Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extra zonnepanelen

    Hallo
    Ik heb al 10 jaar zonnepanelen liggen (4200 Kwh) maar kom toch ieder jaar een 800 Kwh te kort.
    Enkele weken geleden kocht ik een intex jacuzzi en die verbruikt ook redelijk veel.
    Ik schat dat ik zo een 1500 / 2000 Kwh te kort zal komen.
    Zou het de moeite zijn om nog extra zonnepanelen bij te leggen?
    Aankoop zou rond de 2000/2500 euro zijn.
    Ik heb dan wel extra prosumententarief 150/200 euro die ik jaarlijks moet betalen.
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Extra zonnepanelen

    U kunt ook een windmolen plaatsen en die kan zomers tevens als ventilator dienen wanneer we tropische temperaturen hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Extra zonnepanelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
      Hallo
      Ik heb al 10 jaar zonnepanelen liggen (4200 Kwh) maar kom toch ieder jaar een 800 Kwh te kort.
      Enkele weken geleden kocht ik een intex jacuzzi en die verbruikt ook redelijk veel.
      Ik schat dat ik zo een 1500 / 2000 Kwh te kort zal komen.
      Zou het de moeite zijn om nog extra zonnepanelen bij te leggen?
      Aankoop zou rond de 2000/2500 euro zijn.
      Ik heb dan wel extra prosumententarief 150/200 euro die ik jaarlijks moet betalen.
      Alvast bedankt
      Hangt er van af welke omvormer je nu hebt Netebuk, informeer eens wat de max Wp is die je op je omvormer aan kan.
      Bij sommige is het bv. geen probleem om 6 Kw panelen aan een omvormer van bv. 4 Kw te koppelen en daar het prosumententarief
      enkel op het vermogen van je omvormer slaat, zou deze nog voor vijf jaar hetzelfde blijven.
      Wil je echter genieten van 15 jaar prosumententarief, dan moet er een extra omvormer bij komen (moet nog dit jaar 2020 in 2021 is het afgelopen)
      Dan zal je dus extra prosumententarief moeten bij betalen.
      Prosumenten tarief ligt hier op een 93€ per Kw omvormervermogen per jaar, als je dus 2.000 Wp bij zou leggen wat ook ongeveer
      2.000 Kwh per jaar oplevert aan pakweg 27 cent per Kwh all in is dus 540€ per jaar min 186€ verdien je 354€ per jaar, wat wil zeggen
      dat je die installatie van 2.500€ op 7 jaar kan terug verdienen.

      Comment


      • #4
        Re: Extra zonnepanelen

        Ben je daar zeker van demeyereg? Wij zijn ook aan het uitkijken geweest naar extra 12 panelen om onze 14 die reeds meer dan 10 jaar liggen, uit te breiden. Volgens de installateurs die hier over de vloer kwamen, is de uitbreiding van de bestaande kring onmogelijk door het ontvangen van de groenstroomcertificaten. Zelfs het vervangen van een defecte omvormer moet hetzelfde vermogen zijn. De andere optie, een bijkomende omvormer, maakt dat je ook nog maar minder dan 5 jaar van een terugdraaiende teller kan genieten (en niet opnieuw 15 jaar met de nieuwe afzonderlijke installatie).
        En is er trouwens al iets definitief rond de kosten van het injecteren op het net en op een later moment terug af te halen? Dit zou er toch komen als "vervanging" voor de terugdraaiende teller / digitale meter historie.
        Ondertussen beloofd men opnieuw premies vanaf volgend jaar... begrijpen wie kan.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Extra zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          En is er trouwens al iets definitief rond de kosten van het injecteren op het net en op een later moment terug af te halen? Dit zou er toch komen als "vervanging" voor de terugdraaiende teller / digitale meter historie.
          Ondertussen beloofd men opnieuw premies vanaf volgend jaar... begrijpen wie kan.
          Ik kan ook niet echt meer volgen.
          Zou misschien nog net willen bestellen omdat het enkel tot dit jaar nog 15j terugdraaien is.
          Ik kan me moeilijk voorstellen dat je nog profijk kan halen als de teller niet meer terugdraait ( met 2 fulltime uithuis werkende mensen, maw niet thuis als de zon schijnt tijdens de week).

