Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen portretfoto's Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen portretfoto's Nikon

    Goedemiddag

    Hopelijk plaats ik dit in de juiste rubriek...

    Toen mijn papa (op dit forum boris165) overleden is heb ik zijn fotografiemateriaal gekregen.
    Zo nu en dan probeer ik er wat portretfotografie mee uit, maar ik lijk maar niet de juiste instellingen te vinden/te hanteren.
    Het gaat om een Nikon D810 en ik ben het noorden een beetje kwijt.
    Aan mijn grote voorbeeld kan ik het niet meer vragen, dus had ik graag hier wat info ingewonnen.

    Ik dacht nochtans al veel te hebben gelezen, en eindelijk de goede stand te hebben gevonden. Maar niets is minder waar,
    de teleurstelling, bij thuiskomst, is groot na het nemen van wat foto's.

    Ik ging er van uit, dat ik om portretfotografie te doen, best fotografeerde op de stand P en AF-C, D51.
    Dit leverde dus absoluut geen mooi resultaat op. Nu las ik opnieuw wat verder en leerde ik bij dat als je op stand P, de ontspanknop
    lichtjes indrukt, je via het wieltje alsnog zelf de sluitertijd kan bepalen/wijzigen. Alleen blijft mijn diafragma rond de 2 elke keer?
    Zorgt dit er waarschijnlijk voor dat de foto's elke keer scherpstellen op de kledij ipv op waar het wel zou moeten?
    Dat probleem heb ik dus voortdurend. Ook al richt ik op de gezichten, komt dit door die D51?

    Wie brengt mij wat raad.. And don't shoot me..
    Alvast bedankt hoor!

  • #2
    Re: Instellingen portretfoto's Nikon

    De beste stand is M, al vergt dat een klein beetje kennis.
    Kies je diafragma. Wil je een beperkte scherptediepte, bvb enkel het oog of het gezicht scherp, kies dan voor een laag F-getal.
    Je sluitertijd stel je dan zo in dat je lichtmeter in balans is (op 0 of daarrond). Let er wel op dat je sluitertijd snel genoeg blijft zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt.
    De sluitertijd neem je best minstens 1.5x zo snel als het aantal mm's dat je gebruikt.
    Wil je meer scherpte diepte in je foto, dan kies je een hoog F-getal, bvb F8.
    Het hangt er ook allemaal een beetje vanaf hoe dicht bij het onderwerp je staat wanneer je de foto neemt.
    En ivm de scherpstelpunten. Kies voor 1 scherpstelpunt. Plaats dat over hetgeen je scherp wilt hebben, druk je ontspanknop half in, beweeg je camera zo dat je een mooie compositie krijgt terwijl je de knop half ingedrukt blijft houden.
    Wanneer je tevreden bent over de compositie, druk dan door en neem de foto. Hoe kleiner je F-getal, hoe moeilijker dit ook wordt en hoe meer oefening het vergt om een scherpe foto te maken.
    Veel en veel oefenen! Succes!
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen portretfoto's Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      De beste stand is M, al vergt dat een klein beetje kennis.
      Kies je diafragma. Wil je een beperkte scherptediepte, bvb enkel het oog of het gezicht scherp, kies dan voor een laag F-getal.
      Je sluitertijd stel je dan zo in dat je lichtmeter in balans is (op 0 of daarrond). Let er wel op dat je sluitertijd snel genoeg blijft zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt.
      De sluitertijd neem je best minstens 1.5x zo snel als het aantal mm's dat je gebruikt.
      Wil je meer scherpte diepte in je foto, dan kies je een hoog F-getal, bvb F8.
      Het hangt er ook allemaal een beetje vanaf hoe dicht bij het onderwerp je staat wanneer je de foto neemt.
      En ivm de scherpstelpunten. Kies voor 1 scherpstelpunt. Plaats dat over hetgeen je scherp wilt hebben, druk je ontspanknop half in, beweeg je camera zo dat je een mooie compositie krijgt terwijl je de knop half ingedrukt blijft houden.
      Wanneer je tevreden bent over de compositie, druk dan door en neem de foto. Hoe kleiner je F-getal, hoe moeilijker dit ook wordt en hoe meer oefening het vergt om een scherpe foto te maken.
      Veel en veel oefenen! Succes!
      DANKJEWEL Zibro om even de tijd te nemen om te reageren.

      Ik ga vanavond meteen even oefenen met mijn kleuter.
      Nu is het zo dat ik net buiten even enkele foto's wou maken in de M stand, maar de foto's zijn heel erg donker.
      Wat kan hier de oorzaak zijn?

      Ik heb de ontspanstand nu ook op Ch gezet, voorheen stond deze blijkbaar op de S..?

