Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VGA versus DVI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VGA versus DVI

    Hallo,

    Ik heb een computer met een VGA en een DVI-D uitgang en een modern 22 inch scherm dat nu aangesloten is op de VGA uitgang.

    Ik vraag me af of het een verschil zal geven als ik het scherm zou aansluiten met een DVI-Displayport kabel of een DVI-HDMI kabel gezien deze digitaal zijn en VGA niet. Is het de moeite om een kabel te kopen en zo ja welke geeft dan het beste resultaat, Displayport of HDMI ?

    Mvg.

  • #2
    Re: VGA versus DVI

    Het maakt wslk. niet veel uit. Het zijn convertors van oude naar nieuwe technologie. Hdmi en displayport dragen buiten beeldsignaal ook een audiosignaal, hdmi vindt zijn oorsprong in video, displayport in highend gaming.
    Displayport heeft een grotere bandbreedte dan hdmi en is de iets jongere technologie.
    Dus een hdmi lijkt me in jouw geval de eenvoudigere oplossing.

    Ymmv
    Last edited by Nerdifant; 26 juni 2020, 01:37.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: VGA versus DVI

      Heb je te klagen over de huidige beeldkwaliteit ?
      Ik heb met een dergelijke schermgrootte nog geen verschil gezien tussen VGA en DVI.

      Comment


      • #4
        Re: VGA versus DVI

        Heb net nog deze week een laptop aangesloten op twee nieuwe 24" schermen, eenmaal Displayport en eenmaal VGA. Ondanks dezelfde resolutie is de VGA aansluiting zeer duidelijk slechter. Color-banding, minder scherp en andere kleurtemperatuur dan het DPP-scherm. Mogelijk is dit ook een effect van twee schermen in uitbreiding op een laptop.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: VGA versus DVI

          Digitaal is de weg om te gaan. Welke technologie is minder relevant. Je wil vooral dat het werkt.
          Dus goed nakijken om welke standaarden het gaat en of de dingen compatibel zijn.

          VGA is idd niet goed. Zeker niet voor fotografietoepassingen zoals photoshop etc...
          Een analoog signaal heeft teveel last van diverse problemen waar digitaal daar volledig komaf mee heeft gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: VGA versus DVI

            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Heb net nog deze week een laptop aangesloten op twee nieuwe 24" schermen, eenmaal Displayport en eenmaal VGA. Ondanks dezelfde resolutie is de VGA aansluiting zeer duidelijk slechter. Color-banding, minder scherp en andere kleurtemperatuur dan het DPP-scherm. Mogelijk is dit ook een effect van twee schermen in uitbreiding op een laptop.
            Dat kan uiteraard te maken hebben met dat je grafische kaart in de laptop het niet aankan om beide goed aan te sturen
            Maar normaal zal het kloppen wat je zegt, de displayport kabel zal het signaal beter overbrengen indien je een grafische goede kaart hebt

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 26 juni 2020, 18:22.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: VGA versus DVI

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Heb je te klagen over de huidige beeldkwaliteit ?
              Ik heb met een dergelijke schermgrootte nog geen verschil gezien tussen VGA en DVI.
              Hangt er vanaf welke grafische kaart je gebruikt ook hé Jan
              Op mijn nieuwe grafische kaart heb ik zelfs geen VGA of DVI aansluiting meer, deze week vervangen samen met een nieuw scherm
              Wat een verschil

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 26 juni 2020, 18:21. Reden: typo
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: VGA versus DVI

                Oorspronkelijk geplaatst door chesini Bekijk bericht
                Hallo,

                Ik heb een computer met een VGA en een DVI-D uitgang en een modern 22 inch scherm dat nu aangesloten is op de VGA uitgang.

                Ik vraag me af of het een verschil zal geven als ik het scherm zou aansluiten met een DVI-Displayport kabel of een DVI-HDMI kabel gezien deze digitaal zijn en VGA niet. Is het de moeite om een kabel te kopen en zo ja welke geeft dan het beste resultaat, Displayport of HDMI ?

                Mvg.
                Hangt van je grafische kaart af ;-)

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 26 juni 2020, 18:22.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: VGA versus DVI

                  Als je grafische kaart VGA en DVI als uitgang heeft, dan is het niet zinnig om een HDMI of displayport kabet te kopen want die passen daar niet op.... Een DVI heeft enkele voordelen.

                  Grootste verschil tussen HDMI en Displayport zit in de rechten die moeten betaald worden voor het gebruik ervan. Die liggen een stuk hoger voor HDMI. Vandaar dat Displayport tegenwoordig meer en meer gebruikt wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: VGA versus DVI

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    ..... Grootste verschil tussen HDMI en Displayport zit in de rechten die moeten betaald worden voor het gebruik ervan. Die liggen een stuk hoger voor HDMI. Vandaar dat Displayport tegenwoordig meer en meer gebruikt wordt.
                    Dat is zeker niet het enige verschil hoor en voor de consument het minst belangrijkste
                    De bandbreedte bij Displayport ligt een pak hoger dan bij HDMI
                    Tevens hangt het er ook nog vanaf welke Versie van de Displayport je hebt en welke versie van HDMI je hebt
                    Maar uitgaande van de nieuwste versies dan,
                    Displayport 1.4 kabel 32.4 Gb/s
                    HDMI 2.0 kabel 18 GB/s

                    Die hogere bandbreedte is uiteraard ideaal voor gamers

                    Maar eigenlijk heeft elk zijn voordeel, persoonlijk zou ik HDMI gebruiken bij mijn tv met home cinema systeem en Displayport bij mijn computer met scherm