          Comment


          • #6
            Re: Extra zonnepanelen

            Indien ik de boodschap goed begrepen heb:
            1) er wordt een maximale premie (lees, je krijgt zeker minder) van 1500 Euro voorzien. Maar, hoeveel investering moet je dan zelf doen ? 1 paneel, 2 panelen ....
            2) De premie zou stoppen na 4 jaar en zou ook ieder jaar kleiner worden. Reden, men acht dat alles goedkoper wordt.
            3) De premie is voorzien TER COMPENSATIE van de TERUGDRAAIENDE teller. MAW, ik vrees dat dit volledig afgeschaft wordt. Mensen die volgend jaar zonnepanelen leggen kunnen fluiten naar terugdraaiende tellers, of anders uit gedrukt. Wat je in het net pompt doe je gratis, neen, je moet zelfs nog eens betalen omdat je gratis electriciteit in het net pompt.
            Algemeen. Misschien best wachten tot alles offcieel gepubliceerd is. En dan nog. Vandaag de dag is een contract blijkbaar een vervuild vodje papier.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Extra zonnepanelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Indien ik de boodschap goed begrepen heb:
              1) er wordt een maximale premie (lees, je krijgt zeker minder) van 1500 Euro voorzien. Maar, hoeveel investering moet je dan zelf doen ? 1 paneel, 2 panelen ....
              2) De premie zou stoppen na 4 jaar en zou ook ieder jaar kleiner worden. Reden, men acht dat alles goedkoper wordt.
              3) De premie is voorzien TER COMPENSATIE van de TERUGDRAAIENDE teller. MAW, ik vrees dat dit volledig afgeschaft wordt. Mensen die volgend jaar zonnepanelen leggen kunnen fluiten naar terugdraaiende tellers, of anders uit gedrukt. Wat je in het net pompt doe je gratis, neen, je moet zelfs nog eens betalen omdat je gratis electriciteit in het net pompt.
              Algemeen. Misschien best wachten tot alles offcieel gepubliceerd is. En dan nog. Vandaag de dag is een contract blijkbaar een vervuild vodje papier.
              Inderdaad Wim, de terugdraaiende teller of terugname van je injectie via slimme meter geldt enkel nog tot eind 2020.
              Dan vervalt dat contract, die 15 jaar beginnen te tellen vanaf keuring van de installatie, bij ons liggen ze er sinds november 2011, wil dus zeggen dat we maar meer kunnen genieten tot november 2026.

              Comment


              • #8
                Re: Extra zonnepanelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Ik kan ook niet echt meer volgen.
                Zou misschien nog net willen bestellen omdat het enkel tot dit jaar nog 15j terugdraaien is.
                Ik kan me moeilijk voorstellen dat je nog profijk kan halen als de teller niet meer terugdraait ( met 2 fulltime uithuis werkende mensen, maw niet thuis als de zon schijnt tijdens de week).
                Volgend jaar kan men weer van belastingvermindering genieten ... wikken en wegen wat het interessantste is.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Extra zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Volgend jaar kan men weer van belastingvermindering genieten ... wikken en wegen wat het interessantste is.
                  Ja, Maar dan gen terugtellende meter meer.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extra zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Zou misschien nog net willen bestellen omdat het enkel tot dit jaar nog 15j terugdraaien is.
                    Ik kan me moeilijk voorstellen dat je nog profijt kan halen als de teller niet meer terugdraait ( met 2 fulltime uithuis werkende mensen, maw niet thuis als de zon schijnt tijdens de week).
                    Als de Vreg gelijk krijgt van de rechter van het grondwettelijk hof dan is het gedaan met dat terugdraai effect bij de digitale ondingen die men alom plaatst.
                    Waarom denk je dat ze ABSOLUUT met de plaatsing van die ondingen moeten beginnen bij zonnepanelbezitters ? Juist ja, zo kunnen ze perfect de injectie in het net vanuit uw panelen (dat afzonderlijk gemeten wordt) niet meer verrekenen.
                    Ik vrees dat ze wel goeie advocaten zullen inhuren.
                    Je mag dus waarschijnlijk je opgewekte stroom voor een overgroot gedeelte gratis gaan weggeven aan de producenten die hem een paar staten verder aan volle prijs zullen verkopen.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Extra zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Ja, Maar dan gen terugtellende meter meer.
                      Maar ook geen prosumententarief.
                      Wat niet wil zeggen dat het voor velen voordelig zal zijn.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extra zonnepanelen

