Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

    Canon heeft vandaag zijn nieuwe lijn R5 en R6 systeemtoestellen aan het publiek komen tonen.
    Het ziet er erg indrukwekkend uit allemaal.
    Maar ze leggen erg de nadruk op specs voor videodoeleinden en daar zat ik zo niet echt op te wachten.
    Ik had graag wat fotografie technische specs gezien.
    Iemand daar al iets over kunnen opvangen?

    Ik ben aan het zoeken geweest maar voorlopig nergens iets over te vinden.

  • #2
    Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

    Markus Varesvuo, Canon ambassadeur en zeer gekend natuurfotograaf heeft de R5 al geruime tijd kunnen testen. Is er zeer enthousiast over. 20 beelden per seconde met een volledige stille elektrische sluiter en 45 mp grote sensor. Een uitstekende elektronische zoeker en een AF die niet moet onderdoen voor een 1Dxmk3. Vluchshots nemen van vogels zou heel vlot gaan. Kostprijs rond de 4500€
    Last edited by Raf Raeymaekers; 9 juli 2020, 20:44.
    Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

      Als de AF van de R6 even goed is en de sensor gelijkwaardig aan de 1DxMkIII zie ik daar wel iets in. Ik zou dan tov de 7DII hoger in de ISO kunnen gaan en met een 2x extender dezelfde vergroting hebben dan met de 1.4 (alhoewel met verlies van 1 stop).
      Over die 600 en 800mm f:11 lenzen voor minder dan 1000 EUR/USD wil ik wel meer weten. Als die echt goed zijn gaan ze niet veel superteles meer verkopen.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Als de AF van de R6 even goed is en de sensor gelijkwaardig aan de 1DxMkIII zie ik daar wel iets in. Ik zou dan tov de 7DII hoger in de ISO kunnen gaan en met een 2x extender dezelfde vergroting hebben dan met de 1.4 (alhoewel met verlies van 1 stop).
        Over die 600 en 800mm f:11 lenzen voor minder dan 1000 EUR/USD wil ik wel meer weten. Als die echt goed zijn gaan ze niet veel superteles meer verkopen.
        Zeker niet de R6, wel de R5 die komt in de buurt van de 1Dx3
        Van die F11 lenzen zal je zeker niet veel moeten voorstellen. Komen optisch helemaal niet in de buurt van de EF tele's. De RF tele's zouden eind 2021 op de markt komen.
        Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

          Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
          Zeker niet de R6, wel de R5 die komt in de buurt van de 1Dx3
          Van die F11 lenzen zal je zeker niet veel moeten voorstellen. Komen optisch helemaal niet in de buurt van de EF tele's. De RF tele's zouden eind 2021 op de markt komen.
          Ze zouden allebei vogels in de vlucht herkennen.
          Maar wie gaat dan nog dergelijke foto's maken, als iedereen het kan .

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

            Voor zover ik gezien heb zouden beide camera's eigenlijk hetzelfde AF systeem hebben dat overeenkomt met wat er in de 1DxIII zit als die in live view wordt gebruikt (het is zelfs dezelfde processor).
            Het grote verschil tussen beide camera's zit in de maximale resolutie en de verschillen op gebied van video, en een paar uiterlijke verschillen, zoals bijvoorbeeld een lcd schermpje bovenop de R5 dat de R6 niet heeft.
            De sensor van de R6 zou voor het grootste deel overeenkomen met die van de 1DxIII, en als de autofocus van de R6 even goed werkt als die van de live view van de 1DxIII, dan is de R6 eigenlijk heel goed bruikbaar voor actiefotografie.
            De R5 heeft een sensor met een veel grotere resolutie, als je dat nodig hebt voor grote afdrukken (en als je pc er zicht niet in verslikt) dan is de R5 de betere keuze, als je 8K wil filmen, dan kan dat ook alleen meer met de R5.

            Ik heb zelf nog de eerste 1Dx, en eigenlijk kom ik voor mijn foto's altijd ruim toe met de resolutie van die camera, veel meer pixels heb ik niet echt nodig.
            Omdat de R6 minder pixeltjes heeft zal die waarschijnlijk ook wat beter geschikt zijn voor als er weinig licht beschikbaar is (concertfotografie bijvoorbeeld).

