Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vers fruit probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vers fruit probleem

    Hey juppekes.

    Hebben jullie dit ook dat vers fruit niet meer is wat het geweest is.
    Je koopt fruit en dit is meestal nog niet rijp om te eten.
    Om wat langer te bewaren leg je het in de fruitlade in de koelkast, maar daar rijpt het niet verder.
    Dan haal je enkele stuks uit en leg je het in de fruitmand in de keuken om te rijpen.
    Maar dan heb je het, op enkele dagen is het fruit dan aan de buitenkant bijna overrijp en de binnenkant nog veel te hard.
    En laat je het nog enkel dagen liggen krijg je al rotte plekken en soms zelfs schimmelplekken.
    We hebben al verschillende warenhuizen geprobeerd, maar overal hetzelfde scenario.
    Vroeger kon je een pruim, nectarine, pêche,..... lekker sappig opeten en kwam al het vlees mooi van de noot of pit eraf zonder probleem.
    Bananen krijgen vanbinnen al zwarte plekken terwijl de pel nog geel moet kleuren.
    Wat doen jullie om dit te voorkomen, of ben ik de enige met dit probleem?
    Bootjes

  • #2
    Re: Vers fruit probleem

    Je mag nooit bananen bij ander fruit leggen want dan rijpt het ander fruit veel te snel.

    Je hebt het over nectarlinnen, pêche...
    Maar wanneer at je die vroeger?
    op dit moment waarschijnlijk niet, want toen lagen ze nog niet in de winkel

    Ze waren er pas in juli-augustus.

    Fruit wordt nu geteeld om bijna het ganse jaar te kunnen aanbieden,
    Omdat dit niet volgens de timing van de natuur is , zit er minder smaak in en zal de rijping ook niet gebeuren zoals het moet

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Vers fruit probleem

      Wij leggen zelfs bananen bij de Kiwi's zodat de kiwi's perfect en wat sneller rijpen
      Ook bij andere fruitsoorten kan die helpen om beter te rijpen, gewoon een banaan erbij

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Vers fruit probleem

        Bananen krijgen binnenin bruine vlekken omdat ze geknepen, gekneld of gevallen zijn. Daardoor breken de celwanden van enzymen open en dit veroorzaakt de bruine kleur.
        De bevriestemperatuur van een banaan is 13,2°C.
        Als een banaan onder de 13,2°C is geweest, kan ze op een dag van groen naar zwart gaan, alhoewel ze binnenin nog niet rijp is geworden.
        Daarom bananen nooit in de koelkast bewaren.
        Bananen geven tijdens het rijpen ethyleen af. Appelen en tomaten geven veel ethyleen af.
        Stop een appel of tomaat samen met de onrijpe bananen in een papieren zak. Bananen zullen op 1 of 2 dagen rijp zijn.
        Profiteer ervan om nu nog bananen te eten. Over 15 tot 20 jaar is de bananensoort die we nu eten (Cavendish) een uitgestorven plantensoort.

        Comment


        • #5
          Re: Vers fruit probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Profiteer ervan om nu nog bananen te eten. Over 15 tot 20 jaar is de bananensoort die we nu eten (Cavendish) een uitgestorven plantensoort.
          Jawadde, prettig vooruit zicht. Ik moet elke dag een banaan eten om de krampen in mijn benen tegen te gaan.
          Ik mag niet klagen van de bananen van bij de Aldi, tot nu geen slechte bij en ze zijn lekker van smaak.

          Maar het is niet alleen het fruit die erop achteruit is gegaan maar ook veel van onze groenten.
          Bloemkool is kleiner geworden.
          Aardappelen zijn bijna niet meer te eten.
          Prei bewaard ook niet meer zolang.
          Verleden week was er (in Mol toch) nergens verse peterselie te vinden.
          De coronacrisis zal er voor iets tussen zitten zeker?
          Wat ik niet begrijp, verleden jaar stonden de boeren en klagen dat er bijna geen patatten gingen zijn wegens de droogte.
          Nu hebben ze nog 750.000 ton liggen die ze niet kwijt geraken.
          En het zal zich dit jaar weer voordoen de boeren klagen nu al van de droogte.
          Hoe doen ze het dan in zuidelijker gelegen landen?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Vers fruit probleem

            Geen idee hoe het zit met fruit, dat eet ik niet. Maar inderdaad, patatten... dat is gewoon een ramp! Ben er al overal (markt, supermarkt en boer) en van alle variëteiten gaan halen en allemaal hetzelfde probleem: niet te bewaren en slecht van smaak. Als ik zie dat mijn ouders 2x per jaar de boer lieten komen met enkele zakken patatten en die bleven gewoon in de kelder liggen in een soort draadkorf.