                        Alvast dank voor jullie hulp
                        Ga er toch eens werk van maken...

                        Welke firma's zijn aan te bevelen tegenwoordig?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Extra zonnepanelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Alvast dank voor jullie hulp
                          Ga er toch eens werk van maken...

                          Welke firma's zijn aan te bevelen tegenwoordig?
                          Er zijn heel wat goede bedrijven.
                          Hangt er van af waar je woont.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Extra zonnepanelen

                            Voorlopig is het één grote blank hoe alles gaat uitdraaien
                            Of het nog nut heeft om zonder terugdraaiende teller zonnepanelen te plaatsen is een vraag die je enkel voor jezelf kan uitmaken
                            Als je de opgewekte elektriciteit onmiddellijk kan opbruiken is dat geen enkel probleem uiteraard, maar dat is bij de meeste mensen niet het geval.
                            Zelf produceer ik redelijk wat tijdens de zomermaanden en dat wordt dan gebruikt tijdens de wintermaanden, eens dat deze optie wegvalt is er voor mij nog weinig nut van hetgeen op mijn dak ligt.
                            Een grote batterij zou een oplossing kunnen zijn, al zijn ze ook daar naar op zoek om op deze ook extra maandelijkse kosten te rekenen
                            We leven in een raar landje wat dat betreft, zeker in vergelijk met andere landen waar men elektriciteit promoot

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Extra zonnepanelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Voorlopig is het één grote blank hoe alles gaat uitdraaien
                              Of het nog nut heeft om zonder terugdraaiende teller zonnepanelen te plaatsen is een vraag die je enkel voor jezelf kan uitmaken
                              Als je de opgewekte elektriciteit onmiddellijk kan opbruiken is dat geen enkel probleem uiteraard, maar dat is bij de meeste mensen niet het geval.
                              Zelf produceer ik redelijk wat tijdens de zomermaanden en dat wordt dan gebruikt tijdens de wintermaanden, eens dat deze optie wegvalt is er voor mij nog weinig nut van hetgeen op mijn dak ligt.
                              Een grote batterij zou een oplossing kunnen zijn, al zijn ze ook daar naar op zoek om op deze ook extra maandelijkse kosten te rekenen
                              We leven in een raar landje wat dat betreft, zeker in vergelijk met andere landen waar men elektriciteit promoot

                              grts
                              Sieg
                              Momenteel is het inderdaad koffiedik kijken Sieg, voor ons geen echt probleem, want wij hebben ze reeds dubbel en dik terug verdiend.
                              En komt er een contractbreuk, dan ligt de oplossing hier reeds klaar, onder vorm van een stroomregelaar die er tijdens een warme zomer
                              voor zal zorgen dat mijn airco's gestuurd worden naar wat de panelen leveren, wij kunnen tenslotte ook nog tot eind 2031 van gemiddeld 5,5 GSC certificaten
                              van 270€ per jaar genieten.
                              Nieuwe installaties zijn op dat vlak natuurlijk een ander verhaal.

                              Comment

                              Working...
                              X