            In principe zou de R6 voor mij moeten voldoen, maar als ik toch zou beslissen om één van die twee nieuwe camera's aan te schaffen dan moet ik eerst wel een paar onafhankelijke reviews zien, niet van de fotografen die er nu al gekregen hebben om op YouTube te laten zien hoe goed deze camera's wel zijn (want die zijn niet echt onafhankelijk). En ik hecht ook meer belang aan fotografen die er echt foto's mee maken dan aan websites die er alleen maar een cijfertjes-review van maken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

              De electronische zoeker van de R6 heeft minder resolutie dan die van de R5.
              Dit is denk ik minder belangrijk dan de update frekwentie die bij alletwee 120 per seconde is.
              Ik veronderstel dat de processor kan volgen bij snel bewegende onderdelen.

              Dit is duidelijk een probleem bij mijn M6 (Mark I), zeker bij continu schieten zie je alles veel te laat in de zoeker.
              Alhoewel de sluiter 9 fps haalt is het toestel totaal ongeschikt voor BIF.
              Maar dit is uiteraard een ouder en eenvoudiger model, ik hoop dat dit nu is opgelost.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                Dat zijn de toestellen waar ik in september 2019 over had gehoord die er zaten aan te komen.
                Met deze toestellen laat Canon zien dat ze weer helemaal mee zijn in de wereld van de (zonder spiegel) fotografie.
                De specs van de R5 zien er heel goed uit.
                Wat ik wel niet terug vind is of er GPS ingebouwd is? Iemand die daar iets over weet?

                Nu is het even wachten om die R5 aan de tand te voelen en te kijken of deze voldoende stroom kan leveren
                om de Canon 200-400 lens aan te sturen, want tot op heden is het enkel de 1D reeks die daarin slaagt.
                Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik ook eens die 600mm en 800mm lenzen willen testen.
                Blijkbaar moet je eerst iets uitschuiven (lens langer maken) voor je foto's kan maken.

                En nu nog een R5s en dan nog de grote vervanger (opvolger van de 1D-reeks) en Canon is volledig gestart
                in de wereld zonder spiegel.

                Groetjes,

                Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                  Nu is het even wachten om die R5 aan de tand te voelen en te kijken of deze voldoende stroom kan leveren
                  om de Canon 200-400 lens aan te sturen, want tot op heden is het enkel de 1D reeks die daarin slaagt.
                  Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik ook eens die 600mm en 800mm lenzen willen testen.
                  Blijkbaar moet je eerst iets uitschuiven (lens langer maken) voor je foto's kan maken.
                  Als alleen de 1D reeks voldoende stroom levert om de 200-400 goed te laten werken, dan zal de veel kleinere accu van de R5 wel heel snel leeg zijn als die camera in staat is om de 200-400 genoeg stroom te leveren.

                  De 600 en 800mm hebben een vaste diafragma opening van f11, dat is bij de meeste lenzen net voor diffractie de scherpte zichtbaar begint te verminderen (de beeldkwaliteit is op f11 bij de meeste lenzen nog prima in orde).
                  De scherpte zal dan nog wel redelijk zijn, maar ik vermoed dat je 200-400 het beter zal doen.
                  Het voordeel van mirrorless camera's is dat de autofocus op f11 nog blijft werken, ook al komt er heel weinig licht binnen, de AF zal dus toch nog behoorlijk werken op die "light" 600 en 800mm lenzen.
                  Door die lenzen zo te maken zijn ze wel betaalbaar voor amateurfotografen die toch eens een vogeltje wat dichterbij in beeld willen krijgen, de grote voordelen zijn de lage prijs en het relatief lage gewicht voor zo'n lange brandpuntsafstand.
                  Ze zijn heel handig om mee te nemen (ook al omdat je ze kan inschuiven om ze op te bergen), maar er zijn dus wel beperkingen door die vaste diafragma opening.
                  Er is al zeker voldoende licht nodig als je die lenzen wil gebruiken en tegelijk de iso redelijk laag wil houden om de ruis te beperken.

