Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders





    Edit: de kostenreductie tov de Z6 zit 'm deels in het verdwijnen van het schermpje bovenaan maar de voornaamste factor is de sensor die geen BSI exemplaar is. Hiermee zakt de FPS naar 4.5. Ook zijn de video eigenschappen minder uitgebreid dan die van de Z6 met hierbij een 1.7x crop. Wel krijg je een dubbel SD kaartslot. De nieuwe Z 24-50/4-6.3 kitlens zou 200g lichter zijn dan de Z 24-70/4S. Hier een youtube video met een deftige uitleg en vanaf minuut 21 vergelijkende foto's met het bestaande materiaal.

    Eerste leveringen zouden enkel deze kit zijn en geen aparte body. Ook de Z 24-200mm f/4-6.3 VR zou met deze camera in kit gekocht kunnen worden.

    Voor de Z6/Z7 gebruikers is er een nieuwe firmware 3.1

    De FTZ adapter heeft ook een firmware upgrade 1.1 gekregen die ondersteuning moet bieden voor F-mount lens firmware updates.
    Last edited by frank207be; 21 juli 2020, 07:49. Reden: Nog extra FTZ info

  • #2
    Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

    Als 30 jarig nikon user: zwakte bod.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

      Voor het eerst sinds lang: de Z5 zie ik wel zitten.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

        Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
        Voor het eerst sinds lang: de Z5 zie ik wel zitten.
        Begrijp ik niet.. zoals de TS al aangeeft op wat kosmetische dingen na dezelfde specs als de Z6...
        En die kit lens - de Z5 is momenteel niet te krijgen zonder - dixit een pro fotograaf die ik daarstraks sprak 'wat moet ik daarmee ?'
        Laat staan die TC waar geen lang objectief type Z voor bestaat :AFAIK de langste Z is een 200mm.
        Zwaktebod dus.
        Ymmv
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Begrijp ik niet.. zoals de TS al aangeeft op wat kosmetische dingen na dezelfde specs als de Z6...
          En die kit lens - de Z5 is momenteel niet te krijgen zonder - dixit een pro fotograaf die ik daarstraks sprak 'wat moet ik daarmee ?'
          Laat staan die TC waar geen lang objectief type Z voor bestaat :AFAIK de langste Z is een 200mm.
          Zwaktebod dus.
          Ymmv
          Bwa de introductieprijs wordt nooit heel lang gehandhaafd en eens dat de Z5 body-only beschikbaar is zullen de prijzen wel wat inzakken (zeker tijdens een cashback) en dan zal het verschil met de Z6 of de komende Z6s vanzelf weer groter worden zeker?
          De kitlens is niet goedkoop voor zijn specificaties maar het is blijkbaar wel het kleinste/lichtste mirrorless FF zoomobjectief op de markt en dus redelijk aantrekkelijk voor reisfotografie. Het is ook niet echt mijn ding eerlijk gezegd. Ik vind de 24-70 f/4S nog altijd het beste compromis.
          De TC's zijn in eerste instantie bedoeld voor de Z 70-200 f/2.8S maar die heeft door Covid een flinke vertraging opgelopen. Blijkbaar zal de Z 70-200 f/2.8S in september geleverd kunnen worden? De Z-mount lens roadmap vermeldt ook een Z 105mm f/2.8S macro en nog een 100-400 S-line en daar zullen deze TC's ook wel mee gebruikt kunnen worden, niet? Maar dat wordt uiteraard nog even wachten.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Bwa de introductieprijs wordt nooit heel lang gehandhaafd en eens dat de Z5 body-only beschikbaar is zullen de prijzen wel wat inzakken (zeker tijdens een cashback) en dan zal het verschil met de Z6 of de komende Z6s vanzelf weer groter worden zeker?
            De kitlens is niet goedkoop voor zijn specificaties maar het is blijkbaar wel het kleinste/lichtste mirrorless FF zoomobjectief op de markt en dus redelijk aantrekkelijk voor reisfotografie. Het is ook niet echt mijn ding eerlijk gezegd. Ik vind de 24-70 f/4S nog altijd het beste compromis.
            De TC's zijn in eerste instantie bedoeld voor de Z 70-200 f/2.8S maar die heeft door Covid een flinke vertraging opgelopen. Blijkbaar zal de Z 70-200 f/2.8S in september geleverd kunnen worden? De Z-mount lens roadmap vermeldt ook een Z 105mm f/2.8S macro en nog een 100-400 S-line en daar zullen deze TC's ook wel mee gebruikt kunnen worden, niet? Maar dat wordt uiteraard nog even wachten.
            Wel ik vergeleek zoëven de AFS 50/1.8 F mount met de Z50/1.8 (die ik liever gezien had als kitlens) die met een factor 3 - ik herhaal factor drie - aan prijs (€200 vs €600) toch zowat iedereen, amateur als pro alike doet weglopen.
            Ik volg Nikon echt niet met hun gamma en product/prijszetting . Zeker niet door het geteisterde reis- en professionele fotolandschap.
            Zo ook voor de tc's: ik ga nu ff wat tc 's gaan kopen voor teles die er niet zijn - ik ben echt niet mee.
            Ymmv
            Last edited by Nerdifant; 21 juli 2020, 21:44.
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

