Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontwikkeling + Film

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ontwikkeling + Film

    Goedemiddag,

    Afgelopen weekend heb ik mijn eerste manuele analoge camera gekocht. Een pentax KX met + pentax 50mm f2.
    Mijn ervaring hiervoor bestaat enkel uit een Sony a6000 + 16-50mm + 35mm. Deze gebruikte ik vooral in aperture of shutter speed priority en soms in manueel. Dat was echter enkel als ik wat meer de tijd nam voor een foto (statief, ...)
    Nu wilde ik mijn kennis van fotografie verbeteren en dus volledig manueel en analoog gaan. Maar ook gewoon voor het gevoel bij analoge fotografie natuurlijk.

    Mijn vraag:
    Voor de ontwikkeling en printen van film, waar kan je daar het beste voor terecht? Ik zie dat Hema en Kruidvat het nog steeds ontwikkelen en afprinten. Echter weet ik niet of de kwaliteit daarvan ook goed genoeg is. Ondertussen ook aan het kijken of ik geen lokale winkel vind die dit kan doen.
    Zelf ontwikkelen wil ik in het begin nog niet mee starten. Dat is eventueel toekomstmuziek. Of is dat zo simpel?

    Welke film gebruiken jullie vooral? Toevallig een favoriet of toch gewoon een budget film dat jullie gebruiken?
    Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

  • #2
    Re: Ontwikkeling + Film

    Gewoon zelf gaan ontwikkelen hoor.
    beetje oefenen tis echt niet moeilijk.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Ontwikkeling + Film

      wel, ik zit niet in hetzelfde schuitje : Ik begon als kind met zwartwit fotografie waarvoor ik zelf het negatief ontwikkelde en dan de vergroting op papier deed. Het is dus "kinderspel". Later probeerde ik ook kleur, maar dat heb ik snel opgegeven zowel om financiële redenen alsook omdat het tijdrovend was en volledig in het donker moest gebeuren.
      Sinds 2003 ben ik overgestapt op het digitaal systeem.

      Als je de hand kan leggen op een ontwikkeltankje en de nodige chemicaliën, dan zou ik toch de negatieven zelf ontwikkelen.

      Wat de omzetting naar positief betreft : ik heb onlangs mijn oude negatieven teruggevonden en heb ze via een flatbedscanner (CanoScan 9000) gedigitaliseerd. Ondertussen ook de tijd gevonden om enkele via lightroom te bewerken. Ik was verrast van de kwaliteit van de beelden na 50 jaar ! BelgiumDigital blijkbaar ook want het enige beeld dat ik hier toonde geraakte in de HoF.
      Dus de analoge weg naar een positief beeld doe ik niet omdat dit toch enige investering vraagt in diverse benodigdheden waar ik niet zo direct een verkooppunt voor weet.

      Maar vergeet niet dat hier een forum is waar mensen volledig analoog werken.
      Ik vrees dat die mensen me gaan neersabelen, maar persoonlijk zie ik geen noodzaak om terug te keren naar het analoog proces. De technieken die je onder de knie moet krijgen (belichting, kadrering, lichtinval, ...) lijken me parallel terwijl de feedback (het resultaat bekijken) met het digitaal systeem sneller gaat. Het experimenteren dus ook.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: Ontwikkeling + Film

        Oké, zelf ontwikkelen gaan we dus proberen. Ik heb al wat dingen met zo een bus en chemicaliën gezien dat makkelijk lijkt en er staan genoeg spullen op 2dehands.

        Toevallig ook dit apparaat https://www.amazon.de/Grundig-Digita.../dp/B00KQ08CHM
        Op zolder gevonden. Iemand ervaring met zo een scanners en negatieven?

        Edit: Al verder gekeken en zo een diascanners blijken niet het beste te zijn om negatieven te scannen. Ondertussen dus al 2dehands voor een scanner aan het kijken.
        Last edited by guidomarree; 11 augustus 2020, 07:49.
        Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

        Comment


        • #5
          Re: Ontwikkeling + Film

          De eeuwige discussie analoog / digitaal....
          Analoog is niet beter of slechter dan digitaal.
          Of je schildert met olieverf (700 jaar oud procedé)) of met airbrush (100 jaar oud).
          Doe wat bevalt.

