Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

    Ik heb in mijn gang 2 lichten die ik kan aan/uitschakelen vanop 3 plaatsen.
    Deze gaan samen aan/uit, dus moeten niet afzonderlijk.

    Ik heb nu 2 kruisschakelaars gekocht (1 gang 2 weg) met 3 plaatsen voorzien om kabels in te steken (er bestaat ook een 1 gang 3 weg)


    In de muur zitten in de 3 lichtschakelaars deze opstellingen :
    --------------------------------------------------------------------
    1 schakelaar met 4 zwarte (dus 1 kabel op overschot in een lichtschakelaar, want slechts 3 plaatsen voor kabels)
    1 schakelaar met 2 zwarte + 1 witte
    1 schakelaar met 2 zwarte + 1 rode

    In de muren hangen overal de blauwe aan elkaar in zo'n plugje en de aardingen ook.
    Lastig dat ik niet weet welke en hoe te verbinden, kan iemand dit simpel uitleggen ?

    Ik heb 2 kruis schakelaars gekocht en heb nog een gewone lichtschakelaar.
    Maar ik had er in feite 3 nodig zeker, moet overal 3 dezelfde zijn?

    Heb ik de goede lichtschakelaars gekocht of moesten deze 1 gang 3 weg zijn?

  • #2
    Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

    Eigenlijk had je 2 wissels en 1 kruisschakelaar nodig, meen ik
    Maar er zitten hier verschillende personen die er meer verstand van hebben en je mss een duidelijke uitleg kunnen geven
    Maar meen je dat nu en heb je de schakelaars gekocht bij Aliexpress ??
    Ik kan de kink niet openen en zie dus ook niet wat je gekocht hebt

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

      Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
      Ik heb in mijn gang 2 lichten die ik kan aan/uitschakelen vanop 3 plaatsen.
      Deze gaan samen aan/uit, dus moeten niet afzonderlijk.

      Ik heb nu 2 kruisschakelaars gekocht (1 gang 2 weg) met 3 plaatsen voorzien om kabels in te steken (er bestaat ook een 1 gang 3 weg)


      Je hebt twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar nodig. Opgelet, elektrisch materiaal moet het keurmerk CEBEC hebben.

      In de muur zitten in de 3 lichtschakelaars deze opstellingen :
      --------------------------------------------------------------------
      1 schakelaar met 4 zwarte (dus 1 kabel op overschot in een lichtschakelaar, want slechts 3 plaatsen voor kabels)
      1 schakelaar met 2 zwarte + 1 witte
      1 schakelaar met 2 zwarte + 1 rode

      In de muren hangen overal de blauwe aan elkaar in zo'n plugje en de aardingen ook.
      Lastig dat ik niet weet welke en hoe te verbinden, kan iemand dit simpel uitleggen ?

      Ik heb 2 kruis schakelaars gekocht en heb nog een gewone lichtschakelaar.
      Maar ik had er in feite 3 nodig zeker, moet overal 3 dezelfde zijn?

      Heb ik de goede lichtschakelaars gekocht of moesten deze 1 gang 3 weg zijn?
      Je hebt twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar nodig. En opgelet, elektrisch materiaal moet het keurmerk CEBEC hebben.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

        Je hebt inderdaad 2 wissels en één kruisschakelaar nodig.
        Niet slim dat je dit bij Aliexpress hebt gekocht. Dat Chinees materiaal is niet conform aan de Belgische CEBEC keuringsnormen.
        Als je huis afbrand door een elektrische storing, ga je grote problemen krijgen als je geen goedgekeurd materiaal hebt gebruikt.
        Aan de draadkleuren hebben we niet veel. Je zou eigenlijk van iedere schakelaar een tekening moeten maken met de draden eraan zodat we de kleuren kunnen zien die gebruikt zijn voor fasedraad en schakeldraad. Al die blauwe mogen aan elkaar blijven hangen.
        Met deze link zal je het wel redden https://www.timtip.nl/artikel/schake...ar-aansluiten/

