Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen maken

    Ik zou graag eens meer uitleg krijgen over wat men bedoeld een 100% crop.
    Ik heb er al veel over gelezen maar snap nog altijd niet of je een 100% crop op elk scherm ziet zoals de maker van de crop het zag.
    Wat ik begrepen heb is een 100% crop de grote van een pixel van de foto even groot als een pixel op uw scherm, klopt dat?
    Als dat dan zo is wat moet je dan aanpassen?
    Voor mij is dat allemaal niet zo simpel hoor.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen m

    Iedere pixel op je foto is een pixel op je monitor. Dus een foto van 2000x3000 pix wordt op een beeldscherm ook 2000x3000 pix en dat geeft op verschillende monitoren een andere afbeelding. Heeft die weinig pixels weinig pixels dan zie je een klein deel van de foto en zijn er meer pixels dan zie je meer. Je kan niks aanpassen. Het zijn fysieke eigenschappen van de monitor en de foto. Je gebruikt het eigenlijk alleen voor scherpte beoordeling/bewerking.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen m

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ik zou graag eens meer uitleg krijgen over wat men bedoeld een 100% crop.
      Ik heb er al veel over gelezen maar snap nog altijd niet of je een 100% crop op elk scherm ziet zoals de maker van de crop het zag.
      Wat ik begrepen heb is een 100% crop de grote van een pixel van de foto even groot als een pixel op uw scherm, klopt dat?
      Als dat dan zo is wat moet je dan aanpassen?
      Voor mij is dat allemaal niet zo simpel hoor.
      Is niet zo moeilijk Luc
      Een 100% crop op het web laten zien wil eigenlijk hetvolgende zeggen
      Hier op het forum bvb mag je een maximum grootte posten van 1024x1024px
      Dus als je een 100% crop uit je foto hier wilt laten zien snij je dus een stukje uit je foto van 1024x1024px
      Dit wordt soms gedaan om te laten zien hoe scherp bvb een opname is aan de hand van van het oog van een persoon of een dier
      Dus snij je dat deel eruit op de max grootte die je hier mag laten zien, dus een 100% crop of met andere woorden 1 pixel van je foto is 1 pixel op je scherm
      Zo heb ik het toch altijd begrepen, maar ik kan ook fout zijn uiteraard.

      Hoe groot een ander dat uitgesneden stuk op zijn monitor ziet hangt af van de resolutie van zijn/haar scherm
      Maar ook op dat scherm is 1 pixel gewoon 1 pixel uiteraard, indien hij niet inzoomt

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 17 juli 2020, 23:50. Reden: typo
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen m

        100% crop wil zeggen 1 pixel op de sensor komt overeen met 1 pixel op 'jouw' scherm. In photoshop als je de zoom tool hebt geselecteerd dan kan je bovenaan 100% kiezen. Dus de pixels worden 1op1 op je scherm weergegeven.

        Neem maar eens een foto die het formaat heeft van je scherm, dus 1920x1080 voor full hd of 3840x2160 voor 4K. Kies dan 100% en druk 2xF voor full screen en je zal zien dat de ganse foto je scherm vult.

        100% crop wordt te pas en te onpas gebruikt. Meestal wil men zeggen dat het een deftige crop is van het origineel.
        Last edited by alex606; 17 juli 2020, 20:30.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen m

          Dat klopt : 1 pixel van de foto = 1 pixel van het scherm. 100% of 1:1 dient vooral om het resultaat van je bewerking op het scherm zien. Heel belangrijk om te verscherpen en voor andere bewerkingen. Als je op het beeld uitzoomt, moet de software de pixels op het scherm “berekenen” om de foto op het scherm aan te passen. Pixel is de kleinste eenheid. Kleiner kan het niet. Als je op 50% bent, de software moet op 1 pixel van het scherm 2 pixels van de foto “fusioneren”. Dat is dus een beetje “prutswerk”. Kleinere verhoudingen kunnen dienen om de volledige foto te kunnen op scherm zien, maar om de details te evalueren, doe je meestal op 100% (soms ook op 200% maar niet op 190 of 210%).

          Comment


          • #6
            Re: Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen m

            Dus in feite had ik het wel goed begrepen maar de uitleg van alex606 is zo klaar als pompwater.
            Bedankt alex606.

            En ook mijn dank aan iedereen om het meedenken want het word inderdaad te pas en te onpas gebruikt.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Een 100% crop, wat is dat eigenlijk en kunt ge dat voor alle mogelijke schermen m

              Luc, je hebt een verschil tussen iets op 100% bekijken op je scherm en een crop van 100%
              Totaal twee verschillende dingen !

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment

              Working...
              X