Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

    Wij hebben hier een 5 tal halogeenlampen van STEINEL met ongebouwde PIR ( PASSIEF INFRA ROOD ) detector.
    Die ervan zijn na korte tijd reeds stuk en twee ervan 99% kans door de extreme hitte.
    De achtergevel van ons huis is zuidelijk gericht en deze dagen is het met gemak ( in volle zon dus ) 40 graden of hoger.

    Ik zou dus nieuwe lampen moeten plaatsen maar ik twijfel tussen alles in 1 of een lamp en een afzonder detector.

    Maar waar ik mee zit - stel dat ik nu een PIR detector koop van hoge kwaliteit, waar zit die kwaliteit dan ? In de nauwkeurigheid ( dat denk ik wel ) maar zijn die ook beter gebouwd tegen hoge temperaturen ?

    Een deftige PIR sensor kost al zoveel als een goede lamp:

    Alles wat je nodig hebt qua verlichting, accessoires en meubels om je woning te laten stralen. Laat je inspireren door ons ruime aanbod van 90+ merken. Shop veilig online en geniet van snelle levering.


    Let wel, ik wil LED lampen die ongeveer zoveel lumen geven als een 400-500Watt halogeen. Dus in de all-in-one lampen heb ik sowieso al niet veel keuze.

    Iemand raad ?


    Edit: Dit is een zéér goede lamp, een buurman heeft er zo enkele: geven zeer veel licht. ( ong 7000 lumen , nog niet zoveel als halogeen, maar voldoende imho )

    Alles wat je nodig hebt qua verlichting, accessoires en meubels om je woning te laten stralen. Laat je inspireren door ons ruime aanbod van 90+ merken. Shop veilig online en geniet van snelle levering.
    Last edited by Alfa Centauri; 12 augustus 2020, 12:44.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

    Een afzonderlijke detector heeft als voordeel dat:
    - die apart van de lamp kan geplaatst worden
    - combineerbaar met verlichting naar keuze
    - sensor naar keuze

    Wat licht betreft, die zijn betrouwbaar tot ze stuk gaan en de prijs wil niets zeggen.

    Alle Steinel LED lampen gaan hier stuk, al 5 nu en kolt voorlopig niet meer binnen (buiten).

    Gecombineerde lamp met sensor is uiteraard iets eenvoudiger in plaatsing.

    Wat warmte betreft, heeft impact op de gevoeligheid ... hoe warmer, hoe minder gevoelig.
    Hier ook ganse dag in volle zon, geen probleem.

    Sensor van Steinel nog niet stuk gehad tot nu toe.
    Vroeger een can Argus gehad en die was super goed.

    Wat ik denk is dat Steinel LED niet zo goed tegen onze 240V kan en bij het minste piekje op het net de geest geeft.

    Wat prijzen betreft zeker uitkijken, vaak dezelfde met andere sticker voor vijf keer de prijs.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Een afzonderlijke detector heeft als voordeel dat:
      - die apart van de lamp kan geplaatst worden
      - combineerbaar met verlichting naar keuze
      - sensor naar keuze

      Wat licht betreft, die zijn betrouwbaar tot ze stuk gaan en de prijs wil niets zeggen.

      Alle Steinel LED lampen gaan hier stuk, al 5 nu en kolt voorlopig niet meer binnen (buiten).

      Gecombineerde lamp met sensor is uiteraard iets eenvoudiger in plaatsing.

      Wat warmte betreft, heeft impact op de gevoeligheid ... hoe warmer, hoe minder gevoelig.
      Hier ook ganse dag in volle zon, geen probleem.

      Sensor van Steinel nog niet stuk gehad tot nu toe.
      Vroeger een can Argus gehad en die was super goed.

      Wat ik denk is dat Steinel LED niet zo goed tegen onze 240V kan en bij het minste piekje op het net de geest geeft.

      Wat prijzen betreft zeker uitkijken, vaak dezelfde met andere sticker voor vijf keer de prijs.
      Dank U voor de goede raad
      Hier halogeen ( dus geen led ) van Steinel, maar ook zeer vlug stuk.
      Geven wel 5 jaar waarborg en al een paar keer een nieuwe gekregen, maar ze gaan té snel stuk naar mijn zin.
      Dus ik ben wel een beetje bang om terug Steinel in huis te halen.