          Ik werk nog 100% analoog hetzij enkel Zw/W (niet helemaal waar maar ik bespaar de uitleg)
          Mijn bedenkingen:
          Algemeen vond (ik doe het allang niet meer) de kwaliteit van analoge kleurenafdruk van 'standaard' labos maar matig.
          Dit kwam omdat alles gewoon zonder onderscheid in een ontwikkelmachien geduwd werd. Massaproductie dus.
          Ik heb tijdens mijn fotografieopleiding manueel leren kleurendrukken (resultaat geweldig maar slechts één (1) bruikbare foto per dag. pffft.)
          Het enigste wat mij binnen schiet voor kwalitatieve analoge kleurendruk is zelf dia ontwikkelen (essentiëel moeilijker als Zw/W film) en als CibaChrome ($$$ ) ergens laten afdrukken.
          Kortom ik heb mijn vrede met digitale kleuren verwerking. Ik haat enkel de workflow. Eeuwig voor die computer zitten (dus mijn output is in feite wat dat betreft redelijk nul).

          Anders is Zw/W analoog . Ik durf te stellen dat ik wel iets daarvan afweet.
          En idd. het proces van Zw/W film ontwikkelen is verraderlijk eenvoudig. Maar ik prefereer ook de afdruk met de vergroter te maken. Pas dan komt een Zw/W foto tot leven.
          (ik kan het scannen van Zw/W negatieven begrijpen maar (benevens specifieke problemen) toch niet the 'real thing'. ) Zoals Master Yoda al zei: Do or Do not.

          Ymmv

          NB: Begin met Kodak Tri-X @320 in Ilford id-11 / Kodak D76 1:1 10min. (Zw/W)

          NB2. Wat men niet weet (Kodak / Durst Lambda procedé) is dat soms digitale laboverwerking analoog gebeurd. Er wordt een digitaal beeld gebruikt om met een Lambda machine een analoge druk te maken (dus op lichtgevoelig analoog fotopapier) . Heeft wel wat.

          NB3. Het CibaChrome proces in nog steeds populair bij bepaalde professionele fotografen.
          Die gebruiken een analoge grootformaat camera, fotograferen alles op 4x5" dia en dan CibaChrome druk.
          In totaliteit essentiëel beterkoop dan Digitaal MF apparatuur (kijk maar wat Hasselblad digitaal kost) en kwalitatief echt niet te onderscheiden. Workflow is wel trager, dat wel.
          Last edited by Nerdifant; 11 augustus 2020, 14:00. Reden: Nota bena
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Ontwikkeling + Film

            @Nerdifant zoals ik het nu lees doe jij een gedeelte met een scanner en een deel met een vergroter?
            Welke scanner gebruik je hiervoor en geeft dit de gewenste resultaten?

            Qua vergroter ben ik nog opzoek hoe alles in zijn werk gaat. Inderdaad het beste beginnen met zwart-wit fotografie. Aangezien er veel wordt aangegeven dat dit toch een makkelijker proces is om te ontwikkelen.

            In de tussentijd genoeg aan het opzoeken, maar alle tips zijn zeker welkom.

            Ik denk dat beide analoog en digitaal hun schoonheid hebben. En aangezien ik nog maar 1 kant heb ontdekt kan het nooit kwaad om de andere ook eens uit te zoeken.
            Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

            Comment


            • #7
              Re: Ontwikkeling + Film

              Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
              @Nerdifant zoals ik het nu lees doe jij een gedeelte met een scanner en een deel met een vergroter?
              Welke scanner gebruik je hiervoor en geeft dit de gewenste resultaten?
              Neen, ik gebruik géén (nooit een) scanner. Voor 35mm of MF gebruik ik een vergroter. Echter, ik fotografeer op 4x5 of zelfs 8x10 inch (10x12,5cm) resp (20x25cm) negatieven. die worden als kontaktdruk afgedrukt op fotopapier. Groot genoeg.
              Bij een vergoter, net als bij een kamera, is de kwaliteit van de vergrotinglens doorslaggevend. De brandpuntsafstand dient hetzelfde te zijn als een standaard lens bij de camera = 50mm bij 35mm film. bv. Schneider Componon of een Rodenstock Rodagon 50mm.

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Ontwikkeling + Film

                zwart wit is echt eenvoudig! niet twijfelen en zelf doen! kleur gaat ook maar kostelijk en veel gevoeliger aan temp, waterkwaliteit, meer of minder agitatie... een echte doka moet je niet hebben, via ali vind je ook een wisselzak, donker in een zakje...
                de tip van nerdifant tri x 400 belichten als 320 is zeer goed! ik hou ervan! maar ontwikkel hem in HC110 dil B 6min45sec maar dat is eigen smaak...

                negatief komt het best tot zijn recht als afduk of fotopapier! wil je toch hybride werken (analoog fotograferen en digitaal verwerken) moet je een goeie scanner hebben! zeker voor 35mm.

                die lambda printer is geweldig! maar ik ben al blij met mijn doka...

                succes!

