Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Virtuele assistant ervaringen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Virtuele assistant ervaringen ?

    Dit kom ik tegen op internet:

    Ik heb een nieuwe camera gekocht. Hartstikke tof ding, niets mis mee, maar daarbij ook meteen de cameratas die Bol suggereerde besteld. Nou is het mijn fout natuurlijk dat ik niet naar het formaat van die tas keek, maar er van uit ging dat als zij een tas bij een camera aanbieden, dat dat dan past… Nou mooi niet: de camera is 2x zo groot als die tas, alleen de lens zelf past er nog niet in.

    En Bol zegt dat als je klachten hebt, dat je dan een website kunt aanroepen van de klantenservice. Dat heb ik gedaan en dat geeft wel een komisch resultaat:
    bol.com zegt:Welkom bij de virtuele assistent van bol.com. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
    U zegt: Besteld: < merk + model>+ cameratas die jullie suggereerden. Kijken jullie wel eens naar het formaat? Dat past dus van geen kanten BOL!
    bol.com zegt: Ik snap u helaas niet.
    bol.com zegt: Waarmee kan ik u van dienst zijn?
    U zegt: Nee, dat begrijp ik. een grote camera past niet in een kleine tas
    bol.com zegt: Duidelijk. Wat voor rapportcijfer (1 t/m 10) geeft u de kwaliteit van dit geautomatiseerde gesprek?
    U zegt:3
    bol.com zegt: Dank u voor het cijfer. Dan wens ik u nog een fijne dag. Goed weekend!
    U zegt: Dat valt wel tegen, omdat ik nu een grotere tas moet gaan kopen

    bol.com zegt: Ik snap uw zin helaas niet.
    bol.com zegt: Kan ik u nog ergens anders mee helpen?
    U zegt: Nee
    bol.com zegt: Prima. Dan wens ik u nog een fijne dag. Goed weekend!


    Ik heb vanmorgen iets gelijkaardigs voor: Ik installeer de Android app van een bepaalde site die me info geeft over een belegging. Als ik die opstart opent een QR code scanner waarmee ik de QR code van het bedrijf moet scannen. Nog nooit hun QR code gezien.
    Dus even de virtuele assistent ter hulp geroepen:

    Ik vraag waar ik de QR code ergens kan vinden, antwoord vertelt me hoe ik de app moet installeren
    Ik vraag of hij mijn vraag wil beantwoorden, antwoord: ik begrijp uw vraag niet, maar sorry, ik ben nog aan het leren.
    Ik heb dan maar ingetikt dat het systeem in dat geval kompleet nutteloos is.
    Antwoord: ik begrijp uw vraag niet, maar sorry, ik ben nog aan het leren.

    Ik beweer niet dat ooit die virtuele assistenten geen meerwaarde gaan betekenen, maar nu lig je eerder in een deuk van de onnozelheden dat ze uitkramen.

    Wie heeft er betere ervaringen mee ?
    Last edited by nete; 9 augustus 2020, 11:50.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Virtuele assistant ervaringen ?

    Dat werkt niet altijd zoals het moet, maar voor de meeste standaard vragen is dat wel een nuttig ding voor de bedrijven.
    Men kan zich dan concentreren op de vragen waarbij echt iemand nodig is.

    Buiten dit ... ook bij Bol al eens gevloekt of gelachen met de antwoorden dat men krijgt.

    Onlangs een probleempje met een levering gehad en via bestelhistoriek het artikel gekozen en zo verder gegaan om een vraag te stellen.
    Ik had,meteen een echte persoon in de chat die meteen vroeg of ze mij mocht bellen ... die heeft dat ook gedaan en meteen een oplossing geboden.

