Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio fotografie

    Hallo,

    Graag zou ik thuis experimenteren met studiofotografie.

    Nu heb ik mij wat ingelezen maar zie het bos tussen de bomen niet meer.

    Ik kwam uit bij volgende twee sets:

    of


    Kan iemand helpen met wat ik het best start?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Studio fotografie

    "Studiowerk" is te algemeen geformuleerd. Is er een natuurlijk licht - venster ofzoiets?

    Wat wil je ? Portretten - figuurstudies - mode - tabletop enz.
    Ik zou zonder flitsers beginnen met één bouwlamp/ledlamp en wat reflectieschermen. Dan leer je het snelst wat je nog extra nodig hebt. Anders 2e optie.
    Advertentie is wel niet duidelijk. Is de achtergrond rol nu wel of niet inbegrepen ? Anders idd. een zwarte en een witte in een keer meebestellen. En een paar (opplooibare) reflectieschermen.
    Ymmv
    Last edited by Nerdifant; 4 juli 2020, 05:50.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Studio fotografie

      digitaal beginnen? hou het in de eerste plaats simpel. zet een pot met een beertje in aan een raam, begin dan te experimenteren met een andere achtergrond, de hoek van de achtergrond tov het raam, een witte reflector, een "screen" als er zon is, een zwarte "reflector" belichting langs boven (zet je pot op de grond voor het raam waar het licht op valt) idem voor een hogere plaatsing van je object, een lager standpunt voor jou. Zet het onder een spot, naast een standaard gloeilamp, zet je richtbare bureaulamp erop... dat is al een mooie eerste kennismaking!
      Hou met deze sets vooral rekening dat het flitsers zijn zonder dat het instellicht mee aangepast wordt aan de instelling van de flitskracht, je hebt maw dus geen idee aan de hand van het instellicht wat je uiteindelijke foto gaat zijn. de duurdere studio lampen hebben dat wel, dan wordt de instellamp gedimt als je je flitskracht dimt. Om te beginnen heb je meestal voldoende aan twee flitsers en een reflectiescherm. eentje op je model en reflectiescherm, een tweede als achtergrondbelichting of, indien de achtergrond zo ook goed is, de tweede als haar licht. Maar probeer echt eerst eens natuurlijk licht uit met een reflectiescherm/diffusiescherm aan een raam of buiten! je staat verstelt van wat je zo al kan klaarspelen!
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Studio fotografie

        Het zou vooral gaan om portretten.
        Met reflectieschermen buiten werk ik reeds een paar jaar.
        Ik vermoed voor optie twee te gaan en te testen hoe of wat

        Merci voor de tips!

        Comment

        Working...
        X