Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

    Hallo leden,

    we hebben een mobiele airco, al heel wat jaartjes oud lol, en sinds nu geeft ie om de 4 uur een signaal dat de opvangbak van het water vol zit. Als ik deze leeg gaat de mobiele airco weer goed koelen.

    Voorheen hoefden we de opvangbak amper te legen.

    Kan in de opvangbak losmaken om deze een keer goed schoon te maken?

    Of heeft dit een andere oorzaak waar ik zelf naar kan kijken?

    Dank u wel.

  • #2
    Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

    Ondanks de hoge temperaturen is de relatieve luchtvochtigheid in Vlaanderen nu rond de 80%. Misschien houdt dat enig verband met de hoeveelheid geproduceerd condensatiewater.

    Comment


    • #3
      Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

      Dank voor uw bericht, dat zou natuurlijk ook kunnen inderdaad.

      Er komen wel bij legen nu wat vieze bloesjes mee naar buiten vandaar dat ik dacht misschien vuil in de opvangbak en dat deze nu minder water kan opvangen.

      Het is overigens een everglades, model no. EV-9006

      Comment


      • #4
        Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door Sonnie1983 Bekijk bericht
        Dank voor uw bericht, dat zou natuurlijk ook kunnen inderdaad.

        Er komen wel bij legen nu wat vieze bloesjes mee naar buiten vandaar dat ik dacht misschien vuil in de opvangbak en dat deze nu minder water kan opvangen.

        Het is overigens een everglades, model no. EV-9006
        Wees maar voorzichtig tijdens het legen en draag beschermende kledij, handschoenen, mondmasker en gelaatsscherm.
        Condensatiewater bevat in zeer geconcentreerde mate alle vieze stofdeeltjes, bacteriën en virussen die in de lucht rondzweven.
        Die opvangbak is een broeihaard van bacteriën. Gooi daar maar een scheut bleekwater in.
        Last edited by notex; 26 juni 2020, 08:58.

        Comment


        • #5
          Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Wees maar voorzichtig tijdens het legen en draag beschermende kledij, handschoenen, mondmasker en gelaatsscherm.
          Condensatiewater bevat in zeer geconcentreerde mate alle vieze stofdeeltjes, bacteriën en virussen die in de lucht rondzweven.
          Die opvangbak is een broeihaard van bacteriën. Gooi daar maar een scheut bleekwater in.
          Hoe krijg ik daar een scheut bleekwater in?
          via het mini gaatje waar het water uit komt?

          er komen wel kleine vliesjes idd mee naar buiten nu met legen. dus dacht misschien zit de opvangbak vol met dat soort vuil en moet dat keer goed schoonmaken

          Comment


          • #6
            Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

            Het zou inderdaad in die hoek kunnen zitten.Opvangbak vol.
            Ik heb hier een Bosch die ook al enkele jaren oud is.
            Toen ik hem voor de eerste maal gebruikte,gaf hij het al op na een uur of twee.Laps dacht ik,kapot.
            Handleiding erbij:als de opvangbak vol is,valt hij uit.Ledigen en alles terug OK.
            Bij mij staat er aan de achterzijde een kraantje,waarlangs je ook continu het condenswater kunt laten aflopen.Slangetje erop en opgelost.
            Je staat soms verbaasd hoeveel condenswater er afvloeit.
            Op een voormiddag bij broeierig weer,heb ik hier nog 5-6 liter opgevangen.(in 4 uur tijd)
            Misschien kun je ,als er een slangetje aanzit om de opvangbak te ledigen,dit continu laten aflopen ??

            Als hij nog eens vol is,laten aflopen en kijk hoeveel eruit komt.In de handleiding staat waarschijnlijk wel hoeveel de capacitieit is,en dan weet je direct of er een probleem is met niet leeglopen.
            Last edited by demuro; 26 juni 2020, 09:02.

            Comment


            • #7
              Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

              Helaas heb ik geen handleiding en kan deze online ook niet vinden.

              Ga fabrikant mailen ook.

              Water leeg ik idd als ik melding krijg dat ie vol is. Zou ik de opvangbak op een of andere manier van binnen kunnen schoonmaken?

