Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DXO nik software vraagje.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DXO nik software vraagje.

    Als ik PS open dan krijg ik de melding dat ik mijn Nik moet updaten van versie 2,5 naar versie 3.
    Dus ga ik naar de site maar dan moet ik weeral betalen voor een Nik van DXO.
    Ik vraag mij af of dit wel klopt?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: DXO nik software vraagje.

    Klopt (enfin, ik heb andere berichten in dezelfde zin gelezen) en ze maken er zich niet populair mee.
    Even gecheckt, en men gaat dat eenmaal per dag doen tot het einde van de maand, en daarna enkel Nik v.3 gebruikers ivm updates.
    Nog even volhouden dus!
    Last edited by LesC; 19 juni 2020, 22:12.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: DXO nik software vraagje.

      Kan niet goed volgen Les.
      Gaan we echt weeral moeten betalen en ik heb maar pas Nik 2.5 gekocht.
      Als dat zo is dan zijn ze goed op weg om toch failliet te gaan, ik ga niet mee met hun circus.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: DXO nik software vraagje.

        Nik 3 is echt wel een verbetering, hoor. De Selective Tool (het Photoshop panel waar je tussen de verschillende Nik modules kunt kiezen) is vernieuwd en bevat een nieuwe module: Perspective Efex (een 'Nik' versie van DxO's Viewpoint), voor het corrigeren van scheve muren e.d., vooral bij gebruik van een groothoek. Da's het goede nieuws; het slechte nieuws is dat die Perspective Efex niet werkt in Affinity Photo, waar men trouwens ook niet kan beschikken over de Selective Tool. Gelukkig werken ook alle modules als standalone, maar kan men ze tevens terugvinden in het menu onder Filters/Plugins.
        Ik ben zelf niet meegegaan met de abo-circus van Adobe. CS6 blijft zolang aan boord als ie compatibel is met mijn Mac OS.
        Last edited by LesC; 20 juni 2020, 07:49.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: DXO nik software vraagje.

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Nik 3 is echt wel een verbetering, hoor. De Selective Tool (het Photoshop panel waar je tussen de verschillende Nik modules kunt kiezen) is vernieuwd en bevat een nieuwe module: Perspective Efex (een 'Nik' versie van DxO's Viewpoint), voor het corrigeren van scheve muren e.d., vooral bij gebruik van een groothoek. Da's het goede nieuws; het slechte nieuws is dat die Perspective Efex niet werkt in Affinity Photo, waar men trouwens ook niet kan beschikken over de Selective Tool. Gelukkig werken ook alle modules als standalone, maar kan men ze tevens terugvinden in het menu onder Filters/Plugins.
          Ik ben zelf niet meegegaan met de abo-circus van Adobe. CS6 blijft zolang aan boord als ie compatibel is met mijn Mac OS.
          Dus is het weeral betalen als we Nik 3 willen?
          Ik was ook niet van plan om PSCC te abonneren maar heb het uiteindelijk toch gedaan, verschil met CS6 is nu toch wel erg groot geworden hoor.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: DXO nik software vraagje.

            Ik heb me ook laten vangen aan die 2.5 update. Daar had men geen geld mogen voor vragen of wij er niet intrappen tenminste.
            Deze 3 heeft echt wel wat nieuws zoals al aangegeven perspective Efex maar ook totaal nieuw is dat je nu ook in TIFF bestanden je bewerkingen kan bijhouden en opslaan om ze achteraf eventueel nog aan te passen en dit zonder tussenkomst van Photoshop. Dat is wel erg handig als je geen Photoshop gebruiker bent.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: DXO nik software vraagje.

              Ik heb vroeger de hele NIK collectie gekocht toen je die kon kopen voor de prijs van wat daarvoor een onderdeel kostte. Ik meen me te herinneren dat er daarna nog enkele kleine upgrades waren voor dat Google het geheel verkocht heeft aan DxO.
              Zolang mijn versie blijft werken in PS (CC) zie ik geen reden om over te stappen naar DxO. De nieuwe Persective Efex is wel interessant, maar die bestond al als Viewpoint en daar heb ik nooit echt behoefte aan gehad.
              Of heb ik het verkeerd voor???
              Luc

              Comment


              • #8
                Re: DXO nik software vraagje.

                Ik heb de volledige NIK Coillectie met boekjes en al gekocht toen het nog in Duitse handen was (waren eigenlijk de Duitsers die NIK ontwikkeld hadden) was toen heel veel geld.
                Er zijn inderdaad toen nog een paar updates gekomen en met Color Efex waren er problemen die ze nooit hebben kunnen oplossen doordat Windows om de vijf voeten veranderde van systeem.
                Ze hebben het dan laten overnemen door Google die het gratis aanbood maar veel is er bij hen niet veranderd.
                Sinds het in handen is bij DxO is er ook niet zo veel veranderd en wat ze in NIK 3 hebben gestoken zit ook in PS en/of LR.
                Voor mij gewoon een overbodige upgrade en dus koop ik die NIET aan.
                Gisteren de proefversie gedownload en geïnstalleerd en alles is over mijn NIK 2,5 geschreven, dus NIK 2,5 terug installeren als ik de 3 heb verwijderd, konden ze dat niet naast elkaar laten lopen?
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: DXO nik software vraagje.

