Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

    Ik vraag me af of er ook jagers aanwezig zijn, want ik weet dat de meeste jagers de mooiste natuurfoto's maken

  • #2
    Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

    Ik denk dat de meeste natuurfotografen hier alleen op pad gaan met een camera en een zware telelens in plaats van met een jachtgeweer.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Natuur en Wild Bekijk bericht
      Ik vraag me af of er ook jagers aanwezig zijn, want ik weet dat de meeste jagers de mooiste natuurfoto's maken
      Volgens mijn weten hebben de meeste jagers geen tijd om de mooiste natuurfoto's te maken want die zijn met wat anders bezig
      Of het zou moeten zijn dat U een mooie natuurfoto vind als de jagers hun gedode dieren uitspreiden op de grond en daar foto's van maken ....

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

        Lijkt mij een vreemde combinatie. Alhoewel, misschien dat er hier of daar een enkeling het fototoestel bovenhaalt tijdens broedseizoen, sperperiode of hoe dat ook heet in die wereld. Maar ik vrees dat het toch 2 héél verschillende werelden zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

          Ja, ik. Maar meestal is het of het één, of het ander. Puur logistiek gezien: jachtgeweer, verrekijker, rugzak met materiaal + fototoestel, lenzen en statief is teveel om mee rond te lopen. Ik maak wel foto's tijdens de jacht (aanzit), vooral van ree, met het oog op identificatie. In combinatie met observaties, informatie van wandelaars en de boeren, en de wildcamera's die ik heb hangen krijg ik een redelijk beeld van wat er rondloopt.
          Heeft me al twee keer toegelaten een zieke of gewonde ree te schieten ipv een gezonde. En dat is wat wildbeheer inhoudt.

          Comment


          • #6
            Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik denk dat de meeste natuurfotografen hier alleen op pad gaan met een camera en een zware telelens in plaats van met een jachtgeweer.
            Die “mooiste natuurfotos getrokken door jagers” beperken zich in mijn ervaring - schoonfamilie van intss 3 generaties jachtliefhebbers- tot beelden van hunne “tableau” na afloop : een aantal rondbuikige individuen van eerder middelbare tot gevorderde leeftijd, fysiek niet in staat de beperkte afstand tot hun hoogzit af te leggen zonder de nodige 4X4 motorische bijstand, nonchalant pronkend bij hun “oogst” bestaande uit -vooral op voorhand uitgezette- fazanten en steeds zeldzamer wordende hazen en dgl...

            Toegegeven, het brengt wel steeds de nodige schwung terug in de zaak wanneer ik op een weeral slaapverwekkende familiebijeenkomst de knuppel in het hoenderhok gooi dat de jacht voor mijn part “het verkeerde excuus is om buiten van de natuur te gaan genieten” ��

            Tja jagen in dichtbevolkt Belgie : ik begrijp de grinnikkende reactie van die ex-coloniaal op mijn vraag of hij na zijn terugkeer ook nog op jacht getrokken was in ons land....

            Maar “elke diertje zijn plezierke “ zeker ...?
            Last edited by Silent M.; 13 juli 2020, 11:50.

            Comment


            • #7
              Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

              Geweldig, die vooroordelen over jagers. Niet overal worden fazanten uitgezet
              Al geef ik toe dat de meeste jagers op leeftijd inderdaad met bierbuik op de tableaufoto staan. Hier geen foto's nodig, van kleinwild jacht heb ik enkel gsm foto's van mijn hond die een mooi apport doet. Camera zoals gezegd af en toe mee bij aanzit op reewild, maar meestal niet.

              Comment


              • #8
                Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                OTE=perelaar;4789180]Geweldig, die vooroordelen over jagers. Niet overal worden fazanten uitgezet
                .[/QUOTE]

                idd... soms zijn het ook muntjakken 😉 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...uptie-en-ille/

                Helaas geen vooroordelen doch bittere praktijkervaring(schoonvader heeft 43 “permis”).

                Als tracker meegeweest waarbij we het fazantenhok, verstopt in een stulpje mais , moesten openen op het juiste moment als de heren klaarstonden. Sommige fazanten waren zo tam dat ze niet vanzelf opvlogen en we ze de lucht in moesten gooiien, want zeg nu zelf : welke zichzelf respecterende jager schiet op een weglopende vogel ...?

                Ik wil gerust verder gaan met anekdotes doch dan wordt het hier al gauw “maatschappelijk”.

                Vat dit niet persoonlijk op: er zijn (naar het schijnt) ook “goeie” jagers doch na al die jaren ken ik er (wsl) maar 1 .

                En wacht ik nog altijd op het argument om het lijden van dieren, enkel voor ons plezier, te verantwoorden.

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                  Silent M., zonder in een maatschappelijke discussie te verzanden: ik geef je gelijk ivm het fazantenhok in de mais. Is hier op onze jacht niet het geval, we schieten dan ook geen tientallen fazanten per jachtdag. Als iedereen een kans heeft gehad is het mooi geweest.
                  Lijden van dieren enkel voor ons plezier, daar ben ik het minder mee eens. Liever een (wilde!) fazant, eend of duif, dan een supermarktkip die nooit zonlicht gezien heeft. Het kan altijd dat een vogel aangeschoten wordt, maar daarvoor heb je een goede hond (meervoud, in mijn geval) mee. Het grootste plezier als jager heb ik helemaal niet van het doden van een dier, maar van een stuk natuur zien groeien en bloeien, door inzet jaarrond. Overigens al verschillende keren een lijdend dier uit zijn lijden verlost, meestal verkeersslachtoffers. Ik zal je de foto's besparen, maar een vos op drie poten of een ree met een etterende gebroken kaak schieten is ook jacht - terwijl je door zo'n ree te schieten wel de kans (en toelating, label van ANB) op een gezonde ree en daarmee ook een kg of 12 uitstekend natuurlijk vlees verspeelt.
                  Niet elke jager is zo'n schietgrage figuur met bierbuik en dikke 4x4 - maar ze zijn er helaas wel nog.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                    Beste,
                    ik ben ooit 1 keer mee geweest met een groep jagers waar ik enkele mensen van kende. Zelf schoot ik met een Kanon (sorry : Canon) . Ik heb dat geen tweede keer gedaan omdat ik wegens de veiligheid geen goede "schietpositie" had en een ganse dag ruggen fotograferen was ook niet zo interessant. Natuurbeelden los van het jachtgebeuren, ja dat kon maar dan kon ik beter alleen op tocht trekken en moest ik me niet concentreren op mijn plaats ten overstaan van de geweerlopen.
                    neen, zonder te vervallen in "in scene gezette situaties" kon ik daar niets creatiefs gaan doen.
                    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                      Om nu heel eerlijk te zijn: de beste natuurfoto's wereldwijd zijn toch wel van mensen die alleen fotograferen? Want die hebben alle tijd om foto's te nemen, zonder tijd te moeten verspelen aan jagen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                        Sorry, een pas aangemaakte account (de naam doet al direct de wenkbrouwen fronsen) en geen vorige posts: ga met uw lobbywerk ergens anders !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                          Dat is toch een reactie op N&W hoop ik?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                            ik vond het al bizar

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zijn er ook mensen hier die fotograferen en jagen?

                              Misschien hoopt de topic starter op fotografen die er van kicken om de uit doodsnood vluchtende en vaak aangeschoten dieren vast te leggen. Hij zou ze kunnen zoeken bij fotografen die hulpverleners in de weglopen tijdens verkeersongelukken en branden om ongevraagd de slachtoffers op beeld vast te leggen om ze vervolgens trots te verspreiden via de social media.

                              Comment

                              Working...
                              X