Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Setup X100V

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Setup X100V

    Een vraagje voor de kenners.
    Op mijn X100F had ik de toets AEL/AFL ingesteld zodat hij kon fungeren als Backfocus.
    Op de toets drukken en de focus werd bereikt en vastgezet.
    Het indrukken van de shutter legde dan enkel de belichting vast en na recompose drukte ik af.
    Een erg handige manier van werken zeker met spotmeting.

    Ik slaag er niet in dit te doen met de X100V.

    Wat heb ik wel gevonden op de V.

    Aan de AEL/AFL toets heb ik via het menu Toets/schijfinstellingen - Functie-Ins.(Fn) - AEL/AFL-toets op 'Alleen AF-vergrendeling' toegekent.
    Daardoor kan ik nu ongeveer hetzelfde doen maar niet zo eenvoudig.
    Je moet eerst focussen door de shutter half in te drukken, terwijl je hem ingedrukt houdt kan je nu via de AEL/AEF-toets de focus vergrendelen.
    Nu kan je dan enkel het licht instellen door de shutter half in te drukken, te herkaderen en af te drukken.
    Na de opname moet je de AEL/AEF-toets opnieuw drukken om de vergrendeling weg te halen.

    Weet iemand raad om dit in te stellen zoals bij de X100F of een andere manier van backfocus te installeren?

    Dank u wel om mee te denken
    Straatfotograaf in Antwerpen

  • #2
    Re: Setup X100V

    Ben even gaan experimenteren op m’n nieuwe X100V (goeie oefening), en volgens mij werkt het wanneer je de functie AF-ON toewijst aan de knop AEL.

    En dan kan je wat verder in het menu ook nog kiezen of je de toets wil ingedrukt houden of vergrendelen als aan/uit knop (MODUS AE/AF VERG).

    Succes!
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Setup X100V

      Dankjewel om even te kijken Wivo.

      Zoals jij het beschrijft werkt het op een x100F, maar niet op V.
      Ik heb gedaan wat jij schrijft en het werkt niet bij mij.

      Bedoeling is dat als je op AEL knop drukt dat er scherpgesteld wordt en dat die scherpstelling vastgezet wordt. Dat gebeurt niet.
      Er wordt niet scherpgesteld.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Setup X100V

        Heel vreemd, Eduardo. Ik heb net de test even opnieuw gedaan, dus de functie AF-AAN toegewezen aan de AEL knop, en bij mij stelt hij wel degelijk scherp van zodra ik de AEL knop indruk. Hij houdt de scherpstelling vast zolang ik de knop ingedrukt houd.

        In tegenstelling tot hetgeen ik gisteren schreef gaat het instellen als aan/uit knop niet in combinatie met de functie AF-AAN. Maar ik kan dus wel scherpstellen door op de AEL knop te drukken, knop ingedrukt houden, dan de ontspanknop induwen voor belichting en afdrukken.

        Misschien even checken of er geen andere instelling gebeurd is die belet dat het bij jou werkt?
        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

        Comment


        • #5
          Re: Setup X100V

          Inderdaad, met de functie AF-AAN toegewezen aan de AEL-knop lukt het nu. Alleen moet ik de knop dan vasthouden. Dat werkt.
          Al is het dan geen vergrendeling van de focus, maar het voordeel is dat je de AEL-knop geen tweede keer moet drukken om het weer UIT te zetten.
          De instelling als AAN/UIT-knop heb ik weer afgezet en nu is dit een werkbare manier.
          Dankjewel om mee te denken.
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Setup X100V

            Graag gedaan!
            Veel plezier nog met je X100V!
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment

            Working...
            X