volledige netwerk, per access-point of wat ook zijn snel te doen.
    Ik gebruik het wel met een Cloud Key Gen2 Plus omwille van de opname van mijn camera’s.
    Heb verder een USG, UAP-AC-HD, UAP-nanoHD, twee US-8-150W, twee US-8 en nog wat UVC camera’s.
    Alles werkt perfect en nooit meer miserie zoals met eender welk speelgoed ervoor (ja de rest noem ik nu speelgoed in vergelijking).
    Had ervoor Linksys maar die moest men toch ook af en toe eens herstarten.
    Het kost inderdaad wat meer, maar het werkt dan ook naar behoren. [emoji106]
    Last edited by VerSeg; 13 augustus 2020, 13:13.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Hier al een paar jaar alles omgezet naar Ubiquity en zou op dit moment niets anders meer willen.
      Door de uitgebreide instellingen is het in het begin soms wat zoeken, maar dat went snel.
      Toestellen toevoegen, aanpassingen op het volledige netwerk, per access-point of wat ook zijn snel te doen.
      Ik gebruik het wel met een Cloud Key Gen2 Plus omwille van de opname van mijn camera’s.
      Heb verder een USG, UAP-AC-HD, UAP-nanoHD, twee US-8-150W, twee US-8 en nog wat UVC camera’s.
      Alles werkt perfect en nooit meer miserie zoals met eender welk speelgoed ervoor (ja de rest noem ik nu speelgoed in vergelijking).
      Had ervoor Linksys maar die moest men toch ook af en toe eens herstarten.
      Het kost inderdaad wat meer, maar het werkt dan ook naar behoren. [emoji106]
      Zeer geruststellend dit te mogen lezen

      Ik zou graag de aangekondigde UXG-Pro kopen (de juiste mix tussen prijs, mogelijkheden en snelheid?) maar die zal pas beschikbaar zijn Q3/Q4 2020 (Vertraging door Corona?) dus zal het waarschijnlijk een USG-Pro worden. De nieuwe UDM-Pro heeft blijkbaar last van teveel kinderziektes en de gebruikers hiervan kijken reikhalzend uit naar FW1.8.0. Ik ga verder mijn volledige netwerk herbekijken/opkuisen en alles in een patchkast monteren. Wat is de exacte meerwaarde van de Ubiquiti switches? Ondersteuning van alle geschikte protocollen? Zo las ik bv dat TPlink Deco M4/5/9 niet samenwerken met een D-Link switch wegens het ontbreken van het juiste protocol.

      Ja de speeltijd is inderdaad over!

      Comment


      • #4
        Re: Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Wat is de exacte meerwaarde van de Ubiquiti switches?
        Ik wou alles binnen hetzelfde merk houden, eenvoudiger te beheren via de Cloud Key.
        De 150W switches zijn hier vooral om de PoE te benuttigen voor de camera’s en de andere switches.
        Hier liever geen merken meer door elkaar ... een app voor het ene, een app voor het andere, nog een app voor iets anders ... op den duur heeft men meer apps te beheren dan wat anders.
        Een eenvoudige aanpassing doe ik nu in één applicatie/app, vroeger steeds op verschillende plaatsen aan te passen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ik wou alles binnen hetzelfde merk houden, eenvoudiger te beheren via de Cloud Key.
          De 150W switches zijn hier vooral om de PoE te benuttigen voor de camera’s en de andere switches.
          Hier liever geen merken meer door elkaar ... een app voor het ene, een app voor het andere, nog een app voor iets anders ... op den duur heeft men meer apps te beheren dan wat anders.
          Een eenvoudige aanpassing doe ik nu in één applicatie/app, vroeger steeds op verschillende plaatsen aan te passen.
          Volledig akkoord met de apps. Ik vind het zelfs ronduit idioot dat Asus 2 verschillende apps heeft om beide systemen te beheren, al zijn er overlappingen.
          PoE is inderdaad belangrijk voor de AP's en Cloudkey.

          Comment


          • #6
            Re: Overstap Asus Aimesh > Ubiquiti Unifi mesh WiFi

            Na het lezen van verschillende reviews zijn de plannen gesmeed. Intussen heb ik een leuk verhaal gevonden. Goed materiaal is altijd verslavend en leren uit andermans fouten is nooit verkeerd

            Comment

            Working...
            X