            Zelfde met tomaten, witloof, kolen, andijvie, courgette, aubergine en andere: smaakloos. Allemaal dezelfde fletse waterige zooi. Zelf spruiten zijn zo flauw geworden dat ik ze lust!

            Soms heb ik de indruk dat het allemaal speciallekes moeten zijn maar dat gewone ordinaire groenten niet meer geteeld worden.

            Daarom misschien dat ze in zuidelijkere landen andere dingen dan patatten eten...

            Comment


            • #7
              Re: Vers fruit probleem

              Het fruit wordt onrijp geoogst waardoor de suikers ontbreken en in koelhuizen wordt door middel van gas het rijpingsproces gestopt waardoor het smakeloos is maar we wel het hele jaar door fruit kunnen eten.
              Het lekkerste is wanneer het rijp geplukt wordt en binnen een paar dagen gegeten wordt, dus indien mogelijk zet zelf een fruitboom of tomaten/aardbeien planten in uw tuin en eet dus alleen seizoen fruit.
              In mijn jeugd was het fruit lekkerder en rijp van de bomen, men consumeerde niet het hele jaar door zomerfruit. Het zomerfruit ging ook de wekpotten in als winter voorraad.
              Deze week nog aardbeien in de supermarkt gekocht of beter gezegd waterbeien totaal smakeloos, het boertje waar ik ze tot vorig jaar in mei nog kocht is er helaas mee gestopt, hij had heerlijk zoet rijp geplukte aardbeien.

              Comment


              • #8
                Re: Vers fruit probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Soms heb ik de indruk dat het allemaal speciallekes moeten zijn maar dat gewone ordinaire groenten niet meer geteeld worden.

                Daarom misschien dat ze in zuidelijkere landen andere dingen dan patatten eten...
                Denk je dat wij hier in Spanje alleen maar rijst en maniok eten ?

                Comment


                • #9
                  Re: Vers fruit probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Denk je dat wij hier in Spanje alleen maar rijst en maniok eten ?
                  Paëlla en chorizo all the way!

                  Tuurlijk niet. Maar waarschijnlijk aangepaste rassen die beter tegen de droogte/warmte kunnen. Spanje is ook groot, het klimaat in het zuiden en noorden zijn best verschillend.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vers fruit probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Jawadde, prettig vooruit zicht. Ik moet elke dag een banaan eten om de krampen in mijn benen tegen te gaan.
                    Ik mag niet klagen van de bananen van bij de Aldi, tot nu geen slechte bij en ze zijn lekker van smaak.

                    Maar het is niet alleen het fruit die erop achteruit is gegaan maar ook veel van onze groenten.
                    Bloemkool is kleiner geworden.
                    Aardappelen zijn bijna niet meer te eten.
                    Prei bewaard ook niet meer zolang.
                    Verleden week was er (in Mol toch) nergens verse peterselie te vinden.
                    De coronacrisis zal er voor iets tussen zitten zeker?
                    Wat ik niet begrijp, verleden jaar stonden de boeren en klagen dat er bijna geen patatten gingen zijn wegens de droogte.
                    Nu hebben ze nog 750.000 ton liggen die ze niet kwijt geraken.
                    En het zal zich dit jaar weer voordoen de boeren klagen nu al van de droogte.
                    Hoe doen ze het dan in zuidelijker gelegen landen?
                    Klopt inderdaad Luc dat de groenten uit de winkels niet zo lekker meer is
                    Wij krijgen onze groenten van onze ouders, eigen kweek uit de hof
                    Dat verschil in smaak is enorm !
                    bvb salade uit de hof heeft veel meer smaak, ook bloemkolen en wortelen, een groot verschil met wat ge in de winkel koopt

                    Ook fruit heeft een totaal andere/vollere smaak
                    Zo ooit eens wat perziken en druiven gekregen van onze verhuurder van ons zomerhuisje in zuid frankrijk, wat een verschil met wat we hier bij ons in de winkels krijgen