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Gelukkig werken ook alle modules als standalone, maar kan men ze tevens terugvinden in het menu onder Filters/Plugins.
                  Je zegt dat Nik als standalone kan gebruikt worden; ik heb die vraag ook gesteld aan Piet Van Den Eynde (die toch webinars geeft over Nik) en die zegt dan op zijn beurt dat Nik NIET als standalone versie kan gebruikt worden maar enkel als een plug-in voor PS of LR. Kun je me misschien eens uitleggen hoe jij dat dan wel doet. Alvast bedankt voor je reactie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DXO nik software vraagje.

                    Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
                    Je zegt dat Nik als standalone kan gebruikt worden; ik heb die vraag ook gesteld aan Piet Van Den Eynde (die toch webinars geeft over Nik) en die zegt dan op zijn beurt dat Nik NIET als standalone versie kan gebruikt worden maar enkel als een plug-in voor PS of LR. Kun je me misschien eens uitleggen hoe jij dat dan wel doet. Alvast bedankt voor je reactie.
                    Ik heb hier de versie 3 draaien, op MacOS 10.14.6, Nik is geïnstalleerd in Applications/Nik Collection en bevat de volgende 'modules':


                    Als ik bv Analog Efex Pro 2 dubbelklik, opent het als een ander programma. Onder het File-menu kan ik nu een bepaalde image openen.


                    Ik kan even goed een image openen door het icoontje op het programma in kwestie te droppen. Ik kies een andere module (bv Silver Efex)


                    Tot slot zal ik Perspective Efex starten. Dit programma opent op een soort van browser (in deze illustratie zie je iets van de voorbeeldbestanden, maar evengoed de knop 'Open Folder'):



                    Voilà! Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: DXO nik software vraagje.

                      Dank je wel LesC voor je snelle en duidelijke respons. Ik heb momenteel nog de gratis Google-versie en daar gaat uw oplossing op mijn vraag niet. Maar als ik de nieuwe versie heb zal ik het zeker proberen. Ik laat je wel het resultaat weten. Groetjes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: DXO nik software vraagje.

                        @ LesC, Piet laat vragen of je op die manier ook RAW bestanden kunt open ? Bij hem lukt het dus niet; hij krijgt geen File>Open menu als hij dubbelklikt op de applicatie.
                        Groeten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: DXO nik software vraagje.

                          Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
                          @ LesC, Piet laat vragen of je op die manier ook RAW bestanden kunt open ? Bij hem lukt het dus niet; hij krijgt geen File>Open menu als hij dubbelklikt op de applicatie.
                          Groeten.
                          Heb ik zelf eerst moeten nakijken, maar het klopt: mijn CR2 files worden niet herkend door de Nik3 modules.


                          Op de afbeelding zie je dat CR2 files (Canon RAW) of .afphoto files (van Affinity Photo) niet herkend worden. Wel jpg & tiff.
                          Ik probeer van alles Adobe af te raken en was voor RAW-ontwikkeling al een tijdje met DxO PhotoLab (vroeger OpticsPro) bezig. Vanaf DxO PL3 kun je vanuit het programma rechtstreeks naar eender welke Nik module gaan. Als je op dat moment een CR2 file hebt openstaan (mijn klassieke workflow: RAW ontwikkeling in DxO), wordt als je op de knop Nik Collection onderaan het scherm drukt, eerst een tiff bestand aangemaakt. Maar rechtstreeks een RAW openen kan dus (nog?) niet.
                          Hopelijk heb ik hiermee jouw (en Piets) vraag beantwoord.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: DXO nik software vraagje.

                            @ LesC: Hier heb ik van Piet hetzelfde antwoord gekregen. Hij verwijst hierbij ook naar: https://petapixel.com/2017/12/15/can...ne-apps-heres/
                            Misschien helpen we daar ook andere mensen mee.
                            Groetjes en alvast dank voor je snelle antwoorden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: DXO nik software vraagje.

                              Goeie link, al slaat het artikel nog op de 'oude' Nik, toen het nog gratis te downloaden was. Ik vraag me af of er een verschil is tussen Mac en PC, want Mac beschikt effectief wel over een File>Open... menu. Maar de andere methodes (bestand droppen op icoon van Nik module, of bestand rechtsklikken en Open with...) werken uiteraard even goed.
                              Ik weet ook dat de aanvankelijke problemen met Affinity Photo (geregeld crashen; serieuze kleurverschuiving in Nik Viveza) van de baan zijn. Jammer dat men nog vasthoudt aan Adobe, zelfs een apart installatie voor Affinity Photo wordt "Adobe Custom Install" genoemd. Dat Selective Tool palletje is leuk in PS, maar niet echt onmisbaar. Ik verdubbel mijn laag, laat een module van Nik erop los, en zal daarna een laagmasker aanbrengen om met de borstel bij te werken; via de Selective Tool gebeurt dat automatisch (laagduplicatie en mogelijkheid om borstel te gebruiken). Maar het werkt!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X