Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iepenpage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] iepenpage

    [IMG]butterfly by Jozef Poortmans, on Flickr[/IMG]
    Dit zou een iepenpage zijn heb ik gisteren vernomen.Dit vlindertje is eerder zeldzaam in onze streken,omdat er niet zoveel iepen of olmen meer zijn.Gefotografeerd vorige zaterdag in de Averegten te Heist op den Berg(Hallaar).

  • #2
    Re: iepenpage

    Knappe waarneming en het vlindertje staat wel wat centraal maar toch vrij mooi in beeld !
    Diafragma 11 of 13 was wel beter geweest dan f22, het ideale diafragma van die lens ligt trouwens zelfs rond f 5,6 - 8
    Bij diafragma's hoger dan f13 heb je zelfs met de allerduurste objectieven scherpteverlies door diffractie ook op FF camera's, hoe kleiner de sensor hoe meer bovendien
    Last edited by Frakske; 21 juli 2020, 09:01.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: iepenpage

      Ik weet dat ook wel hoor;Ik fotografeer reeds bijna 40 jaar.Eind jaren 80,begin jaren 90 heb ik overigens het getuigschrift HSTL Fotokunst behaald(toendertijd was dit nog wel analoog).Dus hopelijk kan u begrijpen dat ik geen lessen nodig heb.Mijn enige fout is dat de iso te hoog stond(400 iso),Ik fotografeer in jpg en zet bij dit soort opnames mijn toestel op sluitertijd.Ik vermoed dat de sluitertijd op 1/200 stond.Mijn enige fout was dat ik de sluitertijd niet verhoogd heb,dan had het toestel automatisch een grotere diafragma opening gekozen.Sorry daarvoor.

      Comment


      • #4
        Re: iepenpage

        Bij dit soort opnames zet ik mijn toestel steeds op sluitertijd voorkeuze.Vermits ik steeds uit de hand fotografeer zet ik het toestel op minstens 1/200,dit om bewegingsonscherpte te vermijden.Enkel bij weinig licht durf ik wel eens 1 enkele keer naar 1/125 te gaan.Mijn fout is dus dat ik de sluitertiid niet verhoogd heb,dan had het toestel automatisch een grotere opening gekozen.

        Comment


        • #5
          Re: iepenpage

          Bij macro en ook bij landschap werk ik oftewel met diafrafmavoorkeuze en soms volledig manueel.
          Ik fotografeer nog maar iets meer dan 65 jaar met een instelbare camera ...
          maar ik maak ook nog fouten
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: iepenpage

            Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
            Bij dit soort opnames zet ik mijn toestel steeds op sluitertijd voorkeuze.Vermits ik steeds uit de hand fotografeer zet ik het toestel op minstens 1/200,dit om bewegingsonscherpte te vermijden.Enkel bij weinig licht durf ik wel eens 1 enkele keer naar 1/125 te gaan.Mijn fout is dus dat ik de sluitertiid niet verhoogd heb,dan had het toestel automatisch een grotere opening gekozen.
            Nog beter was geweest om de iso te verlagen naar 100 iso.Maar ja,sorry, te rap geweest.

            Comment


            • #7
              Re: iepenpage

              Al bij al heeft TS veel geluk gehad om blijkbaar stommelings op deze soort te vallen en er een meer dan behoorlijke foto van te maken .

              Voor de techniek geloof ik niet in dogma's, maar mij lijkt diafragma het belangrijkst.
              Minimum sluitertijd kan je tegenwoordig goed beheren in auto ISO.

              Iedereen moet wel eens "te rap" zijn, maar als je voor de voet fotografeert moet je op alles voorbereid zijn (bv de ISO verhogen als je in het bos gaat of er een wolk voor de zon komt).
              Last edited by palombian; 21 juli 2020, 21:06.

              Comment


              • #8
                Re: iepenpage

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Al bij al heeft TS veel geluk gehad om blijkbaar stommelings op deze soort te vallen en er een meer dan behoorlijke foto van te maken .

                Voor de techniek geloof ik niet in dogma's, maar mij lijkt diafragma het belangrijkst.
                Minimum sluitertijd kan je tegenwoordig goed beheren in auto ISO.

                Iedereen moet wel eens "te rap" zijn, maar als je voor de voet fotografeert moet je op alles voorbereid zijn (bv de ISO verhogen als je in het bos gaat of er een wolk voor de zon komt).
                Ik volg :-)

                Comment


                • #9
                  Re: iepenpage

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Al bij al heeft TS veel geluk gehad om blijkbaar stommelings op deze soort te vallen en er een meer dan behoorlijke foto van te maken .

                  Voor de techniek geloof ik niet in dogma's, maar mij lijkt diafragma het belangrijkst.
                  Minimum sluitertijd kan je tegenwoordig goed beheren in auto ISO.

                  Iedereen moet wel eens "te rap" zijn, maar als je voor de voet fotografeert moet je op alles voorbereid zijn (bv de ISO verhogen als je in het bos gaat of er een wolk voor de zon komt).
                  Volledig mee eens!
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                  Comment


                  • #10
                    Re: iepenpage

                    Zeer leuke waarneming, en al bij al een geslaagde foto hoor !

                    Comment

                    Working...
                    X