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Ontwikkeling + Film

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  zwart wit is echt eenvoudig! niet twijfelen en zelf doen! kleur gaat ook maar kostelijk en veel gevoeliger aan temp, waterkwaliteit, meer of minder agitatie... een echte doka moet je niet hebben, via ali vind je ook een wisselzak, donker in een zakje...
                  de tip van nerdifant tri x 400 belichten als 320 is zeer goed! ik hou ervan! maar ontwikkel hem in HC110 dil B 6min45sec maar dat is eigen smaak...

                  negatief komt het best tot zijn recht als afduk of fotopapier! wil je toch hybride werken (analoog fotograferen en digitaal verwerken) moet je een goeie scanner hebben! zeker voor 35mm.

                  die lambda printer is geweldig! maar ik ben al blij met mijn doka...

                  succes!

                  Tom
                  Oke, bedankt voor de tip. Nu wel van iemand anders te horen gekregen om beter met Illford FP4 Plus 125 te beginnen in deze periode. Voornamelijk aangezien het zo een felle zon is op dit moment.

                  En een doka heb ik toch zoizo nodig indien ik een vergroter wil gebruiken om het op papier te 'projecteren'? (of hoe wordt het genoemd?)

                  In de tussentijd mij ook al aangemeld op het analoog foto forum. De tips zijn overal welkom.
                  Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ontwikkeling + Film

                    Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
                    Oke, bedankt voor de tip. Nu wel van iemand anders te horen gekregen om beter met Illford FP4 Plus 125 te beginnen in deze periode. Voornamelijk aangezien het zo een felle zon is op dit moment.

                    En een doka heb ik toch zoizo nodig indien ik een vergroter wil gebruiken om het op papier te 'projecteren'? (of hoe wordt het genoemd?)

                    In de tussentijd mij ook al aangemeld op het analoog foto forum. De tips zijn overal welkom.
                    FP4 is ook een goede film. Gebruik die zelf soms voor landschappen in 4x5. Maar dit is geen allround film. Heeft een lagere nominale gevoeligheid. Als het weer slechter wordt, kan het zijn dat je belichtingstijden te fel achteruit gaan. Zet hem op 80 iso en ontwikkel voor 125 iso (bij helder weer) . Zal contrastrijke negatieven brengen - zijn gemakkelijket te printen dan contrastarme negatieven.
                    Vergeet niet dat je iso één keer ingesteld aan de kamera NIET meer veranderd.

                    YMMV

                    NB.
                    De eerste stap is film leren ontwikkelen - die film in het pikkedonker op zijn spoel krijgen is een eerste oeening
                    De tweede oefening is contactdrukken leren maken. Zo weet je wat er op je negatief staat en ken je een schatting van het contrast.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ontwikkeling + Film

                      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                      ... moet je een goeie scanner hebben! zeker voor 35mm.
                      Wel, ik heb heel wat scanners getest - de enige goeie zijn wet scanners - normaal niet beschikbaar voor amateur gebruik.
                      Dankzij het digitale geweld is er een goedkoop werkbaar alternatief (ik heb zelf geen scanner)

                      Met een DSLR of zo en een macrolens kom je al een heel eind ver. Traag dat wel - maar output beter dan een scanner.

                      Problemen:

                      Stof
                      Oranje masker op kleurennegatieven.
                      Ik bereid een artikel momenteel voor in een online vakblad voor details momenteel.
                      YMMV
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ontwikkeling + Film

                        Heb deze gemist met mijn pc te herinstalleren.

                        Er zijn nog labo's/winkels waar je voor een goeie ontwikkeling /afdruk terecht kan. Hangt natuurlijk af waar je bent en hoe ver je bereid bent je te verplaatsen. Maar goedkoop is het niet. Dat hangt ook wat af van hoeveel je te ontwikkelen hebt. Voor af en toe een rol is het geen ramp. Als je naar enkele rollen per week gaat wordt het een ander verhaal.

                        Z/w zelf ontwikkelen is te doen. Ik dacht ook dat het een kunst was die je pas na 1000 verknoeide rollen onder de knie kreeg. Maar in het begin moet je gewoon doen wat er in de handleiding staat. Zoals een kookboek. Als er in de handleiding van FP4+ staat: met ontwikkelaar X en belicht voor 125 iso, 6 minuten 30 seconden bij 20 °C, dan doe je dat zo. Eenmaal je dat kan, dan kan je beginnen afwijken. En in het begin is one-shot ook het beste. Je gebruikt meer chemie maar zolang je niet 100% zeker bent is dat beetje extra kost het waard. Verander steeds maar 1 variabele met een keer.