      Maar mijn kern-vraag was in feite of een dure PIR sensor beter bestand is tegen de hitte tegenover een PIR "dertien in een dozijn"
      Nu vermits een dure PIR sensor nauwkeuriger is en dus wellicht minder beïvloedbaar door temperatuursschommelingen, zou ik vermoeden dat ie ook een beetje beter bestand is tegen de hitte ?
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

        Busch wachter is altijd de beste sensor geweest Marc, maar of dat nu nog zo is?
        Wat uitleg, maar weinig te vinden in hoeverre deze tegen warmte kunnen.
        Halogeen gaat uit de markt, dat is iets dat zeker is en alles wordt op korte termijn LED.
        De Passief Infrarood, afkorting PIR, inbraakdetectie detectoren zijn tot nog toe de meest gebruikte passieve detectoren. De detector noemt men passief omdat deze alleen infrarood (warmte) signalen ontvangt en geen signalen uitzendt...

        Comment


        • #5
          Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Busch wachter is altijd de beste sensor geweest Marc, maar of dat nu nog zo is?
          Wat uitleg, maar weinig te vinden in hoeverre deze tegen warmte kunnen.
          Halogeen gaat uit de markt, dat is iets dat zeker is en alles wordt op korte termijn LED.
          https://europesecurity.nl/beveiligin...ief-infrarood/
          Dank U Geert !
          Ik kan er es ééntje riskeren hé....maar zijn inderdaad dure spullen. Rond de 140 euro.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Maar mijn kern-vraag was in feite of een dure PIR sensor beter bestand is tegen de hitte tegenover een PIR "dertien in een dozijn"
            Nu vermits een dure PIR sensor nauwkeuriger is en dus wellicht minder beïvloedbaar door temperatuursschommelingen, zou ik vermoeden dat ie ook een beetje beter bestand is tegen de hitte ?
            Wie zegt dat een dure PIR minder beïnvloedbaar is door omgevingstemperatuur dan een goedkope?
            Een PIR werkt met IR (warmtedetectie) en hoe warmer het buiten is, hoe kleiner het verschil met de warmte van een mens en hoe minder gevoelig.
            Hoe kouder de omgeving, hoe gevoeliger de detectie.

            Hitte ... een PIR heeft een enorm klein stroomverbruik en zal nog niet rap stuk gaan door warmte.
            Waar wel een verschil in zit, dat is de kwaliteit van de componenten.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Dank U Geert !
              Ik kan er es ééntje riskeren hé....maar zijn inderdaad dure spullen. Rond de 140 euro.
              Heb je geen camerabewaking met een recorder Marc?
              Bij sommige recorders heb je namelijk relais uitgangen,
              met deze kan je ook je lichten sturen.

              Comment


              • #8
                Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                140 euro is toch heel veel geld voor een PIR sensor, dan zal die al heel veel jaren heel moeten blijven vooraleer dat een beter keuze wordt dan bijvoorbeeld eentje van 25 euro (toch als je die zelf kan vervangen, als je dat moet laten doen, dan doe je sneller voordeel met een sensor die langer heel blijft, maar dan moet je er ook 100% zeker van zijn dat die echt langer heel blijft).
                Ik denk dat een PIR sensor eerder kapot gaat omdat de behuizing niet waterdicht is, de kans dat zo'n sensor kapot gaat door te hoge temperaturen is volgens mij een stuk kleiner.

                Ik heb hier een buitenverlichting met een zonnepaneeltje van de Lidl hangen (20 euro), die is nu zo'n 4 jaar oud en de PIR sensor die er aan hangt werkt nog altijd prima.
                De 6V/4Ah loodaccu was wel vrij snel defect (na de eerste hete zomer was die kapot), maar die accu heb ik vervangen door twee LiFepo4 cellen in serie, en met een BMS (battery management system) dat er voor zorgt dat de 32700 LiFepo4 cellen niet kunnen overladen of te diep ontladen (er zit ook een kortsluitbeveiliging in).
                Zo'n BMS printje kost een paar euro, de 2 LiFePo4 cellen hebben een grotere capaciteit (6Ah werkelijke capaciteit), ze zijn goedkoper dan een nieuwe 6V loodaccu, en LiFePo4 cellen hebben een veel langere levensduur dan loodaccu's of lithium-ion accu's.
                Als ze niet mishandeld worden dan behouden die cellen na 10 jaar meer dan 80% van de oorspronkelijke capaciteit, en ze overleven meer dan 2000 ontlaadcyclussen van 80% (er moet dus minstens 20% overblijven, maar zo diep worden ze hier nooit ontladen).
                In werkelijkheid worden die cellen hier tijdens de nacht altijd maar een paar procent ontladen, daardoor zouden ze heel lang heel moeten blijven.