      Er staat trouwens een Nikon AF-S 24-70mm lens op, 1:2.8
      Ik heb ook nog een Nikon AF-S 70-200mm, 1:28
      Deze info is misschien ook wel handig.
      Heeft de vermelding AF-S ook te maken met de instelling voor mijn body?
      Deze staat nl.ingesteld op AF-C
      Hopelijk schrijf ik nu niks doms...
      Ik had nl gelezen dat ik beter in AF C fotografeer (omdat het dus vooral om bewegende kinderen gaat)

      Begrijp ik het goed dat ik, wanneer ik met de 24-70 lens fotografeer, de sluitertijd dus instel op (70x1.5) 105?

      Het is een hele uitdaging voor mij om eindelijk alle vragen eens neer te schrijven (mijn papa is al vijf jaar overleden volgende maand..)

      Nogmaals héél erg bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen portretfoto's Nikon

        Ik zou je adviseren om in eerste instantie de camera een deel van het werk te laten doen. Stand M voor een beginner is vaak te ver gegrepen.
        -Stand A "aperture priority" = jij kiest het diafragma en de camera kiest de bijhorende sluitertijd. Kleiner getal (2.8) = groter diafragma opening = minder scherptediepte maar meer licht en snellere sluitertijd. Probeer te starten op 5.6 of 6.3.
        -Auto ISO = de camera kiest voor jou de gevoeligheid (ISO) om minstens een goede sluitertijd te behouden.
        -AF-C = continu scherpstelling = zo lang de onstpanner half ingedrukt is, stelt de camera scherp.

        Ik wil je wel eens een namiddag helpen om de basis zaken onder de knie te krijgen als je dat zou wensen.

        Met vriendelijke groeten,
        Tom

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen portretfoto's Nikon

          Misschien eens met iemand 'in het echt' wat uitleg krijgen? Als je vanuit Gent of omgeving bent wil ik wel wat uitleg geven (heb toevallig ook de D810). De basisbeginselen kan je zo meekrijgen, de praktijk zal vooral oefenen zijn. Maar zo ben ik ook begonnen.

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen portretfoto's Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Justine86 Bekijk bericht
            ...
            Nu is het zo dat ik net buiten even enkele foto's wou maken in de M stand, maar de foto's zijn heel erg donker.
            Wat kan hier de oorzaak zijn?
            Ik werk met Canon, maar op algemene vragen kan ik wel antwoorden.
            Stand M staat voor Manueel, wat betekent dat je alles zelf moet instellen. Daarvoor is enige ervaring vereist. Zelf gebruik ik M bijna hoofdzakelijk voor flitsfotografie.
            Reden waarom je foto's te donker zijn, is omdat je de z.g. "belichtingsdriehoek" nog niet onder de knie hebt. De drie 'hoekpunten' van die driehoek zijn: sluitertijd, diafragma en ISO. Bij ideale instelling staat in je viewer het streepje in het midden (of bv 1/3 stop onder of 1/3 stop over, maar die 'belichtingscompensatie' is dan bewust door jou gekozen). Het is uiteindelijk aan de hand van dat streepje dat je weet dat je belichting goed zit, alvorens je je foto maakt.

            Misschien doe je er beter aan te werken in Av (diafragma stel je zelf in; de sluitertijd wordt door de camera berekend) of Tv (de sluitertijd stel je zelf in, het diafragma wordt door de camera ingesteld).

            Een basiscursus fotografie of een goed boek zouden geen kwaad kunnen, denk ik.
            Last edited by LesC; 14 juli 2020, 07:09.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen portretfoto's Nikon

              De AF van de ontspankop afhalen en toekennen aan de AF-on knop achterop, werkt veel prettiger.

              Ik doe alles, behalve flitsen, op A met auto-iso aan en dan kiest de camera de sluitertijd waarbij de iso verhoogd wordt afhankelijk van het brandpunt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen portretfoto's Nikon

                Dat van de AF via de AF-on knop vind ik een zeer goed systeem.
                Maar ik werk verder precies andersom: ik start altijd met de mode S en iso 100 of 200. Sluiter standaard op 1/125. Dan ben ik vrij zeker dat er geen bewegingsonscherpte is en dat het ruisgehalte ook minimaal is. Als dan blijkt dat er te weinig licht is, ga ik bij beide bijsturen, maar dan weet ik dat ik extra aandacht moet geven aan het stil houden van de camera en/of moet beseffen dat er stilaan meer ruis optreedt. Geen verrassingen dus. Die kans heb je wel bij mode A, omdat de sluitersnelheid dan plots zo traag kan zijn, dat je onbewust bewogen foto's hebt. Auto-iso vind ik helemaal niets (tenzij misschien voor straatfotografie waar het soms snel moet gaan) omdat je dan afhankelijk bent van je camera-software i.v.m. het ruisgehalte. Zo zie je maar dat je na jaren praktijk je eigen systeem ontwikkelt waarbij je jezelf goed voelt hé !

                Comment

                Working...
                X