Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

    Ik koop meestal pistolets/stokbroodje om in de oven thuis te bakken, ik ga zoals velen nooit meer naar de bakker (soms eens vers brood in de supermarkt).
    Maar als je bvb een belegd stokbroodje koopt in een benzinestation zijn die veel krokanter dan als je die zelf thuis in de oven bakt, hoe komt dit eigenlijk ?

    Zou een broodbakmachine interessant zijn ?
    Krokant brood bij de hand altijd en moest er een nieuwe lockdown zijn.

    Daar moet je gewoon bloem/granen voor kopen en de machine kneed dit zelf en doet alles las ik.
    Mijn buurman heeft dit, die van mijn schoonma is echter in de kast beland.

    Hebben jullie dit en een aanrader of is dit toch iets wat je toch niet zal gebruiken en die in de kast zal belanden ?
    Stokbroodjes kun je daarmee niet maken zeker :-D

  • #2
    Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

    Het is moeilijk te voorspellen of die broodbakmachine bij jou in de kast zal belanden na een tijdje.
    Er zijn er die zo'n apparaat kopen en die het daarna blijven gebruiken, maar er zijn er ook die dat kopen en het maar een paar keer gebruiken.

    Dat geldt voor een heleboel "keukenapparaten", elk jaar verzinnen ze weer iets nieuws waarvoor heel veel reclame wordt gemaakt. Dat wordt dan dikwijls aan iemand cadeau gedaan, en het belandt dan dikwijls kort daarna ergens in een berging omdat het nooit gebruikt wordt.
    Broodbakmachines bestaan nu al lang, ze zullen dus wel werken zoals het hoort.
    Als je bij YouTube zoekt, dan vind je waarschijnlijk wel een of andere review over dat apparaat, en daar leer je gewoonlijk meer dan uit de folder van de Lidl.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

      Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht

      Daar moet je gewoon bloem/granen voor kopen en de machine kneed dit zelf en doet alles las ik.
      :-D
      Ik heb ooit zoiets gekocht en hij staat al jaren in de kelder. Mijn vader was een heel leven warme bakker en hij lachte me vierkant uit : "dat is niet kneden, dat is roeren"
      Wat er me vreselijk op de zenuwen werkte was dat je zelden een constant resultaat had en dat er onderaan het brood een "gat" zat waar je de roerder los trok. Binnen de kortste keren waren de ijzertjes die pakten in de kuip en dus de roerder aandreven afbraken (het was een Domo). Meis enig gepruts heb ik dat kunnen lassen, ze waren beter als nieuw, die twee lipjes waren gewoon in een hoek van 90° uit de metalen plaat geduwd. Stekte : nul.
      Last edited by opapol; 5 augustus 2020, 19:06.

      Comment


      • #4
        Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

        Ik denk dat het broodbakmachien van mijn zus nu meer dan 20 jaar oud is, een Panasonic van vorige eeuw. En met momenten werkt dat veel, dan weer een tijd niet. Eerlijk gezegd, als het is voor gewoon wit/bruin brood te bakken dan denk ik niet dat het de moeite waard is. Maar als je de moeite doet om zelf je brood bij een of andere molen te gaan halen en dan dat brood te bakken dat je zelf wil, dan moet je dat doen.

        Goeie bakkers zijn er nog amper. We hadden er ene in het dorp, ook al lang toe. Echt stevig brood, zonder gaten, geen lucht met een korst. Voor mij is de korst bijzaak. Ik wil een stevig maar toch licht brood. Waar ik boter op kan smeren zonder dat het helemaal stuk trekt. Met smaak, ook voor een wit brood. En bruin brood met graan dat gemalen is, niet met hele/halve korrels die scheef tussen mijn tanden gaan zitten. Of een zuurdesem, onvindbaar in dit land.

        Comment


        • #5
          Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

          Sinds de lockdown van maart hebben we altijd ons zelfgebakken brood gegeten.
          We kochten een broodbakmachine van Moulinex ( OW2208 ) voor €99.00. We zijn heel tevreden van die machine die sindsdien al meer dan 100 broden gebakken heeft.
          Maar na enkele maanden beginnen de eentonige "altijd dezelfde" broden te vervelen. Alsook dat gat in het midden en het rechtopstaand model van brood.

          De oplossing was om alleen het kneedprogramma te gebruiken in samenwerking met de oven in de keuken.
          Dan begon ik te experimenteren met soorten meel (tarwe, spelt, rogge) een extra ingrediënten zoals zonnebloem-, pistache en andere pitten.
          Met als gevolg regelmatig frustrerende mislukkingen wegens ingevallen broden, te harde broden etc. Maar wel een mooie leercurve. :-)
          Ik heb leren bakken met de oven en de broodbakmachine staat nu in de kast.
          Sinds half Juli is er een Domo DO9070KR keuken robot in de plaats gekomen, om het deeg te kneden. Met een nieuwe leercurve er bij.
          Sinds maart hebben we altijd en alleen ons eigen brood gegeten.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Of een zuurdesem, onvindbaar in dit land.
            Wist je dat je zuurdesem zeer eenvoudig zelf kunt maken? Je neemt een weckpot van 75 cl. Daarin doe je 2 eetlepels zuivere volkorenbloem en 2 eetlepels water. Mengen. Doe de spanring weg en leg het deksel er los op. Zet op de keukentafel. 's Anderendaags meng je er 1 eetlepel volkorenbloem en 1 eetlepel water bij en laat weer staan. Zo doe je elke dag hetzelfde. Na een dag of vier zul je al luchtbellen zijn verschijnen. Na 8 dagen is het mengsel klaar voor gebruik.