                Aan de garage hangt een ander model buitenverlichting met zonnepaneel (ook van Lidl), en die werkt ook al een paar jaar zonder problemen (daar zitten nog de originele 18650 lithium-ion cellen in).
                Omdat ik weet dat lithium-ion cellen minder lang meegaan als ze te warm worden heb ik dat lampje zo opgehangen dat het rond het middaguur in de schaduw hangt zodat het wat minder heet wordt op een zonnige zomerdag.
                Die twee lampjes geven wel minder licht dan een 500W halogeenlamp, maar de lichtsterkte is ruim voldoende om te zien waar je loopt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Heb je geen camerabewaking met een recorder Marc?
                  Bij sommige recorders heb je namelijk relais uitgangen,
                  met deze kan je ook je lichten sturen.
                  Neen, zo slim ben ik niet hoor.... veel dingen zijn hier bij mij trial-and-error
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Wie zegt dat een dure PIR minder beïnvloedbaar is door omgevingstemperatuur dan een goedkope?
                    Een PIR werkt met IR (warmtedetectie) en hoe warmer het buiten is, hoe kleiner het verschil met de warmte van een mens en hoe minder gevoelig.
                    Hoe kouder de omgeving, hoe gevoeliger de detectie.

                    Hitte ... een PIR heeft een enorm klein stroomverbruik en zal nog niet rap stuk gaan door warmte.
                    Waar wel een verschil in zit, dat is de kwaliteit van de componenten.
                    Zeg ik toch nergens?
                    Ik heb geschreven “ ik zou vermoeden “
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      140 euro is toch heel veel geld voor een PIR sensor, dan zal die al heel veel jaren heel moeten blijven vooraleer dat een beter keuze wordt dan bijvoorbeeld eentje van 25 euro (toch als je die zelf kan vervangen, als je dat moet laten doen, dan doe je sneller voordeel met een sensor die langer heel blijft, maar dan moet je er ook 100% zeker van zijn dat die echt langer heel blijft).
                      Ik denk dat een PIR sensor eerder kapot gaat omdat de behuizing niet waterdicht is, de kans dat zo'n sensor kapot gaat door te hoge temperaturen is volgens mij een stuk kleiner.

                      Ik heb hier een buitenverlichting met een zonnepaneeltje van de Lidl hangen (20 euro), die is nu zo'n 4 jaar oud en de PIR sensor die er aan hangt werkt nog altijd prima.
                      De 6V/4Ah loodaccu was wel vrij snel defect (na de eerste hete zomer was die kapot), maar die accu heb ik vervangen door twee LiFepo4 cellen in serie, en met een BMS (battery management system) dat er voor zorgt dat de 32700 LiFepo4 cellen niet kunnen overladen of te diep ontladen (er zit ook een kortsluitbeveiliging in).
                      Zo'n BMS printje kost een paar euro, de 2 LiFePo4 cellen hebben een grotere capaciteit (6Ah werkelijke capaciteit), ze zijn goedkoper dan een nieuwe 6V loodaccu, en LiFePo4 cellen hebben een veel langere levensduur dan loodaccu's of lithium-ion accu's.
                      Als ze niet mishandeld worden dan behouden die cellen na 10 jaar meer dan 80% van de oorspronkelijke capaciteit, en ze overleven meer dan 2000 ontlaadcyclussen van 80% (er moet dus minstens 20% overblijven, maar zo diep worden ze hier nooit ontladen).
                      In werkelijkheid worden die cellen hier tijdens de nacht altijd maar een paar procent ontladen, daardoor zouden ze heel lang heel moeten blijven.