                  De nieuwe teleconverters hebben ze weer zo gemaakt dat het frontelement er ver uitsteekt, die zijn wel compatibel met de nieuwe 100-500, maar dan vanaf 300mm om te vermijden dat het frontelement van de converter tegen het achterste element in de 100-500 komt.
                  Waarschijnlijk is dat soort teleconverter optisch beter dan de "platte" van sommige merken die op bijna elke lens passen zonder het achterste element te raken (of anders heeft Kenko daar patenten op die ze niet willen delen met andere merken).

                  De "R1" zal er wel zijn tegen de volgende olympische spelen, dat was ook altijd zo met de huidige "1" reeks.
                  Met wat ze nu in huis hebben kan het niet echt een probleem zijn om zo'n camera op redelijk korte termijn in elkaar te zetten (het is eigenlijk de 1DxIII zonder spiegel en met een goede EVF op de plaats waar nu de zoeker zit waarmee je door de lens kijkt).
                  Last edited by Black B@ndit; 11 juli 2020, 08:17.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    ...

                    Nu is het even wachten om die R5 aan de tand te voelen en te kijken of deze voldoende stroom kan leveren
                    om de Canon 200-400 lens aan te sturen, want tot op heden is het enkel de 1D reeks die daarin slaagt.
                    ...

                    Dirk
                    Mij leek dat een fabeltje uit het exclusieve land van de 1D eigenaars .
                    Als dat werkelijk de bedoeling was heeft Canon zich nu goed in de voet geschoten.

                    Wat ik wel wil geloven is dat tot nu toe enkel deze camera's genoeg rekenkracht hadden om het maximum uit dergelijke lenzen te halen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als alleen de 1D reeks voldoende stroom levert om de 200-400 goed te laten werken, dan zal de veel kleinere accu van de R5 wel heel snel leeg zijn als die camera in staat is om de 200-400 genoeg stroom te leveren.

                      De 600 en 800mm hebben een vaste diafragma opening van f11, dat is bij de meeste lenzen net voor diffractie de scherpte zichtbaar begint te verminderen (de beeldkwaliteit is op f11 bij de meeste lenzen nog prima in orde).
                      De scherpte zal dan nog wel redelijk zijn, maar ik vermoed dat je 200-400 het beter zal doen.
                      Het voordeel van mirrorless camera's is dat de autofocus op f11 nog blijft werken, ook al komt er heel weinig licht binnen, de AF zal dus toch nog behoorlijk werken op die "light" 600 en 800mm lenzen.
                      Door die lenzen zo te maken zijn ze wel betaalbaar voor amateurfotografen die toch eens een vogeltje wat dichterbij in beeld willen krijgen, de grote voordelen zijn de lage prijs en het relatief lage gewicht voor zo'n lange brandpuntsafstand.
                      Ze zijn heel handig om mee te nemen (ook al omdat je ze kan inschuiven om ze op te bergen), maar er zijn dus wel beperkingen door die vaste diafragma opening.
                      Er is al zeker voldoende licht nodig als je die lenzen wil gebruiken en tegelijk de iso redelijk laag wil houden om de ruis te beperken.

                      De nieuwe teleconverters hebben ze weer zo gemaakt dat het frontelement er ver uitsteekt, die zijn wel compatibel met de nieuwe 100-500, maar dan vanaf 300mm om te vermijden dat het frontelement van de converter tegen het achterste element in de 100-500 komt.
                      Waarschijnlijk is dat soort teleconverter optisch beter dan de "platte" van sommige merken die op bijna elke lens passen zonder het achterste element te raken (of anders heeft Kenko daar patenten op die ze niet willen delen met andere merken).

