Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele : 90D of 5DSR en croppen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tele : 90D of 5DSR en croppen?

    Ik gebruik nu op mijn 750D een Tamron 150-600 en vanaf F8 ben ik echt wel tevreden over deze lens op 600 mm. Ik denk nu na over een manier om met deze lens nog meer tele of vergroting te krijgen. Twijfel tussen de aanschaf van een 90D met 32 mp of een 5DS(R) met 50 mp en dan zelf eventueel croppen. Dit zou voor ongeveer dezelfde vergroting van het onderwerp moeten zorgen. De vraag is nu : wat zou de beste beeldkwaliteit leveren?

  • #2
    Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

    Les 1: Woorden als goed beter best, dien je uit je woorden boek te schrappen, die horen gewoon niet thuis in het fotografische woordenboek!

    Denk je nu echt dat "beeldkwaliteit" voortkomt uit enkel en alleen het toverdoosje, wat ik als camera duid?

    Comment


    • #3
      Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

      Voor het soort foto's waarvoor lange tele's gebruikt worden is de vergroting en het behoud van de details (wat waarschijnlijk bedoeld wordt met "beeldkwaliteit") wel degelijk van belang.
      Voor een natuur- of sportfoto met een onscherp onderwerp moet je een goede uitleg hebben.

      Zelf heb ik een 7DII (20 mp) en een M6 (24 mp) en een 400mm lens die beter zou moeten zijn, en ik twijfel sterk of de 32 mp van de 90D of de M6II mij winst gaat opleveren.
      Nu al merk ik met een 2x extender dat ik dichtbij of zelfs over de limiet van de lensresolutie zit.

      Ik zie mij nog eerder een full frame R kopen. De grotere pixels verdragen dat beter, zodat je ongeveer dezelfde vergroting krijgt als met een 1.4 terwijl je bovendien hoger in de ISO kan gaan.

      Hetzelfde geldt m.i. voor je 150-600. Je ziet veel haarscherpe foto's op 600mm met een FF maar veel minder met een crop.
      Last edited by palombian; 11 juni 2020, 10:38. Reden: zinswending

      Comment


      • #4
        Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Les 1: Woorden als goed beter best, dien je uit je woorden boek te schrappen, die horen gewoon niet thuis in het fotografische woordenboek!

        Denk je nu echt dat "beeldkwaliteit" voortkomt uit enkel en alleen het toverdoosje, wat ik als camera duid?
        Dat weet mijn dikke teen ook! Maar als ik alleen naar de technische kant van de zaak kijk heb ik wél een punt. En beste beeldkwaliteit is voor dit voorbeeld resolutie. Op welke manier krijg ik het scherpste beeld, Zo simpel is het.

        Comment


        • #5
          Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

          Jij vermoed dus dat het oplossend vermogen van de 50 mp sensor groter is dan dat de 150-600 aankan? En klopt dat laatste statement wel? Een crop 'snijdt' toch het beste deel uit een full-frame lens?

          Comment


          • #6
            Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

            Dat weet mijn dikke teen ook!
            De ware fantasie komt boven drijven....

            Maar als ik alleen naar de technische kant van de zaak kijk heb ik wél een punt.
            Oh en welk punt denk je dan te pakken te hebben dan? Resolutie is niet het antwoord op scherpe beelden.

            Comment


            • #7
              Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

              Ik ga hier geen discussie aan over resolutie of scherpte, als je de vraag niet begrijpt dan sla je dit topic maar over.

              Comment


              • #8
                Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                Ik heb een 90D en dit toestel vraagt wel degelijk heel goede lenzen, zelfs de Canon 17 - 40 L is niet goed genoeg om scherpe foto's te maken.
                Of je goede resultaten met uw Tamron zult hebben weet ik uiteraard niet want ik heb deze lens niet.
                Laat we er ons bij houden dat een 90D erg veeleisend is qua objectieven.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                  Dit lijkt een beetje absurd. Heb je dit met meerdere exemplaren van die lens kunnen staven? Met welke lenzen presteert je 90D dan wel wel goed? Je verwacht toch dat een cropcamera met de meeste fullframe lenzen goed presteert en zeker met een L.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                    Ik moet Red Falcon gelijk geven, heb de 90D gehad en heel snel weer van de hand gedaan, kreeg er bij wijze van spreken geen enkele scherpe foto mee (een van de gebruikte L lenzen was de 100-400 versie II)...heb dan uit ontgoocheling heel mijn Canon gear van de hand gedaan (90 d, 5d III met een aantal L lenzen) en overgestapt naar Sony en heb er nog geen spijt van...alhoewel ik in het verleden de Fuji XT-3 heb gehad waar ik nog steeds een beetje heimwee naar heb (vooral voor de kwaliteit met updates enzo en het gewicht)...heb me daarom ook terug voor street terug een fuji X100 aangeschaft.
                    nikon coolpix s9100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                      bij een ff camera heb je het voordeel dat later de crop kunt bepalen en minder last hebt van geamputeerde lichaamsdelen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                        Ik moet Red Falcon gelijk geven, heb de 90D gehad en heel snel weer van de hand gedaan, kreeg er bij wijze van spreken geen enkele scherpe foto mee (een van de gebruikte L lenzen was de 100-400 versie II)...heb dan uit ontgoocheling heel mijn Canon gear van de hand gedaan (90 d, 5d III met een aantal L lenzen) en overgestapt naar Sony en heb er nog geen spijt van...alhoewel ik in het verleden de Fuji XT-3 heb gehad waar ik nog steeds een beetje heimwee naar heb (vooral voor de kwaliteit met updates enzo en het gewicht)...heb me daarom ook terug voor street terug een fuji X100 aangeschaft.
                        Dat een 32 mp crop sensor veeleisend is voor lenzen is best te verstaan.
                        Maar dat je er geen scherpe foto's mee kan nemen lijkt me straf.