    Hangt dus af langs welke weg,men begint, ofwel een virtuele assistent ofwel meteen een echte persoon. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Virtuele assistant ervaringen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dat werkt niet altijd zoals het moet, maar voor de meeste standaard vragen is dat wel een nuttig ding voor de bedrijven.
      Men kan zich dan concentreren op de vragen waarbij echt iemand nodig is.
      Dat is net (tot nu toe) het probleem: standaard vragen (in de trant van hoe installeer ik uw app) vind je vrijwel altijd bij de FAQ's, maar ga je iets dieper dan gaan die "assistenten" vrijwel altijd kompleet de mist in.
      Het hele opzet staat voor mij niet in zijn kinderschoenen maar eerder in zijn foetus-schoenen. Maar OK, als we eens smakelijk willen lachen is het wel leuk.
      Mocht het nu zo zijn dat, als het ding komt vertellen dat het je vraag niet begrijpt, je automatisch een mens aan de lijn zou krijgen, dan zou het voor mij al enige toegevoegde waarde hebben (blijkbaar gebeurt zoiets al wel bij Bol, gezien uw ervaring). Dat laatste hoeft dan niet 24/7 te zijn hoor.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Virtuele assistant ervaringen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Dat is net (tot nu toe) het probleem: standaard vragen (in de trant van hoe installeer ik uw app) vind je vrijwel altijd bij de FAQ's, maar ga je iets dieper dan gaan die "assistenten" vrijwel altijd kompleet de mist in.
        Klopt volledig nete, maar de meerderheid belt net voor die standaardvragen die al in de FAQ staan ... die willen ze er uit filteren zodat men enkel nog de echte vragen over houdt.
        U en ik lezen de FAQ misschien wel voordat we bellen, de meerderheid dus niet.
        Dat men dan ook de standaardvragen krijgt in chatbots zijn niet de fout van de bedrijven maar van de klanten.
        Na verloop van tijd denk ik dat meer en meer van die FAQ gewoon gaan verdwijnen en meteen een chatbot gaan worden.

        Het hele opzet staat voor mij niet in zijn kinderschoenen maar eerder in zijn foetus-schoenen. Maar OK, als we eens smakelijk willen lachen is het wel leuk.
        Mocht het nu zo zijn dat, als het ding komt vertellen dat het je vraag niet begrijpt, je automatisch een mens aan de lijn zou krijgen, dan zou het voor mij al enige toegevoegde waarde hebben (blijkbaar gebeurt zoiets al wel bij Bol, gezien uw ervaring). Dat laatste hoeft dan niet 24/7 te zijn hoor.
        Dat werkt bij Bol bij sommige vragen maar ook niet bij alle vragen correct.
        En dat van ik heb uw vraag niet goed begrepen hangt uiteindelijk ook mijn voeten uit als dat te lang duurt.
        Da’s dan even frustrerend als een spraakcommando in een wagen waar je zegt “Bel Jacques Devos” en je krijgt als antwoord “Katrien Lemmens wordt gebeld, is dit correct?” en als je dan neen zegt, dan volgt “OK” en begint het te bellen. [emoji1785]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Virtuele assistant ervaringen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Klopt volledig nete, maar de meerderheid belt net voor die standaardvragen die al in de FAQ staan ... die willen ze er uit filteren zodat men enkel nog de echte vragen over houdt.
          U en ik lezen de FAQ misschien wel voordat we bellen, de meerderheid dus niet.
          Dat men dan ook de standaardvragen krijgt in chatbots zijn niet de fout van de bedrijven maar van de klanten.
          Na verloop van tijd denk ik dat meer en meer van die FAQ gewoon gaan verdwijnen en meteen een chatbot gaan worden.

          Dat werkt bij Bol bij sommige vragen maar ook niet bij alle vragen correct.
          En dat van ik heb uw vraag niet goed begrepen hangt uiteindelijk ook mijn voeten uit als dat te lang duurt.
          Da’s dan even frustrerend als een spraakcommando in een wagen waar je zegt “Bel Jacques Devos” en je krijgt als antwoord “Katrien Lemmens wordt gebeld, is dit correct?” en als je dan neen zegt, dan volgt “OK” en begint het te bellen. [emoji1785]
          Terwijl je gewoon wil zeggen, “ Bestel mij een potje Devos-Lemmens”
          En dan krijg je 5 paletten
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Virtuele assistant ervaringen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Terwijl je gewoon wil zeggen, “ Bestel mij een potje Devos-Lemmens”
            En dan krijg je 5 paletten
            Ergste van al zou zijn als dat pak frietjes er niet bij is. [emoji3166]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment

            Working...
            X