Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe nikon Z-reeks vs oudere toestellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe nikon Z-reeks vs oudere toestellen

    Hoi BD-ers,

    Toen ik mijn D700 kocht was één van de belangrijkste redenen voor mijn keuze het feit dat ik niet in menu’s vaak gebruikte functies moest gaan opzoeken. Lichtmeting, focusinstelling, witbalans aanpassing, alles werd extra aangeboden via handig geplaatste kloppen. Mijn eerste Nikon was een D90 en die was ook zeer handig op dat vlak. Enkele jaren terug kocht ik me een D500 met dezelfde reden: alle vaak gebruikte opties in geen tijd beschikbaar via extra knoppen.
    Ondertussen wordt mij D700 een oud beestje en begin ik terug de nieuwe FF’s van Nikon te volgen. Ik kijk steeds naar hoe snel ik aan mijn opties kan geraken en dat valt echt enorm tegen. Ben ik de enige die dit belangrijk vind?

    Groetjes,

    Riho
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

  • #2
    Re: Nieuwe nikon Z-reeks vs oudere toestellen

    Je bent niet de enige en ik dacht er in het begin ook zo over. Die knoppen zijn altijd interessant maar je zal zien dat je met een mirrorless toch wat anders zal werken. Bv lichtmeting: vroeger gebruikte ik ook vaak centered weighted, spot of highlight weighted. Nu meestal gewoon matrix. In de EVF zie je wat je zal hebben (met een histogram als je wil) en dan gebruik ik exposure compensation.
    Ik had in het begin die 3 functies (lichtmeting, focusinstelling, witbalans) aan 3 knoppen toegekend (2 functietoetsen naast de lens en eentje bovenaan). Dan heb je bv voor focusinstelling: knop indrukken en achterste wieltje draaien voor single / continu / manual of voorste wieltje voor focus area. Witbalans heb ik ondertussen al geschrapt en dat heb ik in het i-menu geplaatst (werkt zeer goed - met of zonder touch). WB is iets dat ik niet continu zit te wijzigen. Mijn idee daarover is dat het iets is dat je precies instelt (dat doe je meestal niet in 1, 2, 3) of je laat het over aan de camera. Ik vind Nikon's auto WB en recente natural light auto WB zeer goed en finetunen die ik via raw.

    Ik heb altijd Dx00 toestellen gebruikt o.a. omwille van de ergonomie maar gebruik de Z nu zeer graag, eigenlijk liever. Fantastische grip en lichter.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe nikon Z-reeks vs oudere toestellen

      Ik heb minder met deze vraag gezeten omdat ik naast mijn D700 een D7200 gebruikte ipv D300s. Maar ik heb me bv. altijd afgevraagd waarom bij de D700 de QUAL en WB toets bovenop de linkse selector moest zitten? Ik werk sowieso altijd RAW. Verder staan de knoppen wel een beetje anders. De keuze van mijn AF veld + AF-C/AF-S/MF zit net zoals bij timefreezer toewezen aan Fn1 samen met beide draaiwielen. De enigen knoppenplaatsing die ik een beetje raar vind, zijn de enkel/meervoudige/timer opnamen helemaal rechtsonder alsook de zoom knoppen. Anderzijds is het even "hard zijn" en alle toetsen van buiten te leren waarna je ze snel genoeg weet te vinden.
      Bijkomend kan je het i-menu in de EVF zien waardoor je je oog ook niet van je onderwerp moet afhalen voor een snelle aanpassing.

      Comment

      Working...
      X