                        Het bevestigt in elk geval mijn eigen ervaring dat 600mm op een crop zowat het maximum is in de praktijk.
                        Daar spelen ook andere factoren zoals diffractie, bewegingsonscherpte en luchttrillingen in mee.

                        Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de pixels van de 750D zijn 3.70micromm, die van de 5Ds 4.13.
                        Een crop van de laatste zal dus minder pixels bevatten, maar begint pas diffractie te vertonen vanaf f:6.7.

                        Die van de 90D zijn 3.19. Diffractie treedt reeds op vanaf f:5.2 !
                        Met de volle opening van f:6.3 boet je dus al in, voor zover de lens vol open maximaal scherp is. Door te diafragmeren ga je alleen bergaf.

                        PS: de DLA (Diffraction Limited Aperture) verklaart ook (deels ?) mijn ervaring dat een 400mm f:4 x1.4 = 560mm f:5.6 nog wel maximaal scherp is op de 7DII (f:6.6) en de M6/80D (f:6) en op 800mm f:8 al niet meer. Op een 5Ds dus ook niet meer.
                        Last edited by palombian; 11 juni 2020, 18:09.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Dat een 32 mp crop sensor veeleisend is voor lenzen is best te verstaan.
                          Maar dat je er geen scherpe foto's mee kan nemen lijkt me straf.

                          Het bevestigt in elk geval mijn eigen ervaring dat 600mm op een crop zowat het maximum is in de praktijk.
                          Daar spelen ook andere factoren zoals diffractie, bewegingsonscherpte en luchttrillingen in mee.

                          Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de pixels van de 750D zijn 3.70micromm, die van de 5Ds 4.13.
                          Een crop van de laatste zal dus minder pixels bevatten, maar begint pas diffractie te vertonen vanaf f:6.7.

                          Die van de 90D zijn 3.19. Diffractie treedt reeds op vanaf f:5.2 !
                          Met de volle opening van f:6.3 boet je dus al in, voor zover de lens vol open maximaal scherp is. Door te diafragmeren ga je alleen bergaf.

                          PS: de DLA (Diffraction Limited Aperture) verklaart ook (deels ?) mijn ervaring dat een 400mm f:4 x1.4 = 560mm f:5.6 nog wel maximaal scherp is op de 7DII (f:6.6) en de M6/80D (f:6) en op 800mm f:8 al niet meer. Op een 5Ds dus ook niet meer.
                          en toch moet ik dit bevestigen...met hetzelfde objectief (100-400 versie II) op 5Dmk III en op 90 D had ik wel scherpe fotos met de 5d.... en misschien is dat lichtjes overdreven maar op de 90D had ik zeg maar 5 % scherpe foto's....
                          nikon coolpix s9100

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                            "Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de pixels van de 750D zijn 3.70micromm, die van de 5Ds 4.13.
                            Een crop van de laatste zal dus minder pixels bevatten"

                            Dat volg ik niet helemaal. Als een foto met de 90D zou nemen is deze 32 mp. Als ik een foto met een 5DsR zou nemen met dezelfde lens en deze zou croppen op 32 mp zou ik toch in principe hetzelfde beeld (even groot) moeten zien ??? Of zie ik dat verkeerd? En dus op dat moment is mijn vraag, is de gecropte foto van de fullframe 'beter' of 'scherper' of kwalitatiever' dan de originele foto van de cropsensor...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                              Wat wil je nu horen als antwoord?

                              Feitelijk kan het drie kanten op gaan,
                              90D + en crop van 5Ds -
                              90D - en crop van 5Ds +
                              90D gelijk aan crop van 5Ds

                              Comment

                              Working...
                              X