        Comment


        • #5
          Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Aan de draadkleuren hebben we niet veel.
          Daar ben je net alles mee. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

            Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
            1 schakelaar met 4 zwarte (dus 1 kabel op overschot in een lichtschakelaar, want slechts 3 plaatsen voor kabels)
            1 schakelaar met 2 zwarte + 1 witte
            1 schakelaar met 2 zwarte + 1 rode

            In de muren hangen overal de blauwe aan elkaar in zo'n plugje en de aardingen ook.
            Bij de eerste vier draden moet je een kruisschakelaar hebben.
            Bij de twee andere een wisselschakelaar waar respectievelijk de witte en de rode de vaste bedrading en er tussen de twee zwarte gewisseld wordt.

            Edit: simpele schets toegevoegd.
            Last edited by VerSeg; 23 juni 2020, 21:50.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

              De tekening van Verseg is juist.
              Weet dat je een kruisschakelaar ook als wisselschakelaar kan gebruiken. Je moet 1 pool dan niet aansluiten. Ja simpel, de draad is er ook niet

              Het klopt ook dat voor Belgie de reglementering erg streng is. (strengste ter wereld) Keuring en verzekering kan daar erg lastig over doen.

              Comment


              • #8
                Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                Ja maar ik wou zeker moderne touch schakelaars met glas paneeltje en zo'n lichtje (blauwe cirkel in het donker en rood als de lamp brandt), kost daar slechts €10-€15 stuk, hier waarschijnlijk véél duurder ?
                Heb sowieso geen gekeurd appartement na probleem aarding, zou nu al ok zijn door buurman, maar zal ze niet laten komen met mijn usb stopcontacten en schakelaars die enkel CE & ROHS keuring hebben
                Hoe zou dit eigenlijk heten op Ali die wisselschakelaars in het Engels ? "1 gang 3 manier" is om een licht op 3 plaatsen te kunnen bedienen, weet niet of dit dan wissel of kruisschakelaars zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                  Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                  Ja maar ik wou zeker moderne touch schakelaars met glas paneeltje en zo'n lichtje (blauwe cirkel in het donker en rood als de lamp brandt), kost daar slechts €10-€15 stuk, hier waarschijnlijk véél duurder ?
                  Heb sowieso geen gekeurd appartement na probleem aarding, zou nu al ok zijn door buurman, maar zal ze niet laten komen met mijn usb stopcontacten en schakelaars die enkel CE & ROHS keuring hebben
                  Gevaarlijk spelletje dat je aan het spelen bent lijkt me, ik hoop voor jou dat er nooit iets gebeurt
                  Anders zal de verzekering ook z'n handen terugtrekken en komt alles op jouw nek terecht, ook al de kosten van de andere appartementen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Gevaarlijk spelletje dat je aan het spelen bent lijkt me, ik hoop voor jou dat er nooit iets gebeurt
                    Anders zal de verzekering ook z'n handen terugtrekken en komt alles op jouw nek terecht, ook al de kosten van de andere appartementen

                    grts
                    Sieg
                    Zo snel kan een verzekering dat ook niet hoor.
                    Het moet ook bewezen worden dat je niet ter goeder trouw of als een goede huisvader gehandeld hebt.
                    Ze kunnen anders ook klagen als blijkt dat goedgekeurd materiaal echt versleten was of slecht onderhouden en je nagelaten hebt er iets aan te doen.

                    Wij hebben drie jaar geleden een schadegeval gehad, geen enkele van de experten heeft ook maar naar een keurmerk gekeken, enkel vastgesteld of het stuk was of niet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Zo snel kan een verzekering dat ook niet hoor.
                      Het moet ook bewezen worden dat je niet ter goeder trouw of als een goede huisvader gehandeld hebt.
                      Ze kunnen anders ook klagen als blijkt dat goedgekeurd materiaal echt versleten was of slecht onderhouden en je nagelaten hebt er iets aan te doen.