              Comment


              • #8
                Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                Hier kan je zien hoeveel water lucht kan bevatten.
                Maar om als leek de onderstaande filmpje met Mollier diagramma's volledig te begrijpen moet je ook het gewicht van lucht kennen, hoeveel is dat nu juist, 1 Kg lucht?
                Dichtheid van lucht op zee niveau.
                T in °C ρ in kg/m ³ (bij 1 ATM)
                –10°C, 1.342 kg/m³
                –5°C, 1.316 kg/m³
                0°C, 1.293 kg/m³
                5°C, 1.269 kg/m³
                10°C, 1.247 kg/m³
                15°C, 1.225 kg/m³
                20°C, 1.204 kg/m³
                25°C, 1.184 kg/m³
                30°C, 1.165 kg/m³

                Last edited by Guest42; 26 juni 2020, 13:43.

                Comment


                • #9
                  Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                  Dat klinkt idd ingewikkeld lol

                  Comment


                  • #10
                    Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sonnie1983 Bekijk bericht
                    Dat klinkt idd ingewikkeld lol
                    Is het helemaal niet hoor, kijk gewoon eens het filmpje uit en wat ik er boven heb gezet is gewoon de omzetting
                    tussen Kg lucht en m³ lucht.
                    Dan zal je kunnen inschatten hoeveel water lucht kan bevatten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sonnie1983 Bekijk bericht
                      Hoe krijg ik daar een scheut bleekwater in?
                      via het mini gaatje waar het water uit komt?

                      er komen wel kleine vliesjes idd mee naar buiten nu met legen. dus dacht misschien zit de opvangbak vol met dat soort vuil en moet dat keer goed schoonmaken
                      Opletten met bleekmiddel, als dat in contact komt met de koperen leidingen van de koeling, dan zal die mobiele airco niet lang meegaan (bleekmiddel tast ook andere metalen aan).

                      Wat de hoeveelheid vocht in de lucht betreft is het simpel, warmere lucht kan meer vocht bevatten, maar daarom wil dat nog niet zeggen dat die warme lucht ook effectief meer vocht bevat, want dat hangt af van de relatieve luchtvochtigheid (de weersomstandigheden in dit geval).
                      Bij warm, drukkend (zwoel) weer zit er heel veel vocht in de lucht, en dan zal er ook meer condenswater in de opvangbak terechtkomen terwijl de airco in werking is.
                      Maar lucht kan ook warm en droog zijn, dan zal er veel minder vocht in de opvangbak terechtkomen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                        google eens EV-9006.
                        Je zult een hele boel handleidingen vninden van die 9000-reeks.De 6 niet.
                        Allemaal die airco's hebben de afloop op de zelfde plaats.
                        Blijkbaar zou bij levering er zelfs een stukje bijzitten om continu te laten afvloeien;
                        Bij één van de types staat zelfs vermeld,als de luchtvochtigheid boven de 85 % is,je continu moet laten aflopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                          Dank voor de reacties

                          De fabrikant vertelde mij oom voorzichtig de achterkant los te halen. Wellicht is de sensor of meter voor waterniveau vuil.

                          Dus dat ga ik als het afgekoeld is doen.

                          Vo rtige jaren eigenlijk nooit hoeven legen na gebruik. Nu om de 4 uur dus best wel een verschil

                          Comment


                          • #14
                            Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sonnie1983 Bekijk bericht
                            Dank voor de reacties

                            Vo rtige jaren eigenlijk nooit hoeven legen na gebruik. Nu om de 4 uur dus best wel een verschil
                            Waar is de vorige jaren het condensatiewater dan gebleven ? Of zet je hem iedere keer maar een half uurtje op ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: opvangbak mobiele airco schoonmaken vraag

                              Verdampt denk ik. Het is niet continue zo warm dat ie non stop aan staat. Dus als het afkoelt ging ie weer uit tot de volgende hittegolf.

                              Fabrikant zei dat ie max 2 a 3x geleegd zou moeten worden per seizoen. Dan heb je hen wel vaker aan staan dan alleen met een hittegolf

                              Comment

                              Working...
                              X