              Een 24-50mm lens ? Nogal beperkte zoomrange. Hadden ze toch minstens een 24-70 van kunnen maken.
              Z5 ziet er wel goed uit, een FF met IBIS.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Een 24-50mm lens ? Nogal beperkte zoomrange. Hadden ze toch minstens een 24-70 van kunnen maken.
                Z5 ziet er wel goed uit, een FF met IBIS.
                Daar bestaan nu toch al twee versie van met Z-vatting. een f2,8-versie en een f4.0-versie
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Begrijp ik niet.. zoals de TS al aangeeft op wat kosmetische dingen na dezelfde specs als de Z6...
                  Ymmv
                  De prijs ligt voor enkele kosmetische dingen minder flink lager.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Daar bestaan nu toch al twee versie van met Z-vatting. een f2,8-versie en een f4.0-versie
                    Ja, maar deze kitlens is een "trage" f/4-6.3. Veel goedkoper. Als ze dan toch een goedkopere kitlens aan het maken waren, waarom dan zo een beperkte zoomrange ?
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                      Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
                      De prijs ligt voor enkele kosmetische dingen minder flink lager.
                      Hmm. Ik zie dat niet

                      Z5

                      Z5+Kitlens

                      Z6


                      YMMV
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Ja, maar deze kitlens is een "trage" f/4-6.3. Veel goedkoper. Als ze dan toch een goedkopere kitlens aan het maken waren, waarom dan zo een beperkte zoomrange ?
                        Ik kan me zo ergens voorstellen dat als het een 24-70 had moeten zijn dat die lens of groter, of van mindere kwaliteit of beiden zou geweest zijn.
                        Ik vind 24-50 prima en denk dat ik er zo eentje zal aanschaffen niettegenstaande ik al een 24-70 heb.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Ja, maar deze kitlens is een "trage" f/4-6.3. Veel goedkoper. Als ze dan toch een goedkopere kitlens aan het maken waren, waarom dan zo een beperkte zoomrange ?
                          Ik volg. Ik had liever een fixed focaal a la 1.8 gezien aan een meer acceptabele prijs.
                          YMMV
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                            Interessant. Gisteren had ik nog een prijsverschil gezien. Dan is een Z6 inderdaad een betere optie, zeker met een 24-70/4. Bedankt voor de info.
                            Nog wat verder gezocht, en dan kom ik zelfs hierop uit: https://www.mediamarkt.be/nl/product...3-1769660.html
                            Last edited by NicoR; 22 juli 2020, 13:20.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Begrijp ik niet.. zoals de TS al aangeeft op wat kosmetische dingen na dezelfde specs als de Z6...
                              Ik volg je hier. 'k Zou ook eerder de Z 6 kopen voor de kleine meerprijs t.o.v. de Z 5. Zeker omdat je ook duidelijk minder krijgt met de Z 5 (behalve 2 kaartslotjes - wat waren we helden toen we nog durfden werken met 1 compact flash kaart): video is duidelijk minder, oudere sensor, minder FPS, iets dikker (2 mm), iets mindere afwerking. Maar... de Z 6 loopt op zijn laatste benen en wat zal de prijs van de Z 6s zijn in het najaar? Ik denk dat de 6s duidelijk duurder zal worden en dat de Z 5 de rol om marktaandeel te winnen krijgt. Ik heb zo'n vermoeden dat er ergens iets mis liep in de timing (pandemie) en dat het waarschijnlijk de bedoeling was om de Z 5 samen met de Z 6s en Z 7s uit te brengen. Dat was misschien meer zinvol. Allemaal giswerk maar Nikon zal wel een reden gehad hebben om de Z 5 toch nu te lanceren.

                              Anderzijds: het feit alleen al dat de Z 5 met SD kaartjes werkt maakt die interessanter voor velen. De Z 6 is (Nikon prijzen) 250 EUR duurder dan de Z 5 (ik reken de kit lens aan de helft van de prijs). Dan heb je alleen de body. Met kitlens (wel 24-50 vs 24-70) is het prijsverschil 600 EUR. De meeste hebben wel SD kaartjes liggen voor de Z 5 maar voor de Z 6 hebben de meeste nog 2 XQD kaartjes nodig en een andere kaartlezer nodig = 300 tot 400 EUR. Dat maakt de Z 6 in de praktijk voor velen 550 tot 650 EUR duurder (body) of 900 tot 1000 EUR (met hun respectievelijke kitlens).

                              Ook zijn er winkels die hun Z 6 stock zullen liquideren aan interessante prijzen in afwachting van de Z 6s. Dat is ook maar tijdelijk en je kan er van profiteren maar dat heeft weinig te maken met de prijszetting van Nikon.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Laat staan die TC waar geen lang objectief type Z voor bestaat :AFAIK de langste Z is een 200mm.
                              Zwaktebod dus.
                              Ymmv
                              Een TC wordt vaak gebruikt op een 70-200.
                              Normaal gezien lanceren ze volgend jaar de 100-400 en 200-600mm en dan moet je niet meer wachten op de TC's .

                              Comment

                              Working...
                              X