Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar bewaar je de foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar bewaar je de foto's?

    Hallo,

    Ik weet niet of dit past in dit forum 'Algemeen'.

    Mijn computer geeft aan dat er onvoldoende ruimte is op de schijf, dus wil ik graag de foto's in de cloud bewaren in plaats van te kopieren naar de externe harde schijf.

    In welke cloud bewaar je je foto's?

    Nog een fijne zondag!

    Groetjes

  • #2
    Re: Waar bewaar je de foto's?

    In de cloud staan ze niet bij jou en heb je minder controle. Misschien bruikbaar als back-up. Zorg dat je zeker een kopie bij jou hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Waar bewaar je de foto's?

      Externe harde schijven zijn erg goedkoop tegenwoordig, je hebt geen SSD nodig tenzij je staat op razendsnelle verwerking.

      Comment


      • #4
        Re: Waar bewaar je de foto's?

        Als je een pc gebruikt dan is daar meestal nog ruimte voorzien om er een harde schijf bij in te steken.
        Als je dat doet, dan koop je best een schijf die voldoende groot is om er nog een hele tijd mee voort te kunnen.

        Als je een laptop gebruikt dan is er niet altijd ruimte voor een tweede schijf (dat is alleen bij sommige duurdere modellen), je kan dan wel de bestaande schijf vervangen door een met een grotere opslagcapaciteit.

        Voor beide gevallen geldt ook dat je buiten de harde schijf in de pc of laptop nog minstens één back-up moet maken op een externe schijf, doe je dat niet, dan ben je vroeg of laat alle foto's kwijt als er ergens iets fout gaat.

        Als je alle foto's in de Cloud opslaat dan kan je er wel overal aan, maar het is niet gratis (toch niet als je daar heel veel foto's wil opslaan, opslagruimte en datatransfer kosten geld).
        En als het bedrijf dat voor die Cloud opslagruimte zorgt om een of andere reden beslist om ermee te stoppen, dan ben je alles kwijt als je alleen daar de foto's hebt gestockeerd.
        Er kan daar ook iets mis gaan, die kans is niet zo heel groot, maar er kan daar door een technisch defect (of een hacker) ook data verloren gaan.
        Je kan de Cloud wel veilig gebruiken in combinatie met een andere opslagmethode.
        Vertrouw dus niet op één enkele kopie, zorg ervoor dat belangrijke bestanden al minstens op twee verschillende harde schijven staan, en dat die schijven niet continu in verbinding staan met dezelfde computer.
        Een externe harde schijf die alleen aangesloten wordt om er foto's bij op te zetten is een heel stuk veiliger dan een externe harde schijf die continu ingeschakeld is samen met de computer.
        Als je computer ooit gehackt wordt dan kunnen ze niet aan de schijven die niet aangesloten zijn, op die manier kunnen ze ook niet aan je foto's (of andere bestanden die je wil bewaren).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Waar bewaar je de foto's?

          Cloud is goed maar zorg ervoor dat je altijd zelf nog een minstens 2 kopie's hebt op externe harde schijven
          Het zou de eerste niet zijn die alles in the cloud bewaart en waarbij the host opeens opgedoekt wordt
          In je computer een schijf bij steken is uiteraard ook een logische keuze, maar de beste oplossing is extern

          Zelf heb ik twee kopie's van alle foto's in de pc zitten op verschillende interne schijven en dan nog eens een kopie op een externe schijf binnenshuis (die is niet continu aangesloten)
          Tevens heb ik dan nog eens een kopie buitenshuis, dus die ergens anders liggen

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 5 juli 2020, 17:15.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Waar bewaar je de foto's?

            Wat is de "cloud"? Dat is niet meer dan een harde schijf dat bij een ander staat.
            Waarom zou je dat willen doen? Je hebt minder controle over alles en het is pokkeduur.
            Tevens zou het niet de eerste zijn die al zijn data op de cloud kwijt is.

            Ideaal zet je thuis een nas op met raid redundantie configuratie. Gaat er iets verkeerd mee dan is de data niet verloren.
            Echter, er kan nog altijd brand of waterschade zijn. Daarom best nog even een extra backup maken op externe schijven die je dan op een ander plaats gaat bewaren.
            Meer is niet nodig en veel goedkoper dan dit zal het niet worden.

            Tevens er ook even bij vermelden dat de oude trend om alles maar te blijven bewaren er een beetje uit is.
            Er is geen kat dat nog omkijkt naar foto´s die pakweg meer dan 2 jaar oud zijn.

            Ik heb dat willen aanbieden aan mijn klanten en geen kat wil die service.
            Naargja, vorige week nog iemand aan de deur en haar gsm was morsdood. De kleinste was er op gaan zitten. Komt ze vragen of ik even de data er af kan halen en natuurlijk al haar foto´s. Euhmmmm... Nope.

            Comment


            • #7
              Re: Waar bewaar je de foto's?

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Tevens er ook even bij vermelden dat de oude trend om alles maar te blijven bewaren er een beetje uit is.
              Er is geen kat dat nog omkijkt naar foto´s die pakweg meer dan 2 jaar oud zijn.
              Ja en neen. Er zijn weinig mensen die nog naar foto's van 2 jaar geleden kijken. Maar er zijn er veel die op zoek gaan naar foto's van 10-20 jaar en langer geleden. En als je na 2 jaar je foto's wegdoet, dan ga je die binnen 20 jaar ook niet meer vinden. Misschien niet alle tussenversies en enkel de raw en ooc jpeg nog bijhouden.