                      Wij hebben drie jaar geleden een schadegeval gehad, geen enkele van de experten heeft ook maar naar een keurmerk gekeken, enkel vastgesteld of het stuk was of niet.
                      Klopt inderdaad Freddy, ik heb daar bij ons brandverzekering eens naar gevraagd ivm. het "verplicht" onderhoud van onze condensatieketel.
                      Verzekering betaald "Altijd" uit volgens de verzekerde waarde, enkel bij kwaadwilligheid is er uitzondering.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Zo snel kan een verzekering dat ook niet hoor.
                        Het moet ook bewezen worden dat je niet ter goeder trouw of als een goede huisvader gehandeld hebt.
                        Ze kunnen anders ook klagen als blijkt dat goedgekeurd materiaal echt versleten was of slecht onderhouden en je nagelaten hebt er iets aan te doen.

                        Wij hebben drie jaar geleden een schadegeval gehad, geen enkele van de experten heeft ook maar naar een keurmerk gekeken, enkel vastgesteld of het stuk was of niet.
                        Ja Freddy maar hier is dit specifieke geval is de elektriciteit niet gekeurd omwille van de aarding zegt TS en dan wordt er ook nog eens elektrisch materiaal gebruikt wat niet gekeurd is met de reden dat er een mooi lichtje in brand
                        Dat gebruikte materiaal is niet conform de wetgeving dus verzekering zal niet betalen, dat weet ik zeker (in ieder geval was het vroeger toch zo)
                        Hier bij ons is bij de keuring weldegelijk op alles gecontroleerd, ook op het gebruikte materiaal, er werd zelf hier en daar een schakelaar en stopcontact uitgehaald om te kijken of deze conform waren

                        Net zoals een auto bvb die volledig verbouwd is en waar moedwillig geen keuring op gedaan is .... probeer maar eens de verzekering te overhalen om bij een ongeluk tussenbeide te komen

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Klopt inderdaad Freddy, ik heb daar bij ons brandverzekering eens naar gevraagd ivm. het "verplicht" onderhoud van onze condensatieketel.
                          Verzekering betaald "Altijd" uit volgens de verzekerde waarde, enkel bij kwaadwilligheid is er uitzondering.
                          Dan heb jij een hele goede verzekering Geert, hier bij ons is geen keuring = niet gedekt bij brand

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Dan heb jij een hele goede verzekering Geert, hier bij ons is geen keuring = niet gedekt bij brand

                            grts
                            Sieg
                            Dat klopt volledig niet, ook al is het niet gekeurd, dan nog moet de verzekering aantonen dat dit de oorzaak is en dat jij kwaadwillig handelde.

                            Is net als stomdronken een ongeval hebben ... verzekering betaalt ook alles als de dronkenschap niet de oorzaak is en/of de schade niet beïnvloed heeft.
                            Stil staan voor een rood licht bijvoorbeeld en die achter u knalt er op.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kruisschakelaars installeren (2 lichten met 3 lichtschakelaars)

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Dat klopt volledig niet, ook al is het niet gekeurd, dan nog moet de verzekering aantonen dat dit de oorzaak is en dat jij kwaadwillig handelde.

                              Is net als stomdronken een ongeval hebben ... verzekering betaalt ook alles als de dronkenschap niet de oorzaak is en/of de schade niet beïnvloed heeft.
                              Stil staan voor een rood licht bijvoorbeeld en die achter u knalt er op.
                              Nou Freddy dan hebben jullie wel heel makkelijke verzekeringen hoor
                              Als je bij ons stomdronken een ongeval hebt zal in eerste instantie de verzekering wel betalen aan de tegenpartij, maar na het verdere onderzoek wordt het geld weer teruggevorderd

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X