                    Tevens het grote verschil dan tussen VGA en Displayport/HDMI is dat die laatsten een monitor kunnen aansturen in 10 bit kleuren en dat kan de vga niet
                    Dus als je bvb een Grafische kaart hebt die 10bit kleuren kan weergeven (uitsturen) en je hebt een monitor die 10bit kleuren kan weergeven moet je wel Displayport of HDMI gebruiken
                    Maar toch even bij vermelden dat er weinig grafische kaarten zijn die 10bit kleuren kunnen weergeven en je tevens ook al een wide gamut monitor moet hebben die de 10bit kleuren kan weergeven

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 26 juni 2020, 22:35. Reden: aanvulling voor Spanik
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: VGA versus DVI

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Maar toch even bij vermelden dat er weinig grafische kaarten zijn die 10bit kleuren kunnen weergeven en je tevens ook al een wide gamut monitor moet hebben die de 10bit kleuren kan weergeven
                      Toch even nuanceren. Je grafische kaart geeft NIETS weer als ze digitaal uitstuurt. Dan stuurt ze gewoon voor elke pixel 10-bit waarden. Weergeven doet je scherm, daar worden die digitale waarden iets dat je kan waarnemen. Met zoiets als digitale beeldverwerking zijn het de algoritmes van je programma die de uitkomst bepalen. Misschien laten ze de processoren van je grafische kaart rekenen om het sneller te doen gaan, maar het is enkel het algoritme dat invloed heeft op het resultaat. De grafische kaart enkel wat voor de snelheid (misschien).

                      Voor de consument is die bandbreedte van weinig belang. Sorry, maar dat is vooral mist in de ogen van de consument.

                      Verder heeft een kabel geen bandbreedte, die laat alles door, enkel wat meer verzwakt of meer vervormd (en dat laatste is voor digitaal niet altijd een probleem). Bandbreedte is hoeveel info er doorgaat en is beperkt door de codering en de technologie van de chipsets.

                      Comment


                      • #12
                        Re: VGA versus DVI

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Toch even nuanceren. Je grafische kaart geeft NIETS weer als ze digitaal uitstuurt. Dan stuurt ze gewoon voor elke pixel 10-bit waarden. Weergeven doet je scherm, daar worden die digitale waarden iets dat je kan waarnemen. Met zoiets als digitale beeldverwerking zijn het de algoritmes van je programma die de uitkomst bepalen. Misschien laten ze de processoren van je grafische kaart rekenen om het sneller te doen gaan, maar het is enkel het algoritme dat invloed heeft op het resultaat. De grafische kaart enkel wat voor de snelheid (misschien).
                        Had het wel verwacht dat er iemand ging zijn die me daarop ging pakken op het verkeerd woordgebruik, tjah was nog van plan om het te veranderen
                        Denk wel dat iedereen met een beetje goeie moed wel snapt wat ik bedoel


                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Voor de consument is die bandbreedte van weinig belang. Sorry, maar dat is vooral mist in de ogen van de consument.
                        Verder heeft een kabel geen bandbreedte, die laat alles door, enkel wat meer verzwakt of meer vervormd (en dat laatste is voor digitaal niet altijd een probleem). Bandbreedte is hoeveel info er doorgaat en is beperkt door de codering en de technologie van de chipsets.
                        Dat is uw gedacht, zeg dat tegen een gamer die het signaal dubbel zo snel binnenkrijgt op z'n scherm, het verschil is aanmerkelijk

                        Dat is zoals zeggen dat er geen verschil zichtbaar is tussen 8bit en 10bit kleuren, of sRGB en Adobe RGB en ProPhoto RGB... als je het nooit gezien heb dan weet je het ook niet uiteraard

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 26 juni 2020, 23:07.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: VGA versus DVI

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          ..

                          Dat is uw gedacht, zeg dat tegen een gamer die het signaal dubbel zo snel binnenkrijgt op z'n scherm, het verschil is aanmerkelijk

                          Dat is zoals zeggen dat er geen verschil zichtbaar is tussen 8bit en 10bit kleuren, of sRGB en Adobe RGB en ProPhoto RGB... als je het nooit gezien heb dan weet je het ook niet uiteraard

                          grts
                          Sieg
                          Dubbel zo snel? Ik denk dat ge uw definitie van bandbreedte eens moet bijschaven ... https://techterms.com/definition/bandwidth

                          Comment


                          • #14
                            Re: VGA versus DVI

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Hangt er vanaf welke grafische kaart je gebruikt ook hé Jan
                            Op mijn nieuwe grafische kaart heb ik zelfs geen VGA of DVI aansluiting meer, deze week vervangen samen met een nieuw scherm
                            Wat een verschil

                            grts
                            Sieg
                            Ik gebruik ook al minstens 10 jaar DVI, ondertussen al een oude standaard.
                            Maar we spreken hier over een 22 inch scherm waarschijnlijk met een 1680x1050 resolutie, en waarschijnlijk niet de top gezien de VGA aansluiting.

                            Voor de paar EUR die HDMI naar DVI kabel kost zou TS het zeker moeten doen, en kan hij dan misschien vertellen of het beter is, zo weten we het allemaal.

                            PS: alhoewel mijn scherm 10 bits kleuren kan weergeven doet Lightroom dat niet zodat het voor mij geen zin heeft een grafische kaart met Displayport te monteren, DVI of HDMI doen het prima voor 1920x1200.
                            Last edited by palombian; 27 juni 2020, 14:55.

                            Comment


                            • #15
                              Re: VGA versus DVI

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Dubbel zo snel? Ik denk dat ge uw definitie van bandbreedte eens moet bijschaven ... https://techterms.com/definition/bandwidth
                              Leg maar uit i.p.v steeds commentaar te geven op anderen ...

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X