                      De "R1" zal er wel zijn tegen de volgende olympische spelen, dat was ook altijd zo met de huidige "1" reeks.
                      Met wat ze nu in huis hebben kan het niet echt een probleem zijn om zo'n camera op redelijk korte termijn in elkaar te zetten (het is eigenlijk de 1DxIII zonder spiegel en met een goede EVF op de plaats waar nu de zoeker zit waarmee je door de lens kijkt).
                      Bart, bij de nieuwe R5 en R6 kunnen de focuspunten blijven werken tot f22, dit in tegenstelling tot de DSLR, daarmee hebben ze deze héél goedkope telelenzen op f11 gebouwd die je ook met de extenders kunt gebruiken
                      De 200-400 (samen met de andere superprimes in de EF reekd) is een lens in een héél andere klasse en kan je absoluut niet vergelijken met de nieuwe tele RF lenzen die Canon nu heeft voorgesteld
                      Ik vermoed wel dat Canon nog deftig RF teleglas zal uitbrengen

                      Ik vermoed dat die R1 er wel eens véél sneller zal kunnen komen ;-)

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 12 juli 2020, 18:04.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                        Ik denk dat je nog gaat verschieten van de kwaliteit van deze "héél goedkope telelenzen".
                        Het is de bedoeling zoveel mogelijk zieltjes te winnen voor het R systeem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Bart, bij de nieuwe R5 en R6 kunnen de focuspunten blijven werken tot f22, dit in tegenstelling tot de DSLR, daarmee hebben ze deze héél goedkope telelenzen op f11 gebouwd die je ook met de extenders kunt gebruiken
                          De 200-400 (samen met de andere superprimes in de EF reekd) is een lens in een héél andere klasse en kan je absoluut niet vergelijken met de nieuwe tele RF lenzen die Canon nu heeft voorgesteld
                          Ik vermoed wel dat Canon nog deftig RF teleglas zal uitbrengen

                          Ik vermoed dat die R1 er wel eens véél sneller zal kunnen komen ;-)

                          grts
                          Sieg
                          Zeker mee eens.
                          Ik vind de 600/800 Primes interessant. Ik heb er vertrouwen in dat deze beide lenzen optisch zeer goed gaan zijn. F11 geeft zijn weerslag op prijs/gewicht en omvang... in positieve zin dan.
                          Natuurlijk F11 betekent veel licht nodig... daar zal de IBIS/IS niet veel uitkomst op bieden... als je object in beweging is.
                          De 85 2.0 macro (0,5x) zit in dezelfde lijn als de 35 1.8 en die laatste is optisch zeker ok. Ik verwacht idem resultaten van de F11 lenzen.
                          Wat Canon nu doet is mooi.
                          Twee waarschijnlijk zeer goede mirrorless camera's en mooie relatief betaalbare objectieven + zeer goed L glas
                          Canon trekt zeker mijn aandacht nu (als ex-Canon Gebruiker)
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                            Even iets verduidelijken.

                            De Canon 200-400 lens kan je op ieder toestel gebruiken, maar wens je alles uit deze lens te halen
                            dan is het enkel de 1D reeks die deze lens goed kan aansturen. Ik ondervind zelf heel goed hoe snel
                            die lens mijn batterij leeg trekt op mijn 1dx mkii tov een collega die werkt met een tamron 150-600 met dezelfde camera.

                            Betreffende werking van autofocus en de 200-400?
                            In fotofuctie werkt de autofocus nog perfect met een 2,0 convertor erop tot 800mm (dat is dan f8)
                            Wens ik autofocus tussen de 800mm en de 1120mm dan moet ik overschakelen op live-view en dan werkt de autofocus ook nog heel goed
                            zonder problemen (dat is dan f11). Maar vanaf 800mm gaat de kwaliteit pijlsnel achteruit. (afhankelijk van de klimatologische omstandigheden)

                            In filmfuctie is de autofocus geen enkel probleem en de kwaliteit op de uiterste mm (1120mm) in 4K-modus geeft geen enkel
                            kwaliteitsverlies.

                            Hoe de R5 dit alles zal doen zal ik eens moeten uittesten.

                            Groetjes,

                            Dirk
                            Last edited by Bachus1909; 17 juli 2020, 09:35.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

                              Specificaties R5: https://www.dpreview.com/news/481642...-dual-pixel-af
                              Specificaties R6: https://www.dpreview.com/news/402077...for-the-masses
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X