                        Film... is ook wat smaak natuurlijk. FP4+ is zeker niet slecht. Ik vind Foma 100 even goed (kan ook zijn dat ik zo'n slechte fotograaf bent dat je het niet merkt). HP5 als je meer gevoeligheid wil maar ook harder contrast. Kodak is en blijft goed natuurlijk, maar er hangt een prijskaartje aan. Foma is goedkoop en bruikbaar, Ilford is prima kwaliteit/prijs, Kodak/Fuji is iets beter maar je moet weten of het de prijs waard is. Niche merken, blijf er af tot je weet waar je mee bezig bent en controle hebt.

                        Zelf ontwikkelen is niet moeilijk. Een tank (Jobo of paterson) en een ruimte die je kan donker maken. Ik heb een zak (change bag) maar dat is echt voor noodgevallen. Zeker in het begin wil je wat ruimte en als het warm is begin je snel te zweten in zo'n ding en dan wordt het enkel moeilijker. Ja, je moet echt enkele filmen opofferen om te oefenen. Oefenen tot je je zeker genoeg voelt om die unieke foto die je nooit meer zal kunnen maken op de spoel te zetten en in de tank te doen. Niet overdrijven, het is niet zo moeilijk als alles kurkdroog is en je het enkele keren gedaan hebt. Verder heb je nog enkele maatbekers/glazen nodig.

                        Chemicaliën... Kodak HC110 is heel universeel en is heel goed houdbaar. De rest is Ilford gemakkelijk te vinden en bij prijs.

                        Kleur zelf ontwikkelen... ik heb een kit staan maar durf niet. E6 is nog een stap verder.

                        Zelf vergroten... vergroters zijn gemakkelijk te vinden. Scanners ook. En een DSLR met macro is meestal ook geen probleem.

                        Ik ben in het stadium van zelf ontwikkelen en scannen. Plaats om een vergroter vast op te stellen is er niet. (de vergroter wel) Volgende stap die ik wil zetten is contactafdrukken van 4x5. Maar dan moet ik eerst een deftige 4x5 kunnen maken. En daar is nog werk aan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ontwikkeling + Film

                          Ik zag daarstraks een aflevering van de serie Magnum PI waar T. Magnum een oude Zw/W film ontdekt die belangrijk is voor het verhaal. Anyway. Hij ontwikkelt de film zelf. We zien hem in een doka (rood licht) een film op de spoel zetten.
                          Dit is dus Honolulu by Night. De film is dan 100% om zeep. Films moeten in het totale duister opgespoeld worden (uitz. ortho films maar dat is een specialleke)

                          YMMV

                          Trouwens contrast in een film zoals HP5+ kun je naar beneden krijgen met 10% minder ontwikkelen of een laag contrast ontwikkelaar zoals Perceptol.
                          HC110 is een snelle (spreek pers/machinale) ontwikkelaar die idd. zeer lang houdbaar is. echter voor precies ontwikkelen is D76/Id11 of XTOL beter. Minder korrel +hogere tonaliteit.
                          just my 2 cents
                          Last edited by Nerdifant; 19 augustus 2020, 14:42.
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ontwikkeling + Film

                            Zo snel is HC110 niet. de tijden zijn niet veel verschillend van ID11 met verdunning B. Je kan die HP5 naar beneden krijgen, maar je moet er dan wel eerst naar belichten.

                            HC110 is ook bruikbaar voor oude films die in de schuif blijven liggen zijn. Ik heb zo enkel Panatomic-X filmen van de jaren einde '60- begin '70 ontwikkeld die ik gevonden heb bij het opruimen bij mijn ma. Prima na 10 minuten in HC110 verdinning B. En een rol Verichrome Pan 120 was ook wel iets op te zien alhoewel die van midden jaren '70 moet zijn, te zien hoe oud ik daar op sta

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ontwikkeling + Film

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Zo snel is HC110 niet. de tijden zijn niet veel verschillend van ID11 met verdunning B.
                              Ik vrees toch dat u ergens iets fout interpreteert:

                              Ilford HP5+ D-76 1+1 400 13min
                              Ilford HP5+ HC-110 B 400 5min

                              Bron: https://www.digitaltruth.com/devchart.php
                              YMMV
                              D76 en ID11 zijn chemisch hetzelfde (ik zeg NIET identiek )
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X