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vers fruit probleem

                      Thuis heb ik een tomatenserre waar naast tomaatjes, ook nog sla, radijs, munt, basilicum, oreganum, peterselie, citroenmelisse, ... wordt geteeld. En neen, geen overgrote serre.
                      En, die sla, radijs, tomaat, peterselie, munt ... zijn inderdaad stukken lekkerder dan die in de winkel. Voor mij echt biologisch geteeld wat gewoon in houdt dat niets geforceerd wordt, geen chemicaliën ... maar, de groeitijd is dan ook een pak langer.
                      Veel tijd vraagt het niet en 't is in de huidige omstandigheden een leuk tijdverdrijf ...
                      Ook buiten staan er 4 plantjes peterselie, een groep oreganum ... en dat houdt in dat op jaarbasis ik nagenoeg 11 maanden verse kruiden heb.
                      De appelen, jeneverbeskes, kiewibessen, frambozen, blauwe beskes ... gewoon om je lippen te lekken ... Die in de winkel hebben er geen vergelijk aan. Maar ook hier natuurlijke groei, niets geforceerd en enkel te consumeren wanneer het rijp is en dat is helaas niet op commando.
                      En zo is er nog een heel pak groenten die ik graag teel.
                      Maar aardappelen ? Neen, veel van de hudigie groenten, ... zijn genetisch gemanipuleerd om ze virusvrij, kevervrij, minder gevoeliger te maken maar dat heeft ook zijn kostprijs op de kwaliteit.
                      Wie van ons heeft de laatste 10 jaar nog patattenkevers gezien ? Ja, die vuile coloradokever die een pest was voor de patattenboer... Ik herinner me nog de tijd dat ze een pest waren en in enkeledagen het veld kaal vreten ... Nu kan ik me ze nog amper visueel voor stellen.
                      Bloemkolen moest je indertijd op passen of je at meer ... ja, je snat het wel. Nu vind je zelden tot nooit een aangevreten bloemkool. Dat heeft wel ergens een verklaring. Een verklaring met impact op smaak, kleur, houdbaarheid ...
                      Wie kent er nog de oude 'Hondekop' ? Een uiterst smakelijke appel die houdbaar was tot een flink stuk in de winter, helaas, hij hed geen zicht, vandaar de naam. Mensen in de winkel willen ronde tomaten, egaal gevormde appelen zonder enig verkleurd plekje, ... noem maar op. Helaas men koopt maar al te graag perfect uitziende groente. Smaak staat op de tweede plaats. Bij mij in de hof is het omgekeerd. Soms zijn de tomaten niet om aan te zien, maar de smaak daarentegen ... daar hebben veel winkeltomaten het kijken, smaken na.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vers fruit probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Daardoor breken de celwanden van enzymen open en dit veroorzaakt de bruine kleur.
                        Euhhhh, celwanden van enzymes ?????

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vers fruit probleem

                          Ik begrijp wat die man bedoelt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vers fruit probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Euhhhh, celwanden van enzymes ?????
                            Ik heb het hoogst waarschijnlijk verkeerd verwoord, maar ik ben dan ook geen professor in de biochemie.
                            Voor mijn werk bracht ik jaarlijks ongeveer 2 à 3 maanden door in Ecuador, Peru, Columbia, Guatemala, Nicuragua, Panama, Costa Rica, enz.
                            Niet om drugs te verhandelen, maar wel voor het technisch aspect betreffende de kweek en het transport van bananen en ananas onder gecontroleerde atmosfeer. Daarbij wordt zuurstof, CO2, Stikstof, temperatuur en luchtvochtigheid continu gemeten en bijgesteld.
                            Probeer het zelf maar eens. Trek 2 halfrijpe bananen van een tros en knijp lichtjes op 1 van de bananen. Pel beide bananen na 2 of 3 dagen.
                            De banaan waarin je geknepen hebt zal bruine plekken hebben (zelffs zonder dat de schil beschadigd is). Ik weet enkel dat er bij het knijpen in de banaan cellen scheuren. Die opengescheurde cellen verspreiden een stof die het rijpingsproces versnelt.
                            't Zou kunnen zijn dat er een andere stof dan enzymes bij betrokken zijn, maar ik weet het niet juist meer.
                            Ik ga het niet opzoeken bij Mr Google want ik ben met pensioen in Spanje en trek me niets meer aan van de banaan.
                            Ik kijk in de supermarkt wel altijd van welk land ze afkomstig zijn. Niet enkel voor de smaak, maar ik weet ook waar er overmatig gesproeid wordt met verboden chemicaliën.

                            Comment

                            Working...
                            X