                      Aan de garage hangt een ander model buitenverlichting met zonnepaneel (ook van Lidl), en die werkt ook al een paar jaar zonder problemen (daar zitten nog de originele 18650 lithium-ion cellen in).
                      Omdat ik weet dat lithium-ion cellen minder lang meegaan als ze te warm worden heb ik dat lampje zo opgehangen dat het rond het middaguur in de schaduw hangt zodat het wat minder heet wordt op een zonnige zomerdag.
                      Die twee lampjes geven wel minder licht dan een 500W halogeenlamp, maar de lichtsterkte is ruim voldoende om te zien waar je loopt.
                      Misschien een domme vraag, Bart.
                      Maar heeft het belang of die PIR sensor bij wijze van spreken een 20 wat of 100 watt of een 400 watt lamp moet aansturen ?
                      Nu ja, met de huidige LED stralers is 60 watt tegenwoordig al veel.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Misschien een domme vraag, Bart.
                        Maar heeft het belang of die PIR sensor bij wijze van spreken een 20 wat of 100 watt of een 400 watt lamp moet aansturen ?
                        Nu ja, met de huidige LED stralers is 60 watt tegenwoordig al veel.
                        Zo'n sensor laat een relais schakelen, het vermogen gaat dus niet door de sensor zelf, het gaat door het contactje van het relais.
                        Die sensors zelf werken allemaal op laagspanning, als die op 230V moet werken, dan kan het voedingsgedeelte ook de zwakste schakel zijn.
                        Het ingebouwde relais kan een bepaalde stroomsterkte schakelen, als dat niet voldoende is dan kan je de sensor gebruiken om een zwaarder relais te schakelen, en het vermogen dat je er dan aan kan hangen is afhankelijk van dat zwaarder relais (het ingebouwde relais van de sensor wordt dan nooit overbelast omdat die alleen stroom moet leveren aan het spoeltje van het zwaardere relais.

                        Elke 230V PIR sensor zal probleemloos ledlampen van 60W moeten kunnen schakelen, de meeste zijn nog ontworpen voor 500W halogeenlampen.
                        Een PIR sensor zelf kost bijna niets, maar die kan zonder wat extra elektronica niet veel stroom schakelen https://nl.aliexpress.com/wholesale?...ext=pir+sensor
                        Ook in de duurdere PIR sensormodules zit uiteindelijk ongeveer dezelfde sensor, die maakt dus niet de kostprijs van het geheel, het zal vooral de behuizing zijn die voor een prijsverschil zorgt.
                        Zoals gewoonlijk is "design" bij dat soort apparatuur de belangrijkste factor voor de hoogte van de verkoopprijs.
                        Maar meestal krijg je er ook wat meer betrouwbare elektronica bij (niet altijd, en dat zie je niet bij de aankoop, dat merk je pas als het te laat is), vooral het voedingsgedeelte en het gebruikte relais zijn dan waarschijnlijk wat betrouwbaarder dan bij de goedkoopste PIR sensors.
                        Last edited by Black B@ndit; 12 augustus 2020, 19:19.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                          Ok, dank U.
                          Je hebt wel gelijk inzake de prijs....voor 140 euro kan ik al een hele boel goedkopere sensoren kopen.
                          Maar het probleem is dat deze dubbel linkshandige man dit niet zelf kan installeren
                          Dus ik moet elke keer iemand lastig vallen die bereid is ons te helpen.
                          Zal er nog es een nachtje over denken.
                          In alle geval dank aan iedereen die meedacht.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Die sensors zelf werken allemaal op laagspanning, als die op 230V moet werken, dan kan het voedingsgedeelte ook de zwakste schakel zijn.
                            Bijna alle detectoren voor buitenverlichting werken op 220/240V, tenzij men alles ingericht heeft op laagspanning of met draadloze detectoren werkt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afzonderlijke PIR detector voor led-straler

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Bijna alle detectoren voor buitenverlichting werken op 220/240V, tenzij men alles ingericht heeft op laagspanning of met draadloze detectoren werkt.
                              Ik heb het wel over de sensor zelf die in de detector zit, die sensors werken allemaal op laagspanning, en er is dan dus een voeding nodig om ervoor te zorgen dat die sensor geen lichtflits (en rook) geeft als de spanning wordt ingeschakeld.
                              Het voedingsgedeelte om de 230V naar de werkspanning van de sensor om te zetten kan sneller kapot gaan als dat niet goed ontworpen is (zo goedkoop mogelijk), en dan werkt de detector dus niet meer.
                              Geen enkele PIR sensor werkt rechtstreeks op netspanning, er moet altijd eerst een lagere gelijkspanning worden gemaakt om de elektronica te laten werken, en dat kan dus de zwakste schakel zijn.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X