            Comment


            • #7
              Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              .................................Of een zuurdesem, onvindbaar in dit land.
              In zaken die leveren aan de horeca (bvb. Horeca Totaal in Brugge) koop ik O-Tentic. Dat is desem in poedervorm (gedroogde desem).
              Heel gemakkelijk in het gebruik en lekker.
              En ook de poedervorm kan je zelf maken: https://youtu.be/ZU2z8u7MErI en https://youtu.be/DXVnIlNC6s4
              De uitleg over gedroogde desem begint hier: https://youtu.be/DXVnIlNC6s4?t=206
              Last edited by Skitch; 5 augustus 2020, 20:11.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                Bedankt voor de pistes om zelf zuurdesem te maken. Maar als iemand voor wie een omelet al 2-sterren kunstjes zijn en die eigenlijk niet eens een keuken heeft (*).... ik ga me daar niet aan wagen! Als ik eens iets waag te maken ben ik al blij als het niet zwart ziet.

                (*) ja, ik heb een ruimte met die naam en er staat een gasvuur en koelkast in. Maar dat is in de 20 jaar dat ik dat appartement heb misschien 5x gebruikt. (de koelkast die gebruik ik wel voor de jenever en consoorten)

                Comment


                • #9
                  Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                  Ik misbruik mijn machien (zonder de bakfunctie ) om verse pasta te maken.
                  Dan door de pastamaker (marcato) voor spaghetti, papardelle of ravioli.
                  Hmmm
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Ik misbruik mijn machien (zonder de bakfunctie ) om verse pasta te maken.
                    Dan door de pastamaker (marcato) voor spaghetti, papardelle of ravioli.
                    Hmmm
                    Je zegt wel : misbruik. Die pastadeeg is echt wel heel moeilijk kneedbaar. Ik zou niet graag die motor van dat bakmachien zijn.
                    Mijn probleem is dat die pasta, eens droog, ontzettend breekbaar is, hoe los je dat op ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Je zegt wel : misbruik. Die pastadeeg is echt wel heel moeilijk kneedbaar. Ik zou niet graag die motor van dat bakmachien zijn.
                      Mijn probleem is dat die pasta, eens droog, ontzettend breekbaar is, hoe los je dat op ?
                      Kneden lukt wel - geen probleem tot nu toe. Ik gebruik niet de volle capaciteit van het apparaat. Pasta max. voor 2 personen = ong 400-500g ik bereid de pasta zodra die droog is (gedroogd aan een spaghettiboom) .
                      Sommige recepten zeggen (olijf) olie toe te voegen. Mij leek het dat de pasta nog brosser werd, dus dit ingredient doe ik er niet in.
                      Met teveel 'manipuleren' breekt de pasta idd. te rap.
                      YMMV
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                        Ik zie voor de meeste mensen het nut niet in om zelf brood te bakken: lang oefenen voor je een vergelijkbaar resultaat kan bereiken van een echte bakker. Voor hen die glutenvrij moeten eten zou het nut kunnen hebben daar glutenvrij brood maar op zeer weinig plaatsen aangeboden wordt. Bekenden van mij moeten er zelfs van Eindhoven naar Bree toe om vers glutenvrij brood te halen (50km).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                          Mijn buurman heeft dit, die van mijn schoonma is echter in de kast beland.

                          Hebben jullie dit en een aanrader of is dit toch iets wat je toch niet zal gebruiken en die in de kast zal belanden ?
                          Waarom ga je die van je schoonmoeder niet halen als test, ben je het beu kan het misschien terug in achoonma's kast
                          ben je het niet beu dan is schoonma misschien ook tevreden dat het bij haar uit de weg is
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Broodbakmachine in Lidl deze week : zin of weer iets die in de kast beland ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                            Waarom ga je die van je schoonmoeder niet halen als test, ben je het beu kan het misschien terug in achoonma's kast
                            ben je het niet beu dan is schoonma misschien ook tevreden dat het bij haar uit de weg is
                            Dat kan de goedkoopste oplossing zijn, toch als die broodbakmachine er zit te wachten tot die uiteindelijk ooit op het containerpark belandt omdat die toch nooit meer gebruikt wordt.
                            Het is ook milieuvriendelijk, hergebruiken is beter dan uit elkaar halen voor recyclage van de materialen die er in verwerkt zijn.

                            Maar dan moet schoonmoeder er natuurlijk wel mee akkoord gaan.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X