              Opslag is tegenwoordig belachelijk goedkoop. Ik wis geen sd kaartjes meer, koop gewoon een nieuwe en hou de oude bij als eerste backup. Nu ja, ik neem ook maar een paar honderd foto's per jaar.

              Comment


              • #8
                Re: Waar bewaar je de foto's?

                Kan ik alleen maar volledig in komen.
                Probleem is:kan dat allemaal binnen vijftien jaar nog ingelezen worden??

                Comment


                • #9
                  Re: Waar bewaar je de foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Kan ik alleen maar volledig in komen.
                  Probleem is:kan dat allemaal binnen vijftien jaar nog ingelezen worden??
                  Als er tegen dan een nieuwe drager bestaat zal je wel de tijd hebben om alles over te zetten op die nieuwe drager toch

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar bewaar je de foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Ja en neen...
                    Heb je zeker gelijk in. Daarom dat ik die service aangeboden heb aan mijn klanten.
                    Het idee is dat ik na het afleveren de foto´s nog bij zal houden tot het einde van het jaar.
                    Meestal doe ik met de jaarwisseling een cleanup van mijn lokale werkschijven en dan mag het weg.

                    Heb ik hun aangeboden dat ik een backup levenslang wil bijhouden tegen vergoeding natuurlijk.
                    Ik zet dat op een server hier. En die server gaat in backup naar een andere server.
                    Maar dat kost allemaal wel wat.
                    En daar lijkt dan weer geen marge voor te zijn bij mijn klant.
                    Dus ja, ik hou enkel nog bij wat remarcable is want ze willen er toch niet voor betalen.
                    Dat spaart mij vele terabytes uit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar bewaar je de foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Kan ik alleen maar volledig in komen.
                      Probleem is:kan dat allemaal binnen vijftien jaar nog ingelezen worden??
                      Er zijn 2 zaken die je nog moet kunnen binnen 20 jaar. Het eerste is de file zelf lezen. Tot nu toe kan ik nog zonder problemen een .jpg van voor 2000 lezen. Het tweede is de drager zelf aansluiten en lezen. Je zal inderdaad af en toe een kopie naar iets recenter moeten maken. Maar gelukkig worden dragers altijd groter en sneller. Aansluiten zou een probleem kunnen zijn maar door interfaces zoals usb heb je toch veel kans dat er adaptertjes allerhande komen.

                      Ik zie eigenlijk maar 2 grote problemen:
                      - als je je files in een specifieke toepassing steekt en die toepassing gaat weg. Een losse .jpg kan je in veel programma's lezen. Een gecatalogeerde en met de bewerkingen in een andere file weggeschreven wordt een heel ander paar mouwen.
                      - pc's en OS-en die compleet dichtgetimmerd worden. Als je op je pc niets meer mag aansluiten en enkel nog die programma's mag gebruiken die de fabrikant toestaat dan mag je nog zoveel backup's hebben als je wil.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar bewaar je de foto's?

                        Op lange termijn zullen RAW bestanden inderdaad eerder een probleem vormen dan jpeg bestanden.
                        Als je zekerheid wil dat je RAW bestanden nog te openen zijn zal je ervoor moeten zorgen dat je nog de software hebt waarmee dat mogelijk is.
                        Het is niet zeker dat toekomstige fotobewerkingsprogramma's voor altijd alle RAW converters blijven behouden die er ooit zijn geweest (voor alle cameramerken en modellen, op den duur wordt dat waarschijnlijk teveel, waarschijnlijk zal je die dan apart moeten downloaden als je die toch nog wil gebruiken).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar bewaar je de foto's?

                          welke externe harde schijf gebruiken jullie? Momenteel gebruik ik MyBookEssential WD with USB 3.0.
                          Ik heb ook schrik dat mijn harde externe schijven naar verloop van tijd niet meer bruikbaar zijn. Eerst was het via DVD's, nu op externe harde schijven en sommige DVD's kan ik inderdaad niet meer openen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waar bewaar je de foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
                            welke externe harde schijf gebruiken jullie? Momenteel gebruik ik MyBookEssential WD with USB 3.0.
                            Ik heb ook schrik dat mijn harde externe schijven naar verloop van tijd niet meer bruikbaar zijn. Eerst was het via DVD's, nu op externe harde schijven en sommige DVD's kan ik inderdaad niet meer openen.
                            Daarom altijd back- ups op (minstens) 2 externe harde schijven. Gaat er 1 stuk, dan doe je die naar het containerpark en koop je 1 nieuwe.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waar bewaar je de foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
                              welke externe harde schijf gebruiken jullie? Momenteel gebruik ik MyBookEssential WD with USB 3.0.
                              Ik heb ook schrik dat mijn harde externe schijven naar verloop van tijd niet meer bruikbaar zijn. Eerst was het via DVD's, nu op externe harde schijven en sommige DVD's kan ik inderdaad niet meer openen.
                              De harde schijven zijn iets minder gevoelig dan die dvd's denk ik, maar als er een dood gaat is het meteen veel meer verloren materiaal (gezien de grote opslag tegenwoordig).
                              DVDs en CDs (dan bedoel ik deze die je zelf gebrand hebt) waren inderdaad niet zo betrouwbaar. Een vriend had een 1500tal films gebrand, bij het overzetten naar HD toen dat betaalbaarder werd, had er wel een 100tal die niet meer te lezen bleken. Zal ook misschien aan de kwaliteit ervan gelegen hebben, maar toch...

                              